Ήρθε λοιπόν το τέλος της Peak TV;

Ήρθε λοιπόν το τέλος της Peak TV; Facebook Twitter
0

Δεν είναι αυτό το τηλεοπτικό μέλλον που μας υποσχέθηκαν. Υποτίθεται ότι η μετάβαση στο streaming θα έφερνε μια εποχή αστείρευτης ποικιλίας και ατέλειωτης διαθεσιμότητας. Οτιδήποτε μπορούσες να ονειρευτείς, ακόμα και πράγματα που δεν θα τολμούσες, θα ήταν δικά σου με αντίτιμο μια χαμηλή μηνιαία συνδρομή, για όσο εσύ (ή οποιοσδήποτε μοιραζόταν τον κωδικό σου) εξακολουθούσες να την πληρώνεις. Η βρύση δεν θα στέρευε ποτέ. Δέκα χρόνια όμως μετά την έκρηξη του streaming που ξεκίνησε με το House of Cards του Netflix, η αίσθηση της ανάπτυξης χωρίς όρια του μέσου ξεθωριάζει και τα εκλεκτά προϊόντα αρχίζουν να εξατμίζονται.

Η εποχή της λεγόμενης Peak TV – οι αλκυονίδες μέρες κατά τις οποίες οι πλατφόρμες έριχναν μπόλικο χρήμα σε κατοχυρωμένους δημιουργούς και σε νέα ταλέντα ανεξαιρέτως –   βαδίζει προς την δύση της εδώ και κάμποσο καιρό. Σειρές όπως το Succession ή το Ted Lasso ξεκινούν αυτόν τον μήνα τον τελευταίο κύκλο τους, ενώ το Better Call Saul και το Atlanta τελείωσαν πέρσι. Μόλις τώρα όμως γίνεται ξεκάθαρο το τι ακριβώς θα την αντικαταστήσει: ένα στεροειδές υβρίδιο αλγοριθμικών εμπνεύσεων και παραδοσιακών showbiz αντιλήψεων σχετικά με το τι πουλάει.


Σειρές όπως το Succession ή το Ted Lasso ξεκινούν αυτόν τον μήνα τον τελευταίο κύκλο τους, ενώ το Better Call Saul και το Atlanta τελείωσαν πέρσι. Μόλις τώρα όμως γίνεται ξεκάθαρο το τι ακριβώς θα την αντικαταστήσει: ένα στεροειδές υβρίδιο αλγοριθμικών εμπνεύσεων και παραδοσιακών showbiz αντιλήψεων σχετικά με το τι πουλάει.

Το αναγνωρίζει ακόμα και ο άνθρωπος που εφηύρε τον όρο Peak TV. Τον Ιανουάριο, ο πρόεδρος του καναλιού FX Τζον Λάντγκραφ είχε προβλέψει ότι η εποχή που ό ίδιος όρισε σύντομα φτάνει στο τέλος της. Ίσως και να έχει ήδη τελειώσει, πρόσθεσε. Όταν ο Λάντγκραφ ξεστόμιζε τον όρο Peak TV το 2015, δεν ανάγγειλε την αυγή μιας χρυσής εποχής αλλά μάλλον προειδοποιούσε για ένα επικείμενο σημείο κορεσμού, μετά από το οποίο θα υπήρχε πολλά περισσότερα νέα τηλεοπτικά προγράμματα απ’ όσα θα μπορούσε οποιοσδήποτε – τα στούντιο, τα κανάλια, οι πλατφόρμες, οι θεατές – να διαχειριστεί. Εκείνη τη χρονιά υπήρχαν γύρω στις 370 σειρές στον αέρα. Το 2022 υπήρχαν 599, ο αριθμός όμως αυτός είναι μάλλον πλασματικός αν αναλογιστεί κανείς πόσο περιεχόμενο είχε μείνει πίσω λόγω της πανδημίας.

Έχει ήδη σημάνει επίσης το τέλος εκείνης της σύντομης περιόδου όπου οι τελευταίες μεγάλες κοινοπραξίες του Χόλιγουντ ίδρυαν τις δικές τους πλατφόρμες streaming, σπαταλώντας άφθονο χρήμα, πριν συνειδητοποιήσουν ότι το μέσο νοικοκυριό αντέχει μέχρι ένα όριο συνδρομών, όσες κι αν του προσφέρεις. Το τέλος της Peak TV ήταν αναπόφευκτο – ακόμα και ταυτολογικό θα μπορούσε να πει κανείς: η κορύφωση [peak] ορίζεται ως το σημείο εκείνο μετά από το οποίο τα νούμερα αρχίζουν να πέφτουν.

Περιγράφοντας το άμεσο μέλλον του τηλεοπτικού τοπίου, ο Λάντεγκραφ έκανε λόγο για μια περίοδο όπου κάποιοι παίκτες που βιάστηκαν να εμπλακούν στους λεγόμενους «πολέμους του streaming» θα βγουν από το παιχνίδι, ενώ άλλοι φροντίζουν ήδη να κουρέψουν τον προϋπολογισμό και να χαμηλώσουν τις προσδοκίες τους. Το AMC για παράδειγμα, το πρώην σπίτι σειρών όπως το Mad Men και το Breaking Bad, περικόπτει κατά 20% τις δαπάνες για νέα προγράμματα, αρκούμενο στην ανάπτυξη μιας ντουζίνας spinoffs του Walking Dead.  

Τα κανάλια όχι μόνο έχουν περιορίσει σημαντικά την χρηματοδότηση νέων σειρών, μια αναμενόμενη αντίδραση σε ένα κορεσμένο τοπία και σε μια ασταθή οικονομία, αλλά ξεφορτώνονται σειρές, τους νέους κύκλους των οποίων έχουν ήδη πληρώσει – σε κάποιες περιπτώσεις πριν τις δει ποτέ κανείς. Υπήρχαν σειρές που στηρίζονταν από ένα μικρό ίσως αλλά παθιασμένο κοινό, και αυτό συχνά ήταν αρκετό για να τις κρατήσει στη ζωή. Όχι πια. Είναι σα να έχει καταργηθεί ένα συμβόλαιο, μια συμφωνία που υπήρχε ανάμεσα στο κοινό και στα κανάλια, σα να ισοπεδώθηκε το φωτεινό μέλλον από την πεζή πραγματικότητα.

Εξακολουθεί βεβαίως να υπάρχει τηλεόραση υψηλής ποιότητας και τα θαύματα δεν έχουν σταματήσει εντελώς (πρόσφατα το HBO ανανέωσε για έναν δεύτερο κύκλο μια τόσο εξαιρετικά εγκεφαλική και αντισυμβατική σειρά όπως το The Rehearsal). Μοιάζουν όμως πλέον πολύ φευγαλέα και αραιά. Για πρώτη φορά στην πρόσφατη ιστορία του μέσου, μοιάζει να αναβιώνει εκείνο το παράπονο από τις παλιές μέρες της τηλεόρασης: ότι δεν υπάρχει να δει κανείς τίποτα της προκοπής.

Με στοιχεία από το Slate

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ