O Σίμορ Κασέλ υπήρξε η πιο περιπετειώδης μορφή του Χόλιγουντ

O Σίμορ Κασέλ υπήρξε η πιο περιπετειώδης μορφή του Χόλιγουντ Facebook Twitter
Στο "Μίνι και Μόσκοβιτς" (1971) του Τζον Κασαβέτη με την Τζίνα Ρόουλαντς
0

Οι μισές χθεσινές νεκρολογίες για τον Σίμορ Κασέλ είχαν επικεφαλίδα «Πέθανε αυτή η μορφή από τις ταινίες του Κασσαβέτη» και οι άλλες μισές «Πέθανε αυτή η μορφή από τις ταινίες του Γουές Άντερσον». Χάσμα γενεών, προφανώς. Υπήρξαν και καμιά δυο άλλες, όπως του SPIN, της πάλαι πότε βίβλου του εναλλακτικού ροκ που είχαν τίτλο «πέθανε ο τύπος που έδωσε στον Slash των Guns 'N' Roses το ψευδώνυμό του». Εκεί έχει φτάσει το SPIN που κάποτε διάβαζα με ευλάβεια.

Πράγματι είχε δώσει στον Slash – κατά κόσμον Saul Hudson – το εμβληματικό του «καλλιτεχνικό» όνομα όταν ήταν ακόμα παιδάκι και κολλητός του γιου του Κάσελ, Ματ. Αυτό όμως είναι απλά μια υποσημείωση στο επικό βιογραφικό ενός ηθοποιού χαρακτήρων (που δεν είναι το ίδιο με τη μανιέρα του «καρατερίστα») που αντλούσε έμπνευση από τον δικό του χαρακτήρα που ήταν αυτό που λέμε «μεγαλύτερος από τη ζωή». Ο άνθρωπος τα είχε δει και τα είχε κάνει όλα με τους πάντες. Και εν προκειμένω, οι «πάντες» είναι μερικές από τις πιο διάσημες προσωπικότητες του κινηματογραφικού και μουσικού στερεώματος του 20ου αιώνα.

Σε μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις του θυμόταν τους πειραματισμούς και τις περιπέτειες με τα ναρκωτικά και είχε να πει καλά λόγια μόνο για το LSD, εκτός φυσικά από τη μαριχουάνα που καλλιεργούσε επιμελώς και ο ίδιος για χρόνια.

Ο Κασέλ έκανε το πρώτο του τζόιντ κερασμένο από τον Ντένις Χόπερ στα μέσα της δεκαετίας του '50 πριν περάσει αργότερα στο LSD και σε πιο ζόρικα drugs που θα τον έμπλεκαν άσχημα αργότερα. Ήταν αυτός που σύστησε κάποτε τον Τσαρλς Μπουκόφσκι στον Τζόνι Κας. Ο Τζίμι Χέντριξ έκανε baby sitting στον γιο του (τι είχε δει κι αυτό το παιδάκι). Συγκατοίκησε με τον Έρικ Κλάπτον. Ήταν στην ομάδα softball του Τζακ Νίκολσον. Κάποτε ανέβηκε στην ταράτσα ενός ξενοδοχείου στο Χόλιγουντ και έπεισε έναν υποψήφιο αυτόχειρα να μην βουτήξει τελικά.

O Σίμορ Κασέλ υπήρξε η πιο περιπετειώδης μορφή του Χόλιγουντ Facebook Twitter
Η ταινία που ξεκίνησε το εντατικό comeback του στην οθόνη: Με τον Στιβ Μπουσέμι στο 'In the Soup" (1992)

Τριπάριζε τακτικά με τον Τίμοθι Λίρι στην έρημο. Απήγγειλε τις Κυριακές ποίηση με τον Τζιμ Μόρισον. Μια φορά στο Στάδιο Dodger σε αγώνα μπέιζμπολ πετάχτηκε και έπιασε τη μπάλα ενώ ήταν εντελώς «κόκαλο» από αμφεταμίνες. Ήξερε τον Ροντ Σέρλινγκ και τον Μπομπ Ντίλαν ο οποίος τον έπαιρνε για συμβουλές σε πάσης φύσεως λεπτά ζητήματα. Έφτιαχνε περίτεχνα φυτά μπονζάι από την κάνναβη που καλλιεργούσε σπίτι του...

Κι αυτά είναι μόνο κάποια σπαράγματα της περιπετειώδους ύπαρξης ενός κρίσιμου συνδετικού κρίκου του κλασικού Χόλιγουντ με την αντικουλτούρα και το Νέο Χόλιγουντ. Ήταν και στην πραγματική ζωή αυτό το βραδυφλεγές αλλά εκρηκτικό αργά ή γρήγορα δυναμό που αναζωογονούσε μικρούς και μεγάλους ρόλους, προσδίδοντάς τους μια θυμόσοφη τσαχπινιά, κάτι από τη σοφία που έχει ή νομίζει ότι έχει κατακτήσει ένα ξύπνιο ρεμάλι.

«Οι ηθοποιοί χαρακτήρων το διασκεδάζουν περισσότερο από τους πρωταγωνιστές που λειτουργούν ως πολυτελή αντικείμενα» είχε πει κάποτε. «Όλη η πλάκα είναι να γεμίσεις τον ρόλο και να τον κάνεις λίγο τρελό γιατί όλοι έχουμε λίγη τρέλα μέσα μας έτσι κι αλλιώς».

O Σίμορ Κασέλ υπήρξε η πιο περιπετειώδης μορφή του Χόλιγουντ Facebook Twitter
Φωτογραφημένος για την αμερικανική Vogue το 1961

Ο Σίμορ Κασέλ γεννήθηκε το 1935 στο Ντιτρόιτ αλλά πέρασε τα παιδικά του χρόνια στη Νέα Υόρκη όπου ζούσε με την οικογένειά του (τρόπος του λέγειν) πάνω από ένα νυχτερινό κέντρο που ο πατριός του τού είχε πει ότι το είχε κερδίσει στα ζάρια (τον πατέρα του δεν τον γνώρισε ποτέ). Η μητέρα του ήταν χορεύτρια του μπουρλέσκ (και περιστασιακά stripper) και ακολουθούσε συχνά στις περιοδείες της, ευτυχής που δεν χρειαζόταν να πηγαίνει σχολείο για κάποιο διάστημα.

Όταν έκλεισε τα 12 επέστρεψε στο Ντιτρόιτ για να ζήσει με τη γιαγιά του μέχρι να καταταγεί στο Ναυτικό όπου εξελίχθηκε σε αξιόμαχο πυγμάχο. Ακολούθως παρακολούθησε μαθήματα υποκριτικής με την Στέλα Άντλερ στο Κάρνεγκι Χολ όπου μια μέρα είδε την αγγελία που είχε βάλει ο Τζον Κασσαβέτης για ένα εργαστήριο ηθοποιών που είχε στήσει.

Ήταν η αρχή μιας επαγγελματικής και προσωπικής σχέσης που κράτησε χρόνια και όταν τελείωσε, ο Κασέλ έμοιαζε εντελώς αποπροσανατολισμένος και σε ελεύθερη πτώση, με αποκορύφωμα την καταδίκη του σε φυλάκιση έξι μηνών για κατοχή και πρόθεση διακίνησης κοκαΐνης το 1981.

O Σίμορ Κασέλ υπήρξε η πιο περιπετειώδης μορφή του Χόλιγουντ Facebook Twitter
Με τον Σίντνεϊ Πουατιέ και την Ζακλίν Μπισέ στην κηδεία του Μπίλι Γουάιλντερ το 2002.

Τελικά μπήκε σε μακρά διαδικασία απεξάρτησης και μερικά χρόνια αργότερα η συμμετοχή του στο In the Soup («Δύο μεσ' τη σούπα»), την cult ανεξάρτητη κομεντί του Αλέξαντερ Ρόκγουελ (ο οποίος ακολούθως τον γνώρισε στον Γουές Άντερσον), πλάι στον Στιβ Μπουσέμι - συνάντηση που επιβαλλόταν νομοτελειακά να συμβεί κάποτε – ανέστησε την καριέρα του και του επέτρεψε να παίξει σε καμιά εκατοστή ταινίες ακόμα μέχρι που τον σταμάτησε το αμείλικτο ρημάδι το Αλτσχάιμερ πριν μερικά χρόνια.

Σε μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις του θυμόταν τους πειραματισμούς και τις περιπέτειες με τα ναρκωτικά και είχε να πει καλά λόγια μόνο για το LSD, εκτός φυσικά από τη μαριχουάνα που καλλιεργούσε επιμελώς και ο ίδιος για χρόνια («όλο το μυστικό είναι στο μπουμπούκιασμα»):

«Δεν είχα ποτέ μου ούτε ένα άσχημο τριπ. Ποτέ δεν μπήκα στη φάση της ηρωίνης. Μια φορά δοκίμασα και άρχισα να βαράω τους τοίχους. Αυτό το κάνω και με τη βότκα, σκέφτηκα, να μου λείπει. Με τα τριπάκια μπορούσα να λειτουργήσω ακόμα και με μεγάλη δόση. Ανέβαινα στη μοτοσυκλέτα και πήγαινα να δω το ηλιοβασίλεμα από τον περιφερειακό του Mulholland Drive...»

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ