Απεργία την Πρωτομαγιά

Borat Subsequent Moviefilm (2020): Θα γελάσεις, αλλά το στοιχείο του αιφνιδιασμού έχει χαθεί

Borat Subsequent Moviefilm (2020): Θα γελάσεις, αλλά το στοιχείο του αιφνιδιασμού έχει χαθεί Facebook Twitter
Σε επίπεδο σάτιρας τίποτε νεότερο σε σχέση με την πρώτη ταινία δεν έχει να κομίσει, πέραν μιας επικαιροποίησης, η δε επιμονή της να βάλλει κατά του τραμπικού επιτελείου τής δίνει έναν περιστασιακό χαρακτήρα.
0



Ο ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΗΣ ΡΕΠΟΡΤΕΡ ΜΠΟΡΑΤ από το Καζακστάν επιστρέφει στις ΗΠΑ για να συσφίξει τις σχέσεις ανάμεσα στα δύο κράτη, προσφέροντας σπονδή στους «Θεούς» της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης, σε ένα σίκουελ του Amazon Prime στη σπαρταριστή δημιουργία του 2006, του οποίου μόνο αιφνιδιαστικό στοιχείο είναι η ίδια η ύπαρξή του – πληροφορηθήκαμε γι' αυτό μόλις έναν μήνα πριν.

Το στοιχείο του αιφνιδιασμού έχει χαθεί πια, κι αν ο Σάσα Μπάρον Κοέν βρίσκει τον τρόπο να λύσει το πρόβλημα απέναντι σε ανυποψίαστους (και μη) συμμετέχοντες, η ταινία δεν βρίσκει έναν αντίστοιχο, ώστε να αποκατασταθεί ο αιφνιδιασμός και για τον θεατή – θα έπρεπε, ενδεχομένως, να «μεταμφιεστεί» κι αυτή σε κάτι άλλο.

Σε επίπεδο σάτιρας τίποτε νεότερο σε σχέση με την πρώτη ταινία δεν έχει να κομίσει, πέραν μιας επικαιροποίησης (π.χ. η μετα-αλήθεια των social media), η δε επιμονή της να βάλλει κατά του τραμπικού επιτελείου τής δίνει έναν περιστασιακό χαρακτήρα. Μοιάζει σε μεγάλο βαθμό κατασκευασμένη με γνώμονα τις προσεχείς προεδρικές εκλογές κι αυτό δεν θα ωφελήσει μελλοντικούς θεατές, για τους οποίους ένα μεγάλο μέρος της θα λειτουργεί, όπως π.χ. η ενότητα όπου κηδεύεται ο Χάρρυ Κλυνν και προσέρχονται στην κηδεία του ο Καραμανλής και ο Λεωνίδας Κυρκος στο «Εις Μνήμην Χάρρυ Κλυνν (1984)».

Θα γελάσεις πάντως. Πουθενά σε σημείο που να χάνεις τρία αστεία στη σειρά, επειδή ακόμα δεν έχεις συνέλθει από το πρώτο, όπως στο προηγούμενο φιλμ, αλλά θα γελάσεις επειδή η ταινία και ο Σάσα Μπάρον Κοέν προσπαθούν πολύ, δοκιμάζουν πράγματα, επιστρατεύουν διαφορετικά είδη χιούμορ, με σκοπό να σε γονατίσουν στο γέλιο.

Μικρά, στιγμιαία γκαγκ έχουν κωμική επιδραστικότητα πολλαπλάσια πιο εκτεταμένων σκετς –αιώνια ευγνωμοσύνη για το αστείο με τις ομαδικές αυτοκτονίες στο Καζακστάν–, εκ των οποίων μερικά έχουν κάποια από την ωμότητα και το (ουσιαστικής στοχοθεσίας) ρίσκο του πρώτου φιλμ, ενώ άλλα, όπως το πολύκροτο με τον Ρούντι Τζουλιάνι, επικεντρώνονται σε μια πιο κιτρινίζουσα ατζέντα και φαντάζουν χαμένες ευκαιρίες.

Θα γελάσεις πάντως. Πουθενά σε σημείο που να χάνεις τρία αστεία στη σειρά, επειδή ακόμα δεν έχεις συνέλθει από το πρώτο, όπως στο προηγούμενο φιλμ, αλλά θα γελάσεις επειδή η ταινία και ο Σάσα Μπάρον Κοέν προσπαθούν πολύ, δοκιμάζουν πράγματα, επιστρατεύουν διαφορετικά είδη χιούμορ, με σκοπό να σε γονατίσουν στο γέλιο. Κι αυτό (πρέπει να) το εκτιμάς σε έναν κωμικό και σε μια κωμωδία γενικότερα.

Συμβαίνει, όμως, και κάτι ακόμα πιο ενδιαφέρον που σχετίζεται με την κριτική υποδοχή της ταινίας. Ενδεχομένως λόγω της πολιτικής φόρτισης, των επερχόμενων εκλογών και της αντιτραμπικής ατζέντας της, έντυπα που υπό άλλες συνθήκες θα εξαπέλυαν μύδρους απέναντι σε όσα θα εκλάμβαναν ως προσβλητικά μέσα σε μια τόσο ανορθόδοξη και βλάσφημη κωμωδία, μοιάζουν να αφήνουν την (υπερ)ευαισθησία τους να καταλαγιάσει.

Έστω κι αν αυτή η ανακωχή ανάμεσα στους σταυροφόρους της πολιτικής ορθότητας και τους κωμικούς είναι πρόσκαιρη μπρος στον ανώτερο σκοπό, ίσως ανοίξει το έδαφος για μια αναγέννηση του είδους, το οποίο κατά γενική ομολογία διάγει μαύρη περίοδο, κυρίως επειδή οι κωμικοί αντιμετωπίζουν την τέχνη τους φοβικά, λόγω των περιστάσεων.

Αν συμβεί αυτό, ίσως να είναι το μεγαλύτερο κατόρθωμα αυτού του νέου οδοιπορικού του Μπόρατ Μάργκαρετ Σαντζίγιεφ στη «Γη της Επαγγελίας».

 

Borat 2 trailer

Οθόνες
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ