Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca»

Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
0

«Η Copa-Loca είναι ένα ξεχασμένο τουριστικό θέρετρο. Τον χειμώνα, οι λιγοστοί μόνιμοι κάτοικοι της Copa-Loca αναπολούν το περσινό καλοκαίρι και προετοιμάζονται για το επόμενο πυρετωδώς». Κάπως έτσι ξεκινάει η ταινία μικρού μήκους του Χρήστου Μασσαλά που παίχτηκε στο φετινό φεστιβάλ των Καννών. Στο κέντρο της ιστορίας βρίσκεται η Πωλίνα, ένα κορίτσι που δεν μπορεί να αποδεχτεί ότι οι εποχές αλλάζουν.

«Όταν έγραφα το σενάριο σκεφτόμουν το σλόγκαν "Αθάνατο ελληνικό καλοκαίρι" και την εμμονή μας με την απαθανάτιση του ηλιοβασιλέματος. Η ιδέα του σεναρίου ξεκίνησε όταν, τον περασμένο χειμώνα, ανακάλυψα κατά τύχη ένα εγκαταλειμμένο water park, λίγο έξω απ' την Αθήνα. Όταν ήμουν μικρός τρελαινόμουν για τις νεροτσουλήθρες, που τώρα μου μοιάζανε σαν τεράστιοι δοκιμαστικοί σωλήνες σε ένα ξεχασμένο, υπερμέγεθες εργαστήριο. To όλο σκηνικό ήταν σαν μνημείο, σαν ένα μαυσωλείο του καλοκαιριού», εξηγεί ο Μασσαλάς.

Από την αρχή ακούμε στην αφήγηση μια φωνή πολύ γνώριμη. Βαθιά, μπάσα και κάπως αλήτικη. Είναι η φωνή της Τζένης Χειλουδάκη που για τον σκηνοθέτη υπήρξε ένα από τα πρόσωπα της παιδικής του μυθολογίας.

Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία Copa-Loca

Η ταινία έχει μια αισθητική που γενικώς και αορίστως θυμίζει κάποια βιντεοκλίπ της δεκαετίας του '90, κάποιες καρτποστάλ, κάποιες παλιές οικογενειακές φωτογραφίες. Μοιάζει με ξεθωριασμένες φωτογραφίες Polaroid. Σε αυτό βοηθά και το τετράγωνο format με το οποίο είναι γυρισμένη.

«Ναι, υποθέτω ότι μοιάζει με παλιές Polaroid», συμφωνεί ο Μασσαλάς. «Το ίδιο το σενάριο και οι χώροι μας οδήγησαν εκεί. Αυτό είναι κάτι που συζητήσαμε με τον Κωνσταντίνο Κουκουλιό που έκανε τη διεύθυνση φωτογραφίας στην ταινία. Κάναμε διάφορες δοκιμές και καταλήξαμε σε αυτό το format. Γενικά, έχω μια ξεκάθαρη εικόνα για το τί μου αρέσει και κινούμαστε με βάση αυτό το κριτήριο. Οπότε θα έλεγα ότι αυτή η "συγκεκριμένη αισθητική" που περιγράφεις είναι το προσωπικό μου γούστο. Η ανάγκη για γεωμετρικότητα και οπτική ομοιοκαταληξία, για μια συγκεκριμένη θερμοκρασία στα χρώματα και για μια παιγνιώδη αντίστιξη σχημάτων και εννοιών. Βλέποντας το αποτέλεσμα τώρα, θα μπορούσα να πω ότι αναγνωρίζω στην αισθητική της ταινίας την ελαφρότητα της pop-art. Σαν να είναι ένα κολάζ από θραύσματα παλιών διαφημίσεων και απωθημένων».

Εικόνες από το repérage για το «Copa-Loca»

Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης Χρήστος Μασσαλάς στην διαδικασία του repérage για το Copa-Loca
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Εικόνες από το repérage για το Copa-Loca
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Εικόνες από το repérage για το Copa-Loca
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Εικόνες από το repérage για το Copa-Loca
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Εικόνες από το repérage για το Copa-Loca
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Εικόνες από το repérage για το Copa-Loca
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Εικόνες από το repérage για το Copa-Loca
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Εικόνες από το repérage για το Copa-Loca
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Εικόνες από το repérage για το Copa-Loca
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Εικόνες από το repérage για το Copa-Loca

Η ταινία γυρίστηκε σε διάφορα μέρη έξω από την Αθήνα – στον Ασπρόπυργο και στο Χαϊδάρι. Όλες αυτές οι τοποθεσίες έχουν συντεθεί για να φτιάξουν τελικά έναν ενιαίο χώρο – το θέρετρο της Copa-Loca. Από την αρχή ακούμε στην αφήγηση μια φωνή πολύ γνώριμη. Βαθιά, μπάσα και κάπως αλήτικη. Είναι η φωνή της Τζένης Χειλουδάκη που για τον σκηνοθέτη υπήρξε ένα από τα πρόσωπα της παιδικής του μυθολογίας.

«Την είχα πρωτοδεί στην τηλεόραση όταν ήμουν δέκα χρονών και είχα πάθει πλάκα, όπως όλοι. Ο ρόλος της ήταν τελείως απαραίτητος στη δημόσια μυθοπλασία του '90. Μετά από χρόνια την ξαναείδα στην τηλεόραση. Είχε αποσυρθεί στην Κρήτη, έγραφε πια τα βιβλία της, ζούσε μια ήρεμη ζωή. Είχε πια μια στωικότητα σχεδόν μητρική. Και γι'αυτό, όταν άρχισα να σκέφτομαι για το ρόλο της μητέρας στην Copa-Loca, η Τζένη ήταν ο πρώτος άνθρωπος που μου ήρθε στο μυαλό. Ήταν μια γυναίκα που είχε ζήσει τη χρυσή εποχή της Copa-Loca και είχε έρθει η ώρα να επιστρέψει - ως άλλη, πια. Δεν ήξερα βέβαια αν την ενδιαφέρει να παίξει σαν ηθοποιός. Την προσέγγισα κάποια στιγμή που είχε έρθει στην Αθήνα και δέχτηκε να μιλήσουμε. Και μιλήσαμε με τις ώρες και νομίζω καταλάβαμε ο ένας τον άλλο. Και δέχτηκε. Η ταινία δεν θα ήταν αυτό που είναι χωρίς τη Τζένη και χωρίς την υπερταλαντούχα Έλσα Λεκάκου, που υποδύεται την Πωλίνα. Και όλοι στο καστ είναι ένας και ένας. Είμαι πολύ τυχερός».

Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Εικόνες από το repérage για το Copa-Loca
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία Copa-Loca
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
H Ελσα Λεκάκου στον ρόλο της Πωλίνας στην ταινία Copa-Loca
 

Ολόκληρη η ταινία έχει στοιχεία ονειρικά, λες και βιώματα, αισθήσεις και κινηματογραφικές εντυπώσεις μπερδεύτηκαν και ανασυντάχθηκαν, χαρτογραφώντας έναν χώρο στα όρια της πραγματικότητας. Οι μπανάνες του Warhol, η Copacabana του Manilow, τα εξωτικά κοκτέιλ, τα κορίτσια στην εφηβεία, τα άδεια waterparks, τα ξεθωριασμένα καλοκαιρινά θέρετρα και τα έξι δάκτυλα(!). Αναρωτιέμαι τι άλλου είδους εμμονές έχει ο σκηνοθέτης.

«Αν δεις τις προηγούμενες ταινίες μου νομίζω θα ανακαλύψεις και άλλες πολλές», μου λέει. «Μου αρέσουν οι βοτανικοί κήποι, τα ανθοπωλεία, οι στρελίτζιες και οι αροκάριες - αν δεις το Flowers and Bottoms θα καταλάβεις και κάτι περισσότερο. Μου αρέσουν οι σκηνές με λουλούδια στις ταινίες. Ειδικά η σκηνή στο Vertigo που η Kim Novak αγοράζει λουλούδια και ο James Stewart την κρυφοκοιτάζει από τη χαραμάδα της πόρτας. Μου αρέσουν τα αεροδρόμια, οι σταθμοί τρένων, οι υπόγειες διαβάσεις. Μου αρέσει ειδικά ο σταθμός της Old Street στο Λονδίνο με τις οχτώ διαφορετικές εξόδους, όπου δίνεις ένα ραντεβού και χάνεσαι μέχρι να βρεις τελικά αυτόν που περιμένεις. Εκεί γυρίστηκε η τελευταία σκηνή του Make-Up, μια ταινία που έκανα το 2011. Μου αρέσει πολύ το λευκό γούνινο παλτό που φοράει η ηρωίδα του "Make-Up". Γενικά με ενδιαφέρει πολύ το ενδυματολογικό κομμάτι των ταινιών και συχνά ξεκινάω ένα σενάριο περιγράφοντας το κοστούμι του χαρακτήρα. Και νομίζω ότι τα κοστούμια του "Copa-Loca" βγήκαν πολύ ζωντανά, χάρη στη Μάρλι (Αλειφέρη) που ήταν η ενδυματολόγος. Μου αρέσει να βλέπω ξανά και ξανά τις ίδιες ταινίες και να ξαναδιαβάζω τα ίδια βιβλία. Μου αρέσει ο Καμύ, αλλά και σε ποιον δεν αρέσει. Μου αρέσει ο Ωρεβιγύ. Μου αρέσουν τα καλοκαιρινά χιτς του '90. Μου αρέσουν τα θαλασσινά πράγματα. Επίσης μου αρέσει αυτή η αμφιλεγόμενη υπόθεση του θαλασσινού πιθήκου, ότι δηλαδή, εξελικτικά, προερχόμαστε από ένα είδος αμφίβιου πιθήκου που ζούσε τη μισή του ζωή στο νερό. Και όπως ξέρουν και οι φίλοι μου, μου αρέσει να κάνουμε λίστες με πράγματα που μας αρέσουν. Δεν ξέρω γιατί έχω αυτή την ανάγκη της ιεράρχησης, αλλά κάποιες φορές μου βγαίνει. Είμαστε και στην εποχή της λιστομανίας, οπότε περνάω τέλεια.

»Πρόσφατα ξαναείδα τις ταινίες της Lina Wertmüller και ξανα-ξετρελάθηκα. Είναι φοβερή σκηνοθέτις. Είχα δει τις ταινίες της πιο μικρός και είχα εντυπωσιαστεί – ειδικά το "Μια Ιστορία Έρωτα και Αναρχίας". Έχει μια σαρκαστική γραφή που μου αρέσει πολύ. Και νομίζω ότι νιώθω πολύ κοντά σε αυτό – στο παιχνίδι μεταξύ σαρκασμού και τραγικότητας. Μου αρέσει επίσης ο "Νόμος του Πόθου" του Αλμοδόβαρ, το "Για μια θέση στον Ήλιο" του Στήβενς, το "At Land" της Ντέρεν, o Μπέργκμαν, η "Στεφανία" του Δαλιανίδη, τα prank videos και τα make-up tutorials στο YouTube και οι μαγειρικές εκπομπές, που μπορώ να βλέπω με τις ώρες».

Εικόνες από τις προηγούμενες ταινίες του Χρήστου Μασσαλά

Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Η Τζένη Χειλουδάκη στον ρόλο της μητέρας της Πωλίνας στην ταινία Copa-Loca
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Από την προηγούμενη ταινία Flowers and Bottoms
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Από την προηγούμενη ταινία Flowers and Bottoms
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Από την προηγούμενη ταινία Make-Up
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Από την προηγούμενη ταινία Picking Words
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Από την προηγούμενη ταινία Bon Bon
Στο ξεχασμένο θέρετρο της «Copa-Loca» Facebook Twitter
Από την προηγούμενη ταινία Make-Up

Info:

Μετά την προβολή της στις Κάννες η ταινία έχει πάρει τον δρόμο για τα διεθνή φεστιβάλ και ίσως τη δούμε και στη χώρα μας μέσα στη χρονιά ενώ αυτό τον καιρό ο Μασσαλάς δουλεύει πάνω σε ένα μεγάλου μήκους σενάριο με τίτλο «Broadway», που εκτυλίσσεται στους δρόμους της Αθήνας και στη στοά Broadway της οδού Πατησιών.

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.