ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Ο Φατίχ Ακίν και η γενοκτονία

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Ο Φατίχ Ακίν και η γενοκτονία Facebook Twitter
3

 

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Ο Φατίχ Ακίν και η γενοκτονία Facebook Twitter
Ο Φατίχ Ακίν είναι ο μόνος σκηνοθέτης που το πρωί διαγωνίζεται για το Χρυσό Λέοντα με την ταινία The Cut και το βράδυ της ίδιας μέρας ξεκινάει το dj σετ του...

Ο τουρκικής καταγωγής Γερμανός σκηνοθέτης Φατίχ Ακίν πραγματεύεται το ζήτημα των Αρμενίων με ένα παλιομοδίτικο μελό περιπλάνησης και δεν φοβάται τις αντιδράσεις των εθνικιστών.

Ο Φατίχ Ακίν είναι ο μόνος σκηνοθέτης που το πρωί διαγωνίζεται για το Χρυσό Λέοντα με την ταινία The Cut, που καταπιάνεται με το ακανθώδες θέμα της γενοκτονίας των Αρμενίων από τους Τούρκους και το βράδυ της ίδιας μέρας ξεκινάει το dj σετ του, στο πάρτι στο Pachuka Beach του Λίντο, δίνοντας το έναυσμα για χορό με το Happy του Φαρέλ Γουίλιαμς.


Η γιορτή που διοργάνωσε η εταιρεία παραγωγής κατέληξε σε ένα μικρό φιάσκο εξαιτίας της τρομερής μπόρας που σήμανε το απότομο τέλος του καλοκαιριού, με νεροποντή, ανέμους, διακοπές του ηλεκτρικού ρεύματος, άρα και της μουσικής, για περίπου μισή ώρα, αλλά σήμερα ο Τουρκογερμανός σκηνοθέτης ήταν έκδηλα happy, γιατί διάβασε τις πρώτες κριτικές του τουρκικού τύπου, και παρά τις επιμέρους αντιρρήσεις, φάνηκαν θετικά προδιαθετειμένες ως προς το ίδιο το θέμα.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Ο Φατίχ Ακίν και η γενοκτονία Facebook Twitter
Ο τουρκικής καταγωγής Γερμανός σκηνοθέτης Φατίχ Ακίν πραγματεύεται το ζήτημα των Αρμενίων με ένα παλιομοδίτικο μελό περιπλάνησης και δεν φοβάται τις αντιδράσεις των εθνικιστών...


Ο Ακίν, όπως μου είπε σε μια συνέντευξη στο Tennis Club του Λίντο, μεγάλωσε με την επίσημη εκδοχή των Τούρκων για τους Αρμενίους, καθώς οι Τούρκοι γονείς του, που ζουν ακόμη στην Τραπεζούντα, του έλεγαν πως τα πράγματα δεν έγιναν ακριβώς όπως τα περιγράφουν οι Αρμένιοι. Για να κάνει την ταινία, διάβασε πολύ, βρήκε τους συγγραφείς των βιβλίων που τον ενδιέφεραν, ρώτησε και μίλησε με ανθρώπους που γνώρισαν τον ξεριζωμό από τους προγόνους τους, και δεν είχε αμφιβολίες για την αλήθεια. Θεωρεί πως οι συνθήκες στην Τουρκία είναι ωριμότερες για την υποδοχή και την αποδοχή της ταινίας, κατ' αρχήν σε θεωρητικό επίπεδο, και μετά σε καλλιτεχνικό, ειδικά τα τελευταία 7 χρόνια και μετά τη δολοφονία του τουρκοαρμένιου δημοσιογράφου Χραντ Ντινκ, ακόμη κι αν κάποιοι εξτρεμιστές εθνικιστές έχουν ήδη εκφράσει άκομψες, απειλητικές αντιρρήσεις, ως συνήθως. Η ταινία έχει ήδη βρει διανομή στην Τουρκία και θα προβληθεί κανονικά. Όπως ο ίδιος σωστά επισημαίνει, το πρόβλημα δεν πηγάζει από το επίσημο κράτος, όπως, για παράδειγμα θα έκανε με το Nymphomaniac του Λαρς φον Τρίερ, λόγω του σεξουαλικού περιεχομένου, αλλά από τυχαίους πολίτες, "που είναι ικανοί να σε σταματήσουν στο δρόμο και να σε πλακώσουν στο ξύλο, επειδή τους πρόσβαλες την εθνική τιμή".


Πριν από το The Cut, την Οδύσσεια ενός Αρμένη, που ξεκινάει από τη Συρία αμέσως μετά τις εκκαθαρίσεις και φθάνει μέχρι τις ΗΠΑ για να βρει τις δίδυμες κόρες του από τις οποίες έχει αποκοπεί, έχοντας χάσει και την ομιλία του στην πορεία, είχε σκοπό να κάνει μια ταινία για το θέμα των ανταλλαγών πληθυσμών μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων, με τον φίλο και συνεργάτη του, Αδάμ Μπουσδούκο, αλλά παράτησε το σενάριο γιατί δεν έβρισκε χρηματοδότηση, γι' αυτό και προχώρησε στο επόμενο project. Στην προσπάθεια του να προσεγγίσει διάσημους Τούρκους ηθοποιούς για αυτήν την ταινία, συνάντησε πολλούς ενδοιασμούς και ευγενική άρνηση, την οποία σεβάστηκε, κατανοώντας τον φόβο τους για τις πιθανές συνέπειες, δηλαδή τον προπηλακισμό εκεί που δεν θα το περιμένουν "ένα βράδυ, σε ένα μπαρ, από έναν μεθυσμένο, και μάλιστα με το κινητό ανοιχτό και το βιντεάκι να ανεβαίνει αμέσως στο youtube", όπως λέει, συμπληρώνοντας, "δεν αξίζει κανείς να θέσει σε κίνδυνο την υγεία του για μια ταινία!". Ναι, μα δεν είπε μόλις χθες, στη συνέντευξη Τύπου, πως αξίζει να πεθάνεις για την Τέχνη; "Ναι, το είπα γιατί δεν ήμουν ζεστός ακόμη, αλλά δεν παύει να είναι ένας καλός θάνατος", απαντάει γελώντας.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΕΝΕΤΙΑΣ/ Ο Φατίχ Ακίν και η γενοκτονία Facebook Twitter

Το πρόβλημα με το The Cut (ένας όρος που χρησιμοποιούν οι Αρμένιοι για να δηλώσουν τη σφαγή και τον ξεριζωμό) δεν είναι η ιδέα και η πρόθεση, αλλά το σενάριο. Ενώ η αφήγηση γίνεται, σωστά, μέσα από το δραματικό βίωμα ενός άνδρα που αναζητά την οικογένεια του, συνεπώς το σπίτι του έξω από την πατρίδα που δεν υπάρχει πλέον, το ίδιο το δράμα μοιάζει ισχνό και οι σκηνές στημένες και αρκετά υπολογισμένες, σα να παρακολουθούμε φασόν μελό από τα 60ς, αλλά με ηλεκτρική μουσική επένδυση αντί ν' ακούμε βιολιά. Όσο για την επιλογή της γλώσσας του ήρωα, που μιλάει στα αγγλικά, ή καθόλου όταν χάνει βίαια τη λαλιά του, τόσο ο πρωταγωνιστής Ταχάρ Ραχίμ, όσο και ο Ακίν, είπαν πως έγινε, όχι γιατί φοβήθηκαν πως τα αρμενικά δεν θα ακούγονταν πειστικά (ο Ραχίμ είπε πως θα δούλευε σκληρά για να πετύχει τη σωστή προφορά αν του το ζητούσαν) αλλά για να έχει τον έλεγχο των σκηνών ο σκηνοθέτης, καθώς η πρότερη εμπειρία του στην Ιταλία με το Σολίνο, τον έφερε στα πρόθυρα της απόγνωσης, με ντόπιους ηθοποιούς να εκφέρουν διαφορετικά το λόγο, λόγω καταγωγής, και το γύρισμα να μη λέει να ολοκληρωθεί, μέχρι να συμφωνήσουν όλοι στον ακριβή τονισμό. "Τα αρμενικά και τα τουρκικά που ακούγονται στην ταινία είναι περιορισμένα, και δεν μου δημιούργησαν πρόβλημα, όπως στην Ιταλία. Δεν ήθελα να χάνω πολύτιμες μέρες για μια λεπτομέρεια τελικά", είπε ο Φατίχ Ακίν, και μου έδωσε ραντεβού στη Θεσσαλονίκη, και φυσικά χαιρετισμούς στο μόνιμο διανομέα του, τον Ζήνο Παναγιωτίδη, ο οποίος εμφανίζεται σε ένα cameo στην ταινία.


3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

3 σχόλια