Πολλά ντοκιμαντέρ μάς φλομώνουν με ζητήματα δευτερεύοντα. Στων Daft Punk, πρώτο λόγο έχει η μουσική

Πολλά ντοκιμαντέρ μάς φλομώνουν με ζητήματα δευτερεύοντα. Στων Daft Punk, πρώτο λόγο έχει η μουσική Facebook Twitter
0

AΠΟ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΠΟΛΥΖΟ

Πολλά ντοκιμαντέρ μάς φλομώνουν με ζητήματα δευτερεύοντα. Στων Daft Punk, πρώτο λόγο έχει η μουσική Facebook Twitter

Σημειώνω προκαταρκτικά ότι δεν είμαι φαν των Daft Punk. Θέλω να πω, δεν έχω ούτε ένα άλμπουμ. Αλλά τα σινγκλ τους σχεδόν κάθε φορά μού κινούσαν το ενδιαφέρον –το 'Robot Rock' ας πούμε, τι κομματάρα! Και γενικότερα το ρετρό-φουτουριστικό στυλ τους ήτανε γουστόζικο, ιδίως τότε που τίποτα δεν προμήνυε πως η σύγχρονη μουσική σκηνή (ηλεκτρονική, ροκ, χιπ χοπ) θα κολλούσε στο...βούρκο της αναβίωσης. Απλώς ήταν πάντα λίγο παραπάνω εχμ, χορευτικοί για τα γούστα μου. Και στην τελική, ΟΚ, δεν είναι και Prodigy.


Ένα ντοκιμαντέρ ωστόσο είναι άλλη ιστορία. Και γι' αυτό εδώ είχα καλό προαίσθημα, αμέσως μόλις το είδα στο πρόγραμμα του φετινού IN-EDIT. Προαίσθημα που δε διαψεύστηκε: το Daft Punk Unchained κυλάει αβίαστα, χωρίς να χάνει το ρυθμό ούτε δευτερόλεπτο. Όσοι έδωσαν συνεντεύξεις γνωρίζουν καλά το θέμα και έχουν ουσιαστικά πράγματα να πουν. Σε όλη τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ διατηρούμε μια σαφή εικόνα όχι μόνο για την πορεία των Daft Punk αλλά και για τα μουσικά συμφραζόμενα μέσα στα οποία κινήθηκαν από το 1992 μέχρι σήμερα. Πραγματικά, σχεδόν ούτε μία ατάκα δεν είναι περιττή.

Ο σκηνοθέτης Hervé Martin-Delpierre ήξερε τι υλικό τον ενδιέφερε να συλλέξει και πώς να το επεξεργαστεί άπαξ και το είχε στα χέρια του. Το editing είναι υποδειγματικό, κατά κύριο λόγο υπεύθυνο για την υποβλητική ατμόσφαιρα που δημιουργεί το ντοκιμαντέρ. Συχνά έχεις την εντύπωση ότι θα γίνει κάποια φοβερή αποκάλυψη –θα μάθουμε φερ' ειπείν ποιο είναι το μυστικό που κρύβουν οι μεταμφιέσεις τους (στο μεταξύ μαθαίνουμε πολλές ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες όπως το γεγονός ότι με τους Darlin', την πρώτη τους μπάντα, διασκεύαζαν το 'How You Satisfy Me' των Spectrum).

Η αλήθεια είναι πως η μάσκα προσδίδει ένα στοιχείο θεατρικό, ακόμη κι ελαφρώς σουρεάλ, και είναι βέβαια ανοιχτή σε πολλαπλές ερμηνείες. Μα στην περίπτωση των Daft Punk αποτελεί απ' ό,τι φαίνεται πρωταρχικό κομμάτι της ταυτότητάς τους. Δε θα ήταν δηλαδή λιγότερο αινιγματικοί δίχως τις μάσκες. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ όσοι μιλάνε στο ντοκιμαντέρ κάνουν ανεξαιρέτως μεγαλόστομες δηλώσεις ("Το συγκρότημα που άλλαξε το πρόσωπο της ηλεκτρονικής μουσικής" κτλ), οι ίδιοι αρκούνται σε κάποιες παρατηρήσεις χαμηλών τόνων που αφορούν αποκλειστικά τη μουσική τους και όχι κάποιου είδους μυθολογία γύρω από αυτή ("Γράψαμε το Human After All σε δώδεκα μέρες πάνω κάτω" θυμάται ο Bangalter "αλλά αυτό ήταν το κόνσεπτ του άλμπουμ, εμπνευσμένο από παλιούς ροκ και γκαράζ δίσκους").


Και αυτή είναι και η κυριότερη αρετή του Daft Punk Unchained: ότι αφορά αποκλειστικά τη μουσική των Daft Punk. Μοιάζει να λέω το αυτονόητο μα είναι εντυπωσιακό πόσο συχνά οι σκηνοθέτες μάς φλομώνουν με άχρηστες πληροφορίες για ζητήματα δευτερεύοντα, ξεχνώντας το ένα κι ένα κάθε καλής αφήγησης. Να μείνεις δηλαδή εντός θέματος. Ο Martin-Delpierre συνέθεσε τούτο το ντοκιμαντέρ για τους Daft Punk με τη φροντίδα, την ευαισθησία που θα έδειχνε ένας ομότεχνός τους. Ταξίδεψε σε τρεις ηπείρους για να καταγράψει την ιστορία τους κι ωστόσο την κάνει να φαίνεται τόσο απλή και καθημερινή. Έχεις την αίσθηση ότι οποιοσδήποτε θα μπορούσε να κλειστεί σ' ένα παιδικό δωμάτιο στη Μονμάρτρη και να ξεκινήσει κάτι ανάλογο –εξίσου ιδιόρρυθμο, ευφυές και εντέλει δημοφιλές– με αυτό που έφτιαξαν οι Thomas Bangalter και Guy-Manuel de Homem-Christo.


Διαπιστώνω ότι έχει γίνει αρκετός θόρυβος στο ίντερνετ γύρω από το Daft Punk Unchained, τώρα που ψάχνω για καμιά πληροφορία παραπάνω, μα όχι άδικα. Αξίζει πραγματικά να το δείτε, ιδίως αν δεν είστε φαν του γκρουπ.

ΥΓ. Επί τη ευκαιρία, ο Kanye West δεν αδικείται λόγω έλλειψης φωτογένειας. Είναι αυθεντικά ηλίθιος.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ