«Ο κασκαντέρ»: Ρομάντσο, κωμωδία και δράση στο μάξιμουμ

Ο κασκαντέρ Facebook Twitter
Ο Ράιαν Γκόσλινγκ, αλλάζει ταχύτητες μετά τον Κεν στην Μπάρμπι και συνεχίζει τις έξυπνες κινήσεις καριέρας, γιατί κατανοεί πως το χιλιοφορεμένο κλισέ του τσαλακωμένου πρωταγωνιστή λειτουργεί καλύτερα από τον ήρωα που ξεκινά από πλεονεκτική θέση.
0

Στα ηρωικά χρόνια του βωβού, η δράση που προσέφερε ο Μπάστερ Κίτον, ειδικότερα στον αθάνατο Στρατηγό του, συνδύαζε την απερίσκεπτη εξερεύνηση νέων πεδίων επικίνδυνης και αστείας περιπέτειας από τους σκαπανείς του Χόλιγουντ με την ιδιοφυΐα του σπουδαίου κωμικού, ο οποίος ανακάλυπτε (δυστυχώς όχι ταυτόχρονα με τους θεατές, καθώς το αριστούργημά του δεν γνώρισε εμπορική ανταπόκριση στην εποχή του) το δημιουργικό fun του σινεμά της δράσης – κι όποιος είχε το θάρρος, γινόταν ο κασκαντέρ του εαυτού του.

Το είδος του action συχνά έχει πέσει σε λάθος χέρια, σε σκηνοθέτες που δεν γνωρίζουν, προτού μοντάρουν, την ενέργεια και την τεχνική ακρίβεια που χρειάζονται κάποιες σεκάνς για να λειτουργήσουν με σφρίγος και ταχύτητα. Αντίστοιχα, αναβαθμισμένοι πρώην συντονιστές δράσης δεν διαθέτουν την ευαισθησία που απαιτεί το χτίσιμο ενός χαρακτήρα, εκτός βέβαια αν μιλάμε για πολύ εξειδικευμένες ταινίες, π.χ. για το κλασικό Way of the dragon, τη μοναδική ταινία που πρόλαβε να υπογράψει ο Μπρους Λι, που απογειώνεται στο αξέχαστο φινάλε στο ντέρμπι του Κολοσσαίου.

Το 1978, ο Χαλ Νίνταμ, ένας από τους θρυλικότερους κασκαντέρ στην ιστορία του αμερικανικού σινεμά αλλά και της τηλεόρασης (Gunsmoke), γλέντησε και δόξασε με κέφι και γενναίο προϋπολογισμό, με τον επίσης πρώην stunt double, και καλό του φίλο, Μπαρτ Ρέινολντς, το ακούραστο σινάφι τους στο Hooper, μια μεγάλη επιτυχία, άτυπη συνέχεια του Smokey and the bandit. Δυό χρόνια αργότερα, η καλύτερη ταινία του είδους, το Stunt Man του Ρίτσαρντ Ρας, που μάλιστα προτάθηκε για Όσκαρ Σκηνοθεσίας, διαθέτει μεν πολλές και οξυδερκείς παρατηρήσεις για το ιδιαίτερο αυτό επάγγελμα, αλλά επικεντρώνεται στην παιγνιώδη αλληγορία για τη θυσία που χρειάζεται η τέχνη και τη θεωρία του παντοδύναμου, χειραγωγού σκηνοθέτη, όπως τον ενσαρκώνει θεϊκά ο Πίτερ Ο’Τούλ

Με πυκνή και καλά υπολογισμένη πλοκή, ο Κασκαντέρ ανακατεύει στο πρώτου επιπέδου μπλέντερ του τρία είδη, το αισθηματικό, την κωμωδία και τη δράση, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση, όπως είναι φυσικό, στον μηχανισμό της έκρηξης και της σωματικής «ταλαιπωρίας».

Προτού περάσει στη σκηνοθεσία, ο Ντέιβιντ Λιτς ήταν –τι άλλο;– κασκαντέρ, και μάλιστα από τους πιο αξιόπιστους στο Χόλιγουντ. Έχει «φάει τα μούτρα του» στα Matrix και έχει ντουμπλάρει γνωστότατους σταρ – τον Μπραντ Πιτ τον έχει ντουμπλάρει πέντε φορές (Fight Club, Παιχνίδια Κατασκόπων, Συμμορία των 11 κ.ά.) και τον σκηνοθέτησε πολύ πρόσφατα στο Bullet Train. Μαζί με τον κολλητό του, τον Τσαντ Σταχέλσκι, έχουν ιδρύσει μία από τις πιο επιφανείς εταιρείες με κασκαντέρ και λάνσαραν τον John Wick, μοιράζοντας μεταξύ τους τη σκηνοθεσία. Μονίμως στα κόκκινα και γυρισμένος με αίσθηση του fun και σεβασμό στο metier, ο Κασκαντέρ μοιάζει να εκπροσωπεί τη φαντασίωση όλων των συναδέλφων τους από παλιά μέχρι σήμερα.

Ο κασκαντέρ *** Facebook Twitter
Κάτω από το περιπετειώδες ρομάντσο μεταξύ του ταλαντούχου κασκαντέρ Κολτ Σίβερς και της οπερατέρ Τζόντι Μορένο κρύβεται, εκτός από την αγάπη τους για την τέχνη της πρακτικής κινηματογραφικής αυτοθυσίας, η ανάγκη τους να την αναδείξουν όσο το δυνατό πιο ανάγλυφα.

Κάτω από το περιπετειώδες ρομάντσο μεταξύ του ταλαντούχου κασκαντέρ Κολτ Σίβερς και της οπερατέρ Τζόντι Μορένο κρύβεται, εκτός από την αγάπη τους για την τέχνη της πρακτικής κινηματογραφικής αυτοθυσίας, η ανάγκη τους να την αναδείξουν όσο το δυνατό πιο ανάγλυφα. Ο Σίβερς έχει εγκαταλείψει την αγαπημένη του, αναλαμβάνοντας το φταίξιμο για ένα παραλίγο θανάσιμο λάθος, και επιστρέφει για να βοηθήσει την πικραμένη, μπερδεμένη και ως έναν βαθμό εκδικητική Τζόντι στο σκηνοθετικό της ντεμπούτο στην Αυστραλία, σε μια παραγωγή που συσσωρεύει προβλήματα ανάλογα με το παχυλό μπάτζετ της και έχει ξεμείνει από πρωταγωνιστή, καθώς ο Τομ Ράιντερ (που δεν το έχει με τις κασκάντες) έχει μέρες να δώσει σημεία ζωής και πιστεύεται πως έχει μπλέξει σε σκοτεινά κυκλώματα. 

Με πυκνή και καλά υπολογισμένη πλοκή, ο Κασκαντέρ ανακατεύει στο πρώτου επιπέδου μπλέντερ του τρία είδη, το αισθηματικό, την κωμωδία και τη δράση, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση, όπως είναι φυσικό, στον μηχανισμό της έκρηξης και της σωματικής «ταλαιπωρίας». Ο Fall Guy του πρωτότυπου τίτλου, ο Ράιαν Γκόσλινγκ, αλλάζει ταχύτητες μετά τον Κεν στην Μπάρμπι και επιστρέφει στο ύφος που έδειξε πως του ταιριάζει στο The Nice Guys (δίπλα στον Ράσελ Κρόου τότε), και συνεχίζει τις έξυπνες κινήσεις καριέρας, γιατί κατανοεί πως το χιλιοφορεμένο κλισέ του τσαλακωμένου πρωταγωνιστή λειτουργεί καλύτερα από τον ήρωα που ξεκινά από πλεονεκτική θέση.

Ο κασκαντέρ *** Facebook Twitter
O Άαρον Τέιλορ Τζόνσον εμφανίζεται επίσης στην ταινία.

Κυρίως, ο Κασκαντέρ προωθεί το point των αφανών «λειτουργών» του σινεμά, των ανδρών και των γυναικών με τα δανεικά πρόσωπα που ρισκάρουν τη ζωή τους για λίγα χρήματα και, όπως επιβεβαιώνει στην ταινία ο Σίβερς, δεν διαθέτουν καν δική τους κατηγορία στα ετήσια βραβεία της Αμερικανική Ακαδημίας. Ίσως, μετά την αναγγελθείσα θέσπιση πεντάδας για το κάστινγκ, να έρθει η σειρά των κασκαντέρ να πάρουν Όσκαρ, τρία χρόνια μετά το έμμεσο στον Μπραντ Πιτ για τον ρόλο του κασκαντέρ Κλιφ Μπουθ στο Κάποτε στο Χόλιγουντ. Μια ειδική διάκριση στο The Fall Guy, για αρχή, θα ήταν δίκαιη – ο Τομ Κρουζ, φαντάζομαι, θα ήταν ο πρώτος που θα χειροκροτούσε όρθιος!

Η ταινία «The Fall Guy» κάνει πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 6/5.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Οθόνες / 10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Ξεψαχνίσαμε τον κατάλογο που προσφέρουν οι πλατφόρμες streaming και σας παρουσιάζουμε δέκα ταινίες κατάλληλες για την πιο αγαπησιάρικη μέρα του χρόνου, ώστε να μη χρειαστεί να καταφύγετε ξανά στις συνηθισμένες επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Pulp Fiction / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Οι οσκαρικές φιλοδοξίες του Netflix για το Emilia Pérez έπεσαν στο κενό, καθώς η πρώτη τρανς υποψήφια στην ιστορία του θεσμού κατηγορείται για πολιτική ανορθογραφία και εξοστρακίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Οθόνες / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Το να είσαι τρανς είναι ζήτημα προσωπικής ταυτότητας, όχι πολιτικών πεποιθήσεων. Και το να προϋποθέτουμε ότι τα τρανς άτομα είναι μονολιθικά στις απόψεις τους ή ανίκανα να έχουν συντηρητικές ή αντιδραστικές απόψεις, είναι απλά παράλογο.
THE LIFO TEAM
Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Νέα στήλη/ Κριτική τηλεόρασης / Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Κριτική της Πόπης Διαμαντάκου για το αστυνομικό θρίλερ του Star, για μια ελληνική παραγωγή που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες.
ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ
«Θολός βυθός», μια ταινία για τις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης

Οθόνες / Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης γίνονται ταινία

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Ατζακά, η νέα ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη «Θολός Βυθός» είναι μια βουτιά στις ζωές των παιδιών που έγιναν έρμαια της προπαγάνδας και πιόνια σε έναν πόλεμο που δεν καταλάβαιναν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ξεχωριστές οικιακές προβολές, από το διαχρονικό μυστήριο του «Ονόματος του Ρόδου» ως τον ξεσηκωτικό χορό του «Αnother Round» κι από τις weird κωμικές αναζητήσεις του «Chevalier» ως το τρυφερό ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Μυθολογίες / Ένα Dogville με Vanilla sky: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Εκτός από το «Dogville» του Τρίερ, ο τραγουδοποιός θυμάται πού, πότε και με ποιους έχει δει τις αγαπημένες του ταινίες. Θυμάται επίσης ότι, αν και στην αρχή βαρέθηκε τη «Συνεκδοχή» του Κάουφμαν, εκ των υστέρων συνειδητοποίησε πως η ταινία μιλάει για τους αξεδιάλυτους εφιάλτες μας.
Inland Empire, Κάψε το μετάξι

Pulp Fiction / Inland Empire: Μυστηριώδες και σκοτεινό, όσο αξίζει σε έναν Λιντς

Μία ακόμη παραβολή για τον απόηχο του Χόλιγουντ -πιο υποκειμενική και σουρεαλιστική από εκείνη του Mulholland Drive-, το γλυκόπικρο κλείσιμο του ματιού ενός δημιουργού που τα έκανε όλα μόνος του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM