Έλεος με την τελετή έναρξης! Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο

Έλεος με την τελετή έναρξης! Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης και ο τιμώμενος σκηνοθέτης, Τζιμ Τζάρμους, στην Τελετή Έναρξης του 54ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
2

Μέρες Εξώστη Β' θύμισε η χθεσινή έναρξη του 54ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Γιούχα και άκομψη αντίδραση, αλλά εντελώς δικαιολογημένη, σε μια βραδιά στην οποία παραδοσιακά ασελγούν ευγενικά πολιτικοί με λογύδρια-κονσέρβες, άνευ πλοκής και σημασίας, μόνο και μόνο επειδή έχουν τη δυνατότητα, από το καταστατικό. Το κράτος πληρώνει, άρα οι υπουργοί μπορούν να ανεβαίνουν στο βήμα και να εκστομίζουν τις υποσχέσεις και τις ασαφείς δεσμεύσεις τους, λέει η παράδοση.


Μόνο που τα πράγματα άλλαξαν άρδην και όλοι γνωρίζουμε πως δεν υπάρχει μία. Το τρομερό είναι πάντως, πως κάποιοι από τους πολιτικούς είναι ατρόμητοι- διότι δε μπορεί να έχουν τόση άγνοια κινδύνου. Εκπροσωπώντας τον Υπουργό Πολιτισμού, ένας υφυπουργός αθλητισμού έβγαλε ένα speech που φαινόταν πως δεν ένιωθε, και μάλλον δεν καταλάβαινε. Όταν ανέβηκε τον χειροκρότησαν 4 άτομα από τα 1000 στην αίθουσα.


Με όσα είπε προκάλεσε κούραση, και την πλήρωσε ο επόμενος, ο ποιητής και καθηγητής, και σύμβουλος του πρωθυπουργού σε θέματα τέχνης, Δημοσθένης Δαββέτας. Προσπάθησε να αναλύσει απο που προέρχεται η λέξη φεστιβάλ και τι σημαίνει σινεμά, και αναιδώς κάποιος του φώναξε: Δεν ήρθαμε να δούμε εσένα, αλλά τον Τζιμ Τζάρμους. Ο κύριος Δαββέτας πάσχισε να πείσει την αίθουσα, πως μέσω της φιλιάς του με τον κριτικό Σερζ Ντανέ και της θητείας του Liberation, δεν είναι καθόλου άσχετος με το αντικείμενο. Είναι όμως, και με το παραπάνω. Διότι αν ήταν σχετικός κι ευαίσθητος, θα είχε πει καλησπέρα, ευχαριστώ και καληνύχτα, αντί να επιχειρήσει διάλεξη γνωριμίας, και μάλιστα με τη δασκαλίστικη εκείνη επιμονή που αντιστρατεύεται την συστολή του συγγραφέα. Μάλλον, δεν θα είχε ανέβει ποτέ στο πόντιουμ, καθώς δεν είχε τίποτε να πει, γι' αυτό και κατέβηκε πριν την ώρα του, νομίζω.


Επομένως, η γιούχα ήταν σωστή διότι οι ομιλητές, άκαιροι και φαύλοι, στο βήμα ενός θεσμού που παλεύει να κρατηθεί στις φουρτούνες, δεν έχουν θέση. Το ίδιο ισχύει και για τον σαφώς αγαπητότερο Γιάννη Μπουτάρη, ο οποίος, αναμενόμενα, απέσπασε θερμότατο χειροκρότημα. Σινεφίλ και ενεργός στα περί του φεστιβάλ, είχε το ουσιαστικό δικαίωμα να πει και δυο κουβέντες παραπάνω, αλλά δεν χρειαζόταν. Μόνο ο παρουσιαστής οφείλει να συντονίσει, ο διευθυντής να καλωσορίσει και ο τιμώμενος σκηνοθέτης να εισάγει την ταινία του.

Έλεος με την τελετή έναρξης! Από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Στην πρώτη σειρά του Ολύμπιον, Γιάννης Μπουτάρης, Τζιμ Τζάρμους και στην άκρη Γιάννης Ιωαννίδης


Δεν μου αρέσουν οι ανάγωγοι, οι οπαδικές ατάκες σε αίθουσες και εκφοβιστικές αγριάδες. Ωστόσο, έπιασα τον εαυτό μου να συμφωνεί απόλυτα με την αντίδραση, τη θυμηδία, ακόμη και με την αποδοκιμασία προς την μερίδα της πολιτικής ηγεσία που επιμένει να επικαλείται την "υποχρέωση" της να σκορπίσει λόγια του αέρα για να υπάρξει.
Ο Τζιμ Τζάρμους ήταν πυκνός και γεμάτος χάρη, πραγματικός κύριος, σεμνός και κατατοπιστικός μέσα σε 3 λεπτά για την σωτήρια ελληνική παρέμβαση στην ταινία (από τον άγγελο, όπως τον χαρακτήρισε, Χρήστο Κωνσταντακόπουλο). Χαρισματικός είναι ο ομιλητής που δεν τον χορταίνεις, γιατί δεν έχει καταχραστεί τη φιλοξενία του βήματος, ή εκείνος τον οποίο θαυμάζεις τόσο, που θέλεις να τον χειροκροτήσεις για το έργο που σου έχει προσφέρει. Ο Τζάρμους είναι και τα δύο. Και όντως, γι' αυτό συνέρρευσαν στο Ολύμπιον χθες οι θεατές, κι όχι για έναν ακόμη ανόητο, αυτόματα συντεταγμένο λόγο.


Δεν είναι αργά να απαγορευτούν οι λόγοι των πολιτικών στο Φεστιβάλ. Όχι με νόμο, αλλά με πράξη νομοθετικού περιεχομένου, που είναι και της μόδας εσχάτως.

Οθόνες
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ