H ταινία «Marketa Lazarová», από το 1967, έχει ψηφιστεί ως η κορυφαία του τσέχικου κινηματογράφου

H ταινία “Marketa Lazarová”, από το 1967, έχει ψηφιστεί ως η κορυφαία του τσέχικου κινηματογράφου Facebook Twitter
Η “Marketa Lazarová” είναι μια ιστορικού περιεχομένου ταινία (διαρκεί περί τα 165 λεπτά), που εκτυλίσσεται στον κεντρο-ευρωπαϊκό Μεσαίωνα.
0



Ο TΣΕΧΟΣΛΟΒΑΚΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
γνώρισε πολύ μεγάλη άνθηση, στην δεκαετία του ’60. Μια γενιά σκηνοθετών βρέθηκε ξαφνικά στις επάλξεις, δημιουργώντας ταινίες που διακρίνονταν πανευρωπαϊκά και παγκόσμια, σαρώνοντας διεθνή βραβεία, σε αναγνωρισμένα φεστιβάλ, φθάνοντας και κατακτώντας ακόμη και Oscar. 

Η παραγωγή της χώρας γινόταν γνωστή στους πάντες, πολλές ταινίες διανέμονταν στην Δύση –κάποιες έφθαναν και στην Ελλάδα φυσικά–, ενώ τα κινηματογραφικά έντυπα δεν σταματούσαν να υμνούν τις τσεχοσλοβακικές ταινίες, που κόμιζαν μια «δροσιά» κι έναν «άλλον αέρα», δημιουργώντας καινούρια πρότυπα. 

Ο Φώτης Αλεξίου, σ’ ένα από τα πρώτα σοβαρά κινηματογραφικά περιοδικά που τυπώθηκαν ποτέ στην χώρα μας, τον «Ελληνικό Κινηματογράφο», γράφει αναλυτικά για τον «νέο τσεχοσλοβακικό κινηματογράφο» στο τεύχος #3-4 (Ιανουάριος-Φεβρουάριος 1967), τονίζοντας την αξία ταινιών σαν τις «Έρωτες μιας ξανθιάς» του Milos Forman (είχε προβληθεί τότε στην Ελλάδα), «Η πρώτη κραυγή» του Jaromil Jires, «Κάτι άλλο» της Vera Chytilová, «Κουράγιο για όλες τις μέρες» του Evald Schorm κ.λπ., τονίζοντας, ανάμεσα σε άλλα, τις δυσκολίες της παραγωγής και της προώθησης στα διάφορα επίπεδα. 

Οι ύμνοι και οι διθυραμβικές κριτικές, που συνοδεύουν την ταινία του František Vlácil θεωρούνται αυτονόητες και δεδομένες, όποτε γίνεται λόγος γι’ αυτήν, ενώ το ίδιο συμβαίνει πλέον και σε σχέση με την συγκλονιστική μουσική τού Zdeněk Liška, που απόκτησε φήμη πολλά χρόνια αργότερα.

Εκείνο, όμως, που μένει πάνω απ’ όλα και που αξίζει κανείς να το θυμάται είναι πως η δεκαετία του ’60 σφράγισε ανεξίτηλα την παραγωγή της χώρας. Δεν θα ήταν άστοχο, μάλιστα, αν λέγαμε πως ποτέ άλλοτε, μετά τα τέλη των σίξτις, ο κινηματογράφος της Τσεχοσλοβακίας ή των δύο ξεχωριστών χωρών, που προέκυψαν μετά το «βελούδινο διαζύγιο», της Τσεχίας και της Σλοβακίας δηλαδή, έφθασε ή έστω πλησίασε σ’ εκείνο το ανεπανάληπτο επίπεδο. Γι’ αυτό, δε, μαρτυρά ένα και μόνο γεγονός... 

H ταινία “Marketa Lazarová”, από το 1967, έχει ψηφιστεί ως η κορυφαία του τσέχικου κινηματογράφου Facebook Twitter

Το 1998 οι Τσέχοι κριτικοί ψήφισαν τις δέκα καλύτερες ταινίες, όλων των εποχών, του τσεχοσλοβακικού σινεμά. Από τις δέκα ταινίες οι εννέα είχαν γυριστεί στο διάστημα 1964-1970! Ταινίες αριστουργήματα όπως οι “Horí, má panenko” (1967) του Milos Forman (γνωστή στην Ελλάδα ως «Φωτιά... πυροσβέστες»), “Ostre sledované vlaky” (1966) του Jirí Menzel («Ο άνθρωπος που έβλεπε τα τρένα να περνούν»), “Obchod na korze” (1965) των Ján Kadár / Elmar Klos («Το μαγαζάκι της κεντρικής οδού»), “Vsichni dobrí rodáci” (1968) του Vojtech Jasný, “Prípad pro zacínajícího kata” (1969/70) του Pavel Jurácek κ.ά. 

Ποια ταινία, όμως, είχε ψηφιστεί, και μάλιστα με διαφορά, ως η πρώτη, ως η σημαντικότερη στην ιστορία του τσεχοσλοβακικού σινεμά; H “Marketa Lazarová” (1967) του František Vlácil. 

Η ταινία αυτή δεν είναι άγνωστη στην Ελλάδα, καθώς είχε προβληθεί στις Νύχτες Πρεμιέρας τον Σεπτέμβριο του 2011, ενώ το 2016 είχε παρουσιαστεί και στους κινηματογράφους μας από την New Star. Τότε, μάλιστα, είχε γραφτεί πως επρόκειτο για μιαν «ασπρόμαυρη οπτική πανδαισία», για «ένα τολμηρό αριστούργημα που παντρεύει την αίσθηση του Κουροσάβα, με τον μυστικισμό του Μπέργκμαν». 

Οι ύμνοι και οι διθυραμβικές κριτικές, που συνοδεύουν την ταινία τού František Vlácil (1924-1999) θεωρούνται αυτονόητες και δεδομένες, όποτε γίνεται λόγος γι’ αυτήν, ενώ το ίδιο συμβαίνει πλέον και σε σχέση με την συγκλονιστική μουσική τού Zdeněk Liška (1922-1983), που απόκτησε φήμη πολλά χρόνια αργότερα. Απ’ αυτό το σάουντρακ θα ξεκινήσουμε... 

H ταινία “Marketa Lazarová”, από το 1967, έχει ψηφιστεί ως η κορυφαία του τσέχικου κινηματογράφου Facebook Twitter
Απίστευτα πλάνα από τον František Vlácil, με την εικαστική ομορφιά να παραπέμπει σε πίνακες ζωγραφικής, και με τα παιξίματα να είναι τόσο ιδανικά ξεκομμένα και ανάδελφα, πριμιτίβ σχεδόν, που νοιώθεις σαν να προέρχονται από μιαν υποκριτική μέθοδο, που δεν την αναγνωρίζεις.

Ο Zdeněk Liška είναι-ήταν τσέχος (πρώην τσεχοσλοβάκος) συνθέτης, με τεράστιο μη-δισκογραφημένο έργο. Είναι γνωστός βασικά, και πρώτα-πρώτα στην πατρίδα του, μέσα από τα διάφορα σάουντρακ που συνέθεσε, για ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, κινούμενα σχέδια, τηλεταινίες, τηλεοπτικά σίριαλ, ντοκιμαντέρ κ.λπ. – μια τεράστια, σε κάθε περίπτωση, δουλειά που ξεπερνά τους 200 τίτλους! 

Διεθνώς, παγκοσμίως να πούμε, ο Zdeněk Liška είναι γνωστός για το σάουντρακ της ταινίας των Ján Kadár / Elmar Klos “Obchod Na Korze” (1965), «Το μαγαζάκι της κεντρικής οδού» δηλαδή, που είχε βραβευθεί με Oscar “Best Foreign Language Film” το 1965 (στην τελική πεντάδα τότε και «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο» του Βασίλη Γεωργιάδη). Μάλιστα πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα δισκογραφημένα σάουντρακ του Zdeněk Liška, καθώς είχε τυπωθεί από την αμερικανική εταιρεία Mainstream το 1966 (“The Shop οn Main Street”). 

Στο «Μαγαζάκι της κεντρικής οδού» –ας κάνουμε αυτή την μικρή παρένθεση–, βλέπουμε πώς ο διαφορετικός (εκεί μια κουφή, γριά Εβραία, ιδιοκτήτρια ενός μικρομάγαζου, που δέχεται το πογκρόμ των Ναζί, στη γερμανοκρατούμενη Σλοβακία) είναι ένας άνθρωπος ίδιος κι απαράλλακτος μ’ εμάς. Ένας «ξένος» άνθρωπος, που μπορεί να σε οδηγήσει να θυσιάσεις ακόμη και τη ζωή σου για ’κείνον, όταν η περίσταση το απαιτήσει. Κάτι που προκύπτει τόσο φυσικά, μέσα σ’ αυτή την τόσο απλή και καταπληκτική ταινία, ώστε να σε κάνει να ανατριχιάζεις. 

Ένα άλλο σάουντρακ του Zdeněk Liška, τυπωμένο στην Αμερική, είναι και το “Adrift” [MPO Records, 1971], συντεθειμένο για μιαν άλλη ταινία των Jan Kadár / Elmar Klos, που είχε τίτλο “Touha Zvaná Anada” (1971). 

H ταινία “Marketa Lazarová”, από το 1967, έχει ψηφιστεί ως η κορυφαία του τσέχικου κινηματογράφου Facebook Twitter

Γενικώς, ο Zdeněk Liška θεωρείται τεράστια μορφή στην πατρίδα του, ενώ και διεθνώς –κατόπιν εορτής φυσικά– η «αξία» τού ονόματός του, λόγω της αποθησαύρισης του έργου του, ανεβαίνει συνεχώς. Φυσικά, σήμερα, πολλοί γνωρίζουν τον Zdeněk Liška για τη μουσική που συνέθεσε για την ταινία “Marketa Lazarová”. 

Αν κα η πρώτη κυκλοφορία του σάουντρακ συνέβη στην Τσεχία το 1996 (από τις εταιρείες Zóna και Bonton), με την μουσική να αποκόπτεται κατ’ ευθείαν από το φιλμ (μαζί με τον υπόλοιπο ήχο, τα εφφέ, τους διαλόγους κ.λπ.), ήταν μόλις το 2018, όταν η μουσική του Zdeněk Liška παρουσιάστηκε ολόκληρη (λέμε για ένα έργο που αναπτύσσεται σε 316 σελίδες παρτιτουρών!), ερμηνευμένη από ένα σύνθετο σχήμα φωνών και οργάνων, αποτελούμενο εκ των Kateřina Kněžíková σοπράνο, Josef Moravec τενόρος, Jana Štěpánková, Josef Somr & Anna Kratochvílová spoken word, την χορωδία Martinů Voices υπό τον Lukáš Vasilek, συν το οργανικό συγκρότημα Baborák Ensemble (πιάνο, τσελέστα, hammond όργανο, κρουστά, τρομπέτες, μπάσο τρομπόνι, ευφώνιο, τούμπα) υπό τον Radek Baborák.  

Η έκδοση, που αφορούσε σε δύο CD (43:48 και 44:33 λεπτά οι διάρκειες), μπορεί να προέρχεται από το 2018, αλλά η ηχογράφηση, που ήταν «ζωντανή», συνέβη στο Forum Karlín, της Πράγας, την 9η Οκτωβρίου 2015, με το τελικό τύπωμα να το αναλαμβάνει η εταιρεία Animal Music (στην Ελλάδα από την Recordisc) του Petr Ostrouchov, ενός τσέχου κιθαρίστα, τραγουδιστή και συνθέτη σάουντρακ. 

Ας δώσουμε τώρα κάποιες επιπρόσθετες πληροφορίες για την ταινία του František Vlácil και βεβαίως για την μουσική του Zdeněk Liška. 

Zdeněk Liška Facebook Twitter
Ο συνθέτης Zdeněk Liška.

Η “Marketa Lazarová” είναι μια ιστορικού περιεχομένου ταινία (διαρκεί περί τα 165 λεπτά), που εκτυλίσσεται στον κεντρο-ευρωπαϊκό Μεσαίωνα (13ος αιώνας / σύνορα Σαξονίας-Βοημίας), σκηνοθετημένη με την βεβαιότητα τού έπους, και στηριγμένη στο μυθιστόρημα με τον ίδιο τίτλο (1931) του Vladislav Vančura. 

Το βασικό στόρι έχει να κάνει με την Marketa Lazarová (παίζει η 18χρονη Σλοβάκα Magda Vásáryová), κόρη ενός μικροκτηματία (που τα έχει καλά με την κεντρική εξουσία), η οποία απάγεται από ληστές, για να γίνει στη συνέχεια ερωμένη ενός απ’ αυτούς. Τούτο σαν αρχή, γιατί υπάρχει μια διαπλοκή σχέσεων, ανάμεσα σε πολλά πρόσωπα, που κινούνται σε αντικρουόμενα στρατόπεδα και τα οποία συμβολίζουν, κατ’ ουσίαν την διαμάχη ανάμεσα στον χριστιανισμό και τον παγανισμό, όπως κι εκείνη (την διαμάχη) ανάμεσα στις κατά τόπους φυλές και την κεντρική εξουσία. Πάνω σ’ αυτά τα δύο δίπολα στήνεται το δράμα, που εμφανίζει ποικίλες επιμέρους συγκρούσεις, με απροσδιόριστες συνέπειες για τους ήρωες. 

Η ταινία, περιττό να το πούμε, παρακολουθείται με ανοιχτό το στόμα. Έχει τέτοια και τόση λεπτομέρεια στην απεικόνιση τού χθες, που σε τρελαίνει –κάτι χολιγουντιανά έπη, μοιάζουν τελείως φτηνά μπροστά της– ενώ η ασπρόμαυρη φωτογραφία τού Bedrich Batka είναι εκπληκτική και μπορεί να συγκριθεί μόνο με εκείνη των ποιητών Ιαπώνων. Απίστευτα πλάνα από τον František Vlácil, με την εικαστική ομορφιά να παραπέμπει σε πίνακες ζωγραφικής, και με τα παιξίματα να είναι τόσο ιδανικά ξεκομμένα και ανάδελφα, πριμιτίβ σχεδόν, που νοιώθεις σαν να προέρχονται από μιαν υποκριτική μέθοδο, που δεν την αναγνωρίζεις. 

František Vlácil Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης František Vlácil.

Μέσα, λοιπόν, σε μια τόσο πολυδιάστατη αλληλεπίδραση σεναριακών και εικαστικών σχέσεων και καταστάσεων, τις οποίες χειρίζεται με μαεστρικό τρόπο, κινηματογραφικά, ο σκηνοθέτης, έρχεται η μουσική τού Zdeněk Liška, προκειμένου να αποσαφηνίσει, από την μεριά της, όλο αυτό το σύμπλεγμα, σχολιάζοντάς το. 

Το σάουντρακ του Liška είναι, εν ολίγοις, απολύτως ενσωματωμένο-κολλημένο πάνω στο φιλμ, και δύσκολα μπορεί να νοηθεί έξω από αυτό – ασχέτως αν μια «σωστή» επανηχογράφησή του, όπως αυτή της Animal Music, επιβαλλόταν. 

Ο ίδιος ο Liška, εξάλλου, και όπως κάπου διαβάσαμε, είχε εκφράσει επανειλημμένως την αντίθεσή του στην παρουσίαση των κινηματογραφικών μουσικών του έξω από τις ταινίες, για τις οποίες τις δημιουργούσε, και γι’ αυτό το λόγο τα δικά του σάουντρακ που κυκλοφορούν, σε δίσκους, είναι ελάχιστα (με τα περισσότερα εξ αυτών των ελαχίστων να τυπώνονται μετά τον θάνατό του). 

Βεβαίως, εδώ, στο 2CD “Marketa Lazarová”, o παραγωγός Petr Ostrouchov φρόντισε να διανθιστεί η μουσική τού Zdeněk Liška και με τον απαραίτητο λόγο –προστέθηκαν «δυνατότητες» με άλλα λόγια– ώστε η νέα εκτέλεση να μην εμφανίζει «τρύπες» κατανόησης, μα και γενικότερης συνοχής. Εξάλλου οι φωνές, ο λόγος, πρωτοστατούσε και στην αρχική ηχογράφηση, εκεί όπου, κατά τον συνθέτη, συνδεόταν με την χριστιανική παράμετρο, και με τις εκτεταμένες κρουστές ηχοπλοκές να συμβολίζουν την παγανιστική διάσταση. 

Σε σχέση με τις φωνές, τώρα, ο Liška δεν θα ακολουθούσε κάποια τυπική ή προβλέψιμη τακτική, είτε σύνθεσης είτε ενσωμάτωσης, στο γενικότερο soundtrack. Απεναντίας θα χειριζόταν τις φωνές (κραυγές, ψιθύρους, επιφωνήματα, έναρθρο και άναρθρο λόγο) με εντελώς «προχωρημένο» τρόπο, εκμεταλλευόμενος πρωτίστως τα φωνητικά εφέ, μα και τα κείμενα αυτά καθ’ αυτά, που αφορούσαν σε αποσπάσματα από την λατινική λειτουργία Veni Sancte Spiritus, όπως και από τον Ψαλμό 51 τής Βίβλου τού Kralice, που ήταν η πρώτη μετάφραση της Βίβλου στα τσέχικα, τον 16ον αιώνα. 

Όλον αυτό τον φωνητικό διάκοσμο τον έστησε απέναντι από τον κρουστό, επιτυγχάνοντας μια παράξενη αντίστιξη. Ο λόγος, με την παρεπόμενη νοηματοδότησή του, να έρχεται, δι’ αυτού του τρόπου, σε επικοινωνιακή σύγκρουση με την κρουστή ομοβροντία, που είναι περισσότερο φορτισμένη συναισθηματικά, άλογη, πολεμική και φιλήδονη. Το ακροαματικό αποτέλεσμα είναι όντως εντυπωσιακό! 

The Shop οn Main Street Facebook Twitter
Δύο αμερικάνικα soundtracks του Zdeněk Liška: “The Shop οn Main Street” [Mainstream, 1966] και “Adrift” [MPO Records, 1971]

Όμως και όσον αφορά στην χρήση τής υπόλοιπης οργανικής μουσικής, πέραν των φωνών εννοούμε, ο Zdeněk Liška δείχνει πως ακολουθεί πολλά από τα διδάγματα της avant-garde του ’60, με την μουσική του να μην έχει σχέση με μεσαιωνικά ή νεο-μεσαιωνικά ακούσματα, ούσα απείρως πιο περίπλοκη δομικά, με τα ποικίλα leitmotifs, να εναλλάσσονται μ’ έναν σίγουρα ευφυή τρόπο, σε απολύτως συναρπαστικές ακολουθίες – με tracks όπως το “Black grove” για παράδειγμα, από το δεύτερο CD, να σε αναστατώνουν ως ακροατή, με την πέρα για πέρα εντυπωσιακή χρήση hammond, πνευστών κ.λπ. 

Η έκδοση τής Animal Music λοιπόν, που είναι άψογα σχεδιασμένη, με το triple folded-digipak και με το δίγλωσσο (τσέχικα-αγγλικά) 34σέλιδο booklet της, άνετα μπορεί να χαρακτηριστεί ως μνημειώδης, καθώς ανταποκρίνεται άριστα στα πολύ υψηλά στάνταρντ, που είχε θέσει προ πολλού η ίδια η ταινία – η οποία, σημειωτέον, έχει κυκλοφορήσει, το 2013, σε Blu-Ray από την Criterion Collection. 

Marketa Zararova - trailer

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ