Ο Μπραντ Πιτ και οι παγίδες του αρσενικού κάλλους

Ο Μπραντ Πιτ και οι παγίδες του αρσενικού κάλλους Facebook Twitter
0

«Αντίθετα από άλλους άντρες συναδέλφους του, ο Μπραντ Πιτ έμοιαζε πάντα να μην έχει κανένα πρόβλημα να μοιραστεί ισότιμα την οθόνη με τις συμπρωταγωνίστριές του, κάποιες από τις οποίες (η Τζούλιετ Λιούις, η Γκουίνεθ Πάλτροου, η Αντζελίνα Τζόλι...) υπήρξαν και σύντροφοί του εκτός πλατό. Είναι επίσης ένας από τους ελάχιστους σύγχρονους αρσενικούς σταρ, που η προσωπικότητα του διαμορφώθηκε, εν μέρει τουλάχιστον, από τις διάσημες γυναίκες στη ζωή του...». Αυτά σημειώνει, μεταξύ άλλων, η επιφανής κριτικός κινηματογράφου των New York Times, Manohla Dargis, στο κείμενο που έγραψε για τον 56χρονο σταρ με τίτλο «Ο Μπραντ Πιτ και η παγίδα της ομορφιάς», επιχειρώντας να αναδείξει τον σύνθετο τρόπο με τον οποίο οι ερμηνείες του έχουν εξερευνήσει τα αντιφατικά στοιχεία της σύγχρονης αρρενωπότητας. Ακολουθούν κάποια χαρακτηριστικά σημεία του άρθρου...

Το νόημα του Μπραντ Πιτ – ως ηθοποιού, σταρ και υπέρτατου οπτικού φετίχ – μπορεί να εντοπιστεί σ' εκείνη την στιγμή στην αρχή της καριέρας του, όταν η κάμερα στο «Θέλμα και Λουίζ» (1991) ανεβαίνει αργά από το γυμνό του στέρνο στο πρόσωπό του, σαν χάδι. Ο Γουίλιαμ Μπράντλεϊ Πιτ γεννήθηκε το 1963, ο Μπραντ Πιτ όμως ξεπετάχτηκε σ' εκείνη την διάρκειας 13 δευτερολέπτων ωδή στο ανδρικό κάλλος, εκκινώντας μια διάσημη καριέρα και ζωή, μπόλικες ταινίες, ξέφρενες ανατάσεις, κουτσομπολίστικα σαλιαρίσματα και ερωτικές – στα όρια του πορνό – φωτογραφήσεις σε γνωστά περιοδικά.

 

Το ντελίριο επέστρεψε δριμύτερο εσχάτως με την ταινία του Ταραντίνο «Κάποτε...στο Χόλιγουντ», στην οποία ο Πιτ υποδύεται τον ιδανικό ίσως «Μπραντ Πιτ» ρόλο, αυτόν του Κλιφ Μπουθ, ενός βετεράνου και υπερ-cool κασκαντέρ στις παρυφές της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Τα πάντα πάνω του μοιάζουν αβίαστα τέλεια, είτε βρίσκεται πίσω από το τιμόνι ενός Coupe de Ville είτε βαδίζει σε μια σκονισμένη ερημιά. Ο συγγραφέας Γουόλτερ Κιρν είχε γράψει κάποτε ότι ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ «αντιπροσωπεύει την ίδια την κινηματογραφική βιομηχανία, σε όλο το ονειρικό, καλιφορνέζικο μεγαλείο της». Στην ταινία του, ο Ταραντίνο φαίνεται να ανακαλεί αυτό το ιδεώδες, μέσω του χαρακτήρα του Κλιφ, για να δημιουργήσει ένα ηλιόλουστο, χρυσό (και πολύ λευκό) καλιφορνέζικο όνειρο.

 

Αντί για τον συγκεκριμένο ρόλο, ο Μπραντ Πιτ θα έπρεπε να είναι υποψήφιος στα φετινά Όσκαρ για την λεπτή και βαθιά ερμηνεία του στην ταινία "Ad Astra", έναν διαλογισμό στο αβάσταχτο βάρος της αρρενωπότητας με φόντο το απώτερο διάστημα. Η ταινία πήρε καλές κριτικές, όπως και η ερμηνεία του Πιτ, δεν κατάφερε όμως να βρει εκείνο το momentum που απαιτείται για να μπει στο χορό των βραβείων.

Η ερμηνεία του Μπραντ Πιτ παραήταν καλή και σίγουρα υπερβολικά διακριτική και εσωτερική για τα κριτήρια της Ακαδημίας, η οποία πάντα επιδεικνύει μια αδυναμία στην κραυγαλέα επίδειξη – όσο πιο έντονη η εκδήλωση του πόνου, τόσο το καλύτερο – γεγονός που μάλλον εξασφαλίζει για φέτος το βραβείο πρώτου ανδρικού ρόλου στον (άξιο κατά τ' άλλα) Ζοακίν Φίνιξ και το σκαφοειδές του στέρνο στον «Τζόκερ».

Ο Μπραντ Πιτ και οι παγίδες του αρσενικού κάλλους Facebook Twitter

Έχει χρόνο όμως ακόμα μπροστά του ο Μπραντ Πιτ. Ο Πολ Νιούμαν κέρδισε τελικά το βραβείο πρώτου ανδρικού μετά από επτά υποψηφιότητες, ενώ ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ έχει προταθεί μόνο μια φορά ως ηθοποιός (έχασε).

Όπως ακριβώς ο Νιούμαν και ο Ρέντφορντ, έτσι και ο Μπραντ Πιτ έμοιαζε πάντα να έχει γεννηθεί από την οθόνη - ο ορισμός του έμφυτου χαρίσματος. Διαθέτει μια απτή σωματική άνεση που μοιάζει αδιαχώριστη από την εμφάνισή του, μια μεταξένια ποιότητα που, εν μέρει, φαίνεται να προέρχεται από το γεγονός ότι ξυπνά κάθε μέρα και περνά την ζωή του ανήκοντας στους εξαιρετικά όμορφους ανθρώπους.

Αυτό δεν σημαίνει φυσικά ότι οι όμορφοι άνθρωποι δεν έχουν να αντιμετωπίσουν τα ζητήματα, τις νευρώσεις και τις αμηχανίες που πλήττουν εμάς του θνητούς. Ο Μπραντ Πιτ όμως έμοιαζε να λειτουργεί με την απόλυτη σιγουριά που παρατηρεί κανείς σε πολύ συγκεκριμένους όμορφους ανθρώπους (και σε χορευτές), μια χαλαρότητα στις κινήσεις που δεν εκφράζει μόνο μια αίσθηση αυτοπεποίθησης, αλλά και μια έλλειψη εσωστρεφούς αμηχανίας και αμφιβολίας για τον χώρο που καταλαμβάνει κάποιος. Δεν πρόκειται για έπαρση. Είναι μια πηγαία ικανότητα που σου επιτρέπει να πηγαίνεις με το ρεύμα, χωρίς να σε παρασύρει...

Με στοιχεία από τους New York Times

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ