Οι πιο εξωφρενικοί λόγοι για τους οποίους απαγορεύτηκε η προβολή ταινίας σε μια χώρα

Οι πιο εξωφρενικοί λόγοι για τους οποίους απαγορεύτηκε η προβολή ταινίας σε μια χώρα Facebook Twitter
Η διανομή της ταινίας Life of Brian απαγορεύθηκε στη Νορβηγία δίνοντας μια έκτακτη αφορμή στους Σουηδούς διανομείς να πειράξουν τους γείτονες τους. Έτσι το tagline της ταινίας στο σουηδικό πόστερ ήταν το εξής: «Μια ταινία τόσο αστεία που απαγορεύτηκε στη Νορβηγία».
0

Τόνοι μελάνι έχουν χυθεί αναφορικά με το κατά πόσο μπορεί το σινεμά να αλλάξει τον κόσμο. Σύνθετο ζήτημα, να αποφανθείς θετικά ή αρνητικά είναι μάλλον αδύνατο, πάντως μια μικρή αναζήτηση στο google αν κάνεις, θα διαπιστώσεις πως είναι τόσο μακρύ το ιστορικό απαγορεύσεων στην Ιστορία της έβδομης τέχνης, ώστε να μην μπορείς να αρνηθείς τη δυνατότητα επιρροής του μέσου.

Οι λόγοι απαγόρευσης της προβολής μιας ταινίας είναι συνηθέστερα ιδεολογικοί ή θρησκευτικοί. Απαγορεύσεις απαντώνται συχνότερα σε χώρες με ολοκληρωτικά καθεστώτα, χωρίς αυτό να αποκλείει και κραυγαλέες περιπτώσεις λογοκρισίας σε κράτη που, υποτιθέμενα, φέρουν δημοκρατικό πολίτευμα. Υπάρχουν ωστόσο και περιπτώσεις που η αιτιολογία πίσω από την απαγόρευση της προβολής ταινίας σε μια χώρα είναι τουλάχιστον εξωφρενικοί.

Στην Ιρλανδία μεγαλύτερη πηγή κινδύνων για την κοινωνική συνοχή δεν βρήκαν στα γραφόμενα του Καρόλου αλλά στα ευφυολογήματα του Γκράουτσο και τις σκανδαλιές του Χάρπο.

Ακολουθούν μερικές από τις χαρακτηριστικότερες περιπτώσεις ταινιών που απαγορεύτηκαν σε μέρη του πλανήτη για  απίθανους λόγους.

  

• Η «απειλή» του μαρξισμού υπήρξε φόβος και τρόμος για σωρεία κυβερνήσεων κατά τον εικοστό αιώνα. H Iρλανδία δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Μόνο που εκεί μεγαλύτερη πηγή κινδύνων για την κοινωνική συνοχή δεν βρήκαν στα γραφόμενα του Καρόλου αλλά στα ευφυολογήματα του Γκράουτσο και τις σκανδαλιές του Χάρπο.

Το Monkey Business (1931) είναι ένα ενδεικτικό παράδειγμα του αναρχικού χιούμορ των κωμωδιών των αδερφών Μαρξ. Τόσο αναρχικού, που οι Ιρλανδικοί θεσμοί θεώρησαν πως μπορεί να προκαλέσει περιστατικά αναρχίας στο εσωτερικό της χώρας κι έτσι απαγόρευσαν την προβολή του. Το ακόμα πιο παράξενο είναι ότι η ταινία παρέμενε απαγορευμένη μέχρι το 2000.

Οι πιο εξωφρενικοί λόγοι για τους οποίους απαγορεύτηκε η προβολή ταινίας σε μια χώρα Facebook Twitter
Το Monkey Business (1931) είναι ένα ενδεικτικό παράδειγμα του αναρχικού χιούμορ των κωμωδιών των αδερφών Μαρξ.

• Περιέργως η λίστα με τις ταινίες που απαγορεύτηκαν κατά καιρούς στη Φινλανδία είναι μακρά. Ανάμεσά τους βρίσκουμε και το Rififi (1955) του Ζιλ Ντασέν. Η σεκάνς της ληστείας θεωρείται πια θρυλική, τόσο γιατί είναι γυρισμένη σχεδόν σε πραγματικό χρόνο, όσο και για την λεπτομερή κατάδειξη του διαδικαστικού της μέρους.

Τόσο λεπτομερή που οι ιθύνοντες στη φινλανδική χώρα θεώρησαν ότι θα αποτελέσει παράδειγμα για επίδοξους ληστές, ειδικά στο πώς να ανοίγουν χρηματοκιβώτια, κι έτσι αποφάσισαν την απαγόρευση της προβολής της ταινίας.

 

Το Rififi ήταν γυρισμένο σχεδόν σε πραγματικό χρόνο.

• Ως υπόδειγμα οικογενειακής διασκέδασης ο E.T.(1982) είναι μια από τις τελευταίες ταινίες που θα περίμενε κανείς να αντιμετωπίσει προβλήματα λογοκρισίας. Κι όμως η προβολή της εμβληματικής ταινίας του Σπίλμπεργκ αντιμετώπισε προβλήματα στη Σουηδία.

Η σχετική σουηδική επιτροπή απαγόρευσε αυστηρά την είσοδο στην προβολή παιδιών κάτω των 11 ετών. Ο λόγος; Επειδή η ταινία παρουσιάζει τους ενήλικες ως «εχθρούς των παιδιών» κι αυτό, σύμφωνα με το σκεπτικό της Επιτροπής, θα περνούσε λάθος μηνύματα στους ανήλικους θεατές της.

Οι πιο εξωφρενικοί λόγοι για τους οποίους απαγορεύτηκε η προβολή ταινίας σε μια χώρα Facebook Twitter
Η ταινία απαγορεύθηκε στη Σουηδία επειδή θεωρήθηκε πως η ταινία παρουσίαζε τους ενήλικες ως «εχθρούς των παιδιών».

• Tα προβλήματα του Σπίλμπεργκ με τη λογοκρισία δεν σταματούν στον Ε.Τ. Δυο χρόνια μετά το Ιndiana Jones and the Temple of Doom (1984) θα απαγορευτεί στην Ινδία. Ο λόγος η χιουμοριστική, πλην κάπως αποκρουστική σκηνή δείπνου, όπου σερβίρονται στους ήρωες μας μια σειρά από αηδιαστικά εδέσματα, με αποκορύφωμα το επιδόρπιο, που αποτελείται από μυαλά μαϊμούδων.

Ο συμπαθής αυτός πρόγονός μας θεωρείται ιερό ζώο σύμφωνα με τις διδαχές του ινδουισμού. Το αποτέλεσμα ήταν η απαγόρευση της ταινίας στην Ινδία, επειδή θεωρήθηκε ότι προσβάλλει τον γηγενή πληθυσμό.

 

H χιουμοριστική, πλην κάπως αποκρουστική σκηνή δείπνου, όπου σερβίρονται στους ήρωες μας μια σειρά από αηδιαστικά εδέσματα.

• To Simpsons Movie κυκλοφόρησε το 2007 σε όλο τον κόσμο εκτός από τη Μιανμάρ. Το στρατιωτικό καθεστώς είχε εκείνη την χρονιά να αντιμετωπίσει την μεγαλύτερη λαϊκή εξέγερση στην σύντομη ιστορία της χώρας.

Με δεδομένο πως ο Μπαρτ Σίμσον είναι κίτρινος και φορά κόκκινη μπλούζα, το καθεστώς θεώρησε πως η προβολή της ταινίας μπορεί να λειτουργήσει εμψυχωτικά για τους εξεγερμένους, ανάγοντας τον Μπαρτ σε σύμβολο της επανάστασης, δεδομένου πως τα χρώματα του κινήματος ήταν το κόκκινο και το κίτρινο κι έτσι έβαλε φρένο στην προβολή της ταινίας στις αίθουσες.

Οι πιο εξωφρενικοί λόγοι για τους οποίους απαγορεύτηκε η προβολή ταινίας σε μια χώρα Facebook Twitter
To Simpsons Movie κυκλοφόρησε το 2007 σε όλο τον κόσμο εκτός από τη Μιανμάρ.

• Η Δημοκρατία του Τρινιντάντ και Τομπάγκο είναι διάσημη στους απανταχού ποδοσφαιρόφιλους ως πατρίδα του θρυλικού Ντουάιατ Γιορκ και στους έχοντες ανεπανόρθωτα προβλήματα στη σπονδυλική στήλη ως γενέτειρα του χορού limbo. Είναι επίσης η χώρα που απαγόρευσε το Zack and Miri make a Porno (2010) του Κέβιν Σμιθ.  

Όχι επειδή, όπως η πλειονότητα της φιλμογραφίας του Κέβιν Σμιθ, δεν βλέπεται, αλλά επειδή έχει ως αντικείμενο την προσπάθεια δυο κολλητών να γυρίσουν μια ερασιτεχνική ταινία πορνό για να βγάλουν χρήματα, κάτι που, σύμφωνα με την τοπική κυβέρνηση, θα μπορούσε να εμπνεύσει τους νέους της χώρας να πράξουν το ίδιο. Προφανώς τα μέλη της κυβέρνησης δεν επισκέπτονται ιδιαίτερα συχνά πορνογραφικά sites.

Οι πιο εξωφρενικοί λόγοι για τους οποίους απαγορεύτηκε η προβολή ταινίας σε μια χώρα Facebook Twitter
Το Zack and Miri make a Porno (2010) του Κέβιν Σμιθ απαγορεύθηκε στη Δημοκρατία του Τρινιντάντ και Τομπάγκο.

• Δεδομένου πως η κεντρική ιδέα του Life of Brian (1979) θέλει τους Τρεις Μάγους να μπαίνουν σε λάθος φάτνη το βράδυ της Θείας Γέννησης χρίζοντας Σωτήρα τον... Μπράιαν, δεν είναι να απορείς γιατί η διανομή της ταινίας των Μόντι Πάιθον γνώρισε δυσκολίες. Μία από τις χώρες όπου απαγορεύτηκε η προβολή της ήταν η Νορβηγία.

Ο λόγος της παρουσίας αυτής της απαγόρευσης στην παρούσα λίστα δεν είναι η αιτία της, που συνοψίζεται στην προσβολή των θρησκευτικών συμβόλων, αλλά επειδή έδωσε μια έκτακτη αφορμή στους Σουηδούς διανομείς να πειράξουν τους γείτονες τους. Έτσι το tagline της ταινίας στο σουηδικό πόστερ ήταν το εξής: «Μια ταινία τόσο αστεία που απαγορεύτηκε στη Νορβηγία».

 

H σκηνή που οι Τρεις Μάγοι μπαίνουν σε λάθος φάτνη το βράδυ της Θείας Γέννησης χρίζοντας Σωτήρα τον... Μπράιαν.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 ντοκιμαντέρ που μας συγκλόνισαν στο Καστελλόριζο

Οθόνες / Η αποκαλυπτική ματιά 6 ξεχωριστών ντοκιμαντέρ του «Beyond Borders»

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ