Ο τρομερός Μεξικανός και η σφαγή στην Ινδονησία

Ο τρομερός Μεξικανός και η σφαγή στην Ινδονησία Facebook Twitter
0

Τίτλοι όπως "Birdman, ή η Απρόσμενη Αρετή της Άγνοιας" και "Η Όψη της Σιωπής" ακούγονται προσποιητοί, και αρκετά φαντασμένοι. Ωστόσο, είναι πραγματικοί και αφορούν εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ταινίες, τις πρώτες που προβλήθηκαν στο 71ο Φεστιβάλ Βενετίας και διαγωνίζονται για το φετεινό Χρυσό Λιοντάρι.


Το Birdman σηματοδοτεί την δυναμική επιστροφή του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου μετά το απογοητευτικό Biutiful, που είδαμε πριν από μερικά χρόνια στο φεστιβάλ των Καννών. Είναι μια καυστική μαύρη κωμωδία με ήρωα έναν παρακμιακό χολιγουντιανό πρώην σταρ, τον Ρίγκαν Τόμσον, ο οποίος θέλει να λυτρωθεί σκηνοθετώντας και πρωταγωνιστώντας σε μια δική του διασκευή κειμένων του Ρέϊμοντ Κάρβερ, στο Μπρόντγουεϊ. Ο Μάϊκλ Κίτον αυτοπαρωδείται με αυταπάρνηση: στην ταινία προσπαθεί να ξορκίσει το φάντασμα της περιπέτειας φαντασίας που τον έκανε γνωστό αλλά κατέτρεψε την φουσκωμένη από το εγώ ψυχή του, με ένα έργο που, όπως ομολογεί σε μια σκηνή, τον ενοχλεί σαν μια παραμορφωτική εκδοχή του εαυτού του, όπως φανταζόμαστε πως επέδρασε και ο Batman στην μετέπειτα καριέρα του- ή ότι τελοσπάντων προσπάθησε να πετύχει μετά από αυτόν.
Μέσα και γύρω από το θρυλικό St. James Theater, στην καρδιά του Times Square, ο Ινιάριτου κινείται σε ένα εφιαλτικό διηνεκές, ένα continuum που κατασκευάζει με την ψευδαίσθηση του ασταμάτητου μονοπλάνου. Οι εξομολογητικές στιγμές του ηθοποιού που ταλανίζεται από τις παραινέσεις του υπερήρωα που ακόμη τον καταδιώκει, ζει σε μια πυρετώδη παράκρουση και δίνει τα ρέστα του, περιτριγυρισμένος από επαγγελματικές τύψεις, οικογενειακές ενοχές, μιά κόρη που μόλις έχει βγει από κέντρο αποτοξίνωσης (θαυμάσια η Έμμα Στόουν), την στοργική πρώην σύζυγο του, την τρελαμένη ερωμένη και συμπρωταγωνίστρια του (Άντρεα Ράϊσμπορο), τον εγωπαθή αλλά ταλαντούχο συμπρωταγωνιστή του (Έντουαρτ Νόρτον), έναν παραδόπιστο παραγωγό (Ζακ Γκαλιφιανάκης). Ένα θεατρικό τσίρκο με συνενόχους, ένα reality μέσα στο έργο μέσα στην ταινία, μια κατακερματισμένη ζωή μεταξύ ανάμνησης και ζάλης, αυταπάτες πνιγμένες στην παράνοια, και μια κινηματογράφηση με τον σπουδαίο Εμάνουελ Λουμπέζκι στην κάμερα, δυσθεώρητα υψηλού επιπέδου, που ηθελημένα φλερτάρει με την υπερβολή, αλλά διατηρεί φρενήρη ενέργεια και συνεχή έμπνευση, σαν τα τζαζ σόλο του Άντονι Σάντσεζ στα ντραμς, που λειτουργούν σαν μουσικά ραπίσματα, συνοδεύοντας ηχητικά και αγχωτικά την ταινία από τους τίτλους της αρχής μέχρι το τέλος. Παίζοντας συνεχώς με την έννοια της αλήθειας στην τέχνη, ο Ινιάριτου εντυπώνει την τεχνική του δεινότητα στην αφήγηση, για να ερμηνεύσει την ρηχή ψυχή του Τόμπσον, εκεί που ο Τσάρλι Κάουφμαν στην ανάλογη "Συνεκδοχή, Νέα Υόρκη" προτίμησε ένα υπαρξιακό διανόημα με τη μορφή σουρεαλιστικής σπαζοκεφαλιάς.

Ο τρομερός Μεξικανός και η σφαγή στην Ινδονησία Facebook Twitter
O Mάικλ Κίτον και ο Έντουαρντ Νόρτον στο Birdman.


Πέρυσι, ο Αλφόνσο Κουαρόν ξεκίνησε το φεστιβάλ Βενετίας με ένα μαεστρικό ταξίδι στο διάστημα, απογειώνοντας το Gravity σε μια διαστημική πορεία δεκάδων βραβείων και διεθνούς θαυμασμού. Ο συμπατριώτης του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου επιλέγει ένα λιγότερο οικουμενικό και εντυπωσιακό θέμα, πιό κλειστό και εξειδικευμένο, για να δείξει ωστόσο, πως ξέρει να το χειρίζεται με ικανότητες ταχυδακτυλουργού- και με μιά ανάσα. Απομένει ο έτερος της μεξικάνικης τριανδρίας, ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, ο οποίος, επειδή ασχολείται με τη φαντασία και αρνείται να αποτινάξει το παιδί που κρύβει μέσα του, δεν έχει τύχει παρόμοιας αναγνώρισης- αν και ο Λαβύρινθος του Πάνα, είναι πιο ανατριχιαστικά αληθινός από τα περισσότερα straight δράματα που έχω δει τα τελευταία χρόνια...

Ο τρομερός Μεξικανός και η σφαγή στην Ινδονησία Facebook Twitter
H Έιμι Ράιαν, ο Έντουαρντ Νόρτον, η Έμμα Στόουν, ο σκηνοθέτης Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου, ο Μάικλ Κίτον και η Άντρεα Ράισμποροου.

Όμως, καλό είναι να μετράμε την αξία των λέξεων, μιας και μιλάμε για δράμα: ο Τζόσουα Οπενχάϊμερ, ο Αμερικανός ντοκιμαντερίστας που μετοίκησε στη Δανία, συνεχίζει τη θεματική του καταπληκτικού Act of Killing, πηγαίνοντας την έρευνα του στο αποτρόπαιο πογκρόμ των κομμουνιστών της Ινδονησίας από τους εθνικιστές, ακόμη παραπέρα. Το The Look of Silence κινείται γύρω από την ευρύτερη έννοια της οπτικής. Πρωταγωνιστής είναι ένας οπτομέτρης-οφθαλμολόγος, που με αφορμή το επάγγελμα του, "βάζει τα γυαλιά" σε παλιούς εξολοθρευτές, μετρώντας την όραση τους και ρωτώντας τους λεπτομέρειες γύρω από τις πράξεις τους. Έχοντας χάσει τον μεγαλύτερο αδελφό του στις εκκαθαρίσεις της δεκαετίας του 60, ανιχνεύει την αλήθεια, μέσα από το τεράστιο σύννεφο της παραπλανητικής προπαγάνδας, σε μια προσπάθεια αποκάλυψης ενός συλλογικού μυστικού που έχει πλέον πάρει διαστάσεις εθνικού ψέματος. Το Act of Killing αναστάτωσε τη διεθνή κοινότητα, προκάλεσε πολλές συζητήσεις για μια ξεχασμένη μαύρη σελίδα του ψυχρού πολέμου, έλαβε διθυράμβους από τους κριτικούς και μεγάλα βραβεία (η βρετανική Ακαδημία έκοψε το κομμάτι του λόγου του Οπενχάϊμερ που καλούσε την Μεγάλη Βρετανία να αναλάβει τις ευθύνες της και να απολογηθεί για την στάση και την εμπλοκή της) και ενόχλησε βαθιά την κυβέρνηση της Ινδονησίας. Το Look of Silence, γυρισμένο σε αγροτικές περιοχές με μια θριλερική σιωπή, εκεί που κάποτε ακούγονταν οι κραυγές αγωνίας των σφαγιασθέντων, βουτάει στα επικίνδυνα νερά της ψυχολογίας του μαζικού φόνου, μια παρερμηνεία του στρατιωτικού καθήκοντος, που σε πολλές περιπτώσεις στη ροή της Ιστορίας, κατέληξε σε παραφροσύνη επικών διαστάσεων. Η σκηνή που ο ψύχραιμος Άντι εξετάζει έναν γέρο πλέον εθνοφρουρό, σε ειδυλλιακό περιβάλλον, με ντεκόρ την τυπικά οργιώδη βλάσηση του τόπου και τους φυσικούς ήχους, και εκείνος ομολογεί πως έκοβε μαστούς γυναικών, αποκεφάλιζε χωρίς λόγο και έπινε το αίμα των κομμουνιστών για να μην τρελαθεί, αναστατώνει χωρίς εφέ και προσπάθεια, με την ένταση των βλεμάτων, μετατρέποντας την ομορφιά σε θάνατο. Γαλήνια φρίκη, αυτό είναι η ταινία, παστοράλ εξωτικές εικόνες, μιας χώρας που ρημάζει από μέσα, γιατί δεν συμφιλιώθηκε...Τα Επικίνδυνα Χρόνια του Πίτερ Γουίαρ, μια καλογυρισμένη, ψυχαγωγική περιπέτεια με τον Μελ Γκίμπσον, την Σιγκούρνι Γουίβερ και την Λίντα Χαντ, φαντάζουν ανάλαφρη αμαρτία μπροστά στο επίμονο, ενδελεχές δίτομο πόνημα του Οπενχάϊμερ. Το θέμα δεν είναι πλέον ο Σουκάρνο και ο Σουχάρτο που τον ανέτρεψε, ούτε καν οι μηχανισμοί της εξωτερική επιρροής που έπαιξαν σημαντικό ρόλο, ένθεν και ένθεν, αλλά οι σπόροι της πολιτικής αμνησίας και η αναλγησία που σκορπάει η αμάθεια. Η Όψη της Σιωπής είναι μια σημαντική ταινία, και μακάρι να βρει διανομή και στην Ελλάδα. Θα ήταν αβλεπί φαβορί για Χρυσό Λέοντα, αν δεν είχε βραβευτεί ντοκιμαντέρ με το μεγάλο έπαθλο, μόλις πέρυσι.

 

Ο τρομερός Μεξικανός και η σφαγή στην Ινδονησία Facebook Twitter
The Look of Silence

Το παράλληλο τμήμα Giornale degli Autori, το αντίστοιχο του Δεκαπενθήμερου των Σκηνοθετών, ξεκίνησε με έναν καταξιωμένο σκηνοθέτη. Ο Κιμ Κι Ντουκ είχε κερδίσει μόλις πρόπερσι το Χρυσό Λέοντα με την Pieta, πέρυσι έφερε το Moebius εκτός συναγωνισμού, και φέτος βρίσκεται σε ένα τμήμα που παραδοσιακά φιλοξενεί νέους και άφθαρτους δημιουργούς, στην καλύτερη περίπτωση με ενδιαφέροντα πρωτόλεια. Τι να υποθέσουμε; Πως το One on One, ένα υστερικό μελόδραμα κοινωνικοπολιτικής ευαισθησίας και άτσαλης εκδίκησης με καταγγελτικούς τόνους, αναβαθμίζει το συγκεκριμένο παράλληλο τμήμα της διοργάνωσης, ή συνιστά ευγενική υποβάθμιση του νοτιοκορεάτη σκηνοθέτη; Μάλλον το δεύτερο, καθώς απέχει από το συνηθισμένο μίνιμαλ στιλ αφήγησης με λίγα λόγια και βίαιες εκπλήξεις, περιορίζοντας το θέμα της αυτεπάγγελτης ομάδας κρούσης σε ένα μπαράζ κραυγαλέων διαλόγων και κουραστικής πλοκής, που θα αποξενώσει τους φαν του και δεν θα κερδίσει καινούριους.

Σίγουρα, οι γνωστοί σκηνοθέτες ταινίες των οποίων θα δούμε τις επόμενες ημέρες, θα έχουν κάτι περισσότερο και καλύτερο να αφηγηθούν. Περιμένουμε τον Ρόϊ Άντερσον, τον Ντέϊβιντ Γκόρντον Γκριν στο Μάνγκλχορν με πρωταγωνιστή τον Αλ Πατσίνο (ο οποίος παίζει και στο εκτός συναγωνισμού The Humbling του Μπάρι Λέβινσον), μια παλιά δόξα της κομεντί, τον Πίτερ Μπογκντάνοβιτς, τον Φατίχ Ακίν με το θέμα-ταμπού για την γενοκτονία των Αρμενίων που ήδη έχει αναστατώσει τους Τούρκους, στο The Cut, τον ούτως ή άλλως προκλητικό Ούλριχ Ζάϊντλ, 4 Γάλλους και 3 Ιταλούς, καθώς και τον Έϊμπελ Φεράρα με τον Γουίλεμ Νταφόου ως Παζολίνι- ο Φεράρα υποστηρίζει πως γνωρίζει με σιγουριά τον δολοφόνο, γιατί σκοπός του ως καλλιτέχνης είναι να φτάνει στην αλήθεια! Η αλήθεια είναι πως ο Φεράρα έχει να κάνει καλή ταινία από την Κηδεία, πριν από 18 χρόνια.

Παρόντες επίσης θα είναι και οι πιό βουλιμικοί σκηνοθέτες των καιρών μας: ο Τζέϊμς Φράνκο, που δεν τον προλαβαίνουμε και που φέτος αναμετράται με τον Φόκνερ και το Sound and the Fury και ο Μανοέλ ντε Ολιβέϊρα, ο οποίος επανέρχεται με μια μικρού μήκους ταινία με τίτλο, The Old Man of Belem. Ο ασταμάτητος Πορτογάλος έχει κλείσει αισίως τα 105 του χρόνια!

Ο τρομερός Μεξικανός και η σφαγή στην Ινδονησία Facebook Twitter
O Αλ Πατσίνο στο Μάνγκλχορν του Ντέϊβιντ Γκόρντον Γκριν.
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Pillion»: Ο Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ, η viral ατάκα κι ένα (περίπου) coming out 

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ