ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Coming 2 America: Η μουχλιασμένη επιστροφή του Έντι Μέρφι

Coming 2 America Facebook Twitter
Tο βάρος πέφτει στον αυτοκρατορικό Έντι Μέρφι, που εξακολουθεί να προστάζει την οθόνη, που λένε και οι Αμερικανοί αναλυτές, αλλά αδυνατεί τη (ξανα)ζωντανέψει.
0

Σε μια συνέντευξη που έδωσε στον Ντέιβιντ Λέτερμαν την εποχή που το κοινό τον υποδεχόταν παραληρηματικά, στα ωραία ’80s, ο Έντι Μέρφι κλήθηκε να απαντήσει για το φημολογούμενο πρόβλημά του με τον Μπιλ Κόσμπι.

Ο θριαμβευτής του box-office με τον «Μπάτσο του Μπέβερλι Χιλς», ήδη αγαπητός στο κύκλωμα της αμερικανικής κωμωδίας με τις πρώτες του εμφανίσεις στο Saturday Night Live και αξιοπρόσεκτος από μερίδα κριτικών χάρη στις «48 Ώρες» και το «Πολυθρόνα για δύο», έδειξε να σφίγγεται, μετρώντας τις κουβέντες του απέναντι σε ένα τοτέμ της τηλεοπτικής και κινηματογραφικής εφαρμογής του stand-up σε κωμωδία καταστάσεων, τον πιο δημοφιλή συνάδελφό του, αξιοσέβαστο στον χώρο και παραδειγματικά πλούσιο, και φυσικά πρότυπο στην αφροαμερικανική κοινότητα.

Χαλαρώνοντας προσεκτικά, είπε πως δεν υπήρχε πρόβλημα, απλώς ο Κόσμπι του κρατούσε μούτρα για την απερίσκεπτη βωμολοχία του, και μάλλον τον έκρινε αυστηρά ‒ αν έχει κάποιος αντίρρηση, ας δει το ηλεκτρισμένο show του Μέρφι, «Raw», μια συρραφή από τις φινιρισμένες, αλλά χειμαρρώδεις παραστάσεις του σε ένα stand-up «παλαιάς κοπής», που αποδείκνυε την καταιγιστική αλλά και οργανωμένη ιδιοφυΐα του σαρωτικού νεαρού.

Στην επανεμφάνισή του στο SNL το 2018, ο Κόσμπι είχε αμαυρωθεί ήδη και καταδικαστεί στα μάτια του κόσμου και των δικών του, και ο Μέρφι δεν παρέλειψε να τον καρφώσει με ένα αιχμηρό αστείο, ένα από τα λίγα μαστιγώματα σε μια απλώς ικανοποιητική performance που παραδόξως έλαβε εγκώμια και του χάρισε, πολύ καθυστερημένα, το πρώτο του Emmy.

Ως Ακίμ, ο Μέρφι εγκλωβίζεται από το ξεκίνημα και στέκει σαν μαρμαρωμένος βασιλιάς, βαριεστημένος, σαν να έχει τον νου του στο υπόλοιπο all black cast και συνεργείο.

Και πώς ήρθαν τα πράγματα: ο 60χρονος Μέρφι, πατέρας 10 παιδιών και ακηλίδωτος σε ένα σινάφι που γνωρίζει κοσμοϊστορικές ρήξεις, επανέρχεται με το «Coming 2 America», υποδυόμενος, σε μια προσέγγιση που συγγενεύει στο πνεύμα και στις ευθύνες, τον δόκτορα Χάξταμπλ, τον ανώδυνο και εν πολλοίς διδακτικό χαρακτήρα που έπαιξε ad nauseam στο «Bill Cosby Show» ο… πρωτότυπος πατερούλης, στο φεγγάρι της ασύλληπτης δόξας του.

Coming 2 America Facebook Twitter
Το «Coming 2 America» γνωρίζει τη meta-φύση του και σε ορισμένες περιπτώσεις την επισημαίνει.

Μέσα στα χρόνια, κανείς δεν αμφισβήτησε την πηγαία ευστροφία, το σεμιναριακό timing και τη θηριώδη μεταδοτικότητα του Μέρφι. Τις κινηματογραφικές του επιλογές, ναι, πολύ! Για κάθε Τζέιμς Έρλι, τον τραγουδιστή στο «Dreamgirls» που απέδωσε χαρισματικά, και μάλιστα με περίσσια υποκριτική δεινότητα, και βρέθηκε μια ανάσα από τα Όσκαρ, δεν υπήρχε μόνο ένα «Norbit», και μάλιστα την ίδια χρονιά, αλλά ένας «Pluto Nash» ή το «Meet Dave» στη συνέχεια. Ως αντίβαρο του περίτεχνου διπλού ρόλου στο «Bowfinger» (που κάνει το «Ο ηλίθιος και ο πανηλίθιος» να ντρέπονται) γύριζε μια σειρά από αδιάφορα μηδενικά στον λογαριασμό του ‒ μερικά από τα οποία παραδέχεται και ο ίδιος. Και για κάθε πολυπρόσωπη μεταμόρφωση στο «Nutty Professor» ή στον Dolittle, που σίγουρα περιείχε, αθροιστικά, πολλά αστεία σκετς, ξεφύτρωναν αχρείαστες συνέχειες, δαπανηρά τεντώματα, προορισμένα για το πλατύ κοινό και την προίκα των παιδιών του.

Σε μια πρόχειρη αναδρομή της 40χρονης καριέρας του, ο Μέρφι έχει ειδικευτεί στα σίκουελ, αν και συχνά δίνει την εντύπωση πως περνά διαστήματα μακράς ξεκούρασης, με την ηθελημένη αποχή του να φανερώνει μια απροθυμία να ρισκάρει με τις προτάσεις που σίγουρα δέχεται συνεχώς ή να ψάξει για πρωτότυπο υλικό. Οι καλύτεροι ρόλοι του δεύτερου μισού της καριέρας του είναι ο γάιδαρος στον «Σρεκ», μια υπέροχη κατασκευή κινουμένου σχεδίου, ενδεικτική της ταχύτητας και της επινοητικότητάς του, και η επιστροφή του στη δεκαετία του ’70 με το προπέρσινο «Dolemite is my name» του Netflix, φόρος τιμής στα blacksploitation b movies και στην αρχική του αγάπη για το σινεμά των αυθεντικών υλικών, στο πάθος για ψυχαγωγία και στην αγάπη του να κερδίσει το κοινό. Ήταν απολαυστικός, είχε πολλή πλάκα, επιτέλους έπαιξε εκτός της ζώνης της άνεσής του και σκόρπισε αισιοδοξία για ένα ουσιαστικό σήκωμα μανικιών. 

Η συνέχεια του εξαιρετικά επιτυχημένου και αγαπητού «Coming to America» για λογαριασμό της Paramount, που λόγω των συνθηκών κατέληξε στην Amazon έναντι 125 εκατομμυρίων δολαρίων, αντιμετωπίστηκε με συμπάθεια και κάποιες προσδοκίες, με την ελπίδα να επαναληφθεί το οικείο και συχνά βέβηλο χιούμορ που πλαισίωσε την επεισοδιακή επίσκεψη στο Κουίνς της Νέας Υόρκης του πρίγκιπα Ακίμ και του επιπόλαιου βοηθού του προς άγραν κατάλληλης νύφης και μέλλουσας βασίλισσας του υπερήφανου κρατιδίου του.

Coming 2 America Facebook Twitter
O Τζέιμς Ερλ Τζόουνς στο ρόλο του πατέρα του Ακίμ (Έντι Μέρφι).

Σίγουρα, τα πράγματα έχουν αλλάξει σε σχέση με το 1988, μια μακρινή οπτασία σχετικής ελευθεριότητας στη φλούο πόλη των Δίδυμων Πύργων. Ο Ακίμ μαθαίνει από τον πατέρα του (Τζέιμς Ερλ Τζόουνς), με τη βοήθεια του τσαντίλα μάγου της φυλής, που σιχαίνεται και φτύνει συνεχώς τον καλύτερο φίλο του πρίγκιπα, τον Σέμι (Αρσένιο Χολ), πως έχει έναν γιο στην Αμερική, καρπό μιας ναρκωμένης βραδιάς που πέρασε με μια γυναίκα σε ένα μπαρ. 

Ο Ακίμ έχει επιτέλους τη δυνατότητα να εκπληρώσει την επιθυμία του ετοιμοθάνατου πατέρα του να εμπιστευτεί το οπισθοδρομικά παραδοσιακό κράτος σε έναν άρρενα κληρονόμο, παραγνωρίζοντας πως η μεγάλη από τις τρεις κόρες του προετοιμάζεται μια ζωή να υπερασπιστεί τον θρόνο, σωματικά και ψυχικά, κυρίως έναντι ενός πονηρού πολέμαρχου (Γουέσλι Σνάιπς) που καραδοκεί για να συνάψει βεβιασμένη ανακωχή, με το αζημίωτο.

Ο Ακίμ βρίσκει και κουβαλά στο φυσικό του περιβάλλον τον 30χρονο Λαβέλ (Τζερμέιν Φόουλερ), έναν έξυπνο αλλά αχαΐρευτο τύπο, που έχει κλοτσήσει κάθε ευκαιρία που του έχει δοθεί, μαζί με την απρόβλεπτη, πληθωρική μητέρα του. Γι’ αυτούς παρουσιάζεται μια χρυσή ευκαιρία να ξεφύγουν από τη μιζέρια του Κουίνς. Για τον Ακίμ, που δεν μπαίνει καν στον πειρασμό ενός απλού τεστ εξακρίβωσης ταυτότητας, το οποίο σίγουρα θα έπαυε όλη την ταινία πριν την ώρα της, είναι μια περίοδος δοκιμασίας που ο Μέρφι μεταφράζει σε αμήχανη σειρά ανέκφραστων αντιδράσεων, σαν να έχει σταματήσει τον χρόνο, μαζί με το φιλόδοξο, υπερμέγεθες πρότζεκτ που προκαλεί νοσταλγία και πατάει στα ίδια αστεία, μεταφέροντας σε κάποιες φάσεις ολόκληρες σκηνές από το original.

Coming 2 America Facebook Twitter
Ο Έντι Μέρφι σε καλή φόρμα ως αθυρόστομος και ευπρόσδεκτα politically incorrect μπαρμπέρης ανάμεσα στις πολλές μεταμορφώσεις του στην ταινία.

Το βασίλειο της Ζαμούντα, που κινηματογραφικά προηγήθηκε εκείνου της Γουακάντα (γι’ αυτό μπορεί να παινευτεί), εξακολουθεί να στερείται προσωπικότητας ‒ακόμα και η αφρικανική εμπειρία απαιτεί πιο συγκεκριμένο πλαίσιο‒ και τα σκηνικά του παλατιού θυμίζουν έντονα το βιντεοκλίπ του Μάικλ Τζάκσον από το 1992, «Remember the time», όπου μάλιστα έπαιζε, εξίσου νωχελικά ο Μέρφι, σε ένα στυλ φαραωνικά νεόπλουτο, με τους κήπους να εκτείνονται, απρόσωπα και γενικευμένα, σε ένα στυλ νοικοκυρεμένου Μπέβερλι Χιλς. 

Η Ρουθ Κάρτερ, η οποία κέρδισε Όσκαρ για τα κοστούμια του «Μαύρου Πάνθηρα» και συνεργάστηκε με τον Αμερικανό ηθοποιό στο «Dolemite», κάνει πάρτι υπερβολής και έθνικ συνθέσεων για όλο το καστ, που περιλαμβάνει έξτρα εμφανίσεις από τον Μόργκαν Φρίμαν, που απαγγέλλει σε καθήκοντα mc, και την Kάντις Νάιτ, θρυλική και απαράλλαχτη σε όψη και φωνάρα.

Η ταινία πάει κι έρχεται στην Αμερική και την τεχνητή Αφρική, με άτσαλα χρονικά περάσματα σε επίπεδο μοντάζ, ξαναζεσταμένα ή καθόλου αστεία, διαδικαστική πλοκή που υπηρετεί μια εντελώς αναμενόμενη ντισνεϊκή αφήγηση και πρωτόλεια ανάπτυξη των χαρακτήρων, και ανακουφιστικά, αν και πολύ σύντομα, ξέφωτα τραγουδιών, και του περίφημου κουρείου, με τον Έντι Μέρφι σε καλή φόρμα ως αθυρόστομο και ευπρόσδεκτα politically incorrect μπαρμπέρη και Εβραίο θαμώνα, ανάμεσα στις πολλές μεταμορφώσεις του στην ταινία.

Coming 2 America Facebook Twitter
Η Ρουθ Κάρτερ, η οποία κέρδισε Όσκαρ για τα κοστούμια του «Μαύρου Πάνθηρα» και συνεργάστηκε με τον Αμερικανό ηθοποιό στο «Dolemite», κάνει πάρτι υπερβολής και έθνικ συνθέσεων για όλο το καστ.

Ως Ακίμ, ο Μέρφι εγκλωβίζεται από το ξεκίνημα και στέκει σαν μαρμαρωμένος βασιλιάς, βαριεστημένος, σαν να έχει τον νου του στο υπόλοιπο all black cast και συνεργείο, με την εξαίρεση του λευκού σκηνοθέτη Κρεγκ Μπρούερ και του τυπίστα κωμικού Λούι Άντερσον, του μοναδικού μη Aφροαμερικανού ηθοποιού από την πρώτη ταινία ‒ είναι γνωστή η τότε πίεση του στούντιο στον Μέρφι να προσλάβει έναν λευκό, εννοώντας ένα μεγάλο όνομα που πουλάει, με εκείνον να επιλέγει τον συνάδελφό του Άντερσον, για να τους μπει στο μάτι.

Το «Coming 2 America» γνωρίζει τη meta-φύση του και σε ορισμένες περιπτώσεις την επισημαίνει. «Ήταν συμπαθέστερος τύπος ως πρίγκιπας» λέει κάποιος στη Νέα Υόρκη, που γνώριζε τον Ακίμ πριν γίνει βασιλιάς, και όταν έρχεται η κουβέντα στο αμερικανικό σινεμά, ένας άλλος διαπιστώνει πως ό,τι έχει να προσφέρει πλέον είναι περιπέτειες με υπερήρωες, συνέχειες και remakes παλιών ταινιών που κανείς δεν επιζητά ‒ αμφότερες οι παρατηρήσεις ορθές.

Το metro άγγιγμα που προκύπτει από την υποβαθμισμένη θέση της γυναίκας στο βασίλειο τοποθετείται ευπειθώς και συνεπώς από τον ικανό, αλλά εδώ εντελώς αποστασιοποιημένο σεναριογράφο Κένια Μπάρις (δημιουργός του τηλεοπτικού «black-ish») και το βάρος πέφτει στον αυτοκρατορικό Έντι Μέρφι, που εξακολουθεί να προστάζει την οθόνη, που λένε και οι Αμερικανοί αναλυτές, αλλά αδυνατεί τη (ξανα)ζωντανέψει.

Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ