Το Φεστιβάλ Βενετίας ανήκει στους masters

Το Φεστιβάλ Βενετίας ανήκει στους masters Facebook Twitter
Zαζί Μπιτζ, Xoακίν Φίνιξ και ο σκηνοθέτης του «Joker» Toντ Φίλιπς. Credits: La Biennale di Venezia - foto ASAC
0

Η Βενετία δεν προϋποθέτει την ευγένεια. Την απαιτεί. Ο δήμαρχος της πόλης πρόσφατα επέβαλε πρόστιμα και εξανάγκασε σε αστική απέλαση τους ανυπότακτους τουρίστες που έβγαζαν δημοσίως το μπλουζάκι τους, δροσίζονταν στα σιντριβάνια ή έφτιαχναν instant καφεδάκι στα σκαλιά των μνημείων. Ακριβώς απέναντι, το Φεστιβάλ στο Λίντο απέκρουσε με σιωπηλή ευγένεια τις αυξανόμενες φωνές περί κοινωνικής κώφωσης. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Αλμπέρτο Μπαρμπέρα όχι μόνο επανέλαβε τη σταθερή αχρωματοψία στο φύλο των σκηνοθετών που προσκάλεσε στο διαγωνιστικό πρόγραμμα, περιλαμβάνοντας μόνο δύο σκηνοθέτιδες σε ένα καθαρά ανδροκρατούμενο μενού, αλλά εξασφάλισε δύο θέσεις σε δύο δακτυλοδεικτούμενους από το #metoo κίνημα, εκπροσώπους ενός ήθους που έχει δαιμονιστεί χωρίς επιστροφή από τη νέα τάξη πραγμάτων.

Ο Ρόμαν Πολάνσκι διεκδικεί Χρυσό Λιοντάρι –όσο κι αν η πρόεδρος της κριτικής επιτροπής Λουκρέσια Μαρτέλ δεν έχει κρύψει την ενόχλησή της με τη συμμετοχή του– με ένα εξαιρετικό, όσο και απαραίτητο για τον ίδιο, classic για τον αντισημιτισμό, τη μισαλλοδοξία και την αιώνια, σισύφεια αδικία, μεταφέροντας στην οθόνη το Κατηγορώ, την υπόθεση Ντρέιφους που συγκλόνισε τη Γαλλία στα τέλη του 19ου αιώνα.

Από εντελώς διαφορετικό υπόβαθρο ο Νέιτ Πάρκερ είχε ξεκινήσει με τους καλύτερους οιωνούς την καριέρα του, σκηνοθετώντας ένα αιχμηρό δράμα για τη δουλεία, το Birth of a nation. Όταν ανασύρθηκε στην επικαιρότητα μια παλιά, θεωρητικά «τελειωμένη» υπόθεση βιασμού που τον ενέπλεκε, το όνειρο πάγωσε απότομα και το πολλά υποσχόμενο ντεμπούτο του ετάφη άδοξα και βίαια – με τις φωνές διαμαρτυρίας του να πνίγονται σε μια θάλασσα από θηλυκά κατηγορώ. Με το εξίσου θυμωμένο American Skin, που προβλήθηκε σε ένα πολύ ειδικό τμήμα, μακριά από το επίσημο, επιστρέφει εκτός φόρμας, με μια μπερδεμένη και κατά τόπους αλλοπρόσαλλη αφήγηση που μπορεί να του στοιχίσει πραγματικά, δηλαδή να πληγώσει ανεπανόρθωτα την καλλιτεχνική του υπόσταση.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Αλμπέρτο Μπαρμπέρα όχι μόνο επανέλαβε τη σταθερή αχρωματοψία στο φύλο των σκηνοθετών που προσκάλεσε στο διαγωνιστικό πρόγραμμα, περιλαμβάνοντας μόνο δύο σκηνοθέτιδες σε ένα καθαρά ανδροκρατούμενο μενού, αλλά εξασφάλισε δύο θέσεις σε δύο δακτυλοδεικτούμενους από το #metoo κίνημα, εκπροσώπους ενός ήθους που έχει δαιμονιστεί χωρίς επιστροφή από τη νέα τάξη πραγμάτων.


Πέρα από τα παλιά σκάνδαλα και τις διάσπαρτες γκρίνιες, οι ταινίες φέρουν τη δύναμη και βάζουν τη σφραγίδα σε ένα φεστιβάλ. Με το Netflix καταχωρισμένο σύμμαχο (οι θεατές μάλιστα χειροκροτούν θερμά με το που αντικρίζουν το σήμα πριν από τους τίτλους αρχής) και την υποστήριξη μεγάλης γκάμας δημιουργών, το Φεστιβάλ Βενετίας φέτος αύξησε θεαματικά τους θεατές του και τροφοδοτεί εξακολουθητικά τα βραβεία της σεζόν που μόλις ξεκινά.

Το Joker του Τοντ Φίλιπς είναι το φετινό A star is born, ευτυχώς σε άλλη συσκευασία και με βαθύτερες φιλοδοξίες. Η απόπειρα απεξάρτησης του αρχικακού του Γκόθαμ από το κόμικ περιβάλλον της DC και την ανεξίτηλη στάμπα του Κρίστοφερ Νόλαν στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, αποθεώθηκε –ειδικά η χωρίς κανένα σωσίβιο, γενναία και περίτεχνη βουτιά του Χοακίν Φίνιξ στην απελπισία, σαν τον Τράβις Μπικλ στον Ταξιτζή και τον Ρούπερτ Πάπκιν στον Βασιλιά της Κωμωδίας (αμφότεροι του Ντε Νίρο, ο οποίος συμμετέχει στην ταινία του Τοντ Φίλιπς)– και απέδειξε πως το καλό Χόλιγουντ δεν έχει φραγμούς είδους ή στεγανά θεματικής επανάληψης.

Το Φεστιβάλ Βενετίας ανήκει στους masters Facebook Twitter
Ο Γκάρι Όλντμαν και ο Αντόνιο Μπαντέρας πρωταγωνιστούν στο «Laundromat» του Στίβεν Σόντερμπεργκ.

Ο Στίβεν Σόντερμπεργκ στο Laundromat βάλθηκε να εξηγήσει τα πολύκροτα Panama Papers με βέβηλα σκωπτικό ύφος, ορθά πιστεύοντας πως μια αστεία σάτιρα, ειδικά όταν η Μέριλ Στριπ δέχεται να πρωτοστατήσει σε πολλαπλούς ρόλους με όρεξη ακτιβίστριας, χωνεύεται πιο ευχάριστα από ένα πολιτικό θρίλερ – αντίθετα, ο σκαπανέας των αποκαλυπτικών exposés Κώστας Γαβράς στάθηκε μετά βίας στα πόδια του στο κινηματογραφικό υπόμνημα της ελληνικής κρίσης, στο Ενήλικοι στην αίθουσα.

Ο Νόα Μπάουμπακ σκηνοθέτησε, και βέβαια έγραψε, μία από τις καλύτερες δραματικές κομεντί των τελευταίων χρόνων και σίγουρα το επιστέγασμα αυτής της φάσης της καριέρας του με το Marriage Story, την ευαίσθητη αποκαθήλωση μιας σχέσης, όπως συνοψίζεται σταδιακά από το άχθος ενός πολύπλοκου διαζυγίου – απίθανος ο Άνταμ Ντράιβερ, αντάξιά του η Σκάρλετ Τζοχάνσον.

Ο Ολιβιέ Ασαγιάς κάνει μια παρένθεση στη γαλλική του σινεφιλία, επιστρέφοντας στη Λατινική Αμερική, όπως περίπου είχε κάνει και πριν από 9 χρόνια με το Κάρλος, αυτήν τη φορά με την κατασκοπική πλεκτάνη εναντίον της Κούβας, το Wasp Network, και πάλι με πρωταγωνιστή τον Έντγκαρ Ραμίρεζ. Χωρίς διαυγή πολιτική θέση, αυτό το πλέγμα από πραγματικά γεγονότα μοιράζεται σε πολλά πρόσωπα, έχει τις στιγμές του και, παρά το νευρώδες τέμπο του, παραμένει μετέωρο.

Ο Χιροκάζου Κορεέντα, στο ντεμπούτο του εκτός Ιαπωνίας, κατάφερε να μας βάλει όλους να ορκιζόμαστε πως η μετά από πολλά χρόνια υπέροχη Κατρίν Ντενέβ, η πρωταγωνίστρια στην Αλήθεια, μια ώριμη ηθοποιός που δεν κρατά τα προσχήματα με τους ανθρώπους της και ξυπνά μόνο όταν η κάμερα την επαινεί, είναι όντως μια κακιά γυναίκα! (Η ίδια διασκέδαζε χαμογελαστά με την όλη φάση στις συνεντεύξεις που έδωσε.)

Το Φεστιβάλ Βενετίας ανήκει στους masters Facebook Twitter
Το δράμα του Μπραντ Πιτ που αναζητά απεγνωσμένα τον πατέρα του στο «Ad Astra» αδυνατεί να σταθεί στο ύψος της σιωπηλής φιλοδοξίας του Τζέιμς Γκρέι.


Αντίθετα, ο δανεισμός από τις Κάννες του Τζέιμς Γκρέι δεν στάθηκε τόσο τυχερός. Όσο κι αν ο Αμερικανός σκηνοθέτης, που ωστόσο είχε ξεκινήσει με φόρτσα από τη Βενετία με τη Μικρή Οδησσό, προσπάθησε να προσαρμόσει την ούγια του υπαρξιακού του δράματος στο παγωμένο Διάστημα και στον ολισθηρό κόσμο της επιστημονικής φαντασίας, το δράμα του Μπραντ Πιτ που αναζητά απεγνωσμένα τον πατέρα του στο Ad Astra αδυνατεί να σταθεί στο ύψος της σιωπηλής φιλοδοξίας του.

Το ίδιο περίπου συνέβη και με τον Πάμπλο Λαραΐν. Μετά το διπλό χτύπημα την ίδια χρονιά, με την Τζάκι και το Νερούδα, η Έμα, το ασήκωτο πορτρέτο μιας νέας κοπέλας και ασταθούς μητέρας, χάνεται σε έναν προσποιητό φορμαλισμό που δυσκολεύει την πρόσβαση στο συναίσθημα που συνεχώς διαφημίζει.


Δύο από τις ενδιαφέρουσες νέες φωνές του φεστιβάλ: ο Ντέιβιντ Μισό, ο σκηνοθέτης του King με τον Τιμοτέ Σαλαμέ, που έραψε τον λόγο του Σαίξπηρ σε σύγχρονο χιτώνα δράματος και δράσης, χωρίς περιττές νεωτερικότητες, και ο Γκρίαρ Πάτερσον που με το Giants being lonely συνέδεσε απρόβλεπτα την ενηλικίωση με τα γονεϊκά πρότυπα.

Αλλά αν το φεστιβάλ πρέπει να «ανακαλύψει» έναν σκηνοθέτη και να τον παραδώσει με δάφνες και τιμές στο πλατύ κοινό, αυτός είναι ο 72χρονος Γιονφάν, ο επονομαζόμενος και πρίγκιπας της κινηματογραφίας του Χονγκ Κονγκ. Μετά από δεκαετή απουσία από τα πλατό, κάνει για πρώτη φορά κινούμενο σχέδιο και με το υπέρκομψο, συγκινητικό και πολιτικά νοήμον No 7 Cherry Lane φορτίζει με ερωτισμό και νοσταλγία το σινεμά και τις εμμονές του. Ένα ενήλικο animation απίστευτης κατασκευής και ατελείωτης ομορφιάς. Είμαι περίεργος να δω τι βραβείο θα αποσπάσει.

Το Φεστιβάλ Βενετίας ανήκει στους masters Facebook Twitter
Αν το φεστιβάλ πρέπει να «ανακαλύψει» έναν σκηνοθέτη και να τον παραδώσει με δάφνες και τιμές στο πλατύ κοινό, αυτός είναι ο 72χρονος Γιονφάν με το υπέρκομψο, συγκινητικό και πολιτικά νοήμον «No 7 Cherry Lane».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Laundromat, o ακτιβισμός της Μέριλ Στριπ

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Laundromat, o ακτιβισμός της Μέριλ Στριπ

Η νέα ταινία του Στίβεν Σόντερμπεργκ βγάζει στην οθόνη τα άπλυτα της εταιρείας Μόσακ-Φονσέκα, που εξέθεσαν ανεπανόρθωτα τα έγγραφα του Παναμά, τα πολυσυζητημένα Panama Papers
ΑΠΟ ΤΟ ΘΟΔΩΡΗ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟ
Ανταπόκριση από τη Βενετία: Ο Κώστας Γαβράς ραψωδεί την ήττα της αριστεράς

Οθόνες / Ανταπόκριση από τη Βενετία: Ο Κώστας Γαβράς ραψωδεί την ήττα της αριστεράς

Η ταινία «Ενήλικοι στην Αίθουσα» προσφέρει ακριβώς αυτό που θα περίμενε ο υποψιασμένος στο σινεμά του Κώστα Γαβρά και τις θέσεις του Γιάνη Βαρουφάκη, θεατής: ένα πολιτικό δράμα για μια αλλαγή που ματαιώθηκε άδοξα κι επώδυνα
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ