Ο Γουές Άντερσον και ο «Υπέροχος κύριος Φελίνι»

Ο Γουές Άντερσον και ο «Υπέροχος κύριος Φελίνι» Facebook Twitter
H Σοφία Λόρεν και ο Λουίτζι Τζουλιάνι στην ταινία «Βοκκάκιος '70».
0

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΕΙ έναν Γκουίντο ή έναν Μαρτσέλο στο καστ, την άναρχη, φανατικά ασύμμετρη τρέλα της Ρώμης και τις αυτοαναφορικές προβολές μιας φαντασματικής νεότητας, αλλά το σινεμά του Γουές Άντερσον, με τα εμμονικά καδραρίσματα και την αχνότερη χρωματική παλέτα, περισσότερο από όλες τις ευρωπαϊκές του επιρροές, διαποτίζεται από τον Φεντερίκο Φελίνι.

Στη συνέντευξη που έδωσε ο Αμερικανός δημιουργός στον Φραντσέσκο Ζιπέλ, συνάδελφο και βασικό του συνεργάτη στην άκρως φελινική μικρού μήκους Castello Cavalcanti του 2013 με τον Τζέισον Σουάρτσμαν, θυμάται πως αν και ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα το , δεν ξετρελάθηκε με το La Strada και το Amarcord, ταινίες που επανεξέτασε πολύ αργότερα, όταν βρισκόταν σε διαφορετική φάση, και πλέον τοποθετεί στο πάνθεον της φιλμογραφίας του Φελίνι.

Μέσα σε 40 λεπτά ο Άντερσον βγάζει το καπέλο στον Υπέροχο κύριο Φελίνι, νοερά χαιρετίζοντάς τον ως ιδιωματικό αδελφό από άλλον πλανήτη. 

Διακρίνοντας από την αρχή τη μουσικότητα στις ταινίες του Ιταλού, παρατηρεί τη μετατόπιση από το νεορεαλιστικό ύφος σε μια απελευθερωμένα προσωπική γραφή, από τη δεκαετία του '70 κι έπειτα, έστω κι αν παραγνωρίζει πως ούτε το , ούτε βέβαια η Ιουλιέτα των Πνευμάτων είναι ακριβώς απότοκες ή έστω συγγενείς με την πρώτη περίοδο της μεταπολεμικής προβληματικής και σεναριακής υφής που λάνσαρε κυρίως ο Ρομπέρτο Ροσελίνι και αποτέλεσε το λίκνο όλων ανεξαιρέτως των εμβληματικών Ιταλών κινηματογραφιστών.

anderson Facebook Twitter
«Είναι σαν να ζωγραφίζει με την κάμερά του», λέει ο Άντερσον, καθισμένος σε μια αναπαυτική πολυθρόνα, φορώντας τη χαρακτηριστική μπεζ ζακετούλα πάνω από το πουκάμισο.

Έχει όμως ενδιαφέρον μια διαπίστωση του Άντερσον: ο Φελίνι σχεδίαζε, πολύ, υπέροχα και ασταμάτητα (στο ντοκιμαντέρ εκτίθενται για πρώτη φορά σχέδια που έχει στην κατοχή της η Ταινιοθήκη της Μπολόνια), και από το Amarcord κι έπειτα ο οπτικός πλούτος της φιλμογραφίας του πήγαζε από τα πολύχρωμα σκαριφήματα που πλέον εκτίθενται στην Cinecitta.

Ωστόσο, τα πρόσωπα που ζωντανεύουν από τα σκίτσα του δεν είναι απλώς αξιομνημόνευτες και χτυπητές καρικατούρες, αλλά άνθρωποι με αισθήματα και ιστορία, κάτι που δείχνει πως ξεπήδησαν από το μυαλό και την καρδιά ενός σεναριογράφου, όχι από έναν καθαρόαιμο visual artist. Κι ενώ ο Άντερσον σχεδιάζει, όπως ομολογεί, μόνο για να επικοινωνήσει μια ιδέα στους συνεργάτες του, ο Φελίνι συνδέεται με τον βαθύτερο εαυτό του κι έτσι εκφράζεται πλήρως.

«Είναι σαν να ζωγραφίζει με την κάμερά του», λέει ο Άντερσον, καθισμένος σε μια αναπαυτική πολυθρόνα, φορώντας τη χαρακτηριστική μπεζ ζακετούλα πάνω από το πουκάμισο, το φαρδύ παντελόνι και μόνο κάλτσες, και κάθε τόσο τον διακόπτει η αφήγηση του ηθοποιού Στέφανο Ακόρσι, παραθέτοντας ρήσεις και αποφθέγματα του Φελίνι, εισαγάγοντας έτσι θεματικές προς ανάλυση.

Η μειλίχια οξυδέρκεια του σκηνοθέτη του Grand Budapest Hotel αποκαλύπτει την ειδική διαφορά μεταξύ μίμησης και δημιουργικής έμπνευσης. Από την πολυπρόσωπη πινακοθήκη των ασυνήθιστων outsider ηρώων που ανταπεξέρχονται εμποδίων και τραγωδιών καθώς και την ευγενική, ουσιαστική χρήση των κομπάρσων, ως τον φορμαλισμό που πληροφορεί τους χαρακτήρες και τη λειτουργικότητά τους στο σενάριο, μέσα σε 40 λεπτά ο Άντερσον βγάζει το καπέλο στον Υπέροχο κύριο Φελίνι, νοερά χαιρετίζοντάς τον ως ιδιωματικό αδελφό από άλλον πλανήτη. 

Το ντοκιμαντέρ «Ο υπέροχος κύριος Φελίνι» (“Fantastic Mr. Fellini”) του Φραντσέσκο Ζιπέλ σε παραγωγή Sky Arte προβάλλεται την Κυριακή 17 Οκτωβρίου στις 18:30 στην Ταινιοθήκη, σε πανελλήνια πρώτη προβολή, στο πλαίσιο του αφιερώματος στον Φεντερίκο Φελίνι.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ