Ο Yves Saint Laurent ήταν ένας δυστυχισμένος άνθρωπος;

Ο Yves Saint Laurent ήταν ένας δυστυχισμένος άνθρωπος; Facebook Twitter
2

  Συνέντευξη στον Χρήστο Παρίδη

 

 

Η ταινία Yves Saint Laurent του Τζαλίλ Λεσπέρ έκανε την ελληνική της πρεμιέρα μαζί με την έναρξη του 15ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, την Τετάρτη 19 Μαρτίου στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, παρουσία του σκηνοθέτη. Η ταινία έχει ήδη γνωρίσει τεράστια επιτυχία στη Γαλλία με εισπράξεις πάνω από δέκα εκατομμύρια ευρώ.

 

Ακολουθεί τη ζωή και την πορεία του σπουδαίου σχεδιαστή μόδας από τα πρώτα του βήματα στον οίκο Ντιόρ, τη γνωριμία του με τον σύντροφο του Πιέρ Μπερζέ με τον οποίο έχτισε την αυτοκρατορία YSL, την πρώτη σοβαρή κρίση μανιοκατάθλιψης όταν κατατάχθηκε να υπηρετήσει τον στρατό το 1960, τη μεγάλη αναγνώριση, την επανάσταση που επέφερε στη γυναικεία μόδα.

 

Προχωράει στην εμπλοκή του με τα ναρκωτικά, το αλκοόλ, το Μάη του '68 και τη σεξουαλική επανάσταση, το θρίαμβο του πρετ-α-πορτέ μέχρι τη ψυχολογική του κατάρρευση. Ο σκηνοθέτης Τζαλίλ Λεσπέρ στην συνέντευξη που ακολουθεί, εξηγεί τους λόγους που τον έκαναν να γυρίσει σε ταινία τη ζωή αυτού του ιδιοφυούς και πολύπλοκου ανθρώπου.

 

Ο Yves Saint Laurent ήταν ένας δυστυχισμένος άνθρωπος; Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης Jalil Lespert

Για ποιο λόγο επιλέξατε να κάνετε ταινία τη ζωή του Ιβ Σαιν Λοράν;

 

Θα προτιμούσα να κάνω τη ζωή του γείτονα μου, αλλά δεν ενδιαφέρει κανέναν άλλον πέρα από εμένα (γέλια). Κοιτάξτε, έψαχνα να βρω ποια θα ήταν η τρίτη μου ταινία. Επεξεργαζόμουν λοιπόν μία ερωτική ιστορία και μία ιστορία ανόδου και πτώσης, ενός ανθρώπου που κυνηγάει το όνειρο του. Όταν ανακάλυψα τον Ιβ Σαιν Λοράν, κατάλαβα ότι μπορούσα να συνδυάσω και τα δύο θέματα που με απασχολούσαν. Παρόλο που συνήθως δε μου αρέσουν οι βιογραφίες, στην περίπτωση του υπήρχε κάτι που την έκανε ενδιαφέρουσα. Ήταν η ιστορία αγάπης με τον Πιέρ Μπερζέ που μαζί δημιούργησαν τα πάντα. Αυτό ήταν που με άγγιξε υποσυνείδητα, γιατί και οι δύο προηγούμενες μου ταινίες μιλάν για την ανάγκη της συντροφικότητας. Κάποιον που συναντάς, κάποιον που αγαπάς, να παραδεχθείς στον εαυτό σου ότι χρειάζεσαι τον άλλον για να προχωρήσεις μπροστά. Να μην είσαι μόνος σου, να μην είσαι εγωμανής. Δε βρισκόμαστε στη γη για να είμαστε μόνοι μας.

 

Ο Yves Saint Laurent ήταν ένας δυστυχισμένος άνθρωπος; Facebook Twitter

Υπήρχε κάποια ανάγκη να γίνει μία ταινία για τον Ιβ Σαιν Λοράν; Να ξανανακαλυφθεί η διαδρομή του και να επαναπροσδιοριστεί;

 

Όχι, δεν υπήρχε κανένας απολύτως λόγος για μία ταινία για τον Ιβ Σαιν Λοράν. Ήμουν εγώ εκείνος που συγκινήθηκε από τη ζωή του και θέλησα να την κάνω ταινία. Το είπα στον παραγωγό μου, και του άρεσε πολύ η ιδέα! Όλοι ξέρουν ήδη τόσο πολλά γι' αυτόν και τότε συνειδητοποίησα το τρομερό αντίκτυπο που είχε στη ζωή των ανθρώπων και κυρίως των γυναικών, παγκοσμίως. Γι' αυτό μιλάμε αυτή τη στιγμή για την περίπτωση του στην Αθήνα και αύριο θα μιλάω γι' αυτόν στο Χονκ Κονγκ. Ήταν μία ιδιοφυΐα, ένας τεράστιος και φανταστικός καλλιτέχνης. Έκανε μόδα αλλά δεν ήταν απλώς ένας ακόμα σχεδιαστής μόδας. Είναι ο λόγος που επηρέασε τόσο πολλούς ανθρώπους, και γι' αυτόν το λόγο έχει ενδιαφέρον μία ταινία γι' αυτόν.

 

 

Ο Yves Saint Laurent ήταν ένας δυστυχισμένος άνθρωπος; Facebook Twitter

 

Είχατε ελευθερία από τον Πιέρ Μπερζέ να αναπτύξετε το σενάριο όπως θέλατε ή σας έβαλε όρους;

 

Καταρχήν θα ήταν αδύνατον να πραγματοποιήσω αυτή την ταινία χωρίς τη βοήθεια του Μπερζέ γιατί έπρεπε να δείξω ρούχα και σχέδια. Ήταν σημαντικό να δείξω τα αυθεντικά ρούχα ώστε να προβάλω το ταλέντο του Ιβ Σαιν Λοράν. Γι' αυτό ήμουν αναγκασμένος να συνεργαστώ με τα αρχεία του Ιδρύματος Ιβ Σαιν Λοράν οπότε και με τον Πιέρ Μπερζέ. Μιλήσαμε πολύ και του είπα πόσο επηρεασμένος είμαι από το αγαπημένο μου εφηβικό μυθιστόρημα, το Μάρτιν Ίντεν του Τζακ Λόντον, η ιστορία ενός φτωχού ναύτη που γνωρίζει και ερωτεύεται μία πολύ πλούσια γυναίκα, χάρη της οποίας γίνεται συγγραφέας. Συμφώνησε μαζί μου, ότι ο Ιβ Σαιν Λοράν ήταν παρόμοιος    χαρακτήρας κι έτσι μου έδωσε πλήρη ελευθερία να προχωρήσω. Δεν συμμετείχε στο σενάριο γιατί έπρεπε να αναπτύξουμε την ταινία ως μυθοπλασία. Έπρεπε βέβαια να βασιστούμε στα πραγματικά γεγονότα, αλλά χωρίς να αντιμετωπίσουμε τον Ιβ Σαιν Λοράν με δέος.

 

Ο Yves Saint Laurent ήταν ένας δυστυχισμένος άνθρωπος; Facebook Twitter
Aπό τα γυρίσματα της ταινίας

 

Έπρεπε να τον εξανθρωπίσετε;

 

Ακριβώς. Δεν ήθελα όμως ο Μπερζέ να μου πει λεπτομέρειες όπως ποιος κοιμόταν με ποιον. Η αλήθεια είναι ότι όταν διάβασε το σενάριο είχε αντιρρήσεις, αλλά αν τις ακολουθούσα η ταινία θα έβγαινε  βαρετή. Δε γινόταν να μην ακολουθήσω τους κανόνες του σινεμά.

 

Ο Yves Saint Laurent ήταν ένας δυστυχισμένος άνθρωπος; Facebook Twitter

 

Γιατί δεν συμπεριλάβετε στην πλοκή την Κατρίν Ντενέβ η οποία υπήρξε πιστή του φίλη;

 

Καταρχήν γιατί συμπεριέλαβα τρεις άλλες μούσες του που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην καριέρα του. Επίσης θα ήταν δύσκολο να βρω μία νέα ηθοποιό να υποδυθεί την Κατρίν Ντενέβ.

 

 

Εντέλει, ο Ιβ Σαιν Λοράν ήταν ένας δυστυχισμένος άνθρωπος;        

 

Νομίζω ναι. Ήταν μονίμως θλιμμένος και άρρωστος. Έπρεπε μια ζωή να αντιμετωπίσει τη  μανιοκατάθλιψη του. Αυτό από μόνο του τον κάνει έναν ήρωα.

 

Οθόνες
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Θαυμάσια, αλλά πώς και δεν αναφέρεται πουθενά ότι και ο Bertrand Bonello γύρισε πρόσφατα ταινία για τον Yves Saint Laurent; http://www.imdb.com/title/tt2707848/?ref_=nm_flmg_dr_1Kι επειδή το φαινόμενο να βγαίνουν δύο δύο οι ταινίες με παρόμοιο θέμα (δύο De Sade, δύο Ηφαίστεια, κλπ.) είναι σύνηθες, κάτι δεν μου κολλάει στο απλά "μου φάνηκε ενδιαφέρον θέμα ο YSL" (που οπωσδήποτε είναι!!!)