Ερεθισμένα ένστικτα και απρεπή ξεσπάσματα σε τηλεσαλονάκια

Ερεθισμένα ένστικτα και απρεπή ξεσπάσματα σε τηλεσαλονάκια Facebook Twitter
0

 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΩΝ ΗΠΑ επιτίθεται με καθηλωτική αγένεια στον καλεσμένο του, Ζελένσκι, μέσα στο Οβάλ Γραφείο. Η απίστευτη σκηνή θα μείνει στην ιστορία της τηλεόρασης, όπως όλα τα τραυματικά live που σφράγισαν τον σύγχρονο πολιτισμό, παράγοντας πολιτική, αλλά και τα ήθη, βαρβαρικά πλην όμως πολύ τηλεοπτικά. Ήταν φωτογενές το θράσος του Τραμπ όταν προσπαθούσε να εκβιάσει τον Ουκρανό Πρόεδρο να εκχωρήσει στις ΗΠΑ τον ορυκτό πλούτο της χώρας του ως απόδειξη της υποχρεωτικής ευγνωμοσύνης που οφείλει στους Αμερικανούς (ολόκληρη η συνάντηση στο Οβάλ γραφείο).

Αδιανόητο; Με όρους τηλεθέασης κάθε άλλο. Τηλεπαρουσιαστής ο Τραμπ για πολλά χρόνια [οι λεπτομέρειες στο ντοκιμαντέρ του Channel 4, που κάνει διεθνή καριέρα μέσω Netflix , έχει την αυτοπεποίθηση της ικανότητάς του να καθηλώνει το κοινό με το αδιανόητο, χωρίς να υπακούει σε κανένα από τα οικεία σενάρια της πολιτικής διαπραγμάτευσης είτε με τον λαό είτε με τους άλλους ηγέτες. Θεωρεί προφανώς ότι δεν χρειάζεται τη γλώσσα της διπλωματίας, γιατί γνωρίζει πολύ καλά την τηλεοπτική. Γνωρίζει να αξιοποιεί την αμεσότητα της τηλεοπτικής κάμερας όχι με τη χολιγουντιανή γοητεία ενός Κένεντι, ή την προσεκτικά σκηνοθετημένη ενός Ρίγκαν, ή την εκλεπτυσμένη ενός Ομπάμα, αλλά με την μπρουταλιτέ των τηλεοπτικών ριάλιτι. Ο Τραμπ ξέρει να κερδίζει το πλάνο, να κυριαρχεί στο πλατό και να αφοπλίζει τους αντιπάλους, διαμορφώνοντας το δικό του πεδίο δράσης, όπου το παλιό «παραδοσιακό» οπλοστάσιο επιχειρημάτων και τρόπων άσκησης διπλωματίας με ευγένεια και επιχειρήματα μοιάζει να ’χει ξεπεραστεί.

Πέφτουμε από τα σύννεφα; Όχι πλέον, γιατί τους κανόνες του πολιτισμού της ευγένειας και της ειρηνικής συνύπαρξης τους είχε προ πολλού καταργήσει το τηλεοπτικό ριάλιτι: ακραία ξεσπάσματα στα τηλεοπτικά σαλονάκια, απελευθέρωση ερεθισμένων ενστίκτων on camera, κυριαρχία του πιο επιθετικά χαμερπούς ή και πιο γελοία σαχλαμαρίζοντος.

Μέχρι να θυμώσουμε και να βρούμε, τουλάχιστον οι Ευρωπαίοι των παλιών δημοκρατικών αξιών, νέους όρους για τις νέες συνθήκες που διαμορφώνει η εκθαμβωτικά αγενής τηλεόραση του Τραμπ, η ιστορία μοιάζει να προχωράει κεφάλαια ή, μάλλον, να τα προσπερνάει. Το μέλλον γίνεται δυσδιάκριτο πίσω από τις κάμερες ενός τηλεοπτικά πολύ «διασκεδαστικού» παρόντος. Τα ’λεγε ο Χάξλεϊ έναν αιώνα πριν, αλλά ακόμα και στο πιο εντυπωσιακό κρεσέντο της ευφυΐας και του χιούμορ του δεν θα μπορούσε να εμπνευστεί ένα δίδυμο σαν τους Τραμπ και Μασκ. Σχεδόν, όμως, τους προφήτευσε.

This is going to be grate television… Facebook Twitter
Τηλεπαρουσιαστής ο Τραμπ για πολλά χρόνια, έχει την αυτοπεποίθηση της ικανότητάς του να καθηλώνει το κοινό με το αδιανόητο, χωρίς να υπακούει σε κανένα από τα οικεία σενάρια της πολιτικής διαπραγμάτευσης είτε με τον λαό είτε με τους άλλους ηγέτες. Φωτ.: EPA/JIM LO SCALZO

Γιατί σαν δυσοίωνη προφητεία ήταν η βραδιά της «great television» στο Οβάλ Γραφείο με τις αγοραίες τραμπικές προσβολές που κατέρριψαν με πάταγο τον πολιτισμό της ευγενούς γλώσσας του καθήκοντος. Γλώσσα στην οποία ομνύουν αιώνες τώρα ηγέτες κρατών, πολιτικοί και διπλωμάτες, υπηρετώντας ένα τελετουργικό της επισημότητας το ίδιο ανακουφιστικό για τους πολίτες με εκείνα των θρησκειών ή των κοινωνικών παραδόσεων. Πρόκειται για τον σεβασμό σε κανόνες συμπεριφοράς μιας πνευματικής και πολιτικής ελίτ, οι οποίοι είχαν πάντα και μια παιδαγωγική διάσταση, δίνοντας στους ανθρώπους κριτήρια για να ονειρευτούν μια καλύτερη ζωή και να βάλουν στόχο έναν ανώτερο εαυτό.

Πέφτουμε από τα σύννεφα; Όχι πλέον, γιατί τους κανόνες του πολιτισμού της ευγένειας και της ειρηνικής συνύπαρξης τους είχε προ πολλού καταργήσει το τηλεοπτικό ριάλιτι: ακραία ξεσπάσματα στα τηλεοπτικά σαλονάκια, απελευθέρωση ερεθισμένων ενστίκτων on camera, κυριαρχία του πιο επιθετικά χαμερπούς ή και πιο γελοία σαχλαμαρίζοντος.

Όπως η Αμερική με τον Jerry Springer και τις αρένες του, έτσι κι εμείς, τηρουμένων των αναλογιών, νομίζαμε ότι τα ’χαμε δει όλα με τους εγχώριους «μικρούτσικους» αντιγραφείς του Springer και τα αλήστου μνήμης μεταμεσονύχτια καβγατζίδικα τοκ σόου με πολιτικούς που έκαναν καριέρα σαν μαινόμενοι ταύροι στα τηλεπαράθυρα. Ήταν οι ίδιοι που έρχονταν πρώτοι κατά κανόνα σε εκλογικά ψηφαλάκια.

Μήπως έχουμε ξεχάσει στην εγχώρια τηλεόραση τα απρεπή ξεσπάσματα σε τηλεσαλονάκια ή τηλεπαράθυρα, στα οποία οδηγούσε πάντα ένας προσεκτικά σχεδιασμένος συνδυασμός καλεσμένων; Αξέχαστη τηλεοπτική στιγμή το τραυματικό για την εγχώρια δημόσια σκηνή επεισόδιο που ο Κασιδιάρης πέταξε ένα ποτήρι νερό στη Ρένα Δούρου και μετά χαστούκισε τη Λιάνα Κανέλλη, ενώ ο Γιώργος Παπαδάκης του ΑΝΤ1 υποδυόταν άριστα τον έκπληκτο οικοδεσπότη.

Η επίθεση του Κασιδιάρη σε Δούρου και Κανέλλη

Δυστυχώς, είμαστε εθισμένοι, εγχώριο και παγκόσμιο κοινό, στη βία της τηλεοπτικής απρέπειας. Απλώς δεν μπορούσαμε να φανταστούμε ότι ένας ηγέτης δημοκρατικής χώρας θα επιστράτευε τεχνικές shock on camera στις κρίσιμες για τη διεθνή ειρήνη συναντήσεις του με άλλους ηγέτες – όχι με όλους βέβαια. Με τον Μακρόν και τον Στράμερ ήταν όλο χαμόγελα και θωπείες, εμφανώς κολακευμένος. Αντιθέτως, με τον Ζελένσκι έκανε επίδειξη των απολυταρχικών του αντιλήψεων, παρουσιάζοντάς τον ως υποδεέστερο. Η Ιστορία μάς λέει ότι η απρεπής, επιθετική συμπεριφορά που αποστομώνει τον συνομιλητή υπήρξε χαρακτηριστικό των ηγετών ολοκληρωτικών καθεστώτων (ένθεν κακείθεν).

Η ιστορία της τηλεόρασης μάς διδάσκει, με τη σειρά της, ότι οι όροι της υψηλής τηλεθέασης αφορούν μια εξόχως συντηρητική κοινωνία τηλεθεατών με αλλοιωμένα κριτήρια, παραδομένη στις συγκινήσεις και με σκέψη που συρρικνώνεται σε εύηχα συνθήματα. Εδώ ακριβώς βρισκόμαστε οι πολίτες-τηλεθεατές.

ΥΓ.: Ευτυχώς, το χιούμορ θυμίζει ακόμα τον παλιό, οικείο κόσμο. Αμέσως μετά το σόου του τρόμου Τραμπ κατά Ζελένσκι ανέλαβε η σάτιρα του Saturday Night Live, σε μια σπαρταριστή παρωδία της συνάντησης 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από το νέο δόγμα Τραμπ;

Οπτική Γωνία / Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από το νέο δόγμα Τραμπ;

Το μπρα ντε φερ ΗΠΑ – Ουκρανίας, η Ε.Ε. και οι ευρύτερες συνέπειες. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο τραμπουκισμός Τραμπ κατά Ζελένσκι: Οι διάλογοι, οι κινήσεις και η ουσία της οξείας επίθεσης

Διεθνή / Τραμπουκισμός Τραμπ κατά Ζελένσκι: Οι διάλογοι, οι κινήσεις και η ουσία της οξείας επίθεσης

Τραμπ και Βανς δεν δίστασαν να τραμπουκίσουν τον Ουκρανό πρόεδρο, όταν -υποτίθεται πως- τον υποδέχθηκαν στον Λευκό Οίκο για την υπογραφή της συμφωνίας εκμετάλλευσης των ουκρανικών γαιών
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ