Κάννες: Η ορμητική «Καπερναούμ» της Ναντίν Λαμπάκι

Κάννες: Η ορμητική «Καπερναούμ» της Ναντίν Λαμπάκι Facebook Twitter
Η σκηνοθέτης και ο πρωταγωνιστής στη συνέντευξη τύπου
0

Το «Capharnaum» –εκτός από την αρχαία πόλη της Μέσης Ανατολής σημαίνει και τα ατάκτως ερριμμένα ερείπια– ξεκινάει με τη δίκη ενός 12χρονου αγοριού που έχει μαχαιρώσει ένα κάθαρμα, όπως το αποκαλεί, και κινδυνεύει με πενταετή φυλάκιση, την ίδια στιγμή που σε ένα ξέσπασμά του μπροστά στον σαστισμένο δικαστή θέλει με τη σειρά του να μηνύσει τους ίδιους του τους γονείς, γιατί τον έφεραν στη ζωή.

 

Οι στομφώδεις, μεγαλόστομες κατηγόριες, που μεταφέρουν κοινωνικά μηνύματα, θα επανέλθουν στην ταινία, αλλά, ευτυχώς, ανάμεσα στα έδρανα και τα στοιβαγμένα κορμιά των φυλακών θα μεσολαβήσει ένα λακωνικό, συναρπαστικό οδοιπορικό του μικρού Ζαΐν, ενός αγοριού που έμαθε από μωρό να είναι άνδρας και προστάτης της αδελφής του, και ενός πιτσιρίκου ενός έτους, που η μητέρα του, μια παράνομα εγκατεστημένη γυναίκα από την Αιθιοπία, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει, γιατί τη συνέλαβαν σε ένα κατάστημα όταν προσπαθούσε να τηλεφωνήσει στην οικογένειά της.

 

Η κάμερά της, διεισδυτική ή αέρινη, είναι δυνατότερη από τον βαρύ και μπανάλ λόγο της. Με την Κέιτ Μπλάνσετ πρόεδρο και έντονη γυναικεία παρουσία στην κριτική επιτροπή, είναι απίθανο να φύγει με άδεια χέρια από τα φετινά βραβεία η «Καπερναούμ»

Μετά από δύο κομεντί (το «Caramel» είχε πρωτοπροβληθεί σε παράλληλο πρόγραμμα και πάλι στο Φεστιβάλ Καννών πριν από μία δεκαετία) η Λαμπάκι πετυχαίνει αυθεντική απεικόνιση της χαώδους, εκκωφαντικής παραγκούπολης στις παρυφές της Βηρυτού, όπου η ζωή στοιχίζει φτηνά, τα παιδιά παραπαίουν ανάμεσα σε εγκατάλειψη και εμπορευματοποίηση και η ελπίδα έχει χαθεί προ πολλού.

 

Κυρίως, καταφέρνει, χωρίς λόγια, μετά από πολύμηνες πρόβες και εντατικό μοντάζ, να αποσπάσει ατόφια συναισθήματα και απροσδόκητες κινήσεις από ανήλικους ερασιτέχνες – ο τρομερά εκφραστικός πρωταγωνιστής λέγεται Ζαΐν στην πραγματικότητα και δούλευε ως delivery boy.

 

Η ανατριχιαστική περιπλάνηση καθηλώνει, αν και η Λαμπάκι γλιστράει συχνά σε έναν εύκολο συναισθηματισμό, επιχειρώντας να χωρέσει ζητήματα επιτακτικά και ακανθώδη, δυσεπίλυτα και ντροπιαστικά, βάζοντας μπροστά πολλά παιδιά, πολλή μουσική, πολύ κλάμα και πάρα πολύ βρόμα.

 

Η κάμερά της, διεισδυτική ή αέρινη, είναι δυνατότερη από τον βαρύ και μπανάλ λόγο της. Με την Κέιτ Μπλάνσετ πρόεδρο και έντονη γυναικεία παρουσία στην κριτική επιτροπή, είναι απίθανο να φύγει με άδεια χέρια από τα φετινά βραβεία η «Καπερναούμ», που παραδίδει τον ντικενσιανό ρεαλισμό της σε ένα δακρύβρεχτο δράμα αμερικανικής υφής (κρίμα, θα μπορούσε να είναι αμαχητί η ταινία του φεστιβάλ), καθώς το θέμα και ο χειρισμός είναι άψογο δόλωμα – όχι μόνο για φεστιβάλ αλλά για Όσκαρ.

 

Κάννες: Η ορμητική «Καπερναούμ» της Ναντίν Λαμπάκι Facebook Twitter
Η ταινία καταφέρνει, χωρίς λόγια, μετά από πολύμηνες πρόβες και εντατικό μοντάζ, να αποσπάσει ατόφια συναισθήματα και απροσδόκητες κινήσεις από ανήλικους ερασιτέχνες – ο τρομερά εκφραστικός πρωταγωνιστής λέγεται Ζαΐν στην πραγματικότητα και δούλευε ως delivery boy.

 

Παρά τις αδυναμίες της, η ορμητική «Καπερναούμ» είναι αποτελεσματικότερο δείγμα κοινωνικού σινεμά από το ακαδημαϊκό, πομπώδες και υπολογισμένο φιλμ της Έβα Ισόν «Τα κορίτσια του ήλιου», που προβλήθηκε την πρώτη εβδομάδα του φεστιβάλ και δείχνει πώς ένα τάγμα που απαρτίζεται αποκλειστικά από γυναίκες κουρδικής καταγωγής, με επικεφαλής την πονεμένη, πάντα φωτογενή Γκολσιφτέχ Φαραχανί («Πάτερσον»), τα βάζει με το Κράτος του Ισλάμ και τις απάνθρωπες μεθόδους του. Αν και η προβολή συνοδεύτηκε από τη φεμινιστική πορεία στο κόκκινο χαλί, κανείς δεν συγκινήθηκε από τις κραυγές και τα λογύδρια της ταινίας της Ισόν. Με το δέλεαρ της διεκδίκησης ανάγλυφο και υπερβολικό και την βραβευμένη στις Κάννες ηθοποιό και σκηνοθέτρια Εμανιέλ Μπερκό στον ρόλο της μονόφθαλμης ρεπόρτερ που καταγράφει τον δρόμο προς την ελευθερία, η ταινία της δεν είναι παρά ένα σινεμασκόπ political exploitation.

 

Αντίθετα, η πάντα χαμηλόφωνη και συνεπής Αλίτσε Ρορβάχερ, στην τρίτη της μεγάλου μήκους ταινία, το «LazzaroFelice», δημιουργεί μια θρησκευτική αλληγορία στο παρελθόν και το παρόν της αγροτικής και ημιαστικής Ιταλίας, για να θίξει την έκπτωση αξιών, την ταξική διαφορά και, στην τελευταία και πιο αδύναμη πράξη του φιλμ, τη διαφθορά, χρησιμοποιώντας ως κεντρικό αγωγό τον ευτυχισμένο, μακάριο, καλοήθη και αγέραστο Λάζαρο, ένα πρόσωπο-σύμβολο που εκλύει συμπόνια και καταπίνει καταφρόνια. Ήρεμη και διακριτική, η Ρορβάχερ δεν απομακρύνεται από τον ήπιο μαγικό ρεαλισμό του «The Wonders», ανοίγοντας τον ορίζοντά της, έστω κι αν κλείνει κάπως βεβιασμένα την ταινία της.

 

Η γυναίκα, ή καλύτερα θηλυκή παρουσία, του φεστιβάλ δεν διεκδικεί Χρυσό Φοίνικα, πολύ απλά γιατί η ταινία «Girl» συμμετείχε στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα. Ο χορευτής και ηθοποιός Βίκτορ Πόλστερ δίκαια έκλεψε τις εντυπώσεις και τιμήθηκε στο συγκεκριμένο πρόγραμμα για τον ρόλο της Λάρα, μιας 15χρονης τρανς που μετακομίζει με τον πατέρα και τον αδελφό της σε νέο περιβάλλον για να παρακολουθήσει μαθήματα χορού και να διακριθεί, διανύοντας ταυτόχρονα τη μετάβαση από το σώμα του αγοριού στο οποίο γεννήθηκε στην ταυτότητα και τον ψυχισμό του κοριτσιού που επιθυμεί να γίνει. Υποστηρικτικό, ευθύ και όσο πρέπει εσωστρεφές, το «Girl» εισάγει, εκτός από τον απίθανο Πόλστερ, ένα νέο ταλέντο στη σκηνοθεσία, τον Βέλγο-Φλαμανδό Λούκας Ντοντ. Μπορεί να μην πήρε το μεγάλο βραβείο στο Ένα Κάποιο Βλέμμα (που κατέληξε στο επίσης υπέροχο, τολμηρό «Border» του Αλί Αμπάσι), αλλά αιχμαλώτισε το ενδιαφέρον με την cool και συναισθηματική ματιά του σε ένα σύγχρονο θέμα.

 

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ