Ο Γούντι Άλεν και οι Κάννες

Ο Γούντι Άλεν και οι Κάννες Facebook Twitter
O Woody Allen στις Κάννες το 2015.
0


Οι φήμες των τελευταίων ημερών επιβεβαιώθηκαν και τελικά το φεστιβάλ των Καννών ανακοίνωσε (http://www.lifo.gr/guide/culturenews/cinema/95257) το Café Society ως ταινία έναρξης της φετινής διοργάνωσης. Η επιλογή αυτή φέρνει τον 'Αλεν να γίνεται ο πρώτος σκηνοθέτης που ανοίγει για τρίτη φορά στην καριέρα του τις Κάννες με αμιγώς δική του ταινία – υπήρξε και μια τέταρτη, οι Ιστορίες της Νέας Υόρκης που συν-σκηνοθέτησε το 1989 μαζί με τους Σκορσέζε και Κόπολα. Το ρεκόρ αυτό, αλλά και το όνομα του σκηνοθέτη, έφεραν σε δεύτερη μοίρα πάντως κάτι άλλο πολύ σημαντικό που φέρνει μαζί της αυτή η ταινία, το ότι είναι δηλαδή παραγωγή των Amazon Studios που φαίνεται πως ήρθαν για να μείνουν στον χώρο της κινηματογραφικής βιομηχανίας.


Συνυπολογίζοντας τις σπονδυλωτές Ιστορίες της Νέας Υόρκης, αυτή θα είναι η 13η φορά που θα προβληθεί ταινία του Άλεν στην Κυανή Ακτή, αριθμός μεγάλος, έστω και αν αφορά σκηνοθέτη με 47 φιλμ στη καριέρα του. Παρά το γεγονός πως ο Άλεν γυρίζει σταθερά ένα φιλμ το χρόνο από τις αρχές της δεκαετίας του 70 μέχρι και σήμερα, οι 12 προηγούμενες φορές δεν απλώνονται ισομερώς στο φάσμα της φιλμογραφίας του, αλλά μπορούν να χωριστούν σε 2 μακρινές, και εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους, περιόδους.

Ο Γούντι Άλεν και οι Κάννες Facebook Twitter
Ο Woody Allen με τους πρωταγωνιστές του Cafe Society, Kristen Stewart και Jesse Eisenberg.


Η πρώτη αφορά κυρίως τη δεκαετία του 80, και πιο συγκεκριμένα τη χρονική περίοδο 1979-1989 όπου 6 ταινίες του Γούντι Άλεν παίρνουν το δρόμο για το φεστιβάλ των Καννών. Ξεκίνημα με το Μανχάταν (1979) που παίζεται εκτός διαγωνιστικού τμήματος, κάτι που ίσχυσε και σε όλες τις υπόλοιπες ταινίες και ήταν ανέκαθεν βασικός όρος του Άλεν για τη συμμετοχή μιας ταινίας του σε οποιοδήποτε φεστιβάλ – άλλωστε δεν αποδέχτηκε ποτέ και τα Όσκαρ. Η συνέχεια περιλαμβάνει τα Broadway Danny Rose (1984), Πορφυρό Ρόδο του Καΐρου (1985), Η Χάνα και οι Αδελφές της (1986) και Μέρες Ραδιοφώνου (1987) για να φτάσουμε στις Ιστορίες της Νέας Υόρκης (1989), πρεμιέρα μεν, παρέα με άλλους σκηνοθέτες δε. Κανένας από τους 3 πάντως δεν ήταν στις Κάννες, αλλά αυτό δεν ήταν περίεργο για τον Άλεν μια που δεν εμφανίστηκε σε καμία από τις υπόλοιπες ταινίες που αναφέρθηκαν, όπως και σχεδόν κανένα μέλος από το καστ τους. Ήταν η χρονική περίοδος όπου ο αμερικανός σκηνοθέτης έκανε ελάχιστες εμφανίσεις σε κάμερες, πρεμιέρες και φεστιβάλ και οι Κάννες δεν αποτέλεσαν εξαίρεση σε αυτή την πολιτική του. Στα αξιοσημείωτα επίσης, η βράβευση του Πορφυρού Ρόδου του Καΐρου από την διεθνή ένωση κριτικών FIPRESCI, παρά το γεγονός πως παιζόταν εκτός διαγωνιστικού, που παραμένει ως σήμερα και η μοναδική (παράλληλη έστω) βράβευση που έχει πάρει ταινία του Άλεν στο συγκεκριμένο φεστιβάλ.


Αντιθέτως, η δεύτερη περίοδος είναι πολύ πιο εξωστρεφής και ξεκινά το 2002 συνεχιζόμενη ως σήμερα. Ξεκινά με την απόφαση του φεστιβάλ να προβάλει για πρώτη φορά σε τελετή έναρξης ταινία του Γούντι Άλεν, κάτι που τον πείθει να εμφανιστεί δημόσια, μαζί με κάποιους από τους ηθοποιούς του, όπως θα κάνει και σε κάθε ταινία του από εδώ και έπειτα. Ατυχής συγκυρία που η ταινία ήταν το Παίζοντας στα Τυφλά, μια από τις χειρότερες στην καριέρα του σκηνοθέτη, κάτι που δεν πτόησε το φεστιβάλ και τον ξανάφερε 3 χρόνια αργότερα με αφορμή την πρώτη ταινία του που γυρίζεται στην Ευρώπη, το Match Point. Ακολούθησαν τα Vicky Cristina Barcelona (2008), Θα Συναντήσεις Έναν Ψηλό Μελαχρινό Άνδρα (2010) και το 2011 έρχεται η δεύτερη πρεμιέρα, άλλωστε τίποτα λιγότερο δεν θα άρμοζε στο Μεσάνυχτα στο Παρίσι. Η λίστα τελειώνει με τον Παράλογο Άνθρωπο (2015) στο περσινό φεστιβάλ, δεν κλείνει οριστικά όμως όπως απέδειξε η φετινή ανακοίνωση, αλλά πιθανά να συνεχιστεί και στο μέλλον αφού η μακροχρόνια σχέση του σκηνοθέτη με το φεστιβάλ, όπως και ο αμείωτος ρυθμός παραγωγικότητας του Άλεν παρά την ηλικία του (81 χρονών), δε μπορεί να αποκλείσει κάτι τέτοιο. Ο Άλεν άλλωστε ήταν πάντοτε πολύ αγαπητός στη Γαλλία, αφού πέρα από την πολύ καλή εμπορική πορεία που κάνουν σχεδόν πάντα εκεί οι ταινίες του, τον έχουμε δει και σε γαλλικό φιλμ ως τον καλλιτέχνη που είναι σημείο αναφοράς για νεαρή γαλλίδα στο Παρίσι-Μανχάταν (2012).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ