«Δονήσεις»: Ο γολγοθάς ενός καταπιεσμένου οικογενειάρχη στη θρησκευτική οπισθοδρόμηση της Γουατεμάλας

«Δονήσεις»: Ο γολγοθάς ενός καταπιεσμένου οικογενειάρχη στη θρησκευτική οπισθοδρόμηση της Γουατεμάλας Facebook Twitter
Ο Πάμπλο φοβάται τις επιθυμίες του, κλείνεται στον εαυτό του όσο λαχταρά.
0



Ο 40ΧΡΟΝΟΣ ΠΑΜΠΛΟ
γνώριζε πως δεν είναι καθόλου εύκολο να διαλέξει, αλλά ίσως δεν περίμενε πως η τιμωρία θα ήταν τόσο βαριά. Όταν μια βροχερή νύχτα ανακοινώνει στους γονείς και την όμορφη γυναίκα του πως είναι ομοφυλόφιλος και αγαπά έναν άλλον άνδρα, ένας μικρός σεισμός, από εκείνους που τυπικά δονούν τη Γουατεμάλα, συνηγορεί στη ρωγμή που ραγίζει έναν σαθρό δεσμό.

Ο Πάμπλο προέρχεται από καλή οικογένεια, εργάζεται ως σύμβουλος και παράλληλα είναι εφημέριος στο σχήμα των ευαγγελιστών. Ο παππούς του, μαζί με μια επιτήδεια συνεργάτιδα, διατηρούν μια εκκλησία με πιστούς και ειδικεύονται στο να συνεφέρουν αμαρτωλούς, φέρνοντάς τους προ των πνευματικών ευθυνών τους.

Η κληρονομιά του Πάμπλο είναι βαριά, όπως και η επιλογή του να γίνει πατέρας δυο παιδιών, ανήκοντας πάντα στο πλαίσιο μιας συντηρητικής εστίας. Ερωτευμένος με τον μασέρ του, τον Φρανσίσκο, που κινείται στο μεθυσμένο περιθώριο με σχετική αξιοπρέπεια, δεν έχει άλλη λύση από το να αποχωρήσει οικειοθελώς και να ζήσει μαζί του, σε ένα σπίτι διερχομένων, πολύ μακριά από την πολυτέλεια που απολάμβανε μέχρι τούδε.

Η σύζυγός του τον επισκέπτεται και προσπαθεί να τον μεταπείσει. Του μιλά για το ντροπιαστικό ολίσθημά του αλλά εκρήγνυται όταν βλέπει δυο οδοντόβουρτσες στο μπάνιο – είναι οριστικό, σκέφτεται, και μη αναστρέψιμο, φοβάται. Του απαγορεύει να βλέπει τα παιδιά, και λίγο αργότερα τα νέα ταξιδεύουν και απολύεται από την αυστηρών κανονισμών δουλειά του με συνοπτικές διαδικασίες και με τη χαριστική παραχώρηση να μη μαθευτεί ο πραγματικός λόγος. Οι δεσμοί κόβονται και μένει μόνος, ένας άνδρας βαθιά διχασμένος, λυπημένος και βαρύθυμος, με τη σεξουαλική του συνεύρεση να παραχωρεί τη θέση της σε μια πράξη ανομολόγητου πόθου, αντί να ολοκληρωθεί σε ερωτική σχέση.

Η Γουατεμάλα δεν είναι μόνο η περήφανη πατρίδα των Μάγιας, αλλά μια διογκούμενη θερμοκοιτίδα όλων των αποκλίσεων της χριστιανικής πίστης, από τον καθολικισμό μέχρι τους ευαγγελιστές, με πολλές αιρέσεις ενδιάμεσα.

Παρά τις προσπάθειες του Φρανσίσκο, ο δρόμος του Πάμπλο είναι ένα μονοπάτι που ολοένα στενεύει, με τον γκρεμό της απαγορευμένης νέας ταυτότητας από τη μία και το ρέμα της υποταγής του από την άλλη μεριά.

Στις Δονήσεις, που μόλις έκαναν πρεμιέρα στη συνδρομητική πλατφόρμα Cinobo, ο Πάμπλο φοβάται τις επιθυμίες του, κλείνεται στον εαυτό του όσο λαχταρά. Προς το τέλος τρέμει στην ιδέα των επιπτώσεων που προκαλεί. Όλοι αντανακλώνται πάνω του κι εκείνος τους κουβαλά αμίλητος.

«Βέβαια και είναι δύσκολο να είσαι αδελφή εδώ, δεν είμαστε στο Λουξεμβούργο» του απαντά ο Φρανσίσκο. Στη δεύτερη ταινία του, μετά το ντεμπούτο του με το Ηφαίστειο, ο Χαϊρό Μπουσταμάντε δεν χάνει ποτέ την προσωπική πυξίδα του βασανισμένου πρωταγωνιστή, όσο επιχειρεί να συνθέσει τις κοινωνικές συνθήκες που εμποδίζουν εσωτερικά, αν και βάναυσα, την αφτιασίδωτη ευτυχία που αποζητά έστω και στο μέσον της ζωής του.

Η Γουατεμάλα δεν είναι μόνο η περήφανη πατρίδα των Μάγιας, αλλά μια διογκούμενη θερμοκοιτίδα όλων των αποκλίσεων της χριστιανικής πίστης, από τον καθολικισμό μέχρι τους ευαγγελιστές, με πολλές αιρέσεις ενδιάμεσα. Βουτηγμένη στις δοξασίες και τα δόγματα, η Γουατεμάλα κεντρίζει το ενδιαφέρον του Μπουσταμάντε: μέσα από τον φαινομενικά ορθολογικό, σίγουρα επιτυχημένο, ευγενή και καθ' όλα διαλλακτικό Πάμπλο, διακυβεύεται μια κοινωνία κολλημένη στον αδιέξοδο σκοταδισμό.

«Να το αρνηθείς, σίγουρα μπορείς να πεις ψέματα» συμβουλεύει τον παραστρατημένο γιο ο πατέρας του, μόλις ανακτά την ψυχραιμία του, στην αρχή της ταινίας. Το Tremors, που φυσικά δεν έχει καμία σχέση με το ομότιτλο cheap thrills αμερικανικό φιλμ με τις πάμπολλες συνέχειες, από το 1990 μέχρι σήμερα, είναι ουσιαστικά το πορτρέτο μιας κοινωνίας που απειλεί με πνευματική –που πολλές φορές είναι πιο ύπουλα αποτελεσματική από τη νομική– διόρθωση όσα παιδιά επιχειρούν να ζήσουν αληθινά.

Είναι μια χώρα που στριμώχνεται ανάμεσα στις πιο φαντεζί και πλούσιες σε ανθρώπινο και αφηγηματικό υλικό όμορές της – και ίσως αυτός είναι ένας σοβαρός λόγος που γνωρίζουμε τόσο λίγα γι' αυτήν.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM