Όταν τα Όσκαρ ακύρωσαν υποψηφίους

ΔΕΥΤΕΡΑ Όταν τα Όσκαρ ακύρωσαν υποψηφίους Facebook Twitter
Έχει καιρό να συμβεί η σπάνια στραβή, εκτός βέβαια από τις ηχηρές περιπτώσεις της οικειοθελούς άρνησης.
0

Η Άντρεα Ράιζμπορο τη γλίτωσε στο τσακ: η υποψηφιότητά της κινδύνευσε όταν, με την αναγγελία του ονόματός της στην πεντάδα του πρώτου γυναικείου ρόλου, τα πρώτα wtf διαδέχθηκαν ερωτήσεις γύρω από τη μεθοδολογία ή μάλλον τη μεθόδευση της καμπάνιας.

Βρέθηκε, λοιπόν, πως οι «πλούσιες λευκές φίλες» της καθ’ όλα άξιας Βρετανής ηθοποιού δεν υπερέβησαν τα εσκαμμένα, αλλά η Ακαδημία επιφυλάχθηκε να ξανακοιτάξει ενδελεχώς το ζήτημα της προώθησης μέσω των social και του διαδικτύου αμέσως μετά την τελετή. 

Έχει καιρό να συμβεί η σπάνια στραβή, εκτός βέβαια από τις ηχηρές περιπτώσεις της οικειοθελούς άρνησης, όπως έγινε με τον Μάρλον Μπράντο και τον Τζορτζ Σκοτ, και να αρθεί υποψηφιότητα που μέχρι την ανακοίνωση πληρούσε τις τυπικές προϋποθέσεις. Τα οκτώ περιστατικά που ακολουθούν δεν μοιάζουν καθόλου μεταξύ τους.

1.

THE CIRCUS

1928

Τα πρώτα Όσκαρ δόθηκαν σε μια σεμνή τελετή μεταξύ φίλων και συναδέλφων στο ξενοδοχείο Roosevelt του Λος Άντζελες, επειδή το ήθελαν τα στούντιο και κάποιοι σταρ, όπως ο Ντάγκλας Φέρμπανκς, ο οποίο μάλιστα φρόντισε την επόμενη χρονιά να υπενθυμίσει στη βιομηχανία πως πρέπει να βραβευτεί η γυναίκα του, και γλυκιά αγαπημένη του αμερικανικού σινεμά, Μέρι Πίκφορντ, πράγμα που έγινε, για την ξεχασμένη «Κοκέτα». Πάνω στη λογική του «λίγο μιλημένου» η Ακαδημία αποφάσισε πως οι υποψηφιότητες του Τσάρλι Τσάπλιν στις κατηγορίες της καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας κωμωδίας, σεναρίου και ηθοποιού για το «Τσίρκο», κανονικές και νόμιμες, προϊόν της εκτίμησης των «ομοίων» του, δεν ήταν δίκαιες, γιατί προέβλεψε πως θα τα σάρωνε όλα! Οπότε τις ανακάλεσε και συνόψισε με ένα τιμητικό Όσκαρ για το «Τσίρκο» ειδικώς και το καλλιτεχνικό επίτευγμα του Σαρλό στο αριστούργημά του αυτό. Έτσι, ο Τσάπλιν δεν έχει καταχωρισμένο διαγωνιστικό Όσκαρ στην κατοχή του, εκτός από εκείνο της καλύτερης μουσικής, αναδρομικά, για τα «Φώτα της Πόλης», και ένα ακόμη τιμητικό. Το πρωτοφανές «άδειασμα» δεν επαναλήφθηκε ποτέ. 

2.  

HONDO

1953

Όταν τα Όσκαρ ακύρωσαν υποψηφίους Facebook Twitter

Για το «Hondo», που σκηνοθέτησε ο μπαμπάς της Μία, ο Τζον Φάροου, αλλά έβαλε το χεράκι του ο Τζον Φορντ, γιατί ένιωθε ανασφάλεια ο Τζον Γουέιν, το σενάριο έγραψε ο Τζέιμς Έντουαρντ Γκραντ. Ο κλάδος το πρότεινε για καλύτερο πρωτότυπο story, αλλά κανείς δεν μπήκε στον κόπο να ψάξει πως βασιζόταν σε μια νουβέλα που δημοσίευσε στο περιοδικό «Collier’s» ο μάστερ των καουμπόικων Λούι Λαμούρ, οπότε η πρωτοτυπία πήγε τυπικά περίπατο και το όνομα του Γκραντ βγήκε από τις λίστες.

3.

HIGH SOCIETY

1955

Όταν τα Όσκαρ ακύρωσαν υποψηφίους Facebook Twitter

Μάλλον αφηρημένοι ήταν οι σεναριογράφοι των ’50s, αφού ήθελαν να προτείνουν το σενάριο του «High Society», της μιούζικαλ διασκευής του καταπληκτικού «Philadelphia Story», με τον Μπινγκ Κρόσμπι και την Γκρέις Κέλι αυτήν τη φορά, αλλά μπέρδεψαν τα ονόματα των ανθρώπων που το έγραψαν! Τι έγινε: εκείνη τη χρονιά μια ομάδα ηθοποιών από τη Νέα Υόρκη, οι Bowery Boys με δράση από το 1946, υπέγραψε μία ακόμη από τη σειρά των φτηνών κωμωδιών τους με τίτλο «High Society». Οι Έλγουντ Άλμαν και Έντουαρντ Μπερντς κατάλαβαν πως δεν αναγνωρίστηκε ξαφνικά η δουλειά τους από τους σοβαρούς γραφιάδες της βιομηχανίας και με ένα τηλεγράφημα στο διοικητικό συμβούλιο ζήτησαν να διαγραφούν τα ονόματά τους. Αργότερα έκαναν χιουμοριστικές δηλώσεις στο στυλ του «πάντα το ξέραμε πως είναι φοβερά γραμμένα τα σκετς μας», όμως παράξενο δεν είναι μόνο το παρόραμα αλλά και το γεγονός ότι μετά την αποκατάσταση του ολισθήματος η Ακαδημία δεν έβαλε στη λίστα τον Τζον Πάτρικ, σεναριογράφο της ταινίας, ως όφειλε, αλλά διέγραψε συνολικά την υποψηφιότητά της, την τρίτη που θα έπαιρνε μετά από εκείνες της μουσικής διεύθυνσης του Τζόνι Γκριν και του θεσπέσιου «True Love» του Κόουλ Πόρτερ. Μήπως γιατί θα αφορούσε την κατηγορία του καλύτερου story, και πάλι, για μια πλοκή που βασιζόταν σε μια ταινία, που βασιζόταν σε ένα θεατρικό; 

4.

YOUNG AMERICANS

1968

Η μοναδική φορά που η Ακαδημία έχει αφαιρέσει όχι μόνο υποψηφιότητα αλλά και το ίδιο το βραβείο που απένειμε διά της ψηφοφορίας όλων των μελών ήταν για το ντοκιμαντέρ «Young Americans», το χρονικό της περιοδείας μιας πατριωτικής χορωδίας ως υγιής αντίσταση στον διάσπαρτο χιπισμό της περιόδου. Ο λόγος ήταν καθαρά τυπικός: η ταινία του Αλεξάντερ Γκράσχοφ είχε προβληθεί σε μια αίθουσα τον Οκτώβριο, ενώ δεν έπρεπε, και το Όσκαρ της κατέληξε στο επιλαχόν «Journey into self». Σε μια κατηγορία που δεν έχουν προταθεί ποτέ ο Πενεμπέικερ, οι Maysles ή το «Shoah» αυτά είναι πταίσματα.

5.

Ο ΝΟΝΟΣ

1972

Στην απονομή του 1973 ο Φράνσις Φορντ Κόπολα άρχισε να ανησυχεί βλέποντας τη βραδιά να κυλά υπέρ του «Καμπαρέ». Μόνο στο τελευταίο σφύριγμα, στο Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, και αφού είχε χάσει της σκηνοθεσίας από τον Μπομπ Φόσι, ανάσανε. Ένας επιπλέον λόγος ήταν η ανάκληση της υποψηφιότητας του μουσικού σκορ του Νίνο Ρότα, διότι κάποιοι επεσήμαναν πως το κεντρικό, αξέχαστο θέμα δεν ήταν ακριβώς κλεμμένο αλλά δανεισμένο από μια παλιότερη κινηματογραφική σύνθεση του συνθέτη, τη «Fortunella» από το 1958. Αλήθεια είναι και, με το σταυρό στο χέρι, σωστή η διαγραμμένη υποψηφιότητα. Ωστόσο, δύο χρόνια αργότερα, ένα από τα 6 Όσκαρ του δεύτερου «Νονού» ήταν για την καλύτερη πρωτότυπη μουσική επένδυση, πάλι διά χειρός Ρότα, κύριο θέμα του οποίου είναι και πάλι ο γνώριμος σκοπός από το 1958. Εκτός αν μέχρι τότε το αδίκημα παραγράφηκε…

Ακούστε τη μουσική του «Fortunella» και διακρίνετε την ξεκάθαρη ομοιότητα με τη μουσική επένδυση του «Νονού» (στο 00:50).

6.   

PLACES IN THE WORLD

1992

Η Ουρουγουάη υπέβαλε το «Places in the world» για τα ξενόγλωσσα Όσκαρ, η Ακαδημία αρχικά το δέχτηκε, η ταινία προτάθηκε στις πέντε καλύτερες, αλλά πήρε κόκκινη κάρτα γιατί θεωρήθηκε παραγωγή της Αργεντινής. Ο σκηνοθέτης Αντόλφο Αρισταράιν, που είναι όντως Αργεντίνος, τους είπε πως ζήτησε από την Ουρουγουάη να το κατεβάσει στην κούρσα γιατί είχε αρκετά κεφάλαια από τη χώρα και αρκετοί καλλιτέχνες και τεχνικοί που συνεργάστηκαν ήταν Ουρουγουανοί, η Ακαδημία δεν συμφώνησε, ο Αρισταράιν της έκανε μήνυση και τελικά δεν δόθηκε συνέχεια. Η ιστορία με τις συμπαραγωγές είναι λίγο πονεμένη και η ποσόστωση που απαιτείται, με τα δύο από τα τρία βασικά στοιχεία να τηρούνται (γλώσσα, παραγωγή, σκηνοθέτης), σε λεπτή ισορροπία. 

7.

TUBA ATLANTIC

2010

Κανείς εκτός από αυτούς που το γύρισαν δεν γνωρίζουν την ύπαρξη του «Tuba Atlantic», μιας μικρού μήκους από τη Νορβηγία, που χάρηκε όταν πλασαρίστηκε στην πεντάδα του 2011, αλλά πάγωσε όταν αποβλήθηκε γιατί είχε προβληθεί σε τοπικό τηλεοπτικό κανάλι λίγους μήνες πριν, κάτι που απαγορεύεται ρητώς, ακόμη κι αν η κατηγορία λέγεται live action short. 

8.

ALONE, YET NOT ALONE

2013

Ο Μπρους Μπρότον είναι ένας από τους πιο αναγνωρισμένους συνθέτες του Χόλιγουντ, από την πλευρά του επαγγελματία που δουλεύει από την τηλεόραση και το «Hawai 5-0» μέχρι το σινεμά (με υποψηφιότητα το 1985 για το «Silverado») σε διάφορα διοικητικά πόστα, ανάμεσα σ’ αυτά και στο συμβούλιο των κυβερνητών, όπως τους ονομάζουν, της Ακαδημίας. Για το μουσικό του θέμα στο άγνωστο φιλμ «Alone, yet not alone», που θυμίζει αυτές τις ταινίες που δεν έχει δει κανείς, ωστόσο με κάποιον τρόπο η Νταϊάν Γουόρεν όχι μόνο έχει γράψει το εμψυχωτικό theme song αλλά βρίσκεται συνεχώς υποψήφια, όπως και φέτος, ο Μπρότον θεώρησε πως καλό είναι να σηκώσει κι ένα τηλέφωνο ‒ανθρώπινο είναι‒ να ειδοποιήσει φίλους ετών για να τους υπενθυμίσει πως δεν θα ήταν κακό αν τον ψήφιζαν. Το πρόβλημα όμως ήταν πως καταχράστηκε εξουσία, γιατί πλησίασε μέλη ενώ είχε ακόμη το πόστο του, δίνοντας στον εαυτό του άδικο αβαντάζ έναντι των υπολοίπων. Η υποψηφιότητα αποσύρθηκε.

To τραγούδι της ταινίας «Alone, yet not alone» ερμηνεύει η Joni Eareckson Tada

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ