Απεργία την Πρωτομαγιά

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Γερτρούδης Μπελ

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Γερτρούδης Μπελ Facebook Twitter
Η Γερτρούδη Μπελ, ανήκε σ’ εκείνη την εκλεκτή κάστα οριενταλιστών, που, όπως και ο Τ.Ε. Λόρενς, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη χάραξη της πολιτικής της Γηραιάς Αλβιώνος στη Μέση Ανατολή, στη σύσταση εθνών και στη δημιουργία νέων κρατών, όπως στην περίπτωση του Ιράκ. Gertrude Bell Archives
0

Ιστορικός, αρχαιολόγος, συγγραφέας, γεωγράφος, πολιτική αναλύτρια, κατάσκοπος, πάνω απ' όλα ατρόμητη εξερευνήτρια και ταξιδιώτισσα. Η γυναίκα-θρύλος της αποικιοκρατικής Αγγλίας των αρχών του 20ού αιώνα, η Γερτρούδη Μπελ, ανήκε σ' εκείνη την εκλεκτή κάστα οριενταλιστών, που, όπως και ο Τ.Ε. Λόρενς, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη χάραξη της πολιτικής της Γηραιάς Αλβιώνος στη Μέση Ανατολή, στη σύσταση εθνών και στη δημιουργία νέων κρατών, όπως στην περίπτωση του Ιράκ. Γεννημένη το 1868, με αριστοκρατική καταγωγή, εγγονή του βιομήχανου χαλυβουργίας σερ Ισαάκ Μπελ, βουλευτή των φιλελεύθερων κατά τη δεύτερη κυβερνητική περίοδο του Μπέτζαμιν Ντισραέλι, πήρε από εκείνον τα πρώτα μαθήματα πολιτικής θεωρίας και δημοκρατικής αντίληψης, ενώ και ο πατέρας της είχε εκλεγεί δήμαρχος τρεις φορές.

Μέσα σε δέκα χρόνια διέσχισε ολόκληρη την περιοχή από τα Δαρδανέλια μέχρι τον Ευφράτη, και πέρα από αυτόν, επισκέφτηκε επανειλημμένως πόλεις όπως η Κωνσταντινούπολη, η Μπούρσα, το Χαλέπι, η Αλεξανδρέττα, η Αντιόχεια, η Βηρυτός και το Αμάν. Γνωρίζοντας τα τοπικά έθιμα και ήθη, χαρτογραφώντας περιοχές και διαδρομές, αναπτύσσοντας σχέσεις φιλίας και αμοιβαίας εμπιστοσύνης με φυλές και τους αρχηγούς τους, αλλά και με τις γυναίκες τους – εντυπώσεις και στοιχεία που κατέγραψε στο βιβλίο της «Η έρημος και η σπορά»

Αυτό που ήταν σαφές από τα πρώτα χρόνια της ζωής της ήταν ότι δεν θα ακολουθούσε τη μοίρα των γυναικών της εποχής της. Πέρασε στο τμήμα Ιστορίας του Queen's College της Οξφόρδης, καθώς ήταν το μόνο που δεχόταν γυναίκες, κι έμαθε να μιλάει άπταιστα γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, αλλά κυρίως αραβικά, περσικά και τουρκικά. Το πρώτο της ταξίδι το έκανε αμέσως μετά την αποφοίτησή της το 1892 στην Περσία, όπου ο θείος της εκτελούσε χρέη πρεσβευτή. Αποτέλεσμα αυτού του ταξιδιού ήταν και το πρώτο της βιβλίο με περιγραφές και φωτογραφίες, «Εικόνες από την Περσία». Λίγα χρόνια αργότερα, το 1899, πραγματοποίησε την πρώτη της επίσκεψη στην Παλαιστίνη και στη Συρία, εκτελώντας τη διαδρομή Ιερουσαλήμ-Δαμασκός. Ήταν μόνο η αρχή. Τα χρόνια που ακολούθησαν οι επισκέψεις της εκεί πολλαπλασιάστηκαν, μέχρι που εν τέλει ρίζωσε. Όσο εξακολουθούσε να ζει στην Ευρώπη, πάντως, απολάμβανε τις εξτραβαγκάντζες της τάξης της, όχι απαραίτητα με σύνεση, αντιθέτως πάντα με τόλμη και δυναμισμό, όπως το 1902, που σε μια αναρρίχηση στις Άλπεις κινδύνεψε σοβαρά η ζωή της, αν και ήταν δεινή ορειβάτισσα. Δεν ήταν η μοναδική φορά, αλλά το περιστατικό αυτό, και μάλιστα μέσα στην κακοκαιρία της Κεντρικής Ευρώπης, δεν ήταν τίποτα μπροστά στις αποστολές που θα ακολουθούσαν στις ερήμους της Μεσοποταμίας, κάτω από απάνθρωπες και ακραίες κλιματολογικές συνθήκες.

Μέσα σε δέκαχρόνια διέσχισε ολόκληρη την περιοχή από τα Δαρδανέλια μέχρι τον Ευφράτη, και πέρα από αυτόν, επισκέφτηκε επανειλημμένως πόλεις όπως η Κωνσταντινούπολη, η Μπούρσα, το Χαλέπι, η Αλεξανδρέττα, η Αντιόχεια, η Βηρυτός και το Αμάν. Γνωρίζοντας τα τοπικά έθιμα και ήθη, χαρτογραφώντας περιοχές και διαδρομές, αναπτύσσοντας σχέσεις φιλίας και αμοιβαίας εμπιστοσύνης με φυλές και τους αρχηγούς τους, αλλά και με τις γυναίκες τους – εντυπώσεις και στοιχεία που κατέγραψε στο βιβλίο της «Η έρημος και η σπορά» («The desert and the sown»). Το Μάρτιο του 1907 έπιασε δουλειά ως αρχαιολόγος σε ανασκαφές στην Τουρκία, στην τότε Οθωμανική Αυτοκρατορία, εμπειρία που επίσης μετέφερε στο βιβλίο της «Χίλιες και μία εκκλησίες». Έτσι συνάντησε και συνδέθηκε φιλικά με τον συνάδελφό της Τ.Ε. Λόρενς. Οι δυο τους έμελλε να γίνουν θρύλοι των Αράβων.

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Γερτρούδης Μπελ Facebook Twitter
Το πρώτο της ταξίδι το έκανε αμέσως μετά την αποφοίτησή της το 1892 στην Περσία, όπου ο θείος της εκτελούσε χρέη πρεσβευτή. Αποτέλεσμα αυτού του ταξιδιού ήταν και το πρώτο της βιβλίο με περιγραφές και φωτογραφίες, «Εικόνες από την Περσία»

Η αρχαιολογική σκαπάνη ήταν που την ταξίδεψε μέχρι τη Βαβυλώνα και τη Νατζάφ – θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι στην εποχή της ήταν άθλος για οποιονδήποτε να διασχίσει την έρημο, πόσο μάλλον για μια γυναίκα. Μια τέτοια προσωπικότητα δεν θα μπορούσε να έχει συμβατική ερωτική ζωή. Δεν παντρεύτηκε ποτέ, δεν έκανε παιδιά και μόλις δύο σχέσεις αναφέρονται στο βιογραφικό της. Η μία με τον Henry Cadogan της βρετανικής διπλωματικής αποστολής στην Τεχεράνη, με τον οποίο η οικογένειά της της απαγόρευσε να συνεχίσει, πόσο μάλλον να τον παντρευτεί, καθώς είχε κακή φήμη, ενώ η δεύτερη και σημαντικότερη ήταν με τον αξιωματικό Charles Doughty-Wylie –ο οποίος ήταν δεσμευμένος σε έναν αποτυχημένο γάμο–, που έμελλε να έχει τραγικό τέλος, αφού εκείνος έπεσε το 1915 στην Καλλίπολη.

Μετά από αυτές τις δύο μεγάλες απογοητεύσεις ήταν πολύ φυσικό να αφοσιωθεί σε στόχους πιο υψηλούς. Ήδη, η βρετανική αντικατασκοπεία, με την κήρυξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, της ανέθεσε να οδηγήσει τα βρετανικά στρατεύματα μέσα από την έρημο. Έτσι, η Γερτρούδη Μπελ συνέβαλε τα μάλα στην επιβολή της αγγλικής πολιτικής στη Μέση Ανατολή: ως μέλος της Αραβικής Επιτροπής στο Κάιρο, τον Νοέμβριο του 1915, μαζί με τον Λόρενς και υπό τις διαταγές του στρατηγού Γκίλμπερτ Κλέιτον, και τον Μάρτιο του 1916, ως σύμβουλος του Πέρσι Κοξ στην πορεία του βρετανικού στρατού μέχρι τη Βαγδάτη. Γι' αυτή της τη συνεισφορά, μάλιστα, έλαβε τον τίτλο «Σύνδεσμος-Αξιωματικός, ανταποκριτής στο Κάιρο». Ακριβώς εκείνη την περίοδο, μία από τις χειρότερες εμπειρίες της ήταν και η γενοκτονία των Αρμενίων. Υπήρξε μάρτυρας σφαγών κι έγραψε ότι «οι σφαγές του '15 δεν συγκρίνονται με καμία των προηγούμενων ετών», ενώ παρευρέθηκε και σε δουλοπάζαρο στη Δαμασκό, όπου είδε να πουλούν Αρμένισσες σαν σύγχρονες σκλάβες.

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Γερτρούδης Μπελ Facebook Twitter
Το Μάρτιο του 1907 έπιασε δουλειά ως αρχαιολόγος σε ανασκαφές στην Τουρκία, στην τότε Οθωμανική Αυτοκρατορία, εμπειρία που επίσης μετέφερε στο βιβλίο της «Χίλιες και μία εκκλησίες». Φωτογραφία: Μπροστά στις Πυραμίδες. Gertrude Bell Archives

Το 1921, συμμετείχε, μαζί με τον Λόρενς, ως εντεταλμένη από ον Τσόρτσιλ στην περίφημη Σύσκεψη του Καΐρου που καθόρισε τη βρετανική μαντά και το νεοσύστατο κράτος του Ιράκ. Χάρη στις πολύ καλές της σχέσεις με τον Φαϊζάλ στήριξε την ανακήρυξη του ως βασιλιά, πιστεύοντας ότι ήταν ο μόνος από τους αρχηγούς όλων των φυλών που μπορούσε να ενώσει Σιίτες, Σουνίτες και Κούρδους. Ως εκ τούτου, παρέμεινε σύμβουλός του σε θέματα διοικητικά, διπλωματίας, εσωτερικών και γεωγραφίας τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του '20 και μέχρι τον πρόωρο θάνατό της. Η αγγλική Βουλή, εκ μέρους της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, την παρασημοφόρησε, ενώ το όνομά της έγινε διάσημο στα πέρατα του αραβικού κόσμου. Οι Πέρσες την αποκαλούσαν «Αλ Χατούμ», δηλαδή «κυρία της αυλής που έχει τα μάτια της και τ' αυτιά της ανοιχτά για το καλό του κράτους» και το Ιράκ της χρωστάει, μεταξύ άλλων, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο του, αφού ιδρύθηκε χάρη σε δικές της προσπάθειες και με βάση την προσωπική της συλλογή αρχαιοτήτων, όπως και την Εθνική Βιβλιοθήκη, της οποίας υπήρξε πρόεδρος μεταξύ του 1921 και 1924.

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Γερτρούδης Μπελ Facebook Twitter
H νέα ταινία του σκηνοθέτη Βέρνερ Χέρτσογκ, με πρωταγωνιστές τους Νικόλ Κίντμαν και Ρόμπερτ Πάτινσον

Έζησε μέχρι τα 57 της με εξασθενισμένη υγεία, αφήνοντας την τελευταία της πνοή στη Βαγδάτη τον Ιούλιο του 1926. Αιτία θανάτου η υπερβολική δόση βαρβιτουρικών. Αν ήταν αυτοκτονία ή ατύχημα, δεν κατέληξαν ποτέ. Η πομπή της επικήδειας τελετής πέρασε κάτω από το παράθυρο του βασιλιά Φαϊζάλ, ενώ στην ταφή στο βρετανικό κοιμητήριο παρευρέθηκε ολόκληρη η εξουσία της χώρας. Ο λαός μιλούσε για δεκαετίες για την Αγγλίδα αριστοκράτισσα που αφιερώθηκε στην εθνική αφύπνιση των Αράβων και καθόρισε τη γέννηση του σύγχρονου κράτους του Ιράκ, παρόλο που πολύ αργότερα δέχτηκε πολλές επικρίσεις για τον τρόπο που σχεδίασε και μοίρασε τη χώρα, προκαλώντας προβλήματα που ταλανίζουν την περιοχή μέχρι σήμερα. Η Γερτρούδη Μπελ όμως έχει κατακτήσει μια ιδιαίτερη θέση στην ιστορία των Αράβων, όπως, όσο ζούσε, και στην καρδιά των ανθρώπων της ερήμου.

0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ