«Δονήσεις»: Ο γολγοθάς ενός καταπιεσμένου οικογενειάρχη στη θρησκευτική οπισθοδρόμηση της Γουατεμάλας

«Δονήσεις»: Ο γολγοθάς ενός καταπιεσμένου οικογενειάρχη στη θρησκευτική οπισθοδρόμηση της Γουατεμάλας Facebook Twitter
Ο Πάμπλο φοβάται τις επιθυμίες του, κλείνεται στον εαυτό του όσο λαχταρά.
0



Ο 40ΧΡΟΝΟΣ ΠΑΜΠΛΟ
γνώριζε πως δεν είναι καθόλου εύκολο να διαλέξει, αλλά ίσως δεν περίμενε πως η τιμωρία θα ήταν τόσο βαριά. Όταν μια βροχερή νύχτα ανακοινώνει στους γονείς και την όμορφη γυναίκα του πως είναι ομοφυλόφιλος και αγαπά έναν άλλον άνδρα, ένας μικρός σεισμός, από εκείνους που τυπικά δονούν τη Γουατεμάλα, συνηγορεί στη ρωγμή που ραγίζει έναν σαθρό δεσμό.

Ο Πάμπλο προέρχεται από καλή οικογένεια, εργάζεται ως σύμβουλος και παράλληλα είναι εφημέριος στο σχήμα των ευαγγελιστών. Ο παππούς του, μαζί με μια επιτήδεια συνεργάτιδα, διατηρούν μια εκκλησία με πιστούς και ειδικεύονται στο να συνεφέρουν αμαρτωλούς, φέρνοντάς τους προ των πνευματικών ευθυνών τους.

Η κληρονομιά του Πάμπλο είναι βαριά, όπως και η επιλογή του να γίνει πατέρας δυο παιδιών, ανήκοντας πάντα στο πλαίσιο μιας συντηρητικής εστίας. Ερωτευμένος με τον μασέρ του, τον Φρανσίσκο, που κινείται στο μεθυσμένο περιθώριο με σχετική αξιοπρέπεια, δεν έχει άλλη λύση από το να αποχωρήσει οικειοθελώς και να ζήσει μαζί του, σε ένα σπίτι διερχομένων, πολύ μακριά από την πολυτέλεια που απολάμβανε μέχρι τούδε.

Η σύζυγός του τον επισκέπτεται και προσπαθεί να τον μεταπείσει. Του μιλά για το ντροπιαστικό ολίσθημά του αλλά εκρήγνυται όταν βλέπει δυο οδοντόβουρτσες στο μπάνιο – είναι οριστικό, σκέφτεται, και μη αναστρέψιμο, φοβάται. Του απαγορεύει να βλέπει τα παιδιά, και λίγο αργότερα τα νέα ταξιδεύουν και απολύεται από την αυστηρών κανονισμών δουλειά του με συνοπτικές διαδικασίες και με τη χαριστική παραχώρηση να μη μαθευτεί ο πραγματικός λόγος. Οι δεσμοί κόβονται και μένει μόνος, ένας άνδρας βαθιά διχασμένος, λυπημένος και βαρύθυμος, με τη σεξουαλική του συνεύρεση να παραχωρεί τη θέση της σε μια πράξη ανομολόγητου πόθου, αντί να ολοκληρωθεί σε ερωτική σχέση.

Η Γουατεμάλα δεν είναι μόνο η περήφανη πατρίδα των Μάγιας, αλλά μια διογκούμενη θερμοκοιτίδα όλων των αποκλίσεων της χριστιανικής πίστης, από τον καθολικισμό μέχρι τους ευαγγελιστές, με πολλές αιρέσεις ενδιάμεσα.

Παρά τις προσπάθειες του Φρανσίσκο, ο δρόμος του Πάμπλο είναι ένα μονοπάτι που ολοένα στενεύει, με τον γκρεμό της απαγορευμένης νέας ταυτότητας από τη μία και το ρέμα της υποταγής του από την άλλη μεριά.

Στις Δονήσεις, που μόλις έκαναν πρεμιέρα στη συνδρομητική πλατφόρμα Cinobo, ο Πάμπλο φοβάται τις επιθυμίες του, κλείνεται στον εαυτό του όσο λαχταρά. Προς το τέλος τρέμει στην ιδέα των επιπτώσεων που προκαλεί. Όλοι αντανακλώνται πάνω του κι εκείνος τους κουβαλά αμίλητος.

«Βέβαια και είναι δύσκολο να είσαι αδελφή εδώ, δεν είμαστε στο Λουξεμβούργο» του απαντά ο Φρανσίσκο. Στη δεύτερη ταινία του, μετά το ντεμπούτο του με το Ηφαίστειο, ο Χαϊρό Μπουσταμάντε δεν χάνει ποτέ την προσωπική πυξίδα του βασανισμένου πρωταγωνιστή, όσο επιχειρεί να συνθέσει τις κοινωνικές συνθήκες που εμποδίζουν εσωτερικά, αν και βάναυσα, την αφτιασίδωτη ευτυχία που αποζητά έστω και στο μέσον της ζωής του.

Η Γουατεμάλα δεν είναι μόνο η περήφανη πατρίδα των Μάγιας, αλλά μια διογκούμενη θερμοκοιτίδα όλων των αποκλίσεων της χριστιανικής πίστης, από τον καθολικισμό μέχρι τους ευαγγελιστές, με πολλές αιρέσεις ενδιάμεσα. Βουτηγμένη στις δοξασίες και τα δόγματα, η Γουατεμάλα κεντρίζει το ενδιαφέρον του Μπουσταμάντε: μέσα από τον φαινομενικά ορθολογικό, σίγουρα επιτυχημένο, ευγενή και καθ' όλα διαλλακτικό Πάμπλο, διακυβεύεται μια κοινωνία κολλημένη στον αδιέξοδο σκοταδισμό.

«Να το αρνηθείς, σίγουρα μπορείς να πεις ψέματα» συμβουλεύει τον παραστρατημένο γιο ο πατέρας του, μόλις ανακτά την ψυχραιμία του, στην αρχή της ταινίας. Το Tremors, που φυσικά δεν έχει καμία σχέση με το ομότιτλο cheap thrills αμερικανικό φιλμ με τις πάμπολλες συνέχειες, από το 1990 μέχρι σήμερα, είναι ουσιαστικά το πορτρέτο μιας κοινωνίας που απειλεί με πνευματική –που πολλές φορές είναι πιο ύπουλα αποτελεσματική από τη νομική– διόρθωση όσα παιδιά επιχειρούν να ζήσουν αληθινά.

Είναι μια χώρα που στριμώχνεται ανάμεσα στις πιο φαντεζί και πλούσιες σε ανθρώπινο και αφηγηματικό υλικό όμορές της – και ίσως αυτός είναι ένας σοβαρός λόγος που γνωρίζουμε τόσο λίγα γι' αυτήν.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ