«Ο κασκαντέρ»: Ρομάντσο, κωμωδία και δράση στο μάξιμουμ

Ο κασκαντέρ Facebook Twitter
Ο Ράιαν Γκόσλινγκ, αλλάζει ταχύτητες μετά τον Κεν στην Μπάρμπι και συνεχίζει τις έξυπνες κινήσεις καριέρας, γιατί κατανοεί πως το χιλιοφορεμένο κλισέ του τσαλακωμένου πρωταγωνιστή λειτουργεί καλύτερα από τον ήρωα που ξεκινά από πλεονεκτική θέση.
0

Στα ηρωικά χρόνια του βωβού, η δράση που προσέφερε ο Μπάστερ Κίτον, ειδικότερα στον αθάνατο Στρατηγό του, συνδύαζε την απερίσκεπτη εξερεύνηση νέων πεδίων επικίνδυνης και αστείας περιπέτειας από τους σκαπανείς του Χόλιγουντ με την ιδιοφυΐα του σπουδαίου κωμικού, ο οποίος ανακάλυπτε (δυστυχώς όχι ταυτόχρονα με τους θεατές, καθώς το αριστούργημά του δεν γνώρισε εμπορική ανταπόκριση στην εποχή του) το δημιουργικό fun του σινεμά της δράσης – κι όποιος είχε το θάρρος, γινόταν ο κασκαντέρ του εαυτού του.

Το είδος του action συχνά έχει πέσει σε λάθος χέρια, σε σκηνοθέτες που δεν γνωρίζουν, προτού μοντάρουν, την ενέργεια και την τεχνική ακρίβεια που χρειάζονται κάποιες σεκάνς για να λειτουργήσουν με σφρίγος και ταχύτητα. Αντίστοιχα, αναβαθμισμένοι πρώην συντονιστές δράσης δεν διαθέτουν την ευαισθησία που απαιτεί το χτίσιμο ενός χαρακτήρα, εκτός βέβαια αν μιλάμε για πολύ εξειδικευμένες ταινίες, π.χ. για το κλασικό Way of the dragon, τη μοναδική ταινία που πρόλαβε να υπογράψει ο Μπρους Λι, που απογειώνεται στο αξέχαστο φινάλε στο ντέρμπι του Κολοσσαίου.

Το 1978, ο Χαλ Νίνταμ, ένας από τους θρυλικότερους κασκαντέρ στην ιστορία του αμερικανικού σινεμά αλλά και της τηλεόρασης (Gunsmoke), γλέντησε και δόξασε με κέφι και γενναίο προϋπολογισμό, με τον επίσης πρώην stunt double, και καλό του φίλο, Μπαρτ Ρέινολντς, το ακούραστο σινάφι τους στο Hooper, μια μεγάλη επιτυχία, άτυπη συνέχεια του Smokey and the bandit. Δυό χρόνια αργότερα, η καλύτερη ταινία του είδους, το Stunt Man του Ρίτσαρντ Ρας, που μάλιστα προτάθηκε για Όσκαρ Σκηνοθεσίας, διαθέτει μεν πολλές και οξυδερκείς παρατηρήσεις για το ιδιαίτερο αυτό επάγγελμα, αλλά επικεντρώνεται στην παιγνιώδη αλληγορία για τη θυσία που χρειάζεται η τέχνη και τη θεωρία του παντοδύναμου, χειραγωγού σκηνοθέτη, όπως τον ενσαρκώνει θεϊκά ο Πίτερ Ο’Τούλ

Με πυκνή και καλά υπολογισμένη πλοκή, ο Κασκαντέρ ανακατεύει στο πρώτου επιπέδου μπλέντερ του τρία είδη, το αισθηματικό, την κωμωδία και τη δράση, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση, όπως είναι φυσικό, στον μηχανισμό της έκρηξης και της σωματικής «ταλαιπωρίας».

Προτού περάσει στη σκηνοθεσία, ο Ντέιβιντ Λιτς ήταν –τι άλλο;– κασκαντέρ, και μάλιστα από τους πιο αξιόπιστους στο Χόλιγουντ. Έχει «φάει τα μούτρα του» στα Matrix και έχει ντουμπλάρει γνωστότατους σταρ – τον Μπραντ Πιτ τον έχει ντουμπλάρει πέντε φορές (Fight Club, Παιχνίδια Κατασκόπων, Συμμορία των 11 κ.ά.) και τον σκηνοθέτησε πολύ πρόσφατα στο Bullet Train. Μαζί με τον κολλητό του, τον Τσαντ Σταχέλσκι, έχουν ιδρύσει μία από τις πιο επιφανείς εταιρείες με κασκαντέρ και λάνσαραν τον John Wick, μοιράζοντας μεταξύ τους τη σκηνοθεσία. Μονίμως στα κόκκινα και γυρισμένος με αίσθηση του fun και σεβασμό στο metier, ο Κασκαντέρ μοιάζει να εκπροσωπεί τη φαντασίωση όλων των συναδέλφων τους από παλιά μέχρι σήμερα.

Ο κασκαντέρ *** Facebook Twitter
Κάτω από το περιπετειώδες ρομάντσο μεταξύ του ταλαντούχου κασκαντέρ Κολτ Σίβερς και της οπερατέρ Τζόντι Μορένο κρύβεται, εκτός από την αγάπη τους για την τέχνη της πρακτικής κινηματογραφικής αυτοθυσίας, η ανάγκη τους να την αναδείξουν όσο το δυνατό πιο ανάγλυφα.

Κάτω από το περιπετειώδες ρομάντσο μεταξύ του ταλαντούχου κασκαντέρ Κολτ Σίβερς και της οπερατέρ Τζόντι Μορένο κρύβεται, εκτός από την αγάπη τους για την τέχνη της πρακτικής κινηματογραφικής αυτοθυσίας, η ανάγκη τους να την αναδείξουν όσο το δυνατό πιο ανάγλυφα. Ο Σίβερς έχει εγκαταλείψει την αγαπημένη του, αναλαμβάνοντας το φταίξιμο για ένα παραλίγο θανάσιμο λάθος, και επιστρέφει για να βοηθήσει την πικραμένη, μπερδεμένη και ως έναν βαθμό εκδικητική Τζόντι στο σκηνοθετικό της ντεμπούτο στην Αυστραλία, σε μια παραγωγή που συσσωρεύει προβλήματα ανάλογα με το παχυλό μπάτζετ της και έχει ξεμείνει από πρωταγωνιστή, καθώς ο Τομ Ράιντερ (που δεν το έχει με τις κασκάντες) έχει μέρες να δώσει σημεία ζωής και πιστεύεται πως έχει μπλέξει σε σκοτεινά κυκλώματα. 

Με πυκνή και καλά υπολογισμένη πλοκή, ο Κασκαντέρ ανακατεύει στο πρώτου επιπέδου μπλέντερ του τρία είδη, το αισθηματικό, την κωμωδία και τη δράση, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση, όπως είναι φυσικό, στον μηχανισμό της έκρηξης και της σωματικής «ταλαιπωρίας». Ο Fall Guy του πρωτότυπου τίτλου, ο Ράιαν Γκόσλινγκ, αλλάζει ταχύτητες μετά τον Κεν στην Μπάρμπι και επιστρέφει στο ύφος που έδειξε πως του ταιριάζει στο The Nice Guys (δίπλα στον Ράσελ Κρόου τότε), και συνεχίζει τις έξυπνες κινήσεις καριέρας, γιατί κατανοεί πως το χιλιοφορεμένο κλισέ του τσαλακωμένου πρωταγωνιστή λειτουργεί καλύτερα από τον ήρωα που ξεκινά από πλεονεκτική θέση.

Ο κασκαντέρ *** Facebook Twitter
O Άαρον Τέιλορ Τζόνσον εμφανίζεται επίσης στην ταινία.

Κυρίως, ο Κασκαντέρ προωθεί το point των αφανών «λειτουργών» του σινεμά, των ανδρών και των γυναικών με τα δανεικά πρόσωπα που ρισκάρουν τη ζωή τους για λίγα χρήματα και, όπως επιβεβαιώνει στην ταινία ο Σίβερς, δεν διαθέτουν καν δική τους κατηγορία στα ετήσια βραβεία της Αμερικανική Ακαδημίας. Ίσως, μετά την αναγγελθείσα θέσπιση πεντάδας για το κάστινγκ, να έρθει η σειρά των κασκαντέρ να πάρουν Όσκαρ, τρία χρόνια μετά το έμμεσο στον Μπραντ Πιτ για τον ρόλο του κασκαντέρ Κλιφ Μπουθ στο Κάποτε στο Χόλιγουντ. Μια ειδική διάκριση στο The Fall Guy, για αρχή, θα ήταν δίκαιη – ο Τομ Κρουζ, φαντάζομαι, θα ήταν ο πρώτος που θα χειροκροτούσε όρθιος!

Η ταινία «The Fall Guy» κάνει πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 6/5.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ