Πέντε κατηγορίες των Βραβείων Όσκαρ που δεν υπάρχουν πια

Πέντε κατηγορίες των Βραβείων Όσκαρ που δεν υπάρχουν πια Facebook Twitter
1

Τα 89 τους χρόνια κλείνουν φέτος τα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας και όπως είναι λογικό, όσο μεταλλάσσονταν με τα χρόνια το σινεμά τόσο τα βραβεία της άλλαζαν μορφή για να ικανοποιούν τις τάσεις της περιόδου. Τα Όσκαρ ξεκίνησαν σε μια κομβική περίοδο για το μέσο, τη στιγμή που έμπαινε σε αυτό ο ήχος, και ειδικά τα πρώτα χρόνια υπήρξαν διάφοροι τίτλοι βραβείων που ήταν προπομποί αυτών που ξέρουμε σήμερα (όπως το Best Story πριν μεταλλαχθεί στα 2 σενάρια) και σχετίζονταν με τα είδη, τη διάρκεια (υπήρχαν πχ βραβεία για μικρού μήκους κωμωδίες) και το χρώμα (για χρόνια το βραβείο καλύτερης φωτογραφίας έσπαγε σε ασπρόμαυρη και έγχρωμη). Μέσα σε αυτά, 5 πολύ ιδιαίτερες κατηγορίες, μία εκ των οποίων σχετικά σύγχρονη, αναφέρονται πια σήμερα μόνο για ιστορικούς λόγους όμως για κάποια εποχή κρίθηκαν αναγκαίες.

Καλύτερος Νεαρός Ηθοποιός

Από όσα βραβεία θα δούμε, ήταν αυτό που δόθηκε τις περισσότερες φορές, συνολικά 10, σε ένα διάστημα 26 χρόνων (1934-1960). Ήταν ένας τρόπος της Ακαδημίας να πει το δικό της μπράβο σε ανήλικους ηθοποιούς, κάτι που το έκανε όποτε έβλεπε εξαιρετικές περιπτώσεις, γι’ αυτό και δεν δίνονταν υποχρεωτικά κάθε χρόνο. Με τη λογική της εποχής, ένα παιδί δε μπορούσε να συγκριθεί με τους μεγάλους αστέρες της οθόνης και η λύση για την ηθική ανταμοιβή τους ήταν αυτό το βραβείο, που πολλές φορές μάλιστα δεν ήταν καν ίδιο με τα υπόλοιπα, αφού δίνονταν στα παιδιά μια μικρή ρεπλίκα του αγαλματιδίου. Η πρώτη που το κέρδισε ήταν η Σίρλεϊ Τεμπλ το 1934, λίγο πριν κλείσει τα 7 της χρόνια, ενώ δόθηκε για τελευταία φορά στην Χέιλι Μιλς για την ερμηνεία της στην Πολυάννα της  Ντίσνεϊ. Τρία χρόνια αργότερα, το 1963, η 16χρονη Πάτι Ντιουκ έσπαγε τα ηλικιακά όρια ως η πρώτη ανήλικη που κέρδιζε βραβείο ερμηνείας – Β Γυναικείος Ρόλος για το Θαύμα της Άννι Σάλιβαν.

Πέντε κατηγορίες των Βραβείων Όσκαρ που δεν υπάρχουν πια Facebook Twitter
Σίρλεϊ Τεμπλ, Κλοντέτ Κολμπέρ

Καλύτερος Βοηθός Σκηνοθέτη

Σε 4 απονομές, αρκετά πίσω στην ιστορία του θεσμού (1934-1937), τιμήθηκαν οι ήρωες που πολλές φορές κάνουν όλη τη βρώμικη δουλειά, εξασφαλίζοντας τις καλύτερες συνθήκες για τον σκηνοθέτη. Καταργήθηκε όμως μάλλον σωστά, αφού πληροφορίες για τη δουλειά του βοηθού σκηνοθέτη κυρίως μπορούσαν να αντληθούν από τα εσωτερικά κάθε παραγωγής και όχι τόσο από το τελικό αποτέλεσμα που έβλεπαν οι θεατές στην οθόνη. Άλλωστε το ότι δόθηκε εκείνη την περίοδο δεν ήταν τυχαίο, αφού βρισκόμασταν χρόνια πριν τις διάσημες σήμερα θεωρίες περί του σκηνοθέτη-δημιουργού και η Ακαδημία, μην έχοντας σαφή εικόνα για τον καθοριστικό ρόλο του σκηνοθέτη, πειραματίζονταν ακόμη στα βραβεία της – πχ είχε δώσει για μία χρονιά και βραβείο για σκηνοθεσία κωμωδίας, στα πρώτα Όσκαρ του 1929.

Καλύτερη Μουσική για Κωμωδία ή Μιούζικαλ

Η πιο σύγχρονη από τις καταργημένες σήμερα κατηγορίες, ήταν μια προσπάθεια της Ακαδημίας να βάλει στο παιχνίδι των υποψηφιοτήτων περισσότερους συνθέτες, αφού έσπασε το κλασικό βραβείο της Καλύτερης Μουσικής για Ταινία σε δύο, έχοντας ως «σοβαρότερο» μεν αυτό για δραματική ταινία και πρόσθεσε και ένα ακόμη που αφορούσε μόνο τις κωμωδίες και τα μιούζικαλ – και τον πιο ελαφρύ τους τόνο. Αυτό συνέβη για 4 χρονιές (1995-1998) με αντίστοιχους νικητές τον Άλαν Μένκεν για την Ποκαχόντας (1995), την Ρέιτσελ Πόρτμαν για την Έμμα (1996), την Αν Ντάντλεϊ για το Full Monty (1997) και τον Στίβεν Γουόρμπεκ για τον Ερωτευμένο Σαίξπηρ (1998).

Καλύτερη Συγγραφή Μεσότιτλων

Δόθηκε μια μόλις χρονιά, στην πρώτη απονομή βραβείων του 1929, γιατί κάπου εκεί τέλειωσε και η ζωή του βωβού κινηματογράφου. Λίγο πριν την έλευση του ήχου, που θα ενεργοποιούσε αμέσως και το βραβείο για καλύτερη ιστορία που μετά υποδέχθηκε και το καλύτερο σενάριο ως το 1957 που μονιμοποιήθηκαν οι 2 κατηγορίες σεναρίου που ξέρουμε σήμερα, οι κάρτες με τους μεσότιτλους ήταν ο δίαυλος επικοινωνίας του κοινού με την ταινία. Το μοναδικό βραβείο της κατηγορίας το κέρδισε ο Τζόζεφ Φάρναμ, πιθανά για το Telling the World, κάτι που αναφέρεται μόνο σε παλαιότερες πηγές, καθώς σήμερα ακόμη και στη σελίδα της Ακαδημίας αναφέρεται μόνο το όνομά του, χωρίς τίτλο ταινίας.

Καλύτερη Διεύθυνση Χορογραφιών

Κράτησε μόλις τρία χρόνια (1935-37). Και εδώ η αιτία ήταν ο «θολός» ρόλος που είχαν ακόμη οι σκηνοθέτες με αποτέλεσμα να σπάνε στοιχεία της δουλειάς τους σε μικρότερες υποκατηγορίες. Έγινε πάντως σε μια εποχή που αναδείχτηκαν μεγάλοι χορογράφοι, στην πρώτη χρυσή εποχή των μιούζικαλ για το Χόλυγουντ. Τελευταίος το κέρδισε ο βασικός συνεργάτης του Φρεντ Αστέρ, Ελληνοαμερικανός Χέρμις Παν (ή Ερμής Παναγιωτόπουλος όπως ήταν το ελληνικό όνομά του), για το A Damsel in Distress. Η Ακαδημία αναγνώρισε τότε πως ακόμη και αν υπάρχει ξεχωριστό άτομο υπεύθυνο για τις χορογραφίες, ο σκηνοθέτης έχει τον τελικό λόγο, καταργώντας έτσι το σχετικό βραβείο.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Νομίζω πως ο τίτλος είναι "βοηθός σκηνοθέτης" κι όχι "βοηθός σκηνοθέτη",διότι το άτομο αυτό έχει την επαγγελματική ιδιότητα του σκηνοθέτη και εργάζεται στην ταινία ως βοηθός του βασικού σκηνοθέτη ΜΟΝΟ στα καθήκοντά του,τα σχετικά με την σκηνοθεσία του έργου.Δεν πρέπει να συγχέεται με το άτομο που προσελήφθη στην παραγωγή για να,παραδείγματος χάρη,φέρνει τον καφέ στον σκηνοθέτη.Αυτός είναι ο "βοηθός του σκηνοθέτη".Ο βοηθός σκηνοθέτης είναι απολύτως απαραίτητος στην παραγωγή ταινιών,δίχως αυτόν δεν θα υπήρχαν ταινίες,τόσο απλά:εάν αναθέταμε την ταινία αποκλειστικά στον σκηνοθέτη,χωρίς βοηθούς σκηνοθέτες,τα γυρίσματα θα διαρκούσαν πολύ-πολύ περισσότερο και τα αποτελέσματα θα μας έκαναν να μην θέλουμε να ξαναδούμε όχι μόνο ταινίες,αλλά ούτε καν home video!Είναι περίεργη η εργασία αυτή διότι δεν μπορείς να της καταλογίσεις ουσιώδη καλλιτεχνικό αντίκτυπο επί του τελικού αποτελέσματος:ο βοηθός έχει τον άχαρο ρόλο του χαμάλη,δίχως τον οποίο ο σκηνοθέτης δεν μπορεί να δημιουργήσει.Ο λόγος του δεν περνάει,οι προτάσεις του δεν λαμβάνονται υπόψιν,τουλάχιστον θεωρητικά.Τα όσκαρ βραβεύουν τις νοητικές εμπνεύσεις του σκηνοθέτη & το αποτέλεσμα επί της οθόνης κι όχι τον αφανή σωματικό κόπο και τις μετρημένες εργατοώρες.