Ο λάγνος υπόκοσμος του κινηματογράφου Ροζικλαίρ σε μια νέα ταινία

0

Το Ροζικλαίρ αποτέλεσε έναν από τους παλαιότερους και πιο κακόφημους κινηματογράφους των Αθηνών, που ξεκίνησε την λειτουργία του το 1913 για να κλείσει το 1968, διάγοντας πάνω από μισό αιώνα ζωής. Οι θαμώνες του ήταν λούστροι, παιδιά που κάνανε θελήματα, μικρομαγαζάτορες, επαρχιώτες, σκασιάρχες μαθητές, ναυτικοί, ομοφυλόφιλοι που πήγαιναν να ψωνιστούν, μικροπωλητές που πουλούσαν σάμαλι, κωκ, κλπ. ενώ οι γυναίκες-θεατές αποτελούσαν σπάνιο φαινόμενο.

Οι ταινίες που έπαιζε ήταν συνήθως Β-διαλογής: γουέστερν, αισθηματικά, αισθησιακά, πολεμικά, νουάρ, μυστηρίου ενώ καμιά φορά προβάλλονταν και ταινίες Α-διαλογής, χωρίς να γνωρίζουν οι θαμώνες ότι επρόκειτο για ταινία του Τζων Φορντ ή του Χίτσκοκ, αδιαφορώντας για την προέλευσή ή το ποιον του εκάστοτε σκηνοθέτη. Ο ενθουσιασμός για τις ταινίες ήταν τέτοιος που ξέφευγε από το τυπικό της σιωπηλής παρακολούθησης, με τους θεατές να επιδίδονται σε φωνές, γέλια, κλάματα, συνθήματα, εκάστοτε σε ξυλοδαρμούς, και ξέφρενους πανηγυρισμούς.

Το Ροζικλαίρ “άνηκε” στους θαμώνες του, που δεν το αντιμετώπιζαν απλά ως ένα καταγώγιο, ή ως ένα “μελανό” και επικίνδυνο σημείο της πόλης όπως πολλοί ευυπόληπτοι Αθηναίοι, αλλά ως ένα μέρος όπου καρποφορούσε η φαντασία, ο ερωτισμός, ο αλληλοσεβασμός, ο σαματάς και κυρίως η ελεύθερη απόλαυση του κινηματογράφου. Για κάποιους ανθρώπους αποτελούσε ένα σημείο συγκέντρωσης του υποκόσμου, ενώ για άλλους έναν χώρο αδιαπέραστο από την εξουσία και την αστυνομία, όπου η φαντασία και η ελευθερία ήταν έννοιες συνυφασμένες.

Εκτός αυτών που μιλάνε για το «Ροζικλαίρ»: Μπέτυ Βακαλίδου, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Πέτρος Μανταίος Τάκης Σπετσιώτης Γιώργος Χρονάς, Κώστας Φέρρης, Θωμάς Σιταράς, Δημήτρης Φύσσας, Νίκος Ζερβός, Λευτέρης Ξανθόπουλος, Δημήτρης Κολλάτος, στην ταινία ακούγονται δύο τραγούδια του Λουκιανού Κηλαϊδόνη για αυτό το σινεμά που στοίχειωσε την εφηβεία του, καθώς και κείμενα των Νίκου Νικολαΐδη, Πάνου Κουτρουμπούση, Πέτρου Μανταίου, και Λευτέρη Ξανθόπουλου.

Ο σκηνοθέτης και παραγωγός της ταινίας Κώστας Δημολίτσας δηλώνει: «Είμαι απόφοιτος Κοινωνικής Θεολογίας. Αυτήν την περίοδο φοιτώ στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Πολιτισμικών και Κινηματογραφικών Σπουδών της σχολής Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχω ασχοληθεί με τον κινηματογράφο θεωρητικά ως αρθρογράφος στα Artcore Magazine και Περιοδικό το Καλειδοσκόπιο, αλλά και πρακτικά συμμετέχοντας στο σεμινάριο Film School του Χρήστου Πυθαρά στο Booze. Αυτή είναι η πρώτη μου απόπειρα ως σκηνοθέτης.. Η ταινία «Ο Χριστός γεννήθηκε στο Ροζικλαίρ» αποτελεί φόρο τιμής όχι μόνο στο ίδιο το «Ροζικλαίρ» αλλά και σε έναν τρόπο θέασης του κινηματογράφου που έχει πια εκλείψει. Ο κινηματογράφος ως διαδραστικό βίωμα, όπου ο θεατής συνομιλεί ανοιχτά με την ταινία σαν να αποτελεί και ο ίδιος μέρος της. Προσωπικά ήρθα σε επαφή με τον λαϊκό κινηματογράφο και με το «Ροζικλαίρ» μέσω των σελίδων του Λεωνίδα Χριστάκη και του Νίκου Νικολαΐδη, από το βιβλίο του οποίου “Γουρούνια στον Άνεμο” προέρχεται και ο τίτλος της ταινίας.

― Τα στοιχεία από το Δελτίο Τύπου της ταινίας

info

Την Κυριακή 8 Μαρτίου 2020, στις 17:45 στην αίθουσα Παύλος Ζάννας του κινηματογράφου Ολύμπιον θα πραγματοποιηθεί η προβολή της ταινίας "Ο Χριστός Γεννήθηκε στο Ροζικλαίρ" που συμμετέχει στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM