Ο τρομερός Μεξικανός και η σφαγή στην Ινδονησία

Ο τρομερός Μεξικανός και η σφαγή στην Ινδονησία Facebook Twitter
0

Τίτλοι όπως "Birdman, ή η Απρόσμενη Αρετή της Άγνοιας" και "Η Όψη της Σιωπής" ακούγονται προσποιητοί, και αρκετά φαντασμένοι. Ωστόσο, είναι πραγματικοί και αφορούν εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ταινίες, τις πρώτες που προβλήθηκαν στο 71ο Φεστιβάλ Βενετίας και διαγωνίζονται για το φετεινό Χρυσό Λιοντάρι.


Το Birdman σηματοδοτεί την δυναμική επιστροφή του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου μετά το απογοητευτικό Biutiful, που είδαμε πριν από μερικά χρόνια στο φεστιβάλ των Καννών. Είναι μια καυστική μαύρη κωμωδία με ήρωα έναν παρακμιακό χολιγουντιανό πρώην σταρ, τον Ρίγκαν Τόμσον, ο οποίος θέλει να λυτρωθεί σκηνοθετώντας και πρωταγωνιστώντας σε μια δική του διασκευή κειμένων του Ρέϊμοντ Κάρβερ, στο Μπρόντγουεϊ. Ο Μάϊκλ Κίτον αυτοπαρωδείται με αυταπάρνηση: στην ταινία προσπαθεί να ξορκίσει το φάντασμα της περιπέτειας φαντασίας που τον έκανε γνωστό αλλά κατέτρεψε την φουσκωμένη από το εγώ ψυχή του, με ένα έργο που, όπως ομολογεί σε μια σκηνή, τον ενοχλεί σαν μια παραμορφωτική εκδοχή του εαυτού του, όπως φανταζόμαστε πως επέδρασε και ο Batman στην μετέπειτα καριέρα του- ή ότι τελοσπάντων προσπάθησε να πετύχει μετά από αυτόν.
Μέσα και γύρω από το θρυλικό St. James Theater, στην καρδιά του Times Square, ο Ινιάριτου κινείται σε ένα εφιαλτικό διηνεκές, ένα continuum που κατασκευάζει με την ψευδαίσθηση του ασταμάτητου μονοπλάνου. Οι εξομολογητικές στιγμές του ηθοποιού που ταλανίζεται από τις παραινέσεις του υπερήρωα που ακόμη τον καταδιώκει, ζει σε μια πυρετώδη παράκρουση και δίνει τα ρέστα του, περιτριγυρισμένος από επαγγελματικές τύψεις, οικογενειακές ενοχές, μιά κόρη που μόλις έχει βγει από κέντρο αποτοξίνωσης (θαυμάσια η Έμμα Στόουν), την στοργική πρώην σύζυγο του, την τρελαμένη ερωμένη και συμπρωταγωνίστρια του (Άντρεα Ράϊσμπορο), τον εγωπαθή αλλά ταλαντούχο συμπρωταγωνιστή του (Έντουαρτ Νόρτον), έναν παραδόπιστο παραγωγό (Ζακ Γκαλιφιανάκης). Ένα θεατρικό τσίρκο με συνενόχους, ένα reality μέσα στο έργο μέσα στην ταινία, μια κατακερματισμένη ζωή μεταξύ ανάμνησης και ζάλης, αυταπάτες πνιγμένες στην παράνοια, και μια κινηματογράφηση με τον σπουδαίο Εμάνουελ Λουμπέζκι στην κάμερα, δυσθεώρητα υψηλού επιπέδου, που ηθελημένα φλερτάρει με την υπερβολή, αλλά διατηρεί φρενήρη ενέργεια και συνεχή έμπνευση, σαν τα τζαζ σόλο του Άντονι Σάντσεζ στα ντραμς, που λειτουργούν σαν μουσικά ραπίσματα, συνοδεύοντας ηχητικά και αγχωτικά την ταινία από τους τίτλους της αρχής μέχρι το τέλος. Παίζοντας συνεχώς με την έννοια της αλήθειας στην τέχνη, ο Ινιάριτου εντυπώνει την τεχνική του δεινότητα στην αφήγηση, για να ερμηνεύσει την ρηχή ψυχή του Τόμπσον, εκεί που ο Τσάρλι Κάουφμαν στην ανάλογη "Συνεκδοχή, Νέα Υόρκη" προτίμησε ένα υπαρξιακό διανόημα με τη μορφή σουρεαλιστικής σπαζοκεφαλιάς.

Ο τρομερός Μεξικανός και η σφαγή στην Ινδονησία Facebook Twitter
O Mάικλ Κίτον και ο Έντουαρντ Νόρτον στο Birdman.


Πέρυσι, ο Αλφόνσο Κουαρόν ξεκίνησε το φεστιβάλ Βενετίας με ένα μαεστρικό ταξίδι στο διάστημα, απογειώνοντας το Gravity σε μια διαστημική πορεία δεκάδων βραβείων και διεθνούς θαυμασμού. Ο συμπατριώτης του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου επιλέγει ένα λιγότερο οικουμενικό και εντυπωσιακό θέμα, πιό κλειστό και εξειδικευμένο, για να δείξει ωστόσο, πως ξέρει να το χειρίζεται με ικανότητες ταχυδακτυλουργού- και με μιά ανάσα. Απομένει ο έτερος της μεξικάνικης τριανδρίας, ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, ο οποίος, επειδή ασχολείται με τη φαντασία και αρνείται να αποτινάξει το παιδί που κρύβει μέσα του, δεν έχει τύχει παρόμοιας αναγνώρισης- αν και ο Λαβύρινθος του Πάνα, είναι πιο ανατριχιαστικά αληθινός από τα περισσότερα straight δράματα που έχω δει τα τελευταία χρόνια...

Ο τρομερός Μεξικανός και η σφαγή στην Ινδονησία Facebook Twitter
H Έιμι Ράιαν, ο Έντουαρντ Νόρτον, η Έμμα Στόουν, ο σκηνοθέτης Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου, ο Μάικλ Κίτον και η Άντρεα Ράισμποροου.

Όμως, καλό είναι να μετράμε την αξία των λέξεων, μιας και μιλάμε για δράμα: ο Τζόσουα Οπενχάϊμερ, ο Αμερικανός ντοκιμαντερίστας που μετοίκησε στη Δανία, συνεχίζει τη θεματική του καταπληκτικού Act of Killing, πηγαίνοντας την έρευνα του στο αποτρόπαιο πογκρόμ των κομμουνιστών της Ινδονησίας από τους εθνικιστές, ακόμη παραπέρα. Το The Look of Silence κινείται γύρω από την ευρύτερη έννοια της οπτικής. Πρωταγωνιστής είναι ένας οπτομέτρης-οφθαλμολόγος, που με αφορμή το επάγγελμα του, "βάζει τα γυαλιά" σε παλιούς εξολοθρευτές, μετρώντας την όραση τους και ρωτώντας τους λεπτομέρειες γύρω από τις πράξεις τους. Έχοντας χάσει τον μεγαλύτερο αδελφό του στις εκκαθαρίσεις της δεκαετίας του 60, ανιχνεύει την αλήθεια, μέσα από το τεράστιο σύννεφο της παραπλανητικής προπαγάνδας, σε μια προσπάθεια αποκάλυψης ενός συλλογικού μυστικού που έχει πλέον πάρει διαστάσεις εθνικού ψέματος. Το Act of Killing αναστάτωσε τη διεθνή κοινότητα, προκάλεσε πολλές συζητήσεις για μια ξεχασμένη μαύρη σελίδα του ψυχρού πολέμου, έλαβε διθυράμβους από τους κριτικούς και μεγάλα βραβεία (η βρετανική Ακαδημία έκοψε το κομμάτι του λόγου του Οπενχάϊμερ που καλούσε την Μεγάλη Βρετανία να αναλάβει τις ευθύνες της και να απολογηθεί για την στάση και την εμπλοκή της) και ενόχλησε βαθιά την κυβέρνηση της Ινδονησίας. Το Look of Silence, γυρισμένο σε αγροτικές περιοχές με μια θριλερική σιωπή, εκεί που κάποτε ακούγονταν οι κραυγές αγωνίας των σφαγιασθέντων, βουτάει στα επικίνδυνα νερά της ψυχολογίας του μαζικού φόνου, μια παρερμηνεία του στρατιωτικού καθήκοντος, που σε πολλές περιπτώσεις στη ροή της Ιστορίας, κατέληξε σε παραφροσύνη επικών διαστάσεων. Η σκηνή που ο ψύχραιμος Άντι εξετάζει έναν γέρο πλέον εθνοφρουρό, σε ειδυλλιακό περιβάλλον, με ντεκόρ την τυπικά οργιώδη βλάσηση του τόπου και τους φυσικούς ήχους, και εκείνος ομολογεί πως έκοβε μαστούς γυναικών, αποκεφάλιζε χωρίς λόγο και έπινε το αίμα των κομμουνιστών για να μην τρελαθεί, αναστατώνει χωρίς εφέ και προσπάθεια, με την ένταση των βλεμάτων, μετατρέποντας την ομορφιά σε θάνατο. Γαλήνια φρίκη, αυτό είναι η ταινία, παστοράλ εξωτικές εικόνες, μιας χώρας που ρημάζει από μέσα, γιατί δεν συμφιλιώθηκε...Τα Επικίνδυνα Χρόνια του Πίτερ Γουίαρ, μια καλογυρισμένη, ψυχαγωγική περιπέτεια με τον Μελ Γκίμπσον, την Σιγκούρνι Γουίβερ και την Λίντα Χαντ, φαντάζουν ανάλαφρη αμαρτία μπροστά στο επίμονο, ενδελεχές δίτομο πόνημα του Οπενχάϊμερ. Το θέμα δεν είναι πλέον ο Σουκάρνο και ο Σουχάρτο που τον ανέτρεψε, ούτε καν οι μηχανισμοί της εξωτερική επιρροής που έπαιξαν σημαντικό ρόλο, ένθεν και ένθεν, αλλά οι σπόροι της πολιτικής αμνησίας και η αναλγησία που σκορπάει η αμάθεια. Η Όψη της Σιωπής είναι μια σημαντική ταινία, και μακάρι να βρει διανομή και στην Ελλάδα. Θα ήταν αβλεπί φαβορί για Χρυσό Λέοντα, αν δεν είχε βραβευτεί ντοκιμαντέρ με το μεγάλο έπαθλο, μόλις πέρυσι.

 

Ο τρομερός Μεξικανός και η σφαγή στην Ινδονησία Facebook Twitter
The Look of Silence

Το παράλληλο τμήμα Giornale degli Autori, το αντίστοιχο του Δεκαπενθήμερου των Σκηνοθετών, ξεκίνησε με έναν καταξιωμένο σκηνοθέτη. Ο Κιμ Κι Ντουκ είχε κερδίσει μόλις πρόπερσι το Χρυσό Λέοντα με την Pieta, πέρυσι έφερε το Moebius εκτός συναγωνισμού, και φέτος βρίσκεται σε ένα τμήμα που παραδοσιακά φιλοξενεί νέους και άφθαρτους δημιουργούς, στην καλύτερη περίπτωση με ενδιαφέροντα πρωτόλεια. Τι να υποθέσουμε; Πως το One on One, ένα υστερικό μελόδραμα κοινωνικοπολιτικής ευαισθησίας και άτσαλης εκδίκησης με καταγγελτικούς τόνους, αναβαθμίζει το συγκεκριμένο παράλληλο τμήμα της διοργάνωσης, ή συνιστά ευγενική υποβάθμιση του νοτιοκορεάτη σκηνοθέτη; Μάλλον το δεύτερο, καθώς απέχει από το συνηθισμένο μίνιμαλ στιλ αφήγησης με λίγα λόγια και βίαιες εκπλήξεις, περιορίζοντας το θέμα της αυτεπάγγελτης ομάδας κρούσης σε ένα μπαράζ κραυγαλέων διαλόγων και κουραστικής πλοκής, που θα αποξενώσει τους φαν του και δεν θα κερδίσει καινούριους.

Σίγουρα, οι γνωστοί σκηνοθέτες ταινίες των οποίων θα δούμε τις επόμενες ημέρες, θα έχουν κάτι περισσότερο και καλύτερο να αφηγηθούν. Περιμένουμε τον Ρόϊ Άντερσον, τον Ντέϊβιντ Γκόρντον Γκριν στο Μάνγκλχορν με πρωταγωνιστή τον Αλ Πατσίνο (ο οποίος παίζει και στο εκτός συναγωνισμού The Humbling του Μπάρι Λέβινσον), μια παλιά δόξα της κομεντί, τον Πίτερ Μπογκντάνοβιτς, τον Φατίχ Ακίν με το θέμα-ταμπού για την γενοκτονία των Αρμενίων που ήδη έχει αναστατώσει τους Τούρκους, στο The Cut, τον ούτως ή άλλως προκλητικό Ούλριχ Ζάϊντλ, 4 Γάλλους και 3 Ιταλούς, καθώς και τον Έϊμπελ Φεράρα με τον Γουίλεμ Νταφόου ως Παζολίνι- ο Φεράρα υποστηρίζει πως γνωρίζει με σιγουριά τον δολοφόνο, γιατί σκοπός του ως καλλιτέχνης είναι να φτάνει στην αλήθεια! Η αλήθεια είναι πως ο Φεράρα έχει να κάνει καλή ταινία από την Κηδεία, πριν από 18 χρόνια.

Παρόντες επίσης θα είναι και οι πιό βουλιμικοί σκηνοθέτες των καιρών μας: ο Τζέϊμς Φράνκο, που δεν τον προλαβαίνουμε και που φέτος αναμετράται με τον Φόκνερ και το Sound and the Fury και ο Μανοέλ ντε Ολιβέϊρα, ο οποίος επανέρχεται με μια μικρού μήκους ταινία με τίτλο, The Old Man of Belem. Ο ασταμάτητος Πορτογάλος έχει κλείσει αισίως τα 105 του χρόνια!

Ο τρομερός Μεξικανός και η σφαγή στην Ινδονησία Facebook Twitter
O Αλ Πατσίνο στο Μάνγκλχορν του Ντέϊβιντ Γκόρντον Γκριν.
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ