Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ

Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter
Τα μεγάλα γυαλιά της, έδιναν στις περσόνες που υποδυόταν μία ακόμη πιο αστεία έκφραση, καθόλου στιλιζαρισμένη, αυθόρμητη και άμεση
0
Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία "Το μυστικό μου λουλούδι" με τη Ρόσι Ντε Πάλμα, την άλλη μεγάλη της "θηλυκής συμμορίας" του Αλμοδόβαρ

Δεν ήταν καλή εβδομάδα αυτή που πέρασε για τον Πέδρο Αλμοδόβαρ. Πρώτα βρέθηκε εμπλεκόμενος στην υπόθεση των Panama Papers, μετά χρειάστηκε να ακυρώσει όλες τις συνεντεύξεις Τύπου και τις προωθητικές ενέργειες για τη νέα του ταινία με τον τίτλο Julieta, λίγο πριν την ευρωπαϊκή προβολή της και την ίδια εβδομάδα ενημερώνεται για τον θάνατο της Τσους Λαμπρεάβε. Η Λαμπρεάβε που πέθανε τη Δευτέρα στα 85 της ήταν από τις πιο αναγνωρίσιμες ηθοποιούς των ταινιών του Αλμοδόβαρ, κάτι σαν «σήμα κατατεθέν» της κινηματογραφικής του διαδρομής.

Η Λαμπρεάβε έκανε τα πρώτα βήματα της στην υποκριτική στα τέλη της δεκαετίας του ’50, αλλά έγινε ευρέως γνωστή το 1983, όταν ο Αλμοδόβαρ την επέλεξε για τη μαύρη κωμωδία του «Αμαρτωλές Καλόγριες». Πολύ συχνά έπαιζε ρόλους γυναικών σε αρκετά μεγαλύτερη από την πραγματική ηλικία. Η Λαμπρεάβε όταν ξεκίνησε να δουλεύει με τον Αλμοδόβαρ ήταν γύρω στα 50 και ήταν μία πραγματική αποκάλυψη, αφού μπορούσε να «κλέβει» τις σκηνές με την παρουσία, την υποκριτική της δεινότητα και τη μαεστρία να γίνεται ο χαρακτήρας που κάθε φορά της εμπιστευόταν. Για παράδειγμα, κανείς δεν θα ξεχάσει τον ρόλο της στο «Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης», όπου τάχα της είναι αδύνατον να κακολογήσει κάποιον επειδή είναι… Μάρτυρας του Ιεχωβά.  

Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter
Η "συμμορία" σε σχετική απαρτία στο "Volver"

«Μπορώ να πω την αλήθεια, μόνο την αλήθεια και τίποτα άλλο εκτός από την αλήθεια», είναι μία από τις ατάκες της σε αυτή την ταινία και ο Αλμοδόβαρ  που λατρεύει αυτό τον χαρακτήρα, τον αναπροσαρμόζει στο «Μίλα της» το 2002 και στις «Ραγισμένες Αγκαλιές» το 2009. Σταδιακά, η Λαμπρεάβε γίνεται μέλος της «γυναικείας συμμορίας», των «Κοριτσιών του Αλμοδόβαρ», ενός κλαμπ ισπανόφωνων γυναικών ηθοποιών που αποτελούν τον θηλυκό «στρατό» του σκηνοθέτη σε μία σειρά από μεγάλες ταινίες, μαζί με τη Ρόσι Ντε Πάλμα, τη Κάρμεν Μάουρα, τη Σεσίλια Ροθ και την Πενέλοπε Κρουζ.  

Γι’ αυτές, ο σκηνοθέτης πάντα κρατά έναν ρόλο στις ταινίες του, κάτι σαν επί μέρους υπογραφή του έργου του. «Όταν την ακούω, ακούω τη μητέρα μου», είχε πει χαρακτηριστικά γι’ αυτήν ο Frederic Strauss στο βιβλίο του “AlmodóvaronAlmodóvar, μία σύνθεση διαλόγων του με τον σκηνοθέτη. «Απ’ όλες τις ηθοποιούς με τις οποίες έχω συνεργαστεί, νομίζω ότι αυτή είναι η αγαπημένη μου», έχει πει χαρακτηριστικά.

 

Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter
Στα γυρίσματα του "Matador"

Ήταν τέτοια η συνεισφορά της στις κωμικές σκηνές  - ώριμη κι αυθόρμητη μαζί – που ο Αλμοδόβαρ συνήθιζε να την παρομοιάζει με τον μεγάλο κωμικό του βωβού κινηματογράφου, Μπάστερ Κίτον. Μπορούσε να κυριαρχεί στο σετ ανεξάρτητα από τις σκηνοθετικές οδηγίες, τις ατάκες του ρόλου της, τις καταστάσεις που έπρεπε να αποδώσει. Και δεν ήταν μόνο το αστείο εκφραστικό πρόσωπο της, που γινόταν ακόμη πιο αστείο από τα πατομπούκαλα χοντρά γυαλιά της. Ήταν ότι είχε το ταλέντο να στιλιζάρει η ίδια τους ρόλους της, να τους υπογράφει με ένα κάτι που μόνο οι γνήσιοι κωμικοί ηθοποιοί διαθέτουν.

«Η εκφραστικότητα της οφειλόταν ακριβώς στο ότι δεν έκανε καμία προσπάθεια για να υποδυθεί τον ρόλο της.  Ακριβώς όπως συμβαίνει με συγκεκριμένους Ιάπωνες ηθοποιούς, που το ανέκφραστο πρόσωπο τους μπορεί να βγάλει τεράστια υποκριτική δύναμη, η Τσους ανήκε σ’ αυτή την παραδοσιακή σχολή κωμικών που μπορούσε να εκφράσει τα υψηλότερα νοήματα με το μίνιμουμ της προσπάθειας της», λέει χαρακτηριστικά ο Αλμοδόβαρ στο βιβλίο του Στράους.

Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter
Στις "Αμαρτωλές Καλόγριες", το φιλμ στο οποίο συνεργάστηκε για πρώτη φορά με τον Πέδρο Αλμοδόβαρ

Ο ίδιος θυμάται ότι στην ταινία Volver, η Πενέλοπε Κρουζ, η Λόλα Ντουένιας και η Γιοχάνα Κόμπο αναγκάστηκαν να γυρίζουν μία σκηνή με τη Λαμπρεάβε – που υποδυόταν μία μεγάλη σε ηλικία θεία – περί τις 10 φορές. Ο λόγος ήταν ότι η Λαμπρεάβε με τις γκριμάτσες και τις μούτες της, τις έκανε να ξεσπάνε σε γέλια, πράγματα που έκανε ακόμη πιο δύσκολο το γύρισμα. 

Το 1996, ο Αλμοδόβαρ που δεν είχε δουλέψει ξανά με τη Λαμπρεάβε από το φιλμ «Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης», την «συνάντησε» ξανά στην ταινία του «Το μυστικό μου λουλούδι».  Εκεί η ηθοποιός έδωσε την πιο συγκινητική, δυνατή, μεγαλειώδη ερμηνεία της.

 Ακριβώς, όπως στο «Μια ζωή ταλαιπωρία» και στο “Volver”,  ο χαρακτήρας δίχως όνομα που υποδύεται η ηθοποιός, έχει μία κενή εκφραστικότητα που αποσπά από τις σκηνές, τις μεγάλες στιγμές τους και τις κάνει δικές της.  Όπως η ίδια συνήθιζε να λέει «σαν αγελάδα, χωρίς κουδουνάκι», μονίμως αποπροσανατολισμένη έβρισκε μόνη τον δρόμο της στις ταινίες του σκηνοθέτη. Η απώλεια της τώρα, ενώνει τον σκηνοθέτη και τους φανατικούς των ταινιών του σε μία κοινή θλίψη.

 

Πιο φτωχή η "θηλυκή συμμορία" του Αλμοδόβαρ Facebook Twitter

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ