Οι αδερφοί Κόεν με τη νέα τους δουλειά κλείνουν το μάτι σε 5 κλασικές ταινίες

Οι αδερφοί Κόεν με τη νέα τους δουλειά κλείνουν το μάτι σε 5 κλασικές ταινίες Facebook Twitter
1

Οι αδερφοί Κόεν με τη νέα τους δουλειά κλείνουν το μάτι σε 5 κλασικές ταινίες Facebook Twitter
Oι αδελφοί Κοέν


Η Capitol Pictures ξανανοίγει τις πύλες της για τα τυχερά μας μάτια, 25 χρόνια μετά το Μπάρτον Φινκ, μόνο που αυτή τη φορά είναι το επίκεντρο της νέας ταινίας των αδερφών Κοέν και όχι ένα μικρό στοιχείο της. Είναι ένας ζωντανός οργανισμός που παραπέμπει απευθείας στην MGM, σύμφωνα με το όνομα του πρωταγωνιστή της, καθώς ο Έντι Μάνιξ (Τζος Μπρόλιν) ήταν αληθινό και προεξέχον εργαλείο των χρυσών χρόνων της εταιρείας, δουλεύοντας ως fixer (υπεύθυνος για να μη βγαίνουν τα άπλυτα των αστέρων του στη φόρα), παραγωγός -φτάνοντας μέχρι- και αντιπρόεδρός της.

O πρωταγωνιστικός ρόλος είναι και ο μόνος μέσα στην ταινία που βασίζεται τόσο εμφανώς σε συγκεκριμένο αληθινό πρόσωπο. Στις συνεντεύξεις προώθησης του "Χαίρε, Καίσαρ!", όποτε η κουβέντα έφθανε στις αναφορές, οι Κοέν άφηναν τεχνηέντως να αιωρείται μια δημιουργική ασάφεια.

«Μπορεί να αναφερόμαστε σ' αυτόν, μπορεί και όχι» ήταν η συνηθισμένη απάντηση σε ερωτήσεις για την πηγή έμπνευσης των φανταστικών χαρακτήρων και ταινιών που παρουσιάζουν, «δεν είμαστε τόσο καλοί στην έρευνα», πρόσθεταν. Βλέποντας το φιλμ τους, όμως, κάποιος καταλαβαίνει πως και τις απαραίτητες γνώσεις διέθεταν και καλή έρευνα έχουν κάνει. Όλο αυτό το υπαινικτικό παιχνίδι βοηθά για να μην ταυτιστεί το έργο τους με συγκεκριμένα πρόσωπα και πράγματα, αλλά με την έννοια Παλαιό Χόλιγουντ, το οποίο (τιμώντας και αυτοί την ιστορία του μέσου) αντιμετωπίζουν με υπέρ το δέον σεβασμό σε σχέση με το πως προσεγγίζουν συνήθως το αντικείμενο της κάθε ταινίας τους. Υπαινικτικά λοιπόν, φαίνεται να μας κλείνουν το μάτι για τις παρακάτω κλασικές ταινίες.


Μπεν Χουρ (1959)


Το "Χαίρε, Καίσαρ!" είναι η βασική φανταστική ταινία του φιλμ, στα γυρίσματα της οποίας απαγάγεται ο πρωταγωνιστής της – απολαυστικός ο Τζορτζ Κλούνεϊ. Είναι μια ιστορία, η  οποία αναφέρεται στον Χριστό, χωρίς όμως να τον έχει πρωταγωνιστικό χαρακτήρα, αντιθέτως εστιάζει στην επιρροή που έχει πάνω σε έναν επιφανή Ρωμαίο (πρώτη αναφορά). Μαθαίνουμε πως έχει ξαναγίνει στην εποχή του βωβού σινεμά, πως έχει μια σκηνή σε αρματοδρομία που μοιάζει να μην είναι πιστευτή. Επιπρόσθετα, το πρώτο Μπεν Χουρ του 1925 είχε τον υπότιτλο A Tale of the Christ, τον ίδιο ακριβώς που έχει δηλαδή και το "Χαίρε, Καίσαρ!".

 

 

Δημόσιος Πειρασμός (1952)

 

Το εντυπωσιακό χορευτικό νούμερο, στο οποίο πρωταγωνιστεί η Σκάρλετ Γιοχάνσον ως γοργόνα είναι εμπνευσμένο από τη μαγική χορογραφία του Μπάσμπι Μπέρκλεϊ από αυτό το φιλμ, με σταρ την Έσθερ Γουίλιαμς. Το σκάνδαλο της προσωπικής ζωής της Γιοχάνσον που προσπαθεί να κουκουλώσει το στούντιο, συνέβη σε άλλην ηθοποιό (τη Λορέτα Γιανγκ), όμως την ακούμε να αναφέρεται σε συζύγους του παρελθόντος ως παράσιτα, χαρακτηρισμό που έδωσε η Γιάνγκ στον δεύτερο από τους τέσσερις συζύγους της.


Βίρα τις Άγκυρες (1945) / Τρία Κορίτσια και Τρεις Ναύτες (1949)

 

Ο χαρακτήρας και το χορευτικό του Τσάνινγκ Τέιτουμ βασίζεται κυρίως στον Τζιν Κέλυ, ενώ αντίστοιχα χορευτικά βρίσκουμε και στα 2 αυτά φιλμ που πρωταγωνίστησε με τον Φρανκ Σινάτρα. Το χορευτικό των Κοέν έχει μια διακριτική αύρα ομοερωτισμού, με την παρουσία σε ένα μπαρ, ναυτών που γκρινιάζουν πως δε θα δουν γυναίκα για μήνες για να αρχίσουν αργότερα να διασκεδάζουν μόνοι τους, που δεν είναι όμως καθόλου προσβλητική, αφού το αντικείμενο της σάτιρας δεν είναι κάποιος ηθοποιός, αλλά τα αντίστοιχα χορευτικά με τη συγκεκριμένη αύρα, που προσπαθούσαν να αποκρύψουν όσο γίνονταν – άλλες εποχές, άλλα κοινωνικά ήθη.

 



 

Δεσμώτης του Ιλίγγου (1958)


Μάλλον η πιο «κουφή» αναφορά της ταινίας. Η Βερόνικα Οσόριο υποδύεται την Καρλότα Βάλντες, μια λατινοαμερικάνα σταρ του Χόλιγουντ που παραπέμπει ευθέως στην Κάρμεν Μιράντα. Το ενδιαφέρον όμως έγκειται στο όνομα που επιλέχθηκε. Η Καρλότα Βάλντες είναι η γυναίκα με την οποία φαίνεται να έχει ψύχωση ο χαρακτήρας της Κιμ Νόβακ στο Vertigo, καθώς επισκέπτεται τον τάφο της και, κυρίως, κοιτά εμμονικά το πορτραίτο της, ενώ μαθαίνουμε για την τραγική ζωή της και την πιθανότητα το πνεύμα της να έχει κυριεύσει τη Νόβακ. Ο χαρακτήρας της Βάλντες εδώ δεν φαίνεται να σχετίζεται με κάτι από όλα αυτά, το όνομά της πάντως δε παρουσιάζεται κάπου αλλού στην κινηματογραφική ιστορία, οπότε το συμπέρασμα είναι μάλλον πως οι Κοέν μας κάνουν μια άνευ σημασίας πλάκα – το κάνουν συχνά άλλωστε.



 

 

Info

Το "Χαίρε, Καίσαρ!" κυκλοφορεί από τις 18 Φεβρουαρίου στους κινηματογράφους από την UIP.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 ντοκιμαντέρ που μας συγκλόνισαν στο Καστελλόριζο

Οθόνες / Η αποκαλυπτική ματιά 6 ξεχωριστών ντοκιμαντέρ του «Beyond Borders»

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ