Νυχτερίδες, σκελετοί και φαντάσματα: Το 1896 ο Ζορζ Μελιές φτιάχνει το πρώτο φιλμ τρόμου

Νυχτερίδες, σκελετοί και φαντάσματα: Το 1896 ο Ζορζ Μελιές φτιάχνει το πρώτο φιλμ τρόμου Facebook Twitter
Το Le manoir du diable (Το Κάστρο του Διαβόλου) διαρκεί κάτι λιγότερο από 200 δευτερόλεπτα και χωράει μέσα του ό,τι μπορούσε να σπείρει ανατριχίλες τον 19ο αιώνα.
0

Είναι τόσο διαφορετικό το μέγεθος της προκατάληψης με την οποία έβλεπε κάποιος μια εικόνα 122 χρόνια πριν, σε σχέση με σήμερα, που μεταποιεί αντίστοιχα την έννοια και το συναίσθημα του τρόμου. Η ταύτιση κάθε μεταφυσικής ανησυχίας με κάτι φρικώδες και η αρνητική ενέργεια που συνόδευε τη λέξη μαγεία, μια προσβολή ακόμη τότε προς κάθε απόκληρο της κοινωνίας που συνοδεύονταν με τον στιγματισμό του ως εκπρόσωπο του Κακού, έφεραν τις σχετικές εικονογραφήσεις που έστελναν μικρούς και μεγάλους κάτω από τις κουβέρτες τους, φοβούμενοι οτιδήποτε σκοτεινό – κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Ο διασημότερος εξ αυτών, ο Ζορζ Μελιές έφτιαξε το 1896 αυτό που αποκαλείται σήμερα «το πρώτο φιλμ τρόμου» αν μπορείς να θεωρήσεις πια ότι η εναλλαγή εικόνων μιας νυχτερίδας, ενός τσουκαλιού, τριών ανθρώπων μέσα σε σεντόνια και ενός σκελετού προκαλούν τρόμο σήμερα.


Οι κινούμενες εικόνες, που ξεκίνησαν επίσημα στο τέλος του 1895 ήταν από μόνες τους ένα τρομακτικό θέαμα. Η περίφημος μύθος πως οι θεατές άρχισαν να τρέχουν πανικόβλητοι βλέποντας ένα τρένο να έρχεται κατά πάνω τους στην πρώτη προβολή των αδερφών Λιμιέρ, δε μοιάζει υπερβολικός, καθώς χρειάζονταν χρόνος για να συνηθίσουν τα μάτια των θεατών το καινούριο θέαμα. Λίγους μήνες μετά, ο υπό διαμόρφωση ακόμη κινηματογράφος έβρισκε τους πιονέρους του οι όποιοι, με άγνοια κινδύνου, δοκίμαζαν ό,τι ιδέα είχαν στο μυαλό τους.


Ο διασημότερος εξ αυτών, ο Ζορζ Μελιές έφτιαξε το 1896 αυτό που αποκαλείται σήμερα «το πρώτο φιλμ τρόμου» αν μπορείς να θεωρήσεις πια ότι η εναλλαγή εικόνων μιας νυχτερίδας, ενός τσουκαλιού, τριών ανθρώπων μέσα σε σεντόνια και ενός σκελετού προκαλούν τρόμο σήμερα. Τότε όμως είχαν τη δύναμη να στείλουν κάποιον στο ψυχιατρείο.


Το Le manoir du diable (Το Κάστρο του Διαβόλου) διαρκεί κάτι λιγότερο από 200 δευτερόλεπτα και χωράει μέσα του ό,τι μπορούσε να σπείρει ανατριχίλες τον 19ο αιώνα. Του αξίζει κάποια στιγμή μια αποκατάσταση, όπως έχει γίνει και σε άλλες ταινίες του Γάλλου δημιουργού (με διασημότερη αυτή στο Ταξίδι στη Σελήνη), λόγω της ιστορικής σημασίας του.

 

Le manoir du diable 1896

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ