«Όσο κρατά ο πόλεμος»: Γυαλισμένος στοχασμός για την παθητική στάση απέναντι στον φασισμό

Όσο κρατά ο πόλεμος Facebook Twitter
Το «Όσο κρατά ο πόλεμος» δεν είναι μία ακόμη τοιχογραφία της φρανκικής δικτατορίας.
0



ΑΝ ΚΑΙ ΔΙΑΣΗΜΟΣ για το θρίλερ Οι Άλλοι, ο Αλεχάντρο Αμενάμπαρ δεν διστάζει να πάρει θέση για πολιτικο-κοινωνικά ζητήματα, όπως η υποβοηθούμενη αυτοκτονία στο Η θάλασσα μέσα μου (παραμένει η καλύτερη ταινία του) και ο πρώιμος φεμινισμός στο Agora.

Το Όσο κρατά ο πόλεμος δεν είναι μία ακόμη τοιχογραφία της φρανκικής δικτατορίας. Χρησιμοποιεί τις απαρχές του εμφύλιου πολέμου στην Ισπανία ως ιστορική αφορμή για να πραγματευτεί κάτι πιο σύνθετο, σίγουρα επίκαιρο και ευπρόσδεκτα οικουμενικό.

Πρωταγωνιστής είναι ο λέκτορας σε πανεπιστήμιο και διάσημος διανοούμενος της εποχής Μιγκέλ ντε Ουναμούνο, προσωπικότητα στους ακαδημαϊκούς κύκλους, ένας άνδρας σεβάσμιος και παροπλισμένος, που βλέπει τον φασισμό ως λύση στο χάος. Είναι ένας ροκ-σταρ των καιρών του – ακόμη και αγράμματοι στρατιώτες τον αναγνωρίζουν και τον σταματούν για να του ζητήσουν αυτόγραφο! Κάποτε ήταν αξιοθέατο της μικρής του πόλης, αλλά πλέον η απόλαυση θόλωσε, όπως και η εμπιστοσύνη στην άλλοτε κραταιά κρίση του. Ωστόσο, ποτέ δεν είναι αργά για την επανάκαμψη του γόνιμου σπόρου της αμφιβολίας.

Σημασία για την ορθών νοημάτων, φροντισμένης παραγωγής, αν και ανέμπνευστης εκτέλεσης, ταινία έχει η πνευματική εγρήγορση ως μοναδική λύση πρόληψης του φανατισμού και της αλαζονείας. 


Το φιλόδοξο Όσο κρατά ο πόλεμος ξεκινά με την κατάληψη της Σαλαμάνκα, τη σύλληψη του δημάρχου και τις πρώτες αντιδράσεις των αριστερών στα γεγονότα. Ο ήχος των όπλων ξυπνά, συμβολικά και μεταφορικά, τον Ουναμούνο, ο οποίος κινητοποιεί τους καλύτερους φίλους του, έναν νεαρό και φουριόζο κομμουνιστή μαθητή του και τον μετριοπαθή ιερέα.

Η θέση του καθηγητή δεν αποτελεί έκπληξη: αφενός έχει συνηθίσει το ευρύτερο και ειδικευμένο κοινό του σε θεωρητικές παραδοξολογίες, για τις οποίες άλλωστε καυχιέται, αφετέρου είναι από τη φύση του πνεύμα διαλόγου και αντιλογίας. (Μια μεγάλη συνομιλία του με τον μαθητή στον λόφο της πόλης ένα δειλινό είναι χαρακτηριστική της πολιτικής αντιπαράθεσης που ζυμώνεται με επιχειρήματα, σε μία από τις καλύτερες σκηνές της ταινίας, ως παρένθεση της πλοκής, αλλά δηλωτική της πρόθεσης του Αμενάμπαρ να αντιπαραβάλει τις ιδέες, που πάντα ενθαρρύνει, στη στεγνή δράση).

Με τον στρατηγό Φράνκο να δραστηριοποιείται σε μια σταδιακή ανέλιξη σε ηγετικό ρόλο και τους συνοδοιπόρους του να εξαφανίζονται, να φυλακίζονται ή να δολοφονούνται, ο Ουναμούνο αμφιβάλλει και αρχικά ζητά μια συνάντηση με τον μετέπειτα απόλυτο ηγέτη, ζητώντας επιείκεια, με τη μορφή προσωπικής χάρης. Σκέφτεται ακόμη σαν καθηγητής, ζυγιάζει το κερδισμένο κύρος του με τη μειωμένη επιρροή του. Αναμφισβήτητα, έχει ακόμα μεγάλη ιδέα για τον εαυτό του, αλλά κατανοεί πως τα γεγονότα τρέχουν σε βάρος της εκκαθάρισης που ευαγγελίζεται, έστω και με την καταστολή και τη βία που στην αρχή έκρινε απαραίτητη.

Όσο κρατά ο πόλεμος Facebook Twitter

Ο Αμενάμπαρ μετατοπίζει έντεχνα την αναγκαστικά αργή διαδικασία της ανάληψης ουσιαστικής ευθύνης από τον καθηγητή στο καταγεγραμμένο πλάνο του Φράνκο να δράσει όσο γίνεται πιο γρήγορα, με την ενθουσιώδη βοήθεια του πολιτικού αδελφού του και κυρίως του πιστού του ακολούθου, του μονόχειρα και μονόφθαλμου Μιλάν ντε Αστρέι. Αφήνοντας σχετικά ανεξερεύνητη την ιστορία του Ουναμούνο, στερώντας του έτσι το ψαχνό από τα διλήμματα που τον βασανίζουν, ο σκηνοθέτης προσπαθεί να αποζημιώσει αυτήν τη σεναριακή έλλειψη με την κινητικότητα στο παρασκήνιο.

Η σαφής επιδίωξη της κλιμάκωσης δεν είναι άλλη από την περίφημη ομιλία του Ουναμούνο στα έδρανα του πανεπιστημίου, του «ναού» του, όπου, εντός έδρας, παίρνει τη γενναία απόφαση να εκφωνήσει έναν ιστορικό λόγο, σαν να μην υπάρχει αύριο, μια επίκληση στη λογική και τη σύνεση, έχοντας μάλιστα δίπλα του τη σύζυγο του Φράνκο και τον Αστρέι, τον διαβόητο σακάτη, όπως τον αποκαλεί στα μούτρα του. Ιστορικά, πρόκειται για μια απίστευτη στιγμή, την απόλυτη νίκη του λόγου έναντι της βίας, αν και κινηματογραφικά βγαίνει επίπεδη. 

Η συνέχεια είναι γνωστή, αλλά το point του Αμενάμπαρ δεν είναι μια γραμμική υπενθύμιση των δεδομένων, δηλαδή της τραγικής διαμάχης των φασιστών με τους δημοκράτες, που στοίχισε χιλιάδες ζωές και οδήγησε τη χώρα σε μια 36χρονη χούντα κυμαινόμενης καταστολής. Σημασία για την ορθών νοημάτων, φροντισμένης παραγωγής, αν και ανέμπνευστης εκτέλεσης, ταινία έχει η πνευματική εγρήγορση ως μοναδική λύση πρόληψης του φανατισμού και της αλαζονείας.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ