Είδαμε τη νέα, εντυπωσιακή ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα στο Λοκάρνο

Είδαμε τη νέα, εντυπωσιακή ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα στο Λοκάρνο Facebook Twitter
0

Από τον Παναγιώτη Χασάπη

Είδαμε τη νέα, εντυπωσιακή ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα στο Λοκάρνο Facebook Twitter

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Λοκάρνο της Ελβετίας δεν χαρακτηρίζεται από την επιβεβλημένη χλιδή των Καννών, ούτε από το διανοουμενίστικο ύφος του φεστιβάλ της Βενετίας και του Βερολίνου. Η ατμόσφαιρα γύρω απ τη λίμνη Maggiore έχει κάτι από γιορτινό τραπέζι, από γαμήλια γιορτή. Εκεί στην πανέμορφη Piazza Grande, οι Ιταλόφωνοι Ελβετοί από το 1946 έως σήμερα, σερβίρουν σινεμά με νοστιμιά και καλούν ανθρώπους απ’ όλο τον κόσμο, να φέρουν τις κινηματογραφικές συνταγές τους. Το αναπάντεχο είναι κανόνας. Τα Κόκκινα χαλιά σχεδόν δεν υπάρχουν και στις κάμερες ποζάρουν με χάρη πρώτα οι θεατές. Οι παρουσιαστές σκοντάφτουν στα καλώδια των μικροφώνων και γελούν σα μικρά παιδιά.

Η Πόλη είναι μικρή και οι άνθρωποι τρέχουν απ το ένα σινεμά στο άλλο πεζή αλλά και με ποδήλατα για να προλάβουν προβολές. Γίνεσαι μια παρέα με τους αγνώστους που σου δίνουν πληροφορίες για ταινίες μικρού μήκους, για την πίτσα Λοκαρνέζα (όνειρο!) και για τα πιο καλά σημεία που μπορείς να κάνεις μια βουτιά στη Λίμνη. Ιταλικά, Γερμανικά Γαλλικά, Αγγλικά αντηχούν στα μεγάφωνα και φτιάχνουν μια νέα γλώσσα τόσο αστεία και τόσο πλούσια που ξεχνάς τη μητρική σου. Κι εκεί που σκας από τη ζέστη και κοιτάς με κάποια ζήλεια το καραβάκι με τους κοπανατζήδες που φεύγει για κάποιο πάρτι στη διπλανή Ασκόνα, πιάνει βροχή! Δεν θυμάμαι αν έχω δει πιο όμορφη κινηματογραφική σκηνή από αυτή: Ο Γατόπαρδος του Βισκόντι να παίζει στην τεράστια οθόνη της Piazza Grande, κι από κάτω μες τη νύχτα οι πιστοί θεατές, oι ταγμένοι του σινεμά, ν’ ανοίγουν ομπρέλες, να βάζουν αδιάβροχα, κάποιοι να προσπαθούν να προστατευτούν κάτω απ’ τις παλιές καμάρες της πλατείας, αλλά κανείς να μη φεύγει ώσπου να πέσουν οι τίτλοι. Πριν λίγα χρόνια οι αρμόδιοι είχαν δηλώσει πως για να κρατηθεί το Φεστιβάλ θέλει καλοφτιαγμένες ταινίες και λιγότερους ακριβοπληρωμένους σταρ. Τελικά βρέθηκε μια ισορροπία: Φέτος το πρόγραμμα είχε κάποιες αρκετά καλές ταινίες και μερικούς όχι πια τόσο «ακριβοπληρωμένους» σταρ!

Είδαμε τη νέα, εντυπωσιακή ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα στο Λοκάρνο Facebook Twitter
Είδαμε τη νέα, εντυπωσιακή ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα στο Λοκάρνο Facebook Twitter

Γράφω ενθουσιασμένος για τη σπουδαία Ελληνική συμμετοχή: “This film features scenes that could shock the sensitivity of some viewers.” Αυτή την πληροφορία δίνει ο κατάλογος του 67ου φεστιβάλ του Λοκάρνο για την ταινία «A Blast” με την εξαιρετική σκηνοθεσία του Σύλλα Τζουμέρκα. Η ερμηνεία της Αγγελικής Παπούλια είναι σοκαριστικά συγκινητική σε όλα τα επίπεδα. Δυνατή. Αληθινή. Αδυσώπητη. Δεν σ' αφήνει να πάρεις ανάσα. Στην κάμερα ο Παντελής Μαντζάνας είναι καταιγιστικός. Γίνεσαι ένα με την ιστορία και την ηρωίδα. Τρως χαστούκια και στην αρχή θέλεις να γελάσεις. Αποκαθηλώνεις απ το θρόνο την ανήμπορη μητέρα σου. Στήνεις στον τοίχο τον μουγκό και πανάγιο Πατέρα σου, καρπαζώνεις την υστερική αδελφή σου, επιτίθεσαι τυφλά σε όποιον σε πλαισιώνει. Σε κοιτάς στον καθρέφτη και θέλεις να τον εξαφανίσεις απ την οργή. Η Ελλάδα των τελευταίων δεκαετιών και η κακή εκπαίδευση που σου χάρισαν περνάει από τα μάτια σου και θέλεις να ουρλιάξεις. «Είναι μια τρελή ταινία», όπως πρόλαβε να μου πει ο Σύλλας Τζουμέρκας, στα ελάχιστα λεπτά που τον είδα μες την βροχή ενώ έψαχνε μια πλατεία με δύσκολο όνομα στην οποία τον περίμεναν για μια συνέντευξη. Οι πιθανότητες να σηκώσει ψηλά η Ελληνική συμμετοχή τη χρυσή λεοπάρδαλη, είναι πάρα πολλές. Το κλίμα είναι εξαιρετικό και οι κριτικές των Ελβετών ενθουσιώδεις.

Απολαύσαμε επίσης:

Το “ Τhe Full” του Ρώσου σκηνοθέτη Yury Bykov: Η προσπάθεια ενός νέου ανθρώπου στο να πείσει την διεφθαρμένη Ρώσικη ηγεσία πως ένα κτήριο πρέπει να εκκενωθεί μέσα στις επόμενες 24 ώρες. Καλά δουλεμένη ταινία με πολλές αξιώσεις για το βραβείο.

Το Ντοκιμαντέρ « Electro Boy” του Ελβετού σκηνοθέτη Marcel Gislers: Η αποδόμηση της Ελβετικής οικογενειακής ευτυχίας μέσα σε μια περίπου ώρα. Στο κέντρο ο μικρός γιος της Οικογένειας που ύστερα από μια θυελλώδη ζωή καταλήγει να ζει μακρυά, απομονωμένος και άρρωστος σε καταθλιπτική πόλη της Γερμανίας.

Οι παραλίες της ζωής μου (2008) της Agnes Varda: Η Γαλλίδα σκηνοθέτης τιμήθηκε φέτος με τη λεοπάρδαλη απ το φεστιβάλ για τη συνολική της προσφορά στο διεθνές σινεμά. Με πολύ χιούμορ η Varda κατά την απονομή έβγαλε απ την τσάντα της μια λεοπάρ φόρμα και μας απείλησε πως θα την φορέσει μπροστά μας. Η ταινία παίχτηκε ως το τέλος παρά τους τόνους βροχής.

Είδαμε από μακριά την Mellany Griffith και την Mia Farrow ως επίσημες προσκεκλημένες και μάθαμε πως ο Roman Polanski, θα δώσει τα φώτα του σε νέους σπουδαστές κινηματογράφου μέσω ενός μικρού σεμιναρίου που διοργανώνει το φεστιβάλ. Μόλις χθες ο Polanski ακύρωσε τον ερχομό του στο καντόνι του Τιτσίνο. Οι πιέσεις που άσκησαν στελέχη της κυβέρνησης για τις εκκρεμότητες του διάσημου σκηνοθέτη με τη δικαιοσύνη προφανώς και οδήγησαν σε μια τέτοια απόφαση.

Το Φεστιβάλ φέτος είναι αφιερωμένο στη Juliette Binoche . Η διάσημη ηθοποιός θα βραβευτεί στο τέλος της εβδομάδας για την προσφορά της στον κινηματογράφο ενώ παράλληλα θα προβληθεί εκτός συναγωνισμού και η ταινία «Sills Maria», του Γάλλου σκηνοθέτη Olivier Assayas στην οποία πρωταγωνιστεί.

Οι Ελβετοί και οι προσκεκλημένοι τους στις 16 του Αυγούστου συνηθίζουν να φωνάζουν απ τα μεγάφωνα μια ευχή που δεν την ακούς συχνά όταν αποχαιρετάς κάποιον ! Ευχαριστούν την όμορφη και σπουδαία πλατεία τους- την πλατεία που γέννησε αυτή τη σπουδαία γιορτή, τη μοναδική πλατεία στην Ευρώπη που χωρά μαζεμένα τόσα αστέρια.

Grazie! grazie Piazza Grande! 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ