Happy Groundhog Day!

Happy Groundhog Day! Facebook Twitter
O Μπιλ Μάρεϊ
1

Το διαδίκτυο και τα social media σήμερα κατακλύζονται με ευχές και αναφορές στη Μέρα της Μαρμότας, που κάποιοι την γιορτάζουν κανονικά στους δρόμους (όπως τη γιόρταζαν σε όλη τους τη ζωή) και άλλοι γελώντας στο σπίτι τους με τα παθήματα του Μπιλ Μάρεϊ, σε ένα σπάνιο πάντρεμα ενός παραδοσιακού εθίμου με την pop κουλτούρα.

Η διάσημη ταινία του Χάρολντ Ράμις, με τον Μάρεϊ ως μετεωρολόγο να καλύπτει ένα βαρετό γι΄αυτόν γεγονός που κρατάει χρονικά όσο χρειάζεται για να γίνει καλύτερος άνθρωπος, στηρίζεται σε έναν λαϊκό μύθο της Pennsylvania, σύμφωνα με τον οποίο το συμπαθητικό ζωάκι που ακούει στο όνομα μαρμότα (groundhog) βγαίνει από τη φωλιά του στις 2 Φεβρουαρίου για να προβλέψει αν θα έρθει σύντομα η άνοιξη ή αν θα ακολουθήσουν ακόμη 6 εβδομάδες χειμώνα. Το έθιμο γιορτάζεται από τα τέλη του 19ου αιώνα, όχι μόνο στο Punxsutawney (όπου στήνεται η μεγαλύτερη γιορτή και είναι τοπική αργία) αλλά και σε άλλες περιοχές της Β.Αμερικής, δε ξέφευγε όμως ποτέ από τα όρια των κοινοτήτων.

Στήνοντας την ιστορία του, ο σεναριογράφος Ντάνι Ρούμπιν είχε ως πρώτο εύρημα το ότι ένας άνθρωπος παγιδεύεται και ζει καθημερινά την ίδια ημέρα – μάλιστα σε ένα από τα πρώτα drafts υπήρχε και συγκεκριμένος λόγος, η πρώην σύντροφός του τον καταράστηκε με ένα ξόρκι, ιδέα που (ευτυχώς) εγκαταλείφθηκε. Το επόμενο βήμα ήταν να βρεθεί η μέρα. Η πρώτη σκέψη του Ρούμπιν ήταν για την 29η Φεβρουαρίου, που βόλευε για να φτιαχτεί μια ιστορία στην οποία ο ήρωας θα έμενε στην ίδια μέρα για 4 χρόνια. Κοιτώντας στο ημερολόγιο και τις ημέρες του Φεβρουαρίου έπεσε πάνω στη Groundhog Day και όπως δήλωσε αργότερα ο λόγος που την επέλεξε ήταν σχετικά απλός. Ήταν μια γιορτή που δεν είχε αναφερθεί ποτέ στο σινεμά και αυτομάτως αυτό μπορεί να ήταν καλό για το μέλλον της ταινίας του – θα λειτουργούσε ως σημείο αναφοράς. Δεν έπεσε έξω, αφού η μέρα έκανε καλό στην ταινία και το αντίστροφο.

Η μόνη αξιοσημείωτη αναφορά της ημέρας πριν το φιλμ του Ράμις έρχεται αρκετά χρόνια πριν, στη σειρά κινουμένων σχεδίων Merry Melodies της Warner. Το 1947, μια επτάλεπτη ταινία με σταρ τον Porky Pig και τίτλο One Meat Brawl, έχει ως ήρωα τον Grover, μια μαρμότα που συνειδητοποιεί με χαρά πως το ημερολόγιο γράφει 2 Φεβρουαρίου και ετοιμάζεται για τη μεγάλη πρόβλεψη. Αντί για γιορτή όμως βρίσκει κυνηγούς (προεξέχοντος του Porky) που ενδιαφέρονται περισσότερο για το δέρμα παρά για τις προβλέψεις της, και ακολουθεί κυνηγητό γεμάτο σπαρταριστά περιστατικά.

 

Όσο για το πόσο καιρό μένει τελικά παγιδευμένος ο Μάρεϊ στην ίδια μέρα, οι απόψεις διίστανται. Ο ίδιος ο Ράμις στο αρχικό σενάριο είχε μια ιδέα για 10 χιλιάδες χρόνια που τελικά απορρίφθηκε, μετά το γύρισμα είπε πως είναι περίπου 10 χρόνια και αργότερα το ανέβασε σε περίπου 30-40. Το site Obsessed with Film κάνοντας μια ενδελεχή έρευνα υπολόγισε πως χρειάστηκαν 12403 ημέρες, δηλαδή κάπου 34 χρόνια. 34 χρόνια, με το I Got you babe, να τον ξυπνάει κάθε πρωί!

Οθόνες
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Όταν πρωτοείδα αυτή την ταινιάρα, ήταν απόγευμα παραμονή Χριστουγέννων.. την είδα δευτερη φορά το ίδιο βράδυ, γιατί ήρθαν κάποιοι φίλοι, που όμως επειδή ήταν αργά, αποκοιμήθηκαν.. Έτσι την ξαναείδα τρίτη φορά ανήμερα Χριστουγέννων μεσημέρι, για να τη δουν κι αυτοί, μόνο που αυτοί πάλι αποκοιμήθηκαν!!!Εγώ πάντως δε την βαρέθηκα καθόλου!