Ο John Wick και η απτόητη άνοδος του "ηλικιωμένου" σταρ ταινιών δράσης

Ο John Wick και η απτόητη άνοδος του "ηλικιωμένου" σταρ ταινιών δράσης Facebook Twitter
Κιάνου Ριβς
0

Οχτώ χρόνια και τρεις ταινίες μετά το πρώτο “John Wick”, ο Κιάνου Ριβς ο οποίος κλείνει τα 59 σε λίγους μήνες, βοήθησε στο να μετατραπεί το franchise από αγαπημένο cult σε εισπρακτικό κολοσσό. Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, μιλώντας σε ένα πλήθος που τον λάτρευε μετά την πρεμιέρα του «John Wick: Κεφάλαιο 4», στο South by Southwest Film and TV Festival, ο ηθοποιός δήλωσε ότι, αντίθετα με τις φήμες, είναι όντως θνητός. «Ναι, φίλε, γερνάω», είπε. Η τεράστια επιτυχία όμως που ήδη γνωρίζει η ταινία σε ολόκληρο τον πλανήτη αποτελεί το πιο πρόσφατο δείγμα της εισπρακτικής ισχύος που απολαμβάνουν οι σταρ ταινιών δράσης κάποιας ηλικίας.

Δεκαπέντε χρόνια αφότου ο 55χρονος τότε Λίαμ Νίσον έδειξε τις ιδιαίτερες ικανότητές του στην ταινία "Taken", η τάση να πρωταγωνιστούν μεσήλικες ή και ηλικιωμένοι ηθοποιοί σε ταινίες δράσης –  αυτό που κάποιοι ονομάζουν "geriaction" –  έχει ενισχυθεί. Είτε πρόκειται για τον 59χρονο Μπραντ Πιτ στην περσινή ταινία υψηλών οκτανίων "Bullet Train" είτε για την 57χρονη Βαϊόλα Ντέιβις ως τρομερή μαχήτρια στο "The Woman King", φαίνεται ότι η προχωρημένη ηλικία έχει γίνει σχεδόν απαραίτητη προϋπόθεση για να πρωταγωνιστήσει κανείς σε μια μεγάλη ταινία δράσης.

Δεκαπέντε χρόνια αφότου ο 55χρονος τότε Λίαμ Νίσον έδειξε τις ιδιαίτερες ικανότητές του στην ταινία "Taken", η τάση να πρωταγωνιστούν μεσήλικες ή και ηλικιωμένοι ηθοποιοί σε ταινίες δράσης –  αυτό που κάποιοι ονομάζουν "geriaction" –  έχει ενισχυθεί.

Νωρίτερα αυτό το μήνα, η Μισέλ Γεό κέρδισε το Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου σε ηλικία 60 ετών για την ερμηνεία της ως ιδιοκτήτρια πλυντηρίου ιδιαίτερες ικανότητες στις πολεμικές τέχνες κουνγκ φου στην ταινία «Τα πάντα όλα». Ο Τομ Κρουζ, επίσης 60 ετών, πρόκειται να ακολουθήσει το περσινό blockbuster "Top Gun: Maverick" με το "Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One", στο οποίο πηδάει με τη μοτοσυκλέτα από έναν γκρεμό, μεταξύ άλλων παράτολμων κατορθωμάτων.

Τον Ιούνιο, ο Χάρισον Φορντ, στα 80 του χρόνια, θα υποδυθεί ξανά τον εμβληματικό αρχαιολόγο με το μαστίγιο στο "Indiana Jones and the Dial of Destiny". Και τον Σεπτέμβριο, ο Σιλβέστερ Σταλόνε, 76 ετών, ο Ντολφ Λούντγκρεν, 65 ετών, και ο Τζέισον Στέιθαμ, 55 ετών, θα ενώσουν τις δυνάμεις τους στο "The Expendables 4", ενώ ο Ντένζελ Ουάσινγκτον, 68 ετών, θα πρωταγωνιστήσει στο "The Equalizer 3". Παρά την αιώνια εμμονή της ποπ κουλτούρας με τη νεότητα, οι σημερινοί θεατές φαίνεται να αγκαλιάζουν αυτούς τους ηλικιωμένους αστέρες δράσης.

Η φθορά είναι αναπόφευκτη για όλους όσο μεγαλώνουμε, οι σημερινοί σταρ καθώς πλησιάζουν στην τρίτη ηλικία, μπορούν να βασιστούν στην υποστήριξη άρτια εκπαιδευμένων διατροφολόγων και προπονητών – για να μην αναφέρουμε το Botox και άλλες αισθητικές παρεμβάσεις –  για να παραμείνουν στο παιχνίδι.

«Αυτοί οι άνθρωποι έχουν γυμναστές και φυσικοθεραπευτές και κάθε είδους προσωπικό με υψηλή εξειδίκευση που μπορεί να τους βοηθήσουν να διατηρούνται σε πολύ καλή φυσική κατάσταση», λέει η Jennifer Ailshire, αναπληρώτρια καθηγήτρια γεροντολογίας στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια. «Όταν έχεις την δυνατότητα τακτικής σωματικής δραστηριότητας, θα γεράσεις καλύτερα σε όλους τους τομείς, είτε μιλάμε για τη γνωστική λειτουργία, είτε για την ψυχολογική ευεξία είτε για την καθυστέρηση της εμφάνισης ασθενειών και αναπηρίας».

«Έχουμε τα στερεότυπά μας για το τι πιστεύουμε ότι πρέπει ή μπορεί να κάνει ένας 50χρονος ή ένας 60χρονος ή ένας 70χρονος», συνεχίζει. «Όταν ρωτάω πρωτοετείς φοιτητές σχετικά με τη γήρανση, συχνά έχουν πολύ απαισιόδοξες απόψεις, επειδή φαντάζονται τον εαυτό τους σε αναπηρικό καροτσάκι ή να βλέπουν όλη μέρα  τηλεόραση. Η ελπίδα μου είναι ότι βλέποντας προχωρημένης ηλικίας ηθοποιούς να αναλαμβάνουν τέτοιους ρόλους, ίσως αυτό βοηθήσει να διευρυνθεί αντίληψή μας για το τι μπορεί να σημαίνει γήρανση».

Ενώ η συμμετοχή ενός ηθοποιού μεγαλύτερης ηλικίας σε μια ταινία δράσης μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερο κόστος ασφάλισης για το στούντιο, αυτό το επιπλέον κόστος αντισταθμίζεται με το παραπάνω από την εισπρακτική ισχύ ενός καθιερωμένου αστέρα όπως ο Κρουζ ή ο Ριβς. Ακόμα και όταν είχε αρχίσει να δείχνει σημάδια γνωστικής παρακμής, ο 68χρονος σήμερα Μπρους Γουίλις εξακολουθούσε να κερδίζει πάνω από 2 εκατομμύρια δολάρια για σύντομες εμφανίσεις σε μια σειρά από ταινίες δράσης χαμηλού προϋπολογισμού.

Η πραγματικότητα είναι ότι απλά δεν υπάρχουν πολλοί νεότεροι ηθοποιοί στους οποίους μπορεί να βασιστεί κανείς για να «κουβαλήσουν» μια ταινία δράσης ή, για την ακρίβεια, μια οποιαδήποτε ταινία. Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, σύμφωνα με μια ανάλυση που πραγματοποίησε πέρυσι το Ringer, ο μέσος όρος ηλικίας των ηθοποιών που πρωταγωνιστούν τόσο σε κινηματογραφικές όσο και σε τηλεοπτικές παραγωγές έχει αυξηθεί κατακόρυφα.

«Δεν είναι μόνο ότι η βιομηχανία του θεάματος δεν παράγει νεότερους αστέρες δράσης – δεν παράγει νεότερους αστέρες γενικά», λέει ο Stephen Galloway, κοσμήτορας της σχολής κινηματογράφου του Πανεπιστημίου Chapman. «Βλέπουμε κάποια μεμονωμένα αστέρια να αναδύονται, όπως ο Όστιν Μπάτλερ στο 'Elvis', αλλά όσο πιο ακριβή γίνεται η παραγωγή, τόσο πιο δύσκολο είναι να δώσει κανείς σε ένα νέο αστέρι μια ευκαιρία, επειδή απλά δεν έχει ακόμα δοκιμαστεί».

Με στοιχεία από τους Los Angeles Times

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα μυαλά που κουβαλάς

Οθόνες / Inside Out 2: Η Pixar δεν έχει πει ακόμη την τελευταία της λέξη

Τα συναισθήματα, που αποτελούν τον βασικό άξονα αυτής της ριζοσπαστικής δραματικής κομεντί, αποτυπώνονται τόσο καθαρά και δημιουργικά, που συχνά ξεχνάς πως παρακολουθείς μια περιπέτεια στο κέντρο του εγκεφάλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν έχω δικαίωμα να σπάσω την αλυσίδα»: Η πιο διάσημη Παλαιστίνια ηθοποιός δεν ξεχνά

Οθόνες / «Δεν έχω δικαίωμα να σπάσω την αλυσίδα»: Η πιο διάσημη Παλαιστίνια ηθοποιός δεν ξεχνά

Η Χιάμ Αμπάς, γνωστή εσχάτως και από τον ρόλο της στο «Succession», μιλάει για την παλαιστινιακή εμπειρία και το ντοκιμαντέρ «Bye Bye Tiberias» που σκηνοθέτησε η κόρη της και ακολουθεί την πορεία της οικογένειάς της στην εξορία από τη Νάκμπα του 1948 μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Αίγλη Cinema: Το εμβληματικό θερινό του Ζαππείου επέστρεψε, καλύτερο από ποτέ

Οθόνες / Αίγλη Cinema: Το εμβληματικό θερινό του Ζαππείου επέστρεψε, καλύτερο από ποτέ

Μετρώντας πάνω από έναν αιώνα ζωής, το σινεμά του κέντρου με την προνομιακή τοποθεσία μάς περιμένει ξανά για προβολές σε ένα καταπράσινο σκηνικό, με εντυπωσιακό ήχο, φαγητό και ποτό που ονειρευόμασταν να βρούμε σε ένα κυλικείο.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Συζητώντας με την Πάολα Ρεβενιώτη για τη φιλμογραφία του Φασμπίντερ

Σαν Σήμερα / Συζητώντας με την Πάολα Ρεβενιώτη για τη φιλμογραφία του Φασμπίντερ

Σαν σήμερα το 1982 πεθαίνει ο μεγάλος Γερμανός σκηνοθέτης Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. Πόσο βοήθησε η σκηνοθετική ματιά του το ομοφυλοφιλικό κίνημα και τα δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας;
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
«Godzilla Minus One»: Ένα ατόφια επικό διαμάντι μόλις προστέθηκε στο Netflix

Οθόνες / «Godzilla Minus One»: Ένα ατόφια επικό διαμάντι προσγειώθηκε στο Netflix

Φτιαγμένο για να βιωθεί στη μεγάλη οθόνη, από την οποία δυστυχώς έκανε μόνο ένα ολιγοήμερο πέρασμα, το «Godzilla Minus One» είναι ένα από τα καλύτερα monster movies που γυρίστηκαν ποτέ και, ταυτόχρονα, μια γνήσια αντιπολεμική ταινία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ευθύμης Φιλίππου: «Είμαστε και απάνθρωποι και σκληροί και μαλακοί και γλυκούληδες»

Συνέντευξη / Ευθύμης Φιλίππου: «Είμαστε και απάνθρωποι και σκληροί και μαλακοί και γλυκούληδες»

Ο συν-σεναριογράφος του «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου φέρνει τον καταδικό του κόσμο στο Φεστιβάλ Αθηνών, σε μια παράσταση που βασίζεται στις επινοημένες λέξεις.
M. HULOT
Βικτοριανά μανίκια και μικροσκοπικά εσώρουχα: Τα κοστούμια της Holly Waddington για το «Poor Things»

Συνέντευξη / Βικτοριανά μανίκια και μικροσκοπικά εσώρουχα: Τα κοστούμια της Holly Waddington για το «Poor Things»

Η Βρετανή ενδυματολόγος που βραβεύθηκε με Όσκαρ για την εκπληκτική δουλειά της στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου περιγράφει στη LiFO πώς έπλασε τον ενδυματολογικό κώδικα της Μπέλα Μπάξτερ με αφορμή την έκθεση των κοστουμιών της ταινίας στο Μουσείο Μπενάκη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Το «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» και η διαφορά ανάμεσα στο λαϊκό και στο λαϊκίστικο θέαμα

Οθόνες / Το «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» και η διαφορά ανάμεσα στο λαϊκό και στο λαϊκίστικο θέαμα

Η γαλλική κωμωδία επιστρέφει στις αίθουσες δέκα χρόνια μετά τη μεγάλη επιτυχία της. Μήπως όμως δεν πρόκειται για γνήσιο λαϊκό θέαμα, αλλά για την παρέκβασή του;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Το αιώνιο καλοκαίρι του Ρομέρ./ Πού πήγαν τα καλοκαίρια που έμοιαζαν/Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Οπτική Γωνία / Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Δεν είναι μόνο η μαζικοποίηση του τουρισμού ούτε το άπιαστο όνειρο των διακοπών που τείνει να γίνει προνόμιο για λίγους, είναι και η ολοένα πιο δύσκολη αναζήτηση εκείνης της άχρονης στάσης απέναντι στα πράγματα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς σκηνοθέτες, πιθανότατα το τελευταίο ευρέως αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό είδωλο μιας άλλης εποχής, ο Κλιντ Ίστγουντ κλείνει σήμερα τα 94.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ