H ταινία «Marketa Lazarová», από το 1967, έχει ψηφιστεί ως η κορυφαία του τσέχικου κινηματογράφου

H ταινία “Marketa Lazarová”, από το 1967, έχει ψηφιστεί ως η κορυφαία του τσέχικου κινηματογράφου Facebook Twitter
Η “Marketa Lazarová” είναι μια ιστορικού περιεχομένου ταινία (διαρκεί περί τα 165 λεπτά), που εκτυλίσσεται στον κεντρο-ευρωπαϊκό Μεσαίωνα.
0



Ο TΣΕΧΟΣΛΟΒΑΚΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
γνώρισε πολύ μεγάλη άνθηση, στην δεκαετία του ’60. Μια γενιά σκηνοθετών βρέθηκε ξαφνικά στις επάλξεις, δημιουργώντας ταινίες που διακρίνονταν πανευρωπαϊκά και παγκόσμια, σαρώνοντας διεθνή βραβεία, σε αναγνωρισμένα φεστιβάλ, φθάνοντας και κατακτώντας ακόμη και Oscar. 

Η παραγωγή της χώρας γινόταν γνωστή στους πάντες, πολλές ταινίες διανέμονταν στην Δύση –κάποιες έφθαναν και στην Ελλάδα φυσικά–, ενώ τα κινηματογραφικά έντυπα δεν σταματούσαν να υμνούν τις τσεχοσλοβακικές ταινίες, που κόμιζαν μια «δροσιά» κι έναν «άλλον αέρα», δημιουργώντας καινούρια πρότυπα. 

Ο Φώτης Αλεξίου, σ’ ένα από τα πρώτα σοβαρά κινηματογραφικά περιοδικά που τυπώθηκαν ποτέ στην χώρα μας, τον «Ελληνικό Κινηματογράφο», γράφει αναλυτικά για τον «νέο τσεχοσλοβακικό κινηματογράφο» στο τεύχος #3-4 (Ιανουάριος-Φεβρουάριος 1967), τονίζοντας την αξία ταινιών σαν τις «Έρωτες μιας ξανθιάς» του Milos Forman (είχε προβληθεί τότε στην Ελλάδα), «Η πρώτη κραυγή» του Jaromil Jires, «Κάτι άλλο» της Vera Chytilová, «Κουράγιο για όλες τις μέρες» του Evald Schorm κ.λπ., τονίζοντας, ανάμεσα σε άλλα, τις δυσκολίες της παραγωγής και της προώθησης στα διάφορα επίπεδα. 

Οι ύμνοι και οι διθυραμβικές κριτικές, που συνοδεύουν την ταινία του František Vlácil θεωρούνται αυτονόητες και δεδομένες, όποτε γίνεται λόγος γι’ αυτήν, ενώ το ίδιο συμβαίνει πλέον και σε σχέση με την συγκλονιστική μουσική τού Zdeněk Liška, που απόκτησε φήμη πολλά χρόνια αργότερα.

Εκείνο, όμως, που μένει πάνω απ’ όλα και που αξίζει κανείς να το θυμάται είναι πως η δεκαετία του ’60 σφράγισε ανεξίτηλα την παραγωγή της χώρας. Δεν θα ήταν άστοχο, μάλιστα, αν λέγαμε πως ποτέ άλλοτε, μετά τα τέλη των σίξτις, ο κινηματογράφος της Τσεχοσλοβακίας ή των δύο ξεχωριστών χωρών, που προέκυψαν μετά το «βελούδινο διαζύγιο», της Τσεχίας και της Σλοβακίας δηλαδή, έφθασε ή έστω πλησίασε σ’ εκείνο το ανεπανάληπτο επίπεδο. Γι’ αυτό, δε, μαρτυρά ένα και μόνο γεγονός... 

H ταινία “Marketa Lazarová”, από το 1967, έχει ψηφιστεί ως η κορυφαία του τσέχικου κινηματογράφου Facebook Twitter

Το 1998 οι Τσέχοι κριτικοί ψήφισαν τις δέκα καλύτερες ταινίες, όλων των εποχών, του τσεχοσλοβακικού σινεμά. Από τις δέκα ταινίες οι εννέα είχαν γυριστεί στο διάστημα 1964-1970! Ταινίες αριστουργήματα όπως οι “Horí, má panenko” (1967) του Milos Forman (γνωστή στην Ελλάδα ως «Φωτιά... πυροσβέστες»), “Ostre sledované vlaky” (1966) του Jirí Menzel («Ο άνθρωπος που έβλεπε τα τρένα να περνούν»), “Obchod na korze” (1965) των Ján Kadár / Elmar Klos («Το μαγαζάκι της κεντρικής οδού»), “Vsichni dobrí rodáci” (1968) του Vojtech Jasný, “Prípad pro zacínajícího kata” (1969/70) του Pavel Jurácek κ.ά. 

Ποια ταινία, όμως, είχε ψηφιστεί, και μάλιστα με διαφορά, ως η πρώτη, ως η σημαντικότερη στην ιστορία του τσεχοσλοβακικού σινεμά; H “Marketa Lazarová” (1967) του František Vlácil. 

Η ταινία αυτή δεν είναι άγνωστη στην Ελλάδα, καθώς είχε προβληθεί στις Νύχτες Πρεμιέρας τον Σεπτέμβριο του 2011, ενώ το 2016 είχε παρουσιαστεί και στους κινηματογράφους μας από την New Star. Τότε, μάλιστα, είχε γραφτεί πως επρόκειτο για μιαν «ασπρόμαυρη οπτική πανδαισία», για «ένα τολμηρό αριστούργημα που παντρεύει την αίσθηση του Κουροσάβα, με τον μυστικισμό του Μπέργκμαν». 

Οι ύμνοι και οι διθυραμβικές κριτικές, που συνοδεύουν την ταινία τού František Vlácil (1924-1999) θεωρούνται αυτονόητες και δεδομένες, όποτε γίνεται λόγος γι’ αυτήν, ενώ το ίδιο συμβαίνει πλέον και σε σχέση με την συγκλονιστική μουσική τού Zdeněk Liška (1922-1983), που απόκτησε φήμη πολλά χρόνια αργότερα. Απ’ αυτό το σάουντρακ θα ξεκινήσουμε... 

H ταινία “Marketa Lazarová”, από το 1967, έχει ψηφιστεί ως η κορυφαία του τσέχικου κινηματογράφου Facebook Twitter
Απίστευτα πλάνα από τον František Vlácil, με την εικαστική ομορφιά να παραπέμπει σε πίνακες ζωγραφικής, και με τα παιξίματα να είναι τόσο ιδανικά ξεκομμένα και ανάδελφα, πριμιτίβ σχεδόν, που νοιώθεις σαν να προέρχονται από μιαν υποκριτική μέθοδο, που δεν την αναγνωρίζεις.

Ο Zdeněk Liška είναι-ήταν τσέχος (πρώην τσεχοσλοβάκος) συνθέτης, με τεράστιο μη-δισκογραφημένο έργο. Είναι γνωστός βασικά, και πρώτα-πρώτα στην πατρίδα του, μέσα από τα διάφορα σάουντρακ που συνέθεσε, για ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, κινούμενα σχέδια, τηλεταινίες, τηλεοπτικά σίριαλ, ντοκιμαντέρ κ.λπ. – μια τεράστια, σε κάθε περίπτωση, δουλειά που ξεπερνά τους 200 τίτλους! 

Διεθνώς, παγκοσμίως να πούμε, ο Zdeněk Liška είναι γνωστός για το σάουντρακ της ταινίας των Ján Kadár / Elmar Klos “Obchod Na Korze” (1965), «Το μαγαζάκι της κεντρικής οδού» δηλαδή, που είχε βραβευθεί με Oscar “Best Foreign Language Film” το 1965 (στην τελική πεντάδα τότε και «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο» του Βασίλη Γεωργιάδη). Μάλιστα πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα δισκογραφημένα σάουντρακ του Zdeněk Liška, καθώς είχε τυπωθεί από την αμερικανική εταιρεία Mainstream το 1966 (“The Shop οn Main Street”). 

Στο «Μαγαζάκι της κεντρικής οδού» –ας κάνουμε αυτή την μικρή παρένθεση–, βλέπουμε πώς ο διαφορετικός (εκεί μια κουφή, γριά Εβραία, ιδιοκτήτρια ενός μικρομάγαζου, που δέχεται το πογκρόμ των Ναζί, στη γερμανοκρατούμενη Σλοβακία) είναι ένας άνθρωπος ίδιος κι απαράλλακτος μ’ εμάς. Ένας «ξένος» άνθρωπος, που μπορεί να σε οδηγήσει να θυσιάσεις ακόμη και τη ζωή σου για ’κείνον, όταν η περίσταση το απαιτήσει. Κάτι που προκύπτει τόσο φυσικά, μέσα σ’ αυτή την τόσο απλή και καταπληκτική ταινία, ώστε να σε κάνει να ανατριχιάζεις. 

Ένα άλλο σάουντρακ του Zdeněk Liška, τυπωμένο στην Αμερική, είναι και το “Adrift” [MPO Records, 1971], συντεθειμένο για μιαν άλλη ταινία των Jan Kadár / Elmar Klos, που είχε τίτλο “Touha Zvaná Anada” (1971). 

H ταινία “Marketa Lazarová”, από το 1967, έχει ψηφιστεί ως η κορυφαία του τσέχικου κινηματογράφου Facebook Twitter

Γενικώς, ο Zdeněk Liška θεωρείται τεράστια μορφή στην πατρίδα του, ενώ και διεθνώς –κατόπιν εορτής φυσικά– η «αξία» τού ονόματός του, λόγω της αποθησαύρισης του έργου του, ανεβαίνει συνεχώς. Φυσικά, σήμερα, πολλοί γνωρίζουν τον Zdeněk Liška για τη μουσική που συνέθεσε για την ταινία “Marketa Lazarová”. 

Αν κα η πρώτη κυκλοφορία του σάουντρακ συνέβη στην Τσεχία το 1996 (από τις εταιρείες Zóna και Bonton), με την μουσική να αποκόπτεται κατ’ ευθείαν από το φιλμ (μαζί με τον υπόλοιπο ήχο, τα εφφέ, τους διαλόγους κ.λπ.), ήταν μόλις το 2018, όταν η μουσική του Zdeněk Liška παρουσιάστηκε ολόκληρη (λέμε για ένα έργο που αναπτύσσεται σε 316 σελίδες παρτιτουρών!), ερμηνευμένη από ένα σύνθετο σχήμα φωνών και οργάνων, αποτελούμενο εκ των Kateřina Kněžíková σοπράνο, Josef Moravec τενόρος, Jana Štěpánková, Josef Somr & Anna Kratochvílová spoken word, την χορωδία Martinů Voices υπό τον Lukáš Vasilek, συν το οργανικό συγκρότημα Baborák Ensemble (πιάνο, τσελέστα, hammond όργανο, κρουστά, τρομπέτες, μπάσο τρομπόνι, ευφώνιο, τούμπα) υπό τον Radek Baborák.  

Η έκδοση, που αφορούσε σε δύο CD (43:48 και 44:33 λεπτά οι διάρκειες), μπορεί να προέρχεται από το 2018, αλλά η ηχογράφηση, που ήταν «ζωντανή», συνέβη στο Forum Karlín, της Πράγας, την 9η Οκτωβρίου 2015, με το τελικό τύπωμα να το αναλαμβάνει η εταιρεία Animal Music (στην Ελλάδα από την Recordisc) του Petr Ostrouchov, ενός τσέχου κιθαρίστα, τραγουδιστή και συνθέτη σάουντρακ. 

Ας δώσουμε τώρα κάποιες επιπρόσθετες πληροφορίες για την ταινία του František Vlácil και βεβαίως για την μουσική του Zdeněk Liška. 

Zdeněk Liška Facebook Twitter
Ο συνθέτης Zdeněk Liška.

Η “Marketa Lazarová” είναι μια ιστορικού περιεχομένου ταινία (διαρκεί περί τα 165 λεπτά), που εκτυλίσσεται στον κεντρο-ευρωπαϊκό Μεσαίωνα (13ος αιώνας / σύνορα Σαξονίας-Βοημίας), σκηνοθετημένη με την βεβαιότητα τού έπους, και στηριγμένη στο μυθιστόρημα με τον ίδιο τίτλο (1931) του Vladislav Vančura. 

Το βασικό στόρι έχει να κάνει με την Marketa Lazarová (παίζει η 18χρονη Σλοβάκα Magda Vásáryová), κόρη ενός μικροκτηματία (που τα έχει καλά με την κεντρική εξουσία), η οποία απάγεται από ληστές, για να γίνει στη συνέχεια ερωμένη ενός απ’ αυτούς. Τούτο σαν αρχή, γιατί υπάρχει μια διαπλοκή σχέσεων, ανάμεσα σε πολλά πρόσωπα, που κινούνται σε αντικρουόμενα στρατόπεδα και τα οποία συμβολίζουν, κατ’ ουσίαν την διαμάχη ανάμεσα στον χριστιανισμό και τον παγανισμό, όπως κι εκείνη (την διαμάχη) ανάμεσα στις κατά τόπους φυλές και την κεντρική εξουσία. Πάνω σ’ αυτά τα δύο δίπολα στήνεται το δράμα, που εμφανίζει ποικίλες επιμέρους συγκρούσεις, με απροσδιόριστες συνέπειες για τους ήρωες. 

Η ταινία, περιττό να το πούμε, παρακολουθείται με ανοιχτό το στόμα. Έχει τέτοια και τόση λεπτομέρεια στην απεικόνιση τού χθες, που σε τρελαίνει –κάτι χολιγουντιανά έπη, μοιάζουν τελείως φτηνά μπροστά της– ενώ η ασπρόμαυρη φωτογραφία τού Bedrich Batka είναι εκπληκτική και μπορεί να συγκριθεί μόνο με εκείνη των ποιητών Ιαπώνων. Απίστευτα πλάνα από τον František Vlácil, με την εικαστική ομορφιά να παραπέμπει σε πίνακες ζωγραφικής, και με τα παιξίματα να είναι τόσο ιδανικά ξεκομμένα και ανάδελφα, πριμιτίβ σχεδόν, που νοιώθεις σαν να προέρχονται από μιαν υποκριτική μέθοδο, που δεν την αναγνωρίζεις. 

František Vlácil Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης František Vlácil.

Μέσα, λοιπόν, σε μια τόσο πολυδιάστατη αλληλεπίδραση σεναριακών και εικαστικών σχέσεων και καταστάσεων, τις οποίες χειρίζεται με μαεστρικό τρόπο, κινηματογραφικά, ο σκηνοθέτης, έρχεται η μουσική τού Zdeněk Liška, προκειμένου να αποσαφηνίσει, από την μεριά της, όλο αυτό το σύμπλεγμα, σχολιάζοντάς το. 

Το σάουντρακ του Liška είναι, εν ολίγοις, απολύτως ενσωματωμένο-κολλημένο πάνω στο φιλμ, και δύσκολα μπορεί να νοηθεί έξω από αυτό – ασχέτως αν μια «σωστή» επανηχογράφησή του, όπως αυτή της Animal Music, επιβαλλόταν. 

Ο ίδιος ο Liška, εξάλλου, και όπως κάπου διαβάσαμε, είχε εκφράσει επανειλημμένως την αντίθεσή του στην παρουσίαση των κινηματογραφικών μουσικών του έξω από τις ταινίες, για τις οποίες τις δημιουργούσε, και γι’ αυτό το λόγο τα δικά του σάουντρακ που κυκλοφορούν, σε δίσκους, είναι ελάχιστα (με τα περισσότερα εξ αυτών των ελαχίστων να τυπώνονται μετά τον θάνατό του). 

Βεβαίως, εδώ, στο 2CD “Marketa Lazarová”, o παραγωγός Petr Ostrouchov φρόντισε να διανθιστεί η μουσική τού Zdeněk Liška και με τον απαραίτητο λόγο –προστέθηκαν «δυνατότητες» με άλλα λόγια– ώστε η νέα εκτέλεση να μην εμφανίζει «τρύπες» κατανόησης, μα και γενικότερης συνοχής. Εξάλλου οι φωνές, ο λόγος, πρωτοστατούσε και στην αρχική ηχογράφηση, εκεί όπου, κατά τον συνθέτη, συνδεόταν με την χριστιανική παράμετρο, και με τις εκτεταμένες κρουστές ηχοπλοκές να συμβολίζουν την παγανιστική διάσταση. 

Σε σχέση με τις φωνές, τώρα, ο Liška δεν θα ακολουθούσε κάποια τυπική ή προβλέψιμη τακτική, είτε σύνθεσης είτε ενσωμάτωσης, στο γενικότερο soundtrack. Απεναντίας θα χειριζόταν τις φωνές (κραυγές, ψιθύρους, επιφωνήματα, έναρθρο και άναρθρο λόγο) με εντελώς «προχωρημένο» τρόπο, εκμεταλλευόμενος πρωτίστως τα φωνητικά εφέ, μα και τα κείμενα αυτά καθ’ αυτά, που αφορούσαν σε αποσπάσματα από την λατινική λειτουργία Veni Sancte Spiritus, όπως και από τον Ψαλμό 51 τής Βίβλου τού Kralice, που ήταν η πρώτη μετάφραση της Βίβλου στα τσέχικα, τον 16ον αιώνα. 

Όλον αυτό τον φωνητικό διάκοσμο τον έστησε απέναντι από τον κρουστό, επιτυγχάνοντας μια παράξενη αντίστιξη. Ο λόγος, με την παρεπόμενη νοηματοδότησή του, να έρχεται, δι’ αυτού του τρόπου, σε επικοινωνιακή σύγκρουση με την κρουστή ομοβροντία, που είναι περισσότερο φορτισμένη συναισθηματικά, άλογη, πολεμική και φιλήδονη. Το ακροαματικό αποτέλεσμα είναι όντως εντυπωσιακό! 

The Shop οn Main Street Facebook Twitter
Δύο αμερικάνικα soundtracks του Zdeněk Liška: “The Shop οn Main Street” [Mainstream, 1966] και “Adrift” [MPO Records, 1971]

Όμως και όσον αφορά στην χρήση τής υπόλοιπης οργανικής μουσικής, πέραν των φωνών εννοούμε, ο Zdeněk Liška δείχνει πως ακολουθεί πολλά από τα διδάγματα της avant-garde του ’60, με την μουσική του να μην έχει σχέση με μεσαιωνικά ή νεο-μεσαιωνικά ακούσματα, ούσα απείρως πιο περίπλοκη δομικά, με τα ποικίλα leitmotifs, να εναλλάσσονται μ’ έναν σίγουρα ευφυή τρόπο, σε απολύτως συναρπαστικές ακολουθίες – με tracks όπως το “Black grove” για παράδειγμα, από το δεύτερο CD, να σε αναστατώνουν ως ακροατή, με την πέρα για πέρα εντυπωσιακή χρήση hammond, πνευστών κ.λπ. 

Η έκδοση τής Animal Music λοιπόν, που είναι άψογα σχεδιασμένη, με το triple folded-digipak και με το δίγλωσσο (τσέχικα-αγγλικά) 34σέλιδο booklet της, άνετα μπορεί να χαρακτηριστεί ως μνημειώδης, καθώς ανταποκρίνεται άριστα στα πολύ υψηλά στάνταρντ, που είχε θέσει προ πολλού η ίδια η ταινία – η οποία, σημειωτέον, έχει κυκλοφορήσει, το 2013, σε Blu-Ray από την Criterion Collection. 

Marketa Zararova - trailer

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ