Γράμμα από τις Κάννες

Γράμμα από τις Κάννες Facebook Twitter
0

Καθένας το χαβά του, «στον καθένα το σινεμά του». Αυτός είναι ο τίτλος του αφιερώματος του φεστιβάλ για τα γενέθλιά του, με τρίλεπτες μικρού μήκους φτιαγμένες από τους σκηνοθέτες που έφτιαξαν –εκτός από το μεγάλο αφεντικό, τον Ζιλ Ζακόμπ– την καλή και την κακή φήμη των Καννών. 35 σκηνοθέτες μαζεύτηκαν και ξανακαταπιάστηκαν με την τέχνη της νιότης τους, τη συμπυκνωμένη έκφραση μιας ιδέας στη μορφή της σινεφιλικής ιστοριούλας. Πιο απλός, ο Τακέσι Κιτάνο. Πιο παιχνιδιάρηδες, οι Τζόελ και Ίθαν Κοέν (ένας καουμπόι πάει σε ένα σινεμά και δεν ξέρει αν πρέπει να διαλέξει Ρενουάρ ή Μπίλγκε Τσεϊλάν!). Πιο ειλικρινής, ο Ρομάν Πολάνσκι: παραδέχτηκε πως έχασε τη φόρμα στα μικρού μήκους. Πιο πομπώδης, ο Τεό. Πιο απαισιόδοξος, ο Κεν Λόουτς. Και ρεαλιστής ίσως, με μια ιστορία όπου ένας μπαμπάς με ένα γιο δεν βρίσκουν ταινία της προκοπής να δούνε σε ένα σινεμά, και συμφωνούν να πάνε στο κοντινότερο γήπεδο.

Στο κανονικό πρόγραμμα, μέχρι και τη Δευτέρα το μεσημέρι, καλύτερη ταινία που είδα ήταν το 4 μήνες, 3 εβδομάδες και 2 ημέρες, του Ρουμάνου Κριστιάν Μουνγκίου. Το βαρύ τίμημα μιας έκτρωσης, για το έκτρωμα του τσαουσεσκικού κομμουνισμού. Ρεαλιστικό χρονικό και εύγλωττη αλληγορία, χωρίς σκόρπια λόγια και περιττές σκηνές. Ταινία με σκηνοθετική δύναμη και καταπληκτική ερμηνεία από την Αναμαρία Μαρίνκα. Υπέροχη από την αρχή μέχρι το τέλος.

Η αρχή και το τέλος ήταν δύο σχετικές έννοιες στον Εξοστρακισμό του Ρώσου Σβιάγκιντσεφ. Τα τελευταία 20 λεπτά μάς ξεναγούν στα γεγονότα μιας ιστορίας με χριστιανικά σύμβολα, ταρκοφσκική εικονογράφηση, παρατραβηγμένη αφήγηση, ζωγραφικά κάδρα και ένα πάρα πολύ ωραίο θέμα: τη μοναξιά μιας γυναίκας στη μέση της ζωής της, πριν φύγουν τα παιδιά της και πριν ξεχάσει ποιων γονιών υπήρξε και η ίδια παιδί. Όντως, η μέση στη διαδρομή καταγωγή - κληρονομιά μπορεί να είναι ένα σκληρό ζήτημα, και μόνο ψήγματα αυτού του δράματος κολυμπάνε σε αυτή την ποιητικά πολύπλοκη και μουσκεμένη ταινία.

Οι Κοέν, Κοέν. Το No Country for Οld Μen είναι μυστήριο τρένο, με πολλούς και τρελούς φόνους, καμιά απολογία, έναν all time classic παρανοϊκό (Χαβιέρ Μπάρδεμ) και ένα φινάλε που δίνει νέο νόημα στον όρο αντικλιμάκωση. Ο κόσμος μας δεν είναι πλασμένος για γέρους γιατί πολλοί δεν προλαβαίνουν να γεράσουν, και όσοι το πετύχουν είναι πολύ κουρασμένοι για να κάτσουν και να το απολαύσουν. Αναμενόμενο στιλ αλλά πάντα αναπάντεχο περιεχόμενο, καθώς οι Κοέν δεν σταματούν να είναι εφευρετικοί, υπηρετώντας τον μηδενισμό και τη ματαιότητα με χαρακτήρες απατηλούς, παστωμένους με κινηματογραφική ηλιθιότητα.

Μου άρεσε το Control, η βιογραφία γύρω από τον σύντομο και στενόχωρο βίο του Ίαν Κέρτις των Joy Division. Εκτός από τον πειστικό πρωταγωνιστή, που τραγούδησε μια χαρά τα πένθιμα εμβατήρια του συγκροτήματος, είχε ενδιαφέρον η απίστευτα μικροαστική αντίληψη του Κέρτις για τη ζωή και τις ενοχές γύρω από τα διλήμματά του, η ανάποδη όψη αλλά και το τόσο φυσιολογικό κίνητρο για έναν καλλιτέχνη που ξεφεύγει από μια ασφυκτική μιζέρια (και συνήθως περνάει καλύτερα, εκτός αν έχει κατάθλιψη και επιληψία, όπως ο Κέρτις, ο οποίος υπέκυψε στα «τραύματά» του μόλις στα 23 του).

Ο Γκας Βαν Σαντ έκανε μια απ’ τα ίδια. Βασικά ήθελε να κινηματογραφήσει τους οριακούς αγγέλους του πάνω στα skate τους και βρήκε μια πρόφαση με
τη μορφή σεναριακού εμβολίου: ένας τυχαίος φόνος και οι ψυχολογικές συνέπειες στη ζωή ενός ανέκφραστου εφήβου που κυκλοφορεί με ένα πατίνι. Ακόμη κι έτσι, ο Βαν Σαντ ξέρει να το πάει το γράμμα. Το αγκίστρι στο έργο είναι ότι ο ήρωας μετά την πράξη του έψαχνε σε ποιον να το πει και δεν υπήρχε κανείς αξιόπιστος άνθρωπος στο διάβα του, στο σπίτι του, στο θελκτικό Paranoid Park – πουθενά.

Ο Γουόνγκ Καρ Βάι χάθηκε στην Αμερική, την ωραία Αμερική των μύθων και των τοπίων που συνήθως καταπίνει όποιον ξένο δημιουργό πάει να την εξετάσει, να τη δει αλλιώς, να τη θαυμάσει ή να ξιφουλκήσει εναντίον της με την αμφίβολη ματιά του καλλιτέχνη που δεν μπορεί να ξεχάσει την υπογραφή
του και αισθάνεται πως, ειδικά στη Αμερική, πρέπει να αφήσει φαρδιά πλατιά και τη δική του στάμπα. (Πώς την είχε γλιτώσει ο Βέντερς με το Παρίσι, Τέξας;
Ειδικά με τα υπόλοιπα που έκανε μετά;) Το Blueberry Νights είναι μια ενδιαφέρουσα θεωρία αγάπης, με ένα ωραίο, μακρύ φιλί ανάμεσα στον Τζουντ Λο και την άπειρη Νόρα Τζόουνς.

Και φυσικά υπάρχει το Zodiac, μεγάλο έργο από τον Φίντσερ, η απαρχή και η εξάπλωση του φόβου και της παράνοιας, ένα χτύπημα μεγατόνων στην καρδιά της Αμερικής των λουλουδιών και της τσιχλόφουσκας. Αυτό που το κάνει δυνατό είναι η τελετουργική έρευνα για τον serial killer του τίτλου, η εμμονική αφοσίωση των διωκτών και η αποψίλωση της εμπιστοσύνης στους εαυτούς τους και το σύστημα σε μια εποχή αναλογική και αφελή. Αρχίζει και διαφαίνεται η ωριμότητα του Ντέιβιντ Φίντσερ, αλλά και του Ρόμπερτ Ντάουνι· παρήγορο που κάποια ταλέντα σώνονται ως εκ θαύματος και λάμπουν ανακαλώντας τη μαύρη τρύπα που γνώρισαν στη ζωή τους.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ