Ο τρόμος στα ύψη

Ο τρόμος στα ύψη Facebook Twitter
Ποντάραμε στον Μπαλτάζαρ Κορμακούρ του Everest (2015), που άνοιξε το περασμένο φεστιβάλ Βενετίας και κυκλοφόρησε πρόσφατα σε Blu-Ray και DVD, αλλά δυστυχώς κι αυτός παρέδωσε απλά μια (ομολογουμένως) αξιοπρεπή ταινία είδους...
0

ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Ο τρόμος στα ύψη Facebook Twitter
To υπερφυσικά μυώδες χέρι ενός κρεμάμενου από σκοινί Σταλόνε, που προσπαθεί να αποσοβήσει την πτώση της φίλης του σε μια απύθμενη χαράδρα, είναι μία από τις εικονικότερες στιγμές του σινεμά δράσης των 90's, στάθηκε μάλιστα και αντικείμενο παρωδίας τρία χρόνια μετά στο φιλμ Spy Hard (1996) με τον Λέσλι Νίλσεν...


Μόλις μου έστειλαν σε blu-ray (ναι, υπάρχουν πάντα και η ποιότητα τους δεν παίζεται) δυο ταινίες που δεν βγήκαν ποτέ στις ελληνικές αίθουσες για εντελώς διαφορετικούς λόγους. Η "Επίσκεψη" του Μ. Νάϊτ Σιάμαλαν σημαίνει την επιστροφή στο σινεμά του σκηνοθέτη της Έκτης Αίσθησης μετά το τηλεοπτικό Wayward Pines αλλά και τις πρόσφατες αποτυχίες του, που δεν έχασαν τόσα πολλά χρήματα αλλά δεν άρεσαν σε κανέναν και σίγουρα δεν προσέθεσαν τίποτε στην καριέρα του. Έχοντας πάψει από καιρό να αποτελεί δυνατό χαρτί στον χώρο που ο ίδιος δημιούργησε, στο Visit, που στοίχισε το ένα τριακοστό του παράλογα πανάκριβου After Earth, συνεργάζεται με τον παραγωγό της Μεταφυσικής Δραστηριότητας και ίσως κατεβάσει κάπως την μανιέρα που τον παγίδεψε ολέθρια. Για χάρη της αξέχαστης τρομάρας που μου χάρισε η Έκτη Αίσθηση , ανυπομονώ να το δώ, όπως και το "Straight Outta Compton" του Φ. Γκάρι Γκρέϊ, την ταινία για την οποία έγινε πολύς λόγος λόγω της απουσίας της από τα φετινά λευκά Όσκαρ- "αφρο-ταινίες" σπάνια έχουν τύχη εκτός ΗΠΑ, με τρανό παράδειγμα το ακαδημαϊκό, εντελώς στρωτό Ray, για τη ζωή του Ρέϊ Τσαρλς, που παρά την καλή του φήμη, στην Ελλάδα νομίζω πως δεν είχε ξεπεράσει τα 10 χιλιάδες εισιτήρια όταν προβλήθηκε στις αίθουσες!


Μαζί με αυτά, και το "Έβερεστ" του Μπαλτάσαρ Κορμακούρ, που είδαμε κανονικά και μάλιστα έκανε την έκπληξη ξεπερνώντας στη χώρα μας σε εισπράξεις τη Διάσωση του Ρίντλεϊ Σκοτ πριν από μερικούς μήνες. Με αφορμή το αλπινιστικό δράμα, ο Γιάννης Βασιλείου θυμήθηκε τις εντυπωσιακότερες κινηματογραφικές περιπέτειες με θέα.

View from the Top –Σινεμά και Ορειβασία

Tο πιο διαδεδομένο από τα λεγόμενα extreme sports είναι, πιθανότατα, η ορειβασία. Η διαρκής παρουσία του κινδύνου, η σωματική ενέργεια, που πρέπει να καταβληθεί και το ορεινό φυσικό τοπίο είναι στοιχεία που την καθιστούν κατάλληλη για ένα συναρπαστικό κινηματογραφικό θέαμα και θα έλεγε κανείς ότι θα έπρεπε να έχει απασχολήσει περισσότερο τους κινηματογραφικούς δημιουργούς. Λίγες όμως είναι οι σχετικές παραγωγές κι ακόμα λιγότερες οι άξιες λόγου. Ποιός ξέρει, ίσως η δυσκολία και το κόστος των γυρισμάτων να λειτουργούν ως ανασταλτικοί παράγοντες.


Εμπορικότερη όλων υπήρξε το «Βαρομετρικό Χαμηλό» (Cliffhanger,1993) με εισπράξεις που υπερβαίνουν τα 250 εκατομμύρια δολάρια στο παγκόσμιο box-office. To υπερφυσικά μυώδες χέρι ενός κρεμάμενου από σκοινί Σταλόνε, που προσπαθεί να αποσοβήσει την πτώση της φίλης του σε μια απύθμενη χαράδρα, είναι μία από τις εικονικότερες στιγμές του σινεμά δράσης των 90's, στάθηκε μάλιστα και αντικείμενο παρωδίας τρία χρόνια μετά στο φιλμ Spy Hard (1996) με τον Λέσλι Νίλσεν.

Όμως ο Σταλόνε δεν ήταν ο πρώτος μεγάλος σταρ που δοκίμασε τις δυνάμεις του στον αλπινισμό. Το 1975 ο Κλιντ Ίστγουντ θα σκηνοθετήσει και θα πρωταγωνιστήσει στον Δολοφόνο των Άλπεων (The Eiger Sanction, 1975), από τις minor προσθήκες στον Ιστγουντικό κανόνα αλλά κι από τις διασκεδαστικότερες. Υποδύεται έναν καθηγητή καλών τεχνών, που συμπληρώνει εισόδημα ως πληρωμένος δολοφόνος, αλλά είναι και καταπληκτικός αλπινιστής (!) και μπλέκει σε μια εξωφρενική ιστορία. Η ταινία είναι η απάντηση στην ερώτηση πως θα ήταν μια τζειμσμποντική περιπέτεια με πρωταγωνιστή τον Ίστγουντ –να σημειωθεί εδώ πως, όταν ο Σων Κόνερι εγκατέλειψε το ρόλο του πράκτορα 007, οι παραγωγοί της σειράς στράφηκαν στον Ίστγουντ, εκείνος όμως αρνήθηκε, ορθώς θεωρώντας πως ο ηθοποιός, που θα υποδυθεί τον χαρακτήρα, πρέπει να είναι Βρετανός- . Η γεμάτη απρόοπτα πλοκή κορυφώνεται σε μια κοψοχολιαστική σεκάνς ορειβασίας στις Άλπεις υπό τις μελωδίες του Τζων Γουίλιαμς, με τον Κλιντ να εκτελεί μόνος του, δίχως την συνδρομή κασκαντέρ, όλες τις δύσκολες σκηνές.


Την επιτυχία του Cliffhanger θα προσπαθήσει να αξιοποιήσει ο Μάρτιν Κάμπελ, γνωστός από τα Casino Royale και Edge of Darkness, μερικά χρόνια μετά, στο Όρια Αντοχής (Vertical Limit, 2000). Η ταινία περιλαμβάνει επαγγελματικά ενορχηστρωμένη δράση και θεαματικότατα stunts, προδίδεται όμως από ένα αδύναμο σενάριο και τον πρωταγωνιστή της Κρις Ο'Ντόνελ, που στα 90's ανέλαβε σωρεία ρόλων δυσανάλογων του εκτοπίσματός του. Aπείρως καλύτερο ήταν το αποτέλεσμα της προσπάθειας του Κέβιν Μακ Ντόναλντ (The Last King of Scotland, State of Play) στο φιλμ «Αγγίζοντας το Κενό» (Touching the Void, 2003), κάτι ανάμεσα σε ντοκιμαντέρ και μυθοπλασία, που αναπαριστά την περιπέτεια που έζησαν δυο ορειβάτες, που επιχείρησαν να κατακτήσουν την κορυφή Σιούλα Γκράντε στις Άνδεις. Αυτό που πιστώνεται στον ΜακΝτόναλντ είναι πως κατόρθωσε να δημιουργήσει σασπένς από μια ιστορία της οποίας η κατάληξη είναι γνωστή , δεδομένου πως την ιστορία στην ταινία αφηγούνται οι ίδιοι οι συμμετέχοντες.



Κοινός παρονομαστής όλων των παραπάνω παραγωγών είναι πως χρησιμοποίησαν την ορειβασία ως όχημα για να χτίσουν μια συναρπαστική ταινία είδους. Έλα όμως που στοιχεία όπως η ισορροπία σε τεντωμένο σκοινί, το αφιλόξενο τοπίο και ο θάνατος που καραδοκεί, προσφέρονται για την δημιουργία ενός φιλμ που μπορεί να υπερβαίνει το είδος του και να λειτουργεί σε περισσότερα επίπεδα ανάγνωσης. Κανένας δημιουργός δεν εκμεταλλεύτηκε αυτή την ευκαιρία μέχρι σήμερα. Kαι κανένας δημιουργός δεν διείσδυσε στο μυαλό του ορειβάτη, δεν έσκαψε εκεί μέσα για να βρει τί είναι εκείνο που τον ωθεί να ανέβει σε δύσβατες βουνοκορφές, ρισκάροντας την ζωή του. Ποντάραμε στον Μπαλτάζαρ Κορμακούρ του Everest (2015), που άνοιξε το περασμένο φεστιβάλ Βενετίας και κυκλοφόρησε πρόσφατα σε Blu-Ray και DVD, αλλά δυστυχώς κι αυτός παρέδωσε απλά μια (ομολογουμένως) αξιοπρεπή ταινία είδους. Φαίνεται λοιπόν, πως θα χρειαστεί να περιμένουμε λίγο καιρό ακόμα, για να δούμε αυτή την καθοριστική ορειβατική ταινία.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ