Δέκα ισπανικά θρίλερ που αξίζει να δεις

Δέκα ισπανικά θρίλερ που αξίζει να δεις Facebook Twitter
Το Ορφανοτροφείο, 2007
0

Δημιουργό του βεληνεκούς ενός Μπουνιουέλ, ενός Ερίθε ή ενός Αλμοδόβαρ δεν έβγαλε η Ισπανία την τελευταία εικοσαετία. Στο καλλιτεχνικό κύκλωμα το ενδιαφέρον εξακολουθεί να μονοπωλεί ο Πέδρο, ξεπετάγονται που και που ενδιαφέρουσες φωνές όπως ο Χούλιο Μέντεμ και ο Φερνάντο Λεόν Ντε Αρανόα, δίχως όμως να εκπληρώνουν τις υποσχέσεις που έδωσαν αρχικά. Κι όμως η κινηματογραφία της παραμένει μία από τις δημοφιλέστερες κι αυτό οφείλεται στην στροφή των νέων δημιουργών στο σινεμά είδους.

Ρώτα και τους φουκαράδες τους υπαλλήλους των βιντεοκλάμπ που καλούνται, εσχάτως, να ανταποκριθούν στις επίμονες απαιτήσεις τις πελατείας για «κανένα φοβερό ισπανικό σαν τον Αόρατο Επισκέπτη».

Αστυνομικά, ταινίες μυστηρίου, horror, είδη δηλαδή που άλλοτε βρίσκονταν στην πρώτη γραμμή της χολιγουντιανής παραγωγής και σταδιακά παραγκωνίστηκαν, άρχισαν να απασχολούν έντονα τους νεότερους σκηνοθέτες από την Ιβηρική Χερσόνησο. Το δομικό στοιχείο ενός θρίλερ, αυτό της αγωνίας και της εκκρεμότητας δηλαδή, είναι το κοινό σημείο ανάμεσα σε όλες αυτές τις ταινίες – στην χώρα μας ο περισσότερος κόσμος βάζει τα προαναφερθέντα είδη σε μια ευρύτερη κατηγορία που βαφτίζει θρίλερ, η οποία συμπεριλαμβάνει, φυσικά, και τις ταινίες αγωνίας-, η κατασκευαστική συνέπεια και η εξυπηρέτηση του είδους είναι η βασική τους προτεραιότητα, συνεπώς δεν είναι να απορείς που σταδιακά μέσα στην περασμένη δεκαετία το ισπανικό «θρίλερ» αύξησε ραγδαία τη δημοτικότητα του, για να φτάσει σήμερα να αποτελεί εγγύηση ποιότητας και κατά κάποιο τρόπο ένα υποείδος από μόνο του για μεγάλη μερίδα σινεφίλ. Ρώτα και τους φουκαράδες τους υπαλλήλους των βιντεοκλάμπ που καλούνται, εσχάτως, να ανταποκριθούν στις επίμονες απαιτήσεις τις πελατείας για «κανένα φοβερό ισπανικό σαν τον Αόρατο Επισκέπτη».

Ακολουθούν δέκα ενδιαφέρουσες ισπανικές προτάσεις στο σινεμά είδους που, αν δεν έχετε δει, αξίζει να ανακαλύψετε. Ανάμεσα τους και ο «Αόρατος Επισκέπτης» κατόπιν λαϊκής απαίτησης.

Τesis (1996)

Το υποείδος του gialo είχε περιέλθει σε παρακμή, όταν ο Αλεχάντρο Αμενάμπαρ, ένας ισπανός σκηνοθέτης μόλις είκοσι τριών χρονών αποφάσισε να ενσωματώσει στοιχεία του σε μια (μετα)μοντέρνα αφήγηση που θέλει φοιτήτρια κινηματογράφου που κάνει τη διατριβή της για τη βία στο σινεμά να μπλέκει σε μια ιστορία με σίριαλ κίλερ σαν εκείνες που μαγνητίζουν τους σινεφίλ σε ανάλογα φιλμ. Τέτοιο έλεγχο πάνω στο υλικό του έχει ο Αμενάμπαρ που δυσκολεύεσαι να πιστέψεις ότι το Tesis είναι η πρώτη του ταινία.

 

Άνοιξε τα Μάτια (Abre los ojos, 1997)

Ρομαντικό δράμα που σταδιακά περνά στη «Ζώνη του Λυκόφωτος» και παντρεύεται με το μυστήριο, τον τρόμο και την επιστημονική φαντασία, για να καταλήξει φιλόδοξα, αν και όχι πάντα με διαύγεια, να φιλοσοφεί πάνω στη νεότητα και την απώλεια της, την σχετικότητα της αλήθειας και τις δεύτερες ευκαιρίες. Ο Τομ Κρουζ λέγεται πως ήταν με το χέρι στο τηλέφωνο πριν καν τελειώσει η προβολή για να αγοράσει τα δικαιώματα του ριμέικ – το Vanilla Sky (2001) που όλοι ξέρουμε -, η μεγάλη ταινία του Αμενάμπαρ φαινόταν κοντά και όντως ήρθε τέσσερα χρόνια μετά με το The Others(2001). Κρίμα που από τότε αναζητά την έμπνευση.

 

Άθικτος (Intacto, 2001)

Fortune στην αγγλική γλώσσα μπορεί να σημαίνει τύχη, μοίρα αλλά και περιουσία. Αυτό είναι το κλειδί για να αποκωδικοποιήσεις τον υποβλητικό γρίφο που σκάρωσε ο Χουάν Κάρλος Φρεσναντίγιο με έναυσμα μια συχνή ανθρώπινη φαντασίωση – τί θα γινόταν αν μπορούσαμε να ελέγξουμε την τύχη μας;- και αιχμή του δόρατος μια πολύ ενδιαφέρουσα προσθήκη στη μυθολογία του φανταστικού – ας το πούμε βαμπιρισμό τύχης. Πάντα ευπρόσδεκτο bonus η συμμετοχή του Μαξ Φον Σίντοφ.

Δέκα ισπανικά θρίλερ που αξίζει να δεις Facebook Twitter
Άθικτος

Το Δωμάτιο του Παιδιού (La Habitacion Del Nino, 2006)

H τηλεοπτική ανθολογία «Peliculas para no dormir» - ταινίες για να χάσεις τον ύπνο σου, δηλαδή- συγκέντρωσε την αφρόκρεμα νέων Ισπανών σκηνοθετών είδους, με ανάμεικτα αποτελέσματα. Καλύτερη όλων, παραδόξως, η συμμετοχή του παλαβού Άλεξ Ντε Λα Ιγκλέσια. Ο Ντε Λα Ιγκλέσια εδώ παραμερίζει την κακογουστιά και την υπερβολή του σινεμά του για να χτίσει ατμοσφαιρική ταινία τρόμου, όπου απόκοσμη παρουσία παίζει με τον φόβο εξημέρωσης ενός αρσενικού που έγινε πρόσφατα πατέρας και μετακόμισε σε νέο σπίτι με τη σύζυγό του. Έχει ένα jump scare που θα θυμάσαι για καιρό.

Δέκα ισπανικά θρίλερ που αξίζει να δεις Facebook Twitter
Ο Ντε Λα Ιγκλέσια εδώ παραμερίζει την κακογουστιά και την υπερβολή του σινεμά του για να χτίσει ατμοσφαιρική ταινία τρόμου

REC (2007)

H πρόταση της Ισπανίας στο δημοφιλέστατο, τότε, είδος του found footage περιορίζει την δράση σε ένα κτίριο σε καραντίνα και δανείζεται τα υπερκινητικά ζόμπι του Ντάνι Μπόιλ για να τρομοκρατήσει τηλεοπτικό συνεργείο που ατυχώς βρέθηκε εκεί ώστε να καταγράψει μια νυχτερινή βάρδια πυροσβεστών για λογαριασμό reality εκπομπής. Ξαναβλέποντάς το σήμερα θα το ήθελες λιγότερο «κουνημένο», ακόμα βρισκόμασταν στην εποχή που οι σκηνοθέτες του εν λόγω υποείδους πριμοδοτούσαν την αληθοφάνεια του «υλικού» έναντι της κινηματογραφικότητας, το τελευταίο εικοσάλεπτο, όμως, θέλοντας και μη το παρακολουθείς από τις χαραμάδες των δαχτύλων.

 

  

To Δωμάτιο του Φερμά (La Habitacion de Fermat, 2007)

Τέσσερις μαθηματικοί βρίσκονται εσώκλειστοι σε δωμάτιο που προκύπτει μακάβριο escape room και καλούνται να λύσουν μια σειρά από μαθηματικά προβλήματα για να επιβιώσουν. Η αφήγηση τύπου Cube (1997) και το φλερτ με τους Δέκα Μικρούς Νέγρους της Αγκάθα Κρίστι καθιστούν αυτό το εντιμότατο, ελαφρύ σαν πούπουλο θριλεράκι κλειστού χώρου μια απολαυστική προβολή, ιδιαίτερα για τους φαν των μαθηματικών γρίφων.

 

Το Ορφανοτροφείο (El Orfanato, 2007)

Με όχημα το μοτίβο της γονεϊκής ανησυχίας ο πρωτοεμφανιζόμενος Χουάν Αντόνια Μπαγιόνα στήνει υπό τις ευλογίες του παραγωγού Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο μια ωραιότατη φαντασματική ιστορία που κλείνει με μια συγκινητική νύξη στον Πίτερ Παν του Τζέιμς Μπάρι, αφού πρώτα μας έχει κόψει την χολή με ατμοσφαιρικές σεκάνς, όπως εκείνη του κρυφτού. Πρωταγωνιστεί η Μπελέν Ρουέντα που μέσα στα επόμενα χρόνια εξελίχθηκε σε βασική πρωταγωνίστρια του ισπανικού σινεμά είδους.

 

O Θυρωρός (Μientras Duermas, 2011)

Ο Χάουμε Μπαλαγκουέρο αρέσκεται να φέρνει το κοινό του σε δυσάρεστη θέση. Από αυτή την άποψη εδώ φλερτάρει με το magnum opus του, καθώς στήνει το φιλμ του γύρω από έναν τρομερά αρνητικό χαρακτήρα, τον θυρωρό του τίτλου, που θέλει να στερήσει την χαρά από τους ανθρώπους γύρω του. Στο φινάλε καταφεύγει στη συνήθη επωδό του σινεμά του περί αναπόφευκτης επικράτησης του Κακού με τρόπο που οριακά φλερτάρει με τη γελοιότητα, στο μεταξύ όμως έχει ενορχηστρώσει με δεξιοτεχνία μερικές εξαίρετες σεκάνς αγωνίας.

 

Το Μικρό Νησί (La Isla Minima, 2014)

Bραδυφλεγές, με τον τρόπο του συναρπαστικό αστυνομικό θρίλερ, που αναφέρεται ευθέως στο σινεμά του Ντέιβιντ Φίντσερ -στα Seven (1995) και Zodiac (2007) ιδιαίτερα-, μέσα από συχνά πλάνα από ψηλά που μαρτυρούν έναν αδιάφορο Θεό που παρατηρεί χωρίς ποτέ να παρεμβαίνει. Ξεχωρίζει και αποκτά λόγο ύπαρξης, πλην της καλής εξυπηρέτησης του είδους, επειδή ενσωματώνει στην ευρύτερη θεματική του το ταραγμένο πολιτικό παρελθόν της Ισπανίας και τα βίαια κατάλοιπά του.

 

Aόρατος Επισκέπτης (Contratiempo, 2016)

Ιδιαίτερα δημοφιλές στην χώρα μας θρίλερ από τον Οριόλ Πάουλο, ο οποίος μοιάζει κατά το στάδιο συγγραφής σεναρίου να σκέφτεται εισαγωγή και φινάλε και στην συνέχεια να προσπαθεί να υφάνει δράμα και πλοκή για να γεμίσει τα κενά και να του βγει μεγάλου μήκους, καταλήγοντας να καταφεύγει σε απιθανότητες. Τουλάχιστον εδώ η ομολογουμένως ωραία ανατροπή του φινάλε δεν καταλύει την εσωτερική λογική του υπόλοιπου φιλμ, όπως στο «Σώμα».

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ