Δέκα αλησμόνητες σκηνές από τις ταινίες του Χίτσκοκ

Δέκα αλησμόνητες σκηνές από τις ταινίες του Χίτσκοκ Facebook Twitter
5

Αν ζούσε σήμερα, ο Αλφρεντ Χίτσκοκ, θα ήταν 114 ετών. Λίγο απίθανο μας φαίνεται για ένα σκηνοθέτη, του οποίου τις ταινίες, συστηματικά, κάθε καλοκαίρι, προβάλλουν οι θερινοί κινηματογράφοι (και είναι πάντα γεμάτοι) και του οποίου τις ταινίες κάθε καλοκαίρι βλέπουμε και ξαναβλέπουμε. Ζητήσαμε από ένα φαν των ταινιών του Χίτσκοκ, τον Χρήστο Γραμματίδη να διαλέξει δέκα σκηνές από τις ταινίες του Χίτσκοκ, τις οποίες κουβεντιάζουμε κάθε τόσο. Ας διαβάσουμε αυτές που μας έστειλε:

Δέκα σεκάνς από ταινίες του Χίτσκοκ που δεν θα ξεχάσω:

1. Strangers on a train (Ο Άγνωστος του Εξπρες)
Η σκηνή του στραγγαλισμού της Μίριαμ την οποία σκηνή βλέπουμε μέσα από τον αντικατοπτρισμό στα πεσμένα στα πάτωμα γυαλιά της. Τόση φινέτσα σε σκηνή φόνου δεν έχει καταγραφεί άλλοτε στην οθόνη. Μάθημα σκηνοθεσίας.

2. Dial M for murder (Τηλεφωνήστε: Ασφάλεια Αμέσου Δράσεως)

Η σκηνή του φόνου νωρίς στο φιλμ. Η Grace Kelly μια οπτασία, η σκηνή χορογραφημένη εκπληκτικά και ο ωτακουστής στην άλλη άκρη της γραμμής του τηλεφώνου να ακούει το φόνο σε ζωντανή αναμετάδοση.

3. Rear Window (Σιωπηλός Μάρτυρας)
Η απολαυστική ηδονοβλεπτική τελευταία σκηνή. Αφού ρίχνουμε κλεφτιές ματιές σε όλα τα διαμερίσματα καταλήγουμε στη Grace Kelly, η οποία αφού μας έφαγε σε όλη την ταινία να κάνει το "αντράκι" αράζει αναπαυτικά και ξεφυλίζει το Bazaar να διαλέξει συνολάκια. Μέγας Χίτσκοκ!

4. To Catch a thief (Το Κυνήγι του Κλέφτη)
Η σκηνή που η Grace Kelly ξελογιάζει τον Cary Grant δείχνοντας του τα διαμάντια της (ξέρει ότι είναι κλέφτης αλλά είναι ριψοκίνδυνο κορίτσι). Πέρα από τη μαγεία ενός από τα πιο κλασάτα ζευγάρια που εμφανίστηκαν ποτέ στην οθόνη, το μισο-ειρωνικό παιχνίδι του μετρ Χίτσκοκ με τα πυροτεχνήματα είναι όλα τα λεφτά.

5. The Man who knew Too much (Ο Άνθρωπος που Γνώριζε Πολλά)
Το remake με τον James Stewart και την Doris Day. Ο Χίτσκοκ ξαναγυρίζει στο Χόλυγουντ μια παλιότερη ταινία της περιόδου που δούλευε στην Αγγλία. Η σκηνή που η Doris Day τραγουδάει το Que sera sera στο πιάνο και ο δάσκαλος μας δείχνει σκάλες, πόρτες, μούρες σε ένα από τα καλύτερα φινάλε ταινιών του. Άσε που η Doris Day (ιέρεια της ελαφρότητας) τραγουδάει easy listening! Σε πόσες ταινίες του Χίτσκοκ έχει συμβεί κάτι αντίστοιχο?

6. Vertigo (Δεσμώτης του Ιλίγγου)
Τι να διαλέξω? Την αρχική σκηνή του κυνηγητού στις σκεπές, τη σκηνή στο μουσείο, τη σκηνή στο καμπαναριό απ' όπου πέφτει η Κιμ Νόβακ, τη σκηνή του ονείρου του James Stewart? Είναι σαν να διαλέγεις δάχτυλο από το χέρι σου. Αν έπρεπε ντε και σώνει θα διάλεγα τη σκηνή του ονείρου, όπου ο Χίτσκοκ απλώς διδάσκει.

7. North by Northwest (Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων)
Η σκηνή που το ψεκαστικό αεροπλάνο κυνηγάει τον cary Grant μέσα στο μισοέρημο κίτρινο τοπίο. Μια από τις πλέον διάσημες σκηνές δράσης στην ιστορία του κινηματογράφου, με εκπληκτικά καδραρίσματα και φοβερό μοντάζ.

8. Psycho (Ψυχώ)
Είναι κλισέ αλλά είναι αλήθεια: η σκηνή του φόνου στο ντους. Θα μπορούσε να μπει στα οπτικοακουστικά λεξικά του μέλλοντος δίπλα στον ορισμό της λέξης "κινηματογράφος".

9. The Birds (Τα Πουλιά)
Οι περισσότεροι θα σας πουν τη σεκάνς στο σχολείο με τα πουλιά στο προαύλιο και την κατοπινή επίθεση στα παιδιά (που έχει και πολύ χιούμορ του πάντα είρωνα και σαρκαστικού Χίτσκοκ). Εγώ θα διαλέξω τη σεκάνς με την έκρηξη στο βενζινάδικο πρώτον γιατί τα άνωθεν πανοραμίκ του Χίτσκοκ είναι ποίηση και δεύτερον γιατί λατρεύω το στιγμιότυπο με την πρωταγωνίστρια στον τηλεφωνικό θάλαμο.

10. Family Plot (Στη Σκιά του Τρόμου)
Και μια λιγότερο γνωστή: από την τελευταία ταινία του Χίτσκοκ η σκηνή με το ζευγάρι στο αυτοκίνητο με κομμένα τα φρένα. Ξεκαρδιστική σεκάνς που την βάζω για θυμίσω ότι ο Χίτσκοκ εκτός από μετρ του τρόμου ήταν και μετρ του χιούμορ.

*****

Οθόνες
5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΕΣ ΟΙ ΣΚΗΝΕΣ..Στα "Πουλια" η Tippi Hedren, καθεται στο παγκακι εξω απο το σχολειο και αναβει ενα τσιγαρο. Η φωνη των παιδιων που τραγουδανε ακουγεται στην αυλη, ομως....... http://www.youtube.com/watch?v=ydLJtKlVVZwCrows on the Playground - The Birds (5/11) Movie CLIP (1963) HD
Τα αγαπημένα μου πλάνα είναι 2: το 1ο είναι στο North by Northwest το στατικό πλάνο από ψηλά στον Κάρι Γκράντ ενώ τρέχει να ξεφύγει, αμέσως μόλις έχει παγιδευτεί με το μαχαίρι σε δημόσιο χώρο, και το 2ο στο Strangers on a train, όταν ο πρωταγωνιστής αντιλαμβάνεται μέσα από το ταξί τον έτερο stranger να τον κοιτά από μακριά στεκόμενος μαυροντυμένος μπροστά σε ένα πελώριο κτίριο με λευκούς πυλώνες... Ανατριχιαστικά καλοδουλεμένα πλάνα για μένα!