Οι πιο εξωφρενικοί λόγοι για τους οποίους απαγορεύτηκε η προβολή ταινίας σε μια χώρα

Οι πιο εξωφρενικοί λόγοι για τους οποίους απαγορεύτηκε η προβολή ταινίας σε μια χώρα Facebook Twitter
Η διανομή της ταινίας Life of Brian απαγορεύθηκε στη Νορβηγία δίνοντας μια έκτακτη αφορμή στους Σουηδούς διανομείς να πειράξουν τους γείτονες τους. Έτσι το tagline της ταινίας στο σουηδικό πόστερ ήταν το εξής: «Μια ταινία τόσο αστεία που απαγορεύτηκε στη Νορβηγία».
0

Τόνοι μελάνι έχουν χυθεί αναφορικά με το κατά πόσο μπορεί το σινεμά να αλλάξει τον κόσμο. Σύνθετο ζήτημα, να αποφανθείς θετικά ή αρνητικά είναι μάλλον αδύνατο, πάντως μια μικρή αναζήτηση στο google αν κάνεις, θα διαπιστώσεις πως είναι τόσο μακρύ το ιστορικό απαγορεύσεων στην Ιστορία της έβδομης τέχνης, ώστε να μην μπορείς να αρνηθείς τη δυνατότητα επιρροής του μέσου.

Οι λόγοι απαγόρευσης της προβολής μιας ταινίας είναι συνηθέστερα ιδεολογικοί ή θρησκευτικοί. Απαγορεύσεις απαντώνται συχνότερα σε χώρες με ολοκληρωτικά καθεστώτα, χωρίς αυτό να αποκλείει και κραυγαλέες περιπτώσεις λογοκρισίας σε κράτη που, υποτιθέμενα, φέρουν δημοκρατικό πολίτευμα. Υπάρχουν ωστόσο και περιπτώσεις που η αιτιολογία πίσω από την απαγόρευση της προβολής ταινίας σε μια χώρα είναι τουλάχιστον εξωφρενικοί.

Στην Ιρλανδία μεγαλύτερη πηγή κινδύνων για την κοινωνική συνοχή δεν βρήκαν στα γραφόμενα του Καρόλου αλλά στα ευφυολογήματα του Γκράουτσο και τις σκανδαλιές του Χάρπο.

Ακολουθούν μερικές από τις χαρακτηριστικότερες περιπτώσεις ταινιών που απαγορεύτηκαν σε μέρη του πλανήτη για  απίθανους λόγους.

  

• Η «απειλή» του μαρξισμού υπήρξε φόβος και τρόμος για σωρεία κυβερνήσεων κατά τον εικοστό αιώνα. H Iρλανδία δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Μόνο που εκεί μεγαλύτερη πηγή κινδύνων για την κοινωνική συνοχή δεν βρήκαν στα γραφόμενα του Καρόλου αλλά στα ευφυολογήματα του Γκράουτσο και τις σκανδαλιές του Χάρπο.

Το Monkey Business (1931) είναι ένα ενδεικτικό παράδειγμα του αναρχικού χιούμορ των κωμωδιών των αδερφών Μαρξ. Τόσο αναρχικού, που οι Ιρλανδικοί θεσμοί θεώρησαν πως μπορεί να προκαλέσει περιστατικά αναρχίας στο εσωτερικό της χώρας κι έτσι απαγόρευσαν την προβολή του. Το ακόμα πιο παράξενο είναι ότι η ταινία παρέμενε απαγορευμένη μέχρι το 2000.

Οι πιο εξωφρενικοί λόγοι για τους οποίους απαγορεύτηκε η προβολή ταινίας σε μια χώρα Facebook Twitter
Το Monkey Business (1931) είναι ένα ενδεικτικό παράδειγμα του αναρχικού χιούμορ των κωμωδιών των αδερφών Μαρξ.

• Περιέργως η λίστα με τις ταινίες που απαγορεύτηκαν κατά καιρούς στη Φινλανδία είναι μακρά. Ανάμεσά τους βρίσκουμε και το Rififi (1955) του Ζιλ Ντασέν. Η σεκάνς της ληστείας θεωρείται πια θρυλική, τόσο γιατί είναι γυρισμένη σχεδόν σε πραγματικό χρόνο, όσο και για την λεπτομερή κατάδειξη του διαδικαστικού της μέρους.

Τόσο λεπτομερή που οι ιθύνοντες στη φινλανδική χώρα θεώρησαν ότι θα αποτελέσει παράδειγμα για επίδοξους ληστές, ειδικά στο πώς να ανοίγουν χρηματοκιβώτια, κι έτσι αποφάσισαν την απαγόρευση της προβολής της ταινίας.

 

Το Rififi ήταν γυρισμένο σχεδόν σε πραγματικό χρόνο.

• Ως υπόδειγμα οικογενειακής διασκέδασης ο E.T.(1982) είναι μια από τις τελευταίες ταινίες που θα περίμενε κανείς να αντιμετωπίσει προβλήματα λογοκρισίας. Κι όμως η προβολή της εμβληματικής ταινίας του Σπίλμπεργκ αντιμετώπισε προβλήματα στη Σουηδία.

Η σχετική σουηδική επιτροπή απαγόρευσε αυστηρά την είσοδο στην προβολή παιδιών κάτω των 11 ετών. Ο λόγος; Επειδή η ταινία παρουσιάζει τους ενήλικες ως «εχθρούς των παιδιών» κι αυτό, σύμφωνα με το σκεπτικό της Επιτροπής, θα περνούσε λάθος μηνύματα στους ανήλικους θεατές της.

Οι πιο εξωφρενικοί λόγοι για τους οποίους απαγορεύτηκε η προβολή ταινίας σε μια χώρα Facebook Twitter
Η ταινία απαγορεύθηκε στη Σουηδία επειδή θεωρήθηκε πως η ταινία παρουσίαζε τους ενήλικες ως «εχθρούς των παιδιών».

• Tα προβλήματα του Σπίλμπεργκ με τη λογοκρισία δεν σταματούν στον Ε.Τ. Δυο χρόνια μετά το Ιndiana Jones and the Temple of Doom (1984) θα απαγορευτεί στην Ινδία. Ο λόγος η χιουμοριστική, πλην κάπως αποκρουστική σκηνή δείπνου, όπου σερβίρονται στους ήρωες μας μια σειρά από αηδιαστικά εδέσματα, με αποκορύφωμα το επιδόρπιο, που αποτελείται από μυαλά μαϊμούδων.

Ο συμπαθής αυτός πρόγονός μας θεωρείται ιερό ζώο σύμφωνα με τις διδαχές του ινδουισμού. Το αποτέλεσμα ήταν η απαγόρευση της ταινίας στην Ινδία, επειδή θεωρήθηκε ότι προσβάλλει τον γηγενή πληθυσμό.

 

H χιουμοριστική, πλην κάπως αποκρουστική σκηνή δείπνου, όπου σερβίρονται στους ήρωες μας μια σειρά από αηδιαστικά εδέσματα.

• To Simpsons Movie κυκλοφόρησε το 2007 σε όλο τον κόσμο εκτός από τη Μιανμάρ. Το στρατιωτικό καθεστώς είχε εκείνη την χρονιά να αντιμετωπίσει την μεγαλύτερη λαϊκή εξέγερση στην σύντομη ιστορία της χώρας.

Με δεδομένο πως ο Μπαρτ Σίμσον είναι κίτρινος και φορά κόκκινη μπλούζα, το καθεστώς θεώρησε πως η προβολή της ταινίας μπορεί να λειτουργήσει εμψυχωτικά για τους εξεγερμένους, ανάγοντας τον Μπαρτ σε σύμβολο της επανάστασης, δεδομένου πως τα χρώματα του κινήματος ήταν το κόκκινο και το κίτρινο κι έτσι έβαλε φρένο στην προβολή της ταινίας στις αίθουσες.

Οι πιο εξωφρενικοί λόγοι για τους οποίους απαγορεύτηκε η προβολή ταινίας σε μια χώρα Facebook Twitter
To Simpsons Movie κυκλοφόρησε το 2007 σε όλο τον κόσμο εκτός από τη Μιανμάρ.

• Η Δημοκρατία του Τρινιντάντ και Τομπάγκο είναι διάσημη στους απανταχού ποδοσφαιρόφιλους ως πατρίδα του θρυλικού Ντουάιατ Γιορκ και στους έχοντες ανεπανόρθωτα προβλήματα στη σπονδυλική στήλη ως γενέτειρα του χορού limbo. Είναι επίσης η χώρα που απαγόρευσε το Zack and Miri make a Porno (2010) του Κέβιν Σμιθ.  

Όχι επειδή, όπως η πλειονότητα της φιλμογραφίας του Κέβιν Σμιθ, δεν βλέπεται, αλλά επειδή έχει ως αντικείμενο την προσπάθεια δυο κολλητών να γυρίσουν μια ερασιτεχνική ταινία πορνό για να βγάλουν χρήματα, κάτι που, σύμφωνα με την τοπική κυβέρνηση, θα μπορούσε να εμπνεύσει τους νέους της χώρας να πράξουν το ίδιο. Προφανώς τα μέλη της κυβέρνησης δεν επισκέπτονται ιδιαίτερα συχνά πορνογραφικά sites.

Οι πιο εξωφρενικοί λόγοι για τους οποίους απαγορεύτηκε η προβολή ταινίας σε μια χώρα Facebook Twitter
Το Zack and Miri make a Porno (2010) του Κέβιν Σμιθ απαγορεύθηκε στη Δημοκρατία του Τρινιντάντ και Τομπάγκο.

• Δεδομένου πως η κεντρική ιδέα του Life of Brian (1979) θέλει τους Τρεις Μάγους να μπαίνουν σε λάθος φάτνη το βράδυ της Θείας Γέννησης χρίζοντας Σωτήρα τον... Μπράιαν, δεν είναι να απορείς γιατί η διανομή της ταινίας των Μόντι Πάιθον γνώρισε δυσκολίες. Μία από τις χώρες όπου απαγορεύτηκε η προβολή της ήταν η Νορβηγία.

Ο λόγος της παρουσίας αυτής της απαγόρευσης στην παρούσα λίστα δεν είναι η αιτία της, που συνοψίζεται στην προσβολή των θρησκευτικών συμβόλων, αλλά επειδή έδωσε μια έκτακτη αφορμή στους Σουηδούς διανομείς να πειράξουν τους γείτονες τους. Έτσι το tagline της ταινίας στο σουηδικό πόστερ ήταν το εξής: «Μια ταινία τόσο αστεία που απαγορεύτηκε στη Νορβηγία».

 

H σκηνή που οι Τρεις Μάγοι μπαίνουν σε λάθος φάτνη το βράδυ της Θείας Γέννησης χρίζοντας Σωτήρα τον... Μπράιαν.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ