Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ; Facebook Twitter
«C’est pas moi», μας λέει ο Λεός Καράξ και πιθανότατα κυριολεκτεί, μα αυτή του η δήλωση μπορεί να ερμηνευτεί κι αλλιώς: σαν εκείνο το «δεν ήμουν εγώ» που λένε τα μικρά παιδιά για να μεταθέσουν την ευθύνη όταν έχουν κάνει μια σκανταλιά. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Ποιος είναι ο Λεός Καράξ; Σ’αυτό το ερώτημα κλήθηκε να απαντήσει ο Γάλλος δημιουργός με τη νέα, μεσαίου μήκους φιλμική αυτοπροσωπογραφία του, που φέρει τον εύγλωττο τίτλο C’est pas moi (2024) – «δεν είμαι εγώ», δηλαδή.

Για να μην περιμένετε άσκοπα, όταν πέσουν οι τίτλοι τέλους, θα φύγετε από την αίθουσα με περισσότερες ερωτήσεις παρά απαντήσεις. Ο δημιουργός του παραμένει «ένας γρίφος, τυλιγμένος σε ένα μυστήριο, μέσα σε ένα αίνιγμα» – τι ωραία αυτή η αγγλοσαξονική έκφραση και πόσο χρήσιμη για να δώσουμε άφεση στην εγγενή αδυναμία μας να εξηγήσουμε τα ανεξήγητα.

Δεν περιμέναμε τίποτα λιγότερο από έναν άνθρωπο συνεσταλμένο, πεισματικά δυσπρόσιτο, κατά μερικούς και δύστροπο, που επέλεξε να συστηθεί στην κινηματογραφική κοινότητα όχι με το κανονικό του όνομα, αλλά με έναν αναγραμματισμό: Λεός Καράξ δεν είναι παρά ένα γλωσσικό παιχνίδι με το μικρό του όνομα και το Όσκαρ. Ο Καράξ, κατά κόσμον Άλεξ Κριστόφ Ντιπόν, γεννήθηκε στις 22 Νοεμβρίου του 1960 στα προάστια του Παρισιού.

Ο πατέρας του εργαζόταν ως δημοσιογράφος σε γαλλικά επιστημονικά περιοδικά, η μητέρα του είναι η κριτικός κινηματογράφου Τζοάν Ντιπόν. Θα έλεγε κανείς ότι το μήλο έπεσε κάτω από τη μηλιά και ότι εκείνη αποτέλεσε τον λόγο που ο νεαρός Άλεξ εντάχθηκε στους κόλπους των θρυλικών «Cahiers du Cinema», ενδέχεται, όμως, αυτή του την επιλογή να την πυροδότησε ο θαυμασμός του για τους δημιουργούς της Nouvelle Vague, ίσως και η επιθυμία του να αποτελέσει συνεχιστή τους.

Το σινεμά του Καράξ αναζητά την αντίδρασή μας την ώρα που το παρακολουθούμε, όχι μετά. Και την ψάχνει διαρκώς, σε κάθε του σκηνή. Είναι ένα σινεμά ερωτευμένο με τη μαγεία της στιγμής, παραδομένο στη σαγήνη του παρόντος (του).

Όταν πέρασε πίσω από την κάμερα, ακαδημαϊκοί και κριτικοί βιάστηκαν να τον εντάξουν στην ίδια κατηγορία με ομολόγους του που εκπροσώπησαν το επονομαζόμενo cinema du look. Ο Ζαν-Ζακ Μπενέξ, όμως, και πολύ περισσότερο ο Λικ Μπεσόν είχαν εγγύτερη σχέση με το pop στοιχείο – κάτι που θα πιστοποιούσε εμφατικά η λυπηρή μελλοντική πορεία του τελευταίου. Το σινεμά τους συγγένευε με τις σελίδες των γαλλικών graphic novels και πόνταρε συχνά στον (ακαταμάχητο) παράγοντα της νοσταλγίας.

Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ; Facebook Twitter
It's Not Me / C'est pas moi (2024).

Κι εδώ, τουλάχιστον για τον υπογράφοντα, έγκειται η ειδοποιός διαφορά του Καράξ, όχι μόνο με τους προαναφερθέντες, αλλά με τους περισσότερους δημιουργούς που επιχειρούν διακινηματογραφικό σινεμά.

Ακόμα κι όταν κομίζεται σε νέο περιτύλιγμα, στο έργο αυτών των σκηνοθετών –και ο μεταγενέστερος Ταραντίνο αποτελεί ένα χαρακτηριστικό, σχεδόν σχολικό παράδειγμα– μπορείς να διαγνώσεις μια νοσταλγική διάθεση, μια επίκληση του κινηματογραφικού παρελθόντος, συνοδευόμενη από την επίγνωση μιας αναφοράς σε καλύτερες μέρες που πέρασαν και, ενδεχομένως, δεν θα ξανάρθουν ποτέ.

Ε, λοιπόν, το σινεμά του Καράξ, σαν εκείνο των πρωτοπόρων της Nouvelle Vague, ακόμα κι αν κουβαλά στις πλάτες του τα μπαγκάζια της ευρύτερης ιστορίας του μέσου, είναι ένας οργανισμός ζωντανός και όχι νεκραναστημένος. Συμβαίνει τώρα, τη στιγμή που το παρακολουθείς. Επιτίθεται στον αμφιβληστροειδή σου με το πάθος και την έπαρση ενός γεγονότος βέβαιου πως εκτυλίσσεται για πρώτη φορά – επί της ουσίας, το έχεις δει άλλες εκατό φορές, μα ποτέ με αυτή την ορμητικότητα. Ω ναι, αν υπήρξε άξιος διάδοχος εκείνου του ρεύματος στο σύγχρονο σινεμά, αυτός είναι ο Καράξ.

Ακόμα και η πρώτη τριάδα της φιλμογραφίας του αναφέρεται με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο στη «γαλλικότερη» των θεματικών, στον περιβόητο «amour fou», πάντα, όμως, με μια ανατροπή. Στο ασπρόμαυρο Βοy Meets Girl (1984) για παράδειγμα, δεν παρακολουθούμε ακριβώς έναν παράφορο, αυτοκαταστροφικό έρωτα, αλλά δύο αυτοκαταστροφικούς νεαρούς με ανεκπλήρωτα συναισθήματα που, μες στην παραφορά τους, ψάχνουν, αν όχι απόκριση, τουλάχιστον την ψευδαίσθησή της.

Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ; Facebook Twitter
Boy Meets Girl (1984).

Και στις τρεις πρώτες ταινίες του ο ήρωας λέγεται Άλεξ και στις τρεις τον υποδύεται ο Ντενί Λαβάν, αυτός ο sui generis ερμηνευτής της ακανόνιστης κινησιολογίας και της σωματοποιημένης συναισθηματικής εκδήλωσης. Το όνομα του ήρωα και οι ερωτικές σχέσεις του σκηνοθέτη με τις πρωταγωνίστριές του προκαλούν για προσωπικές αναγνώσεις του έργου του, αλλά αν περιμένετε να συναινέσει σ’ αυτές, καλή τύχη. «Τα κορίτσια μού έλεγαν να μην περιπλέκω τα πράγματα και το προσπαθούσα, αλλά ήταν δύσκολο», θα δήλωνε. Μπορεί, όμως, αυτή να ήταν απλώς μια αποπροσανατολιστική δήλωση – στις σπάνιες συνεντεύξεις που δίνει για να προωθήσει τις ταινίες του, ο σκηνοθέτης συνηθίζει να παίζει με τους δημοσιογράφους.

Κι εδώ έγκειται άλλη μια διαφορά, ενδεχομένως και μια παρεξήγηση του «τρόπου Καράξ», από εκείνον άλλων «τρομερών παιδιών» που ακολούθησαν. Ο Καράξ δεν κάνει σινεμά με το βλέμμα στη μεταγενέστερη υποδοχή του και στο φεστιβαλικό σούσουρο, δεν ανάγει την πρόκληση σε αυτοσκοπό και ποτέ δεν θα υποστηρίξει το έργο του με εριστική συμπεριφορά – δεν έχει καμία σχέση με δημιουργούς τύπου Γκασπάρ Νοέ, δηλαδή, για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Μόνο στην περίπτωση της ατυχέστατης Pola X (1999) νιώθεις να πλησίασε επικίνδυνα προς αυτή την περιοχή – μα η προβοκατόρικη φύση της ταινίας θα μπορούσε κάλλιστα να εξηγηθεί από τη δεδηλωμένη οργή του για τη χλιαρή κριτική υποδοχή των Amants du Pont-Neuf (1991) και για την αδυναμία του να βρει πόρους για να γυρίσει τα εγχειρήματά του.

Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ; Facebook Twitter
Ο Καράξ δεν κάνει σινεμά με το βλέμμα στη μεταγενέστερη υποδοχή του και στο φεστιβαλικό σούσουρο, δεν ανάγει την πρόκληση σε αυτοσκοπό και ποτέ δεν θα υποστηρίξει το έργο του με εριστική συμπεριφορά.

Το σινεμά του Καράξ αναζητά την αντίδρασή μας την ώρα που το παρακολουθούμε, όχι μετά. Και την ψάχνει διαρκώς, σε κάθε του σκηνή. Είναι ένα σινεμά ερωτευμένο με τη μαγεία της στιγμής, παραδομένο στη σαγήνη του παρόντος (του). Στην πραγματικότητα εκεί έγκειται το «amour fou» της υπόθεσης, όχι στο θέμα και στη χαρακτηρολογία, αλλά στον τρόπο που ο σκηνοθέτης γυρίζει και αντιλαμβάνεται το σινεμά. Και, μοιραία, ο τρόπος του Καράξ έρχεται σε σύγκρουση με την παραδοσιακή αφηγηματικότητα, που προκρίνει την αιτιοκρατία έναντι του χάους.

Όχι τυχαία, η καλύτερη ταινία του, το Holy Motors (2012), έχει την καταλληλότερη φόρμα για τη φιλμική του ιδιοσυγκρασία: απαρτίζεται από βινιέτες, αφιερωμένες στις όσιες μηχανές που προβάλλουν 24 καρέ το δευτερόλεπτο, σε εκείνες τις κινούμενες αγιογραφίες που προσκυνούμε ευλαβικά εμείς, οι πιστοί του σινεμά, αυτοί που παρακολουθούμε λαίμαργα, επειδή δεν μπορούμε να εννοήσουμε τη ζωή μας αλλιώς, όσοι κατοικούμε «σε ένα νησί που λέγεται σινεμά», όπως εύστοχα το θέτει και ο ίδιος ο Καράξ.

Ίσως γι’ αυτό στο C’est Pas Moi, αυτό το παράδοξο, υβριδικό, περήφανα γκονταρικό φιλμικό κολάζ διπλοτυπιών, υπότιτλων, μεσότιτλων και υπέρτιτλων, αυτό το σταυροδρόμι «υψηλής» και pop κουλτούρας, το προσωπικό αρχείο διαπλέκεται με το κινηματογραφικό, όταν ο δημιουργός αναφέρεται στην οικογένειά του: «Εδώ είμαι εγώ με την αδελφή μου», δηλώνει, αλλά στην οθόνη βλέπουμε καρέ με τα παιδάκια της θρυλικής Νύχτας του Κυνηγού (1955) του Τσαρλς Λότον.  

Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ; Facebook Twitter
Holy Motors (2012).

Σας προειδοποιήσαμε και στην εισαγωγή, μην περιμένετε να μάθετε περισσότερα για τον Καράξ παρακολουθώντας την ταινία. Για εκείνο που δεν σας ενημερώσαμε είναι ότι, εντελώς «καραξικά», δεν θα έχετε μάθει περισσότερα ούτε φτάνοντας στο τέλος αυτού του κειμένου. Βλέπετε, δεν γνωρίζουμε καν αν η αλήθεια για την ταυτότητά του κρύβεται στις ταινίες του.

«C’est pas moi», μας λέει και πιθανότατα κυριολεκτεί, μα αυτή του η δήλωση μπορεί να ερμηνευτεί κι αλλιώς: σαν εκείνο το «δεν ήμουν εγώ» που λένε τα μικρά παιδιά για να μεταθέσουν την ευθύνη όταν έχουν κάνει μια σκανταλιά. Ίσως τελικά ο Καράξ να μην είναι τίποτα παραπάνω από ένας μέγιστος κινηματογραφικός σκανταλιάρης και να διαβάζει μέσα στο παριζιάνικο διαμέρισμά του όσα γράφουμε γι’ αυτόν και το έργο του και να γελά κελαρυστά, ακούγοντας το «Modern Love» του Μπόουι στη διαπασών.

It's Not Me / C'est pas moi (2024) - Trailer (English Subs)

Η ταινία «C’est Pas Moi» κυκλοφορεί στις αίθουσες στις 22 Μαΐου από τη Weird Wave.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ