Ο John Wick και η απτόητη άνοδος του "ηλικιωμένου" σταρ ταινιών δράσης

Ο John Wick και η απτόητη άνοδος του "ηλικιωμένου" σταρ ταινιών δράσης Facebook Twitter
Κιάνου Ριβς
0

Οχτώ χρόνια και τρεις ταινίες μετά το πρώτο “John Wick”, ο Κιάνου Ριβς ο οποίος κλείνει τα 59 σε λίγους μήνες, βοήθησε στο να μετατραπεί το franchise από αγαπημένο cult σε εισπρακτικό κολοσσό. Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, μιλώντας σε ένα πλήθος που τον λάτρευε μετά την πρεμιέρα του «John Wick: Κεφάλαιο 4», στο South by Southwest Film and TV Festival, ο ηθοποιός δήλωσε ότι, αντίθετα με τις φήμες, είναι όντως θνητός. «Ναι, φίλε, γερνάω», είπε. Η τεράστια επιτυχία όμως που ήδη γνωρίζει η ταινία σε ολόκληρο τον πλανήτη αποτελεί το πιο πρόσφατο δείγμα της εισπρακτικής ισχύος που απολαμβάνουν οι σταρ ταινιών δράσης κάποιας ηλικίας.

Δεκαπέντε χρόνια αφότου ο 55χρονος τότε Λίαμ Νίσον έδειξε τις ιδιαίτερες ικανότητές του στην ταινία "Taken", η τάση να πρωταγωνιστούν μεσήλικες ή και ηλικιωμένοι ηθοποιοί σε ταινίες δράσης –  αυτό που κάποιοι ονομάζουν "geriaction" –  έχει ενισχυθεί. Είτε πρόκειται για τον 59χρονο Μπραντ Πιτ στην περσινή ταινία υψηλών οκτανίων "Bullet Train" είτε για την 57χρονη Βαϊόλα Ντέιβις ως τρομερή μαχήτρια στο "The Woman King", φαίνεται ότι η προχωρημένη ηλικία έχει γίνει σχεδόν απαραίτητη προϋπόθεση για να πρωταγωνιστήσει κανείς σε μια μεγάλη ταινία δράσης.

Δεκαπέντε χρόνια αφότου ο 55χρονος τότε Λίαμ Νίσον έδειξε τις ιδιαίτερες ικανότητές του στην ταινία "Taken", η τάση να πρωταγωνιστούν μεσήλικες ή και ηλικιωμένοι ηθοποιοί σε ταινίες δράσης –  αυτό που κάποιοι ονομάζουν "geriaction" –  έχει ενισχυθεί.

Νωρίτερα αυτό το μήνα, η Μισέλ Γεό κέρδισε το Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου σε ηλικία 60 ετών για την ερμηνεία της ως ιδιοκτήτρια πλυντηρίου ιδιαίτερες ικανότητες στις πολεμικές τέχνες κουνγκ φου στην ταινία «Τα πάντα όλα». Ο Τομ Κρουζ, επίσης 60 ετών, πρόκειται να ακολουθήσει το περσινό blockbuster "Top Gun: Maverick" με το "Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One", στο οποίο πηδάει με τη μοτοσυκλέτα από έναν γκρεμό, μεταξύ άλλων παράτολμων κατορθωμάτων.

Τον Ιούνιο, ο Χάρισον Φορντ, στα 80 του χρόνια, θα υποδυθεί ξανά τον εμβληματικό αρχαιολόγο με το μαστίγιο στο "Indiana Jones and the Dial of Destiny". Και τον Σεπτέμβριο, ο Σιλβέστερ Σταλόνε, 76 ετών, ο Ντολφ Λούντγκρεν, 65 ετών, και ο Τζέισον Στέιθαμ, 55 ετών, θα ενώσουν τις δυνάμεις τους στο "The Expendables 4", ενώ ο Ντένζελ Ουάσινγκτον, 68 ετών, θα πρωταγωνιστήσει στο "The Equalizer 3". Παρά την αιώνια εμμονή της ποπ κουλτούρας με τη νεότητα, οι σημερινοί θεατές φαίνεται να αγκαλιάζουν αυτούς τους ηλικιωμένους αστέρες δράσης.

Η φθορά είναι αναπόφευκτη για όλους όσο μεγαλώνουμε, οι σημερινοί σταρ καθώς πλησιάζουν στην τρίτη ηλικία, μπορούν να βασιστούν στην υποστήριξη άρτια εκπαιδευμένων διατροφολόγων και προπονητών – για να μην αναφέρουμε το Botox και άλλες αισθητικές παρεμβάσεις –  για να παραμείνουν στο παιχνίδι.

«Αυτοί οι άνθρωποι έχουν γυμναστές και φυσικοθεραπευτές και κάθε είδους προσωπικό με υψηλή εξειδίκευση που μπορεί να τους βοηθήσουν να διατηρούνται σε πολύ καλή φυσική κατάσταση», λέει η Jennifer Ailshire, αναπληρώτρια καθηγήτρια γεροντολογίας στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια. «Όταν έχεις την δυνατότητα τακτικής σωματικής δραστηριότητας, θα γεράσεις καλύτερα σε όλους τους τομείς, είτε μιλάμε για τη γνωστική λειτουργία, είτε για την ψυχολογική ευεξία είτε για την καθυστέρηση της εμφάνισης ασθενειών και αναπηρίας».

«Έχουμε τα στερεότυπά μας για το τι πιστεύουμε ότι πρέπει ή μπορεί να κάνει ένας 50χρονος ή ένας 60χρονος ή ένας 70χρονος», συνεχίζει. «Όταν ρωτάω πρωτοετείς φοιτητές σχετικά με τη γήρανση, συχνά έχουν πολύ απαισιόδοξες απόψεις, επειδή φαντάζονται τον εαυτό τους σε αναπηρικό καροτσάκι ή να βλέπουν όλη μέρα  τηλεόραση. Η ελπίδα μου είναι ότι βλέποντας προχωρημένης ηλικίας ηθοποιούς να αναλαμβάνουν τέτοιους ρόλους, ίσως αυτό βοηθήσει να διευρυνθεί αντίληψή μας για το τι μπορεί να σημαίνει γήρανση».

Ενώ η συμμετοχή ενός ηθοποιού μεγαλύτερης ηλικίας σε μια ταινία δράσης μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερο κόστος ασφάλισης για το στούντιο, αυτό το επιπλέον κόστος αντισταθμίζεται με το παραπάνω από την εισπρακτική ισχύ ενός καθιερωμένου αστέρα όπως ο Κρουζ ή ο Ριβς. Ακόμα και όταν είχε αρχίσει να δείχνει σημάδια γνωστικής παρακμής, ο 68χρονος σήμερα Μπρους Γουίλις εξακολουθούσε να κερδίζει πάνω από 2 εκατομμύρια δολάρια για σύντομες εμφανίσεις σε μια σειρά από ταινίες δράσης χαμηλού προϋπολογισμού.

Η πραγματικότητα είναι ότι απλά δεν υπάρχουν πολλοί νεότεροι ηθοποιοί στους οποίους μπορεί να βασιστεί κανείς για να «κουβαλήσουν» μια ταινία δράσης ή, για την ακρίβεια, μια οποιαδήποτε ταινία. Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, σύμφωνα με μια ανάλυση που πραγματοποίησε πέρυσι το Ringer, ο μέσος όρος ηλικίας των ηθοποιών που πρωταγωνιστούν τόσο σε κινηματογραφικές όσο και σε τηλεοπτικές παραγωγές έχει αυξηθεί κατακόρυφα.

«Δεν είναι μόνο ότι η βιομηχανία του θεάματος δεν παράγει νεότερους αστέρες δράσης – δεν παράγει νεότερους αστέρες γενικά», λέει ο Stephen Galloway, κοσμήτορας της σχολής κινηματογράφου του Πανεπιστημίου Chapman. «Βλέπουμε κάποια μεμονωμένα αστέρια να αναδύονται, όπως ο Όστιν Μπάτλερ στο 'Elvis', αλλά όσο πιο ακριβή γίνεται η παραγωγή, τόσο πιο δύσκολο είναι να δώσει κανείς σε ένα νέο αστέρι μια ευκαιρία, επειδή απλά δεν έχει ακόμα δοκιμαστεί».

Με στοιχεία από τους Los Angeles Times

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ