Η θριαμβευτική επιστροφή του τσιγάρου στην μικρή οθόνη

Η θριαμβευτική επιστροφή του τσιγάρου στην μικρή οθόνη Facebook Twitter
Ντουμάνι: Η Λίλι-Ρόουζ Ντεπ στο The Idol
0

ΑΝ ΠΡΟΛΑΒΑΤΕ ΤΗΝ ποπ κουλτούρα της δεκαετίας του 2000, θα θυμάστε ότι το κάπνισμα θεωρείτο ακόμα cool, για ένα διάστημα. Η Κέιτ Μος κάπνιζε. Οι δίδυμες αδελφές Όλσεν, επίσης. Ένα τσιγάρο που κρεμόταν από το στόμα ήταν το απόλυτο αξεσουάρ. Η Κάρι Μπράντσοου από το Sex and the City ήταν η βασίλισσα του είδους, καπνίζοντας Marlboro Lights την ώρα που έγραφε τη στήλη της. Όπως και η Μπρίτζετ Τζόουνς καθώς και οι περισσότεροι παίκτες των ριάλιτι.

Στη συνέχεια όμως το κάπνισμα έγινε ξαφνικά πασέ, δυσάρεστο, ακόμη και αηδιαστικό. Έτσι, για μια γενιά που μεγάλωσε με την «ευεξία» και τη νηφαλιότητα, το κάπνισμα είχε χάσει τη γοητεία του (η συζήτηση για το άτμισμα άλλη φορά). Για ένα μεγάλο διάστημα, πολύ σπάνια έβλεπες τσιγάρα στην οθόνη, εκτός κι αν επρόκειτο για σειρά εποχής όπως, για παράδειγμα, το Mad Men.

Από τις γνωστές υπηρεσίες streaming, το Netflix φαίνεται να είναι ο πιο τακτικός παραβάτης. Παρά τις υποσχέσεις να ελαττώσει την «κάπνα» στην οθόνη μετά την σχετική κριτική που έχει δεχτεί (με πιο ακραίο παράδειγμα το Stranger Things που εκτυλίσσεται στα ‘80s), ο καπνός βρίσκεται παντού.

Μέχρι πρόσφατα, δηλαδή. Στο The Idol, την αμφιλεγόμενη νέα σειρά του δημιουργού του Euphoria, Sam Levinson, τα τσιγάρα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε όλη. Μέσα στα πρώτα πέντε λεπτά, η Jocelyn, ο χαρακτήρας που υποδύεται η Λίλι-Ρόουζ Ντεπ, καπνίζει τρία τσιγάρα - ναι, τρία – φορώντας ένα κόκκινο σατέν φόρεμα. «Δεν πρόκειται ποτέ να συναντήσεις ένα κορίτσι σαν την Jocelyn», λέει κάποιος, ενώ ο καπνός στροβιλίζεται προς το ταβάνι. «Δεν πήγε στο λύκειό σου, δεν δουλεύει σε μπαρ ή σε εστιατόριο, δεν παντρεύτηκε τον καλύτερό σου φίλο και δεν πρόκειται ποτέ, μα ποτέ να πάει μαζί σου».

Η θριαμβευτική επιστροφή του τσιγάρου στην μικρή οθόνη Facebook Twitter
Η Κάρι Μπράντσοου (Σάρα Τζέσικα Πάρκερ) στο Sex and the City.

Η πανταχού παρούσα του καπνίσματος στο The Idol μπορεί να εκπλήξει όσους πίστευαν ότι το τσιγάρο είχε εκλείψει ως cool αξεσουάρ, ειδικά μεταξύ των νέων. Όμως η επιστροφή του τσιγάρου είναι γεγονός. Η πρωταγωνίστρια της σειράς Wednesday του Netflix, η 20χρονη Τζένα Ορτέγκα (άλλη μια ηθοποιός της Gen Z), απαθανατίστηκε πρόσφατα να καπνίζει ένα τσιγάρο. Πρόσφατα είδαμε τη Νατάσα Λιόν, να καπνίζει αρειμανίως καθ' όλη τη διάρκεια της σειράς Russian Doll του Netflix σαν να εξαρτιόταν η ζωή της από αυτό. Και παρακολουθώντας το reboot του Sex and the City, το And Just Like That, μαθαίνουμε πως η Κάρι Μπράντσοου δεν εγκατέλειψε ποτέ τη μοναδική αληθινή της αγάπη: το κάπνισμα.

Από τις γνωστές υπηρεσίες streaming, το Netflix φαίνεται να είναι ο πιο τακτικός παραβάτης. Παρά τις υποσχέσεις να ελαττώσει την «κάπνα» στην οθόνη μετά την σχετική κριτική που έχει δεχτεί (με πιο ακραίο παράδειγμα το Stranger Things που εκτυλίσσεται στα ‘80s), ο καπνός βρίσκεται παντού. Τόσο το The Queen's Gambit όσο και το The Umbrella Academy, τα οποία παρακολούθησαν εκατομμύρια τηλεθεατές το 2020, περιλάμβαναν τη χρήση τσιγάρου σε κάθε επεισόδιο.

Εν τω μεταξύ, από τις 39 φετινές υποψηφιότητες για Όσκαρ, 28 ταινίες περιείχαν καπνό σε κάποια μορφή στην οθόνη. Οι κίνδυνοι είναι ευρέως τεκμηριωμένοι - απλώς οι δημιουργοί φαίνεται να έχουν σταματήσει να ενδιαφέρονται. Η επιστροφή του καπνίσματος στην οθόνη δεν είναι συμπτωματική. Το 2020, οι πωλήσεις τσιγάρων παγκοσμίως αυξήθηκαν για πρώτη φορά μετά από 20 χρόνια. Η μοιρολατρική συμπεριφορά που φάνηκε να διεισδύει στη συλλογική συνείδηση με την πανδημία, σίγουρα δεν έχει γίνει καπνός.

Με στοιχεία από τον Guardian

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ