Γράμμα από τις Κάννες

Γράμμα από τις Κάννες Facebook Twitter
0

Καθένας το χαβά του, «στον καθένα το σινεμά του». Αυτός είναι ο τίτλος του αφιερώματος του φεστιβάλ για τα γενέθλιά του, με τρίλεπτες μικρού μήκους φτιαγμένες από τους σκηνοθέτες που έφτιαξαν –εκτός από το μεγάλο αφεντικό, τον Ζιλ Ζακόμπ– την καλή και την κακή φήμη των Καννών. 35 σκηνοθέτες μαζεύτηκαν και ξανακαταπιάστηκαν με την τέχνη της νιότης τους, τη συμπυκνωμένη έκφραση μιας ιδέας στη μορφή της σινεφιλικής ιστοριούλας. Πιο απλός, ο Τακέσι Κιτάνο. Πιο παιχνιδιάρηδες, οι Τζόελ και Ίθαν Κοέν (ένας καουμπόι πάει σε ένα σινεμά και δεν ξέρει αν πρέπει να διαλέξει Ρενουάρ ή Μπίλγκε Τσεϊλάν!). Πιο ειλικρινής, ο Ρομάν Πολάνσκι: παραδέχτηκε πως έχασε τη φόρμα στα μικρού μήκους. Πιο πομπώδης, ο Τεό. Πιο απαισιόδοξος, ο Κεν Λόουτς. Και ρεαλιστής ίσως, με μια ιστορία όπου ένας μπαμπάς με ένα γιο δεν βρίσκουν ταινία της προκοπής να δούνε σε ένα σινεμά, και συμφωνούν να πάνε στο κοντινότερο γήπεδο.

Στο κανονικό πρόγραμμα, μέχρι και τη Δευτέρα το μεσημέρι, καλύτερη ταινία που είδα ήταν το 4 μήνες, 3 εβδομάδες και 2 ημέρες, του Ρουμάνου Κριστιάν Μουνγκίου. Το βαρύ τίμημα μιας έκτρωσης, για το έκτρωμα του τσαουσεσκικού κομμουνισμού. Ρεαλιστικό χρονικό και εύγλωττη αλληγορία, χωρίς σκόρπια λόγια και περιττές σκηνές. Ταινία με σκηνοθετική δύναμη και καταπληκτική ερμηνεία από την Αναμαρία Μαρίνκα. Υπέροχη από την αρχή μέχρι το τέλος.

Η αρχή και το τέλος ήταν δύο σχετικές έννοιες στον Εξοστρακισμό του Ρώσου Σβιάγκιντσεφ. Τα τελευταία 20 λεπτά μάς ξεναγούν στα γεγονότα μιας ιστορίας με χριστιανικά σύμβολα, ταρκοφσκική εικονογράφηση, παρατραβηγμένη αφήγηση, ζωγραφικά κάδρα και ένα πάρα πολύ ωραίο θέμα: τη μοναξιά μιας γυναίκας στη μέση της ζωής της, πριν φύγουν τα παιδιά της και πριν ξεχάσει ποιων γονιών υπήρξε και η ίδια παιδί. Όντως, η μέση στη διαδρομή καταγωγή - κληρονομιά μπορεί να είναι ένα σκληρό ζήτημα, και μόνο ψήγματα αυτού του δράματος κολυμπάνε σε αυτή την ποιητικά πολύπλοκη και μουσκεμένη ταινία.

Οι Κοέν, Κοέν. Το No Country for Οld Μen είναι μυστήριο τρένο, με πολλούς και τρελούς φόνους, καμιά απολογία, έναν all time classic παρανοϊκό (Χαβιέρ Μπάρδεμ) και ένα φινάλε που δίνει νέο νόημα στον όρο αντικλιμάκωση. Ο κόσμος μας δεν είναι πλασμένος για γέρους γιατί πολλοί δεν προλαβαίνουν να γεράσουν, και όσοι το πετύχουν είναι πολύ κουρασμένοι για να κάτσουν και να το απολαύσουν. Αναμενόμενο στιλ αλλά πάντα αναπάντεχο περιεχόμενο, καθώς οι Κοέν δεν σταματούν να είναι εφευρετικοί, υπηρετώντας τον μηδενισμό και τη ματαιότητα με χαρακτήρες απατηλούς, παστωμένους με κινηματογραφική ηλιθιότητα.

Μου άρεσε το Control, η βιογραφία γύρω από τον σύντομο και στενόχωρο βίο του Ίαν Κέρτις των Joy Division. Εκτός από τον πειστικό πρωταγωνιστή, που τραγούδησε μια χαρά τα πένθιμα εμβατήρια του συγκροτήματος, είχε ενδιαφέρον η απίστευτα μικροαστική αντίληψη του Κέρτις για τη ζωή και τις ενοχές γύρω από τα διλήμματά του, η ανάποδη όψη αλλά και το τόσο φυσιολογικό κίνητρο για έναν καλλιτέχνη που ξεφεύγει από μια ασφυκτική μιζέρια (και συνήθως περνάει καλύτερα, εκτός αν έχει κατάθλιψη και επιληψία, όπως ο Κέρτις, ο οποίος υπέκυψε στα «τραύματά» του μόλις στα 23 του).

Ο Γκας Βαν Σαντ έκανε μια απ’ τα ίδια. Βασικά ήθελε να κινηματογραφήσει τους οριακούς αγγέλους του πάνω στα skate τους και βρήκε μια πρόφαση με
τη μορφή σεναριακού εμβολίου: ένας τυχαίος φόνος και οι ψυχολογικές συνέπειες στη ζωή ενός ανέκφραστου εφήβου που κυκλοφορεί με ένα πατίνι. Ακόμη κι έτσι, ο Βαν Σαντ ξέρει να το πάει το γράμμα. Το αγκίστρι στο έργο είναι ότι ο ήρωας μετά την πράξη του έψαχνε σε ποιον να το πει και δεν υπήρχε κανείς αξιόπιστος άνθρωπος στο διάβα του, στο σπίτι του, στο θελκτικό Paranoid Park – πουθενά.

Ο Γουόνγκ Καρ Βάι χάθηκε στην Αμερική, την ωραία Αμερική των μύθων και των τοπίων που συνήθως καταπίνει όποιον ξένο δημιουργό πάει να την εξετάσει, να τη δει αλλιώς, να τη θαυμάσει ή να ξιφουλκήσει εναντίον της με την αμφίβολη ματιά του καλλιτέχνη που δεν μπορεί να ξεχάσει την υπογραφή
του και αισθάνεται πως, ειδικά στη Αμερική, πρέπει να αφήσει φαρδιά πλατιά και τη δική του στάμπα. (Πώς την είχε γλιτώσει ο Βέντερς με το Παρίσι, Τέξας;
Ειδικά με τα υπόλοιπα που έκανε μετά;) Το Blueberry Νights είναι μια ενδιαφέρουσα θεωρία αγάπης, με ένα ωραίο, μακρύ φιλί ανάμεσα στον Τζουντ Λο και την άπειρη Νόρα Τζόουνς.

Και φυσικά υπάρχει το Zodiac, μεγάλο έργο από τον Φίντσερ, η απαρχή και η εξάπλωση του φόβου και της παράνοιας, ένα χτύπημα μεγατόνων στην καρδιά της Αμερικής των λουλουδιών και της τσιχλόφουσκας. Αυτό που το κάνει δυνατό είναι η τελετουργική έρευνα για τον serial killer του τίτλου, η εμμονική αφοσίωση των διωκτών και η αποψίλωση της εμπιστοσύνης στους εαυτούς τους και το σύστημα σε μια εποχή αναλογική και αφελή. Αρχίζει και διαφαίνεται η ωριμότητα του Ντέιβιντ Φίντσερ, αλλά και του Ρόμπερτ Ντάουνι· παρήγορο που κάποια ταλέντα σώνονται ως εκ θαύματος και λάμπουν ανακαλώντας τη μαύρη τρύπα που γνώρισαν στη ζωή τους.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ