Ο Γουές Άντερσον και ο «Υπέροχος κύριος Φελίνι»

Ο Γουές Άντερσον και ο «Υπέροχος κύριος Φελίνι» Facebook Twitter
H Σοφία Λόρεν και ο Λουίτζι Τζουλιάνι στην ταινία «Βοκκάκιος '70».
0

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΕΙ έναν Γκουίντο ή έναν Μαρτσέλο στο καστ, την άναρχη, φανατικά ασύμμετρη τρέλα της Ρώμης και τις αυτοαναφορικές προβολές μιας φαντασματικής νεότητας, αλλά το σινεμά του Γουές Άντερσον, με τα εμμονικά καδραρίσματα και την αχνότερη χρωματική παλέτα, περισσότερο από όλες τις ευρωπαϊκές του επιρροές, διαποτίζεται από τον Φεντερίκο Φελίνι.

Στη συνέντευξη που έδωσε ο Αμερικανός δημιουργός στον Φραντσέσκο Ζιπέλ, συνάδελφο και βασικό του συνεργάτη στην άκρως φελινική μικρού μήκους Castello Cavalcanti του 2013 με τον Τζέισον Σουάρτσμαν, θυμάται πως αν και ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα το , δεν ξετρελάθηκε με το La Strada και το Amarcord, ταινίες που επανεξέτασε πολύ αργότερα, όταν βρισκόταν σε διαφορετική φάση, και πλέον τοποθετεί στο πάνθεον της φιλμογραφίας του Φελίνι.

Μέσα σε 40 λεπτά ο Άντερσον βγάζει το καπέλο στον Υπέροχο κύριο Φελίνι, νοερά χαιρετίζοντάς τον ως ιδιωματικό αδελφό από άλλον πλανήτη. 

Διακρίνοντας από την αρχή τη μουσικότητα στις ταινίες του Ιταλού, παρατηρεί τη μετατόπιση από το νεορεαλιστικό ύφος σε μια απελευθερωμένα προσωπική γραφή, από τη δεκαετία του '70 κι έπειτα, έστω κι αν παραγνωρίζει πως ούτε το , ούτε βέβαια η Ιουλιέτα των Πνευμάτων είναι ακριβώς απότοκες ή έστω συγγενείς με την πρώτη περίοδο της μεταπολεμικής προβληματικής και σεναριακής υφής που λάνσαρε κυρίως ο Ρομπέρτο Ροσελίνι και αποτέλεσε το λίκνο όλων ανεξαιρέτως των εμβληματικών Ιταλών κινηματογραφιστών.

anderson Facebook Twitter
«Είναι σαν να ζωγραφίζει με την κάμερά του», λέει ο Άντερσον, καθισμένος σε μια αναπαυτική πολυθρόνα, φορώντας τη χαρακτηριστική μπεζ ζακετούλα πάνω από το πουκάμισο.

Έχει όμως ενδιαφέρον μια διαπίστωση του Άντερσον: ο Φελίνι σχεδίαζε, πολύ, υπέροχα και ασταμάτητα (στο ντοκιμαντέρ εκτίθενται για πρώτη φορά σχέδια που έχει στην κατοχή της η Ταινιοθήκη της Μπολόνια), και από το Amarcord κι έπειτα ο οπτικός πλούτος της φιλμογραφίας του πήγαζε από τα πολύχρωμα σκαριφήματα που πλέον εκτίθενται στην Cinecitta.

Ωστόσο, τα πρόσωπα που ζωντανεύουν από τα σκίτσα του δεν είναι απλώς αξιομνημόνευτες και χτυπητές καρικατούρες, αλλά άνθρωποι με αισθήματα και ιστορία, κάτι που δείχνει πως ξεπήδησαν από το μυαλό και την καρδιά ενός σεναριογράφου, όχι από έναν καθαρόαιμο visual artist. Κι ενώ ο Άντερσον σχεδιάζει, όπως ομολογεί, μόνο για να επικοινωνήσει μια ιδέα στους συνεργάτες του, ο Φελίνι συνδέεται με τον βαθύτερο εαυτό του κι έτσι εκφράζεται πλήρως.

«Είναι σαν να ζωγραφίζει με την κάμερά του», λέει ο Άντερσον, καθισμένος σε μια αναπαυτική πολυθρόνα, φορώντας τη χαρακτηριστική μπεζ ζακετούλα πάνω από το πουκάμισο, το φαρδύ παντελόνι και μόνο κάλτσες, και κάθε τόσο τον διακόπτει η αφήγηση του ηθοποιού Στέφανο Ακόρσι, παραθέτοντας ρήσεις και αποφθέγματα του Φελίνι, εισαγάγοντας έτσι θεματικές προς ανάλυση.

Η μειλίχια οξυδέρκεια του σκηνοθέτη του Grand Budapest Hotel αποκαλύπτει την ειδική διαφορά μεταξύ μίμησης και δημιουργικής έμπνευσης. Από την πολυπρόσωπη πινακοθήκη των ασυνήθιστων outsider ηρώων που ανταπεξέρχονται εμποδίων και τραγωδιών καθώς και την ευγενική, ουσιαστική χρήση των κομπάρσων, ως τον φορμαλισμό που πληροφορεί τους χαρακτήρες και τη λειτουργικότητά τους στο σενάριο, μέσα σε 40 λεπτά ο Άντερσον βγάζει το καπέλο στον Υπέροχο κύριο Φελίνι, νοερά χαιρετίζοντάς τον ως ιδιωματικό αδελφό από άλλον πλανήτη. 

Το ντοκιμαντέρ «Ο υπέροχος κύριος Φελίνι» (“Fantastic Mr. Fellini”) του Φραντσέσκο Ζιπέλ σε παραγωγή Sky Arte προβάλλεται την Κυριακή 17 Οκτωβρίου στις 18:30 στην Ταινιοθήκη, σε πανελλήνια πρώτη προβολή, στο πλαίσιο του αφιερώματος στον Φεντερίκο Φελίνι.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα μυαλά που κουβαλάς

Οθόνες / Inside Out 2: Η Pixar δεν έχει πει ακόμη την τελευταία της λέξη

Τα συναισθήματα, που αποτελούν τον βασικό άξονα αυτής της ριζοσπαστικής δραματικής κομεντί, αποτυπώνονται τόσο καθαρά και δημιουργικά, που συχνά ξεχνάς πως παρακολουθείς μια περιπέτεια στο κέντρο του εγκεφάλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν έχω δικαίωμα να σπάσω την αλυσίδα»: Η πιο διάσημη Παλαιστίνια ηθοποιός δεν ξεχνά

Οθόνες / «Δεν έχω δικαίωμα να σπάσω την αλυσίδα»: Η πιο διάσημη Παλαιστίνια ηθοποιός δεν ξεχνά

Η Χιάμ Αμπάς, γνωστή εσχάτως και από τον ρόλο της στο «Succession», μιλάει για την παλαιστινιακή εμπειρία και το ντοκιμαντέρ «Bye Bye Tiberias» που σκηνοθέτησε η κόρη της και ακολουθεί την πορεία της οικογένειάς της στην εξορία από τη Νάκμπα του 1948 μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Αίγλη Cinema: Το εμβληματικό θερινό του Ζαππείου επέστρεψε, καλύτερο από ποτέ

Οθόνες / Αίγλη Cinema: Το εμβληματικό θερινό του Ζαππείου επέστρεψε, καλύτερο από ποτέ

Μετρώντας πάνω από έναν αιώνα ζωής, το σινεμά του κέντρου με την προνομιακή τοποθεσία μάς περιμένει ξανά για προβολές σε ένα καταπράσινο σκηνικό, με εντυπωσιακό ήχο, φαγητό και ποτό που ονειρευόμασταν να βρούμε σε ένα κυλικείο.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Συζητώντας με την Πάολα Ρεβενιώτη για τη φιλμογραφία του Φασμπίντερ

Σαν Σήμερα / Συζητώντας με την Πάολα Ρεβενιώτη για τη φιλμογραφία του Φασμπίντερ

Σαν σήμερα το 1982 πεθαίνει ο μεγάλος Γερμανός σκηνοθέτης Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. Πόσο βοήθησε η σκηνοθετική ματιά του το ομοφυλοφιλικό κίνημα και τα δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας;
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
«Godzilla Minus One»: Ένα ατόφια επικό διαμάντι μόλις προστέθηκε στο Netflix

Οθόνες / «Godzilla Minus One»: Ένα ατόφια επικό διαμάντι προσγειώθηκε στο Netflix

Φτιαγμένο για να βιωθεί στη μεγάλη οθόνη, από την οποία δυστυχώς έκανε μόνο ένα ολιγοήμερο πέρασμα, το «Godzilla Minus One» είναι ένα από τα καλύτερα monster movies που γυρίστηκαν ποτέ και, ταυτόχρονα, μια γνήσια αντιπολεμική ταινία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ευθύμης Φιλίππου: «Είμαστε και απάνθρωποι και σκληροί και μαλακοί και γλυκούληδες»

Συνέντευξη / Ευθύμης Φιλίππου: «Είμαστε και απάνθρωποι και σκληροί και μαλακοί και γλυκούληδες»

Ο συν-σεναριογράφος του «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου φέρνει τον καταδικό του κόσμο στο Φεστιβάλ Αθηνών, σε μια παράσταση που βασίζεται στις επινοημένες λέξεις.
M. HULOT
Βικτοριανά μανίκια και μικροσκοπικά εσώρουχα: Τα κοστούμια της Holly Waddington για το «Poor Things»

Συνέντευξη / Βικτοριανά μανίκια και μικροσκοπικά εσώρουχα: Τα κοστούμια της Holly Waddington για το «Poor Things»

Η Βρετανή ενδυματολόγος που βραβεύθηκε με Όσκαρ για την εκπληκτική δουλειά της στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου περιγράφει στη LiFO πώς έπλασε τον ενδυματολογικό κώδικα της Μπέλα Μπάξτερ με αφορμή την έκθεση των κοστουμιών της ταινίας στο Μουσείο Μπενάκη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Το «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» και η διαφορά ανάμεσα στο λαϊκό και στο λαϊκίστικο θέαμα

Οθόνες / Το «Θεέ μου, τι σου κάναμε;» και η διαφορά ανάμεσα στο λαϊκό και στο λαϊκίστικο θέαμα

Η γαλλική κωμωδία επιστρέφει στις αίθουσες δέκα χρόνια μετά τη μεγάλη επιτυχία της. Μήπως όμως δεν πρόκειται για γνήσιο λαϊκό θέαμα, αλλά για την παρέκβασή του;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Το αιώνιο καλοκαίρι του Ρομέρ./ Πού πήγαν τα καλοκαίρια που έμοιαζαν/Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Οπτική Γωνία / Πού πήγε το καλοκαίρι που έμοιαζε με ταινία του Ρομέρ;

Δεν είναι μόνο η μαζικοποίηση του τουρισμού ούτε το άπιαστο όνειρο των διακοπών που τείνει να γίνει προνόμιο για λίγους, είναι και η ολοένα πιο δύσκολη αναζήτηση εκείνης της άχρονης στάσης απέναντι στα πράγματα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε 94 χρονών: Όλες οι ταινίες του μία προς μία

Ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς σκηνοθέτες, πιθανότατα το τελευταίο ευρέως αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό είδωλο μιας άλλης εποχής, ο Κλιντ Ίστγουντ κλείνει σήμερα τα 94.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

The Review / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Θριαμβευτική επιστροφή ή ανυπόφορο πισωγύρισμα για τον Λάνθιμο;

O Γιάννης Βασιλείου και ο Λουκάς Κατσίκας είδαν τις «Ιστορίες Καλοσύνης» του Γιώργου Λάνθιμου και του Ευθύμη Φιλίππου και αναλύουν τα επιτεύγματα, αλλά και τις αστοχίες της ταινίας. Με καλοσύνη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ