Borat Subsequent Moviefilm (2020): Θα γελάσεις, αλλά το στοιχείο του αιφνιδιασμού έχει χαθεί

Borat Subsequent Moviefilm (2020): Θα γελάσεις, αλλά το στοιχείο του αιφνιδιασμού έχει χαθεί Facebook Twitter
Σε επίπεδο σάτιρας τίποτε νεότερο σε σχέση με την πρώτη ταινία δεν έχει να κομίσει, πέραν μιας επικαιροποίησης, η δε επιμονή της να βάλλει κατά του τραμπικού επιτελείου τής δίνει έναν περιστασιακό χαρακτήρα.
0



Ο ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΗΣ ΡΕΠΟΡΤΕΡ ΜΠΟΡΑΤ από το Καζακστάν επιστρέφει στις ΗΠΑ για να συσφίξει τις σχέσεις ανάμεσα στα δύο κράτη, προσφέροντας σπονδή στους «Θεούς» της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης, σε ένα σίκουελ του Amazon Prime στη σπαρταριστή δημιουργία του 2006, του οποίου μόνο αιφνιδιαστικό στοιχείο είναι η ίδια η ύπαρξή του – πληροφορηθήκαμε γι' αυτό μόλις έναν μήνα πριν.

Το στοιχείο του αιφνιδιασμού έχει χαθεί πια, κι αν ο Σάσα Μπάρον Κοέν βρίσκει τον τρόπο να λύσει το πρόβλημα απέναντι σε ανυποψίαστους (και μη) συμμετέχοντες, η ταινία δεν βρίσκει έναν αντίστοιχο, ώστε να αποκατασταθεί ο αιφνιδιασμός και για τον θεατή – θα έπρεπε, ενδεχομένως, να «μεταμφιεστεί» κι αυτή σε κάτι άλλο.

Σε επίπεδο σάτιρας τίποτε νεότερο σε σχέση με την πρώτη ταινία δεν έχει να κομίσει, πέραν μιας επικαιροποίησης (π.χ. η μετα-αλήθεια των social media), η δε επιμονή της να βάλλει κατά του τραμπικού επιτελείου τής δίνει έναν περιστασιακό χαρακτήρα. Μοιάζει σε μεγάλο βαθμό κατασκευασμένη με γνώμονα τις προσεχείς προεδρικές εκλογές κι αυτό δεν θα ωφελήσει μελλοντικούς θεατές, για τους οποίους ένα μεγάλο μέρος της θα λειτουργεί, όπως π.χ. η ενότητα όπου κηδεύεται ο Χάρρυ Κλυνν και προσέρχονται στην κηδεία του ο Καραμανλής και ο Λεωνίδας Κυρκος στο «Εις Μνήμην Χάρρυ Κλυνν (1984)».

Θα γελάσεις πάντως. Πουθενά σε σημείο που να χάνεις τρία αστεία στη σειρά, επειδή ακόμα δεν έχεις συνέλθει από το πρώτο, όπως στο προηγούμενο φιλμ, αλλά θα γελάσεις επειδή η ταινία και ο Σάσα Μπάρον Κοέν προσπαθούν πολύ, δοκιμάζουν πράγματα, επιστρατεύουν διαφορετικά είδη χιούμορ, με σκοπό να σε γονατίσουν στο γέλιο.

Μικρά, στιγμιαία γκαγκ έχουν κωμική επιδραστικότητα πολλαπλάσια πιο εκτεταμένων σκετς –αιώνια ευγνωμοσύνη για το αστείο με τις ομαδικές αυτοκτονίες στο Καζακστάν–, εκ των οποίων μερικά έχουν κάποια από την ωμότητα και το (ουσιαστικής στοχοθεσίας) ρίσκο του πρώτου φιλμ, ενώ άλλα, όπως το πολύκροτο με τον Ρούντι Τζουλιάνι, επικεντρώνονται σε μια πιο κιτρινίζουσα ατζέντα και φαντάζουν χαμένες ευκαιρίες.

Θα γελάσεις πάντως. Πουθενά σε σημείο που να χάνεις τρία αστεία στη σειρά, επειδή ακόμα δεν έχεις συνέλθει από το πρώτο, όπως στο προηγούμενο φιλμ, αλλά θα γελάσεις επειδή η ταινία και ο Σάσα Μπάρον Κοέν προσπαθούν πολύ, δοκιμάζουν πράγματα, επιστρατεύουν διαφορετικά είδη χιούμορ, με σκοπό να σε γονατίσουν στο γέλιο. Κι αυτό (πρέπει να) το εκτιμάς σε έναν κωμικό και σε μια κωμωδία γενικότερα.

Συμβαίνει, όμως, και κάτι ακόμα πιο ενδιαφέρον που σχετίζεται με την κριτική υποδοχή της ταινίας. Ενδεχομένως λόγω της πολιτικής φόρτισης, των επερχόμενων εκλογών και της αντιτραμπικής ατζέντας της, έντυπα που υπό άλλες συνθήκες θα εξαπέλυαν μύδρους απέναντι σε όσα θα εκλάμβαναν ως προσβλητικά μέσα σε μια τόσο ανορθόδοξη και βλάσφημη κωμωδία, μοιάζουν να αφήνουν την (υπερ)ευαισθησία τους να καταλαγιάσει.

Έστω κι αν αυτή η ανακωχή ανάμεσα στους σταυροφόρους της πολιτικής ορθότητας και τους κωμικούς είναι πρόσκαιρη μπρος στον ανώτερο σκοπό, ίσως ανοίξει το έδαφος για μια αναγέννηση του είδους, το οποίο κατά γενική ομολογία διάγει μαύρη περίοδο, κυρίως επειδή οι κωμικοί αντιμετωπίζουν την τέχνη τους φοβικά, λόγω των περιστάσεων.

Αν συμβεί αυτό, ίσως να είναι το μεγαλύτερο κατόρθωμα αυτού του νέου οδοιπορικού του Μπόρατ Μάργκαρετ Σαντζίγιεφ στη «Γη της Επαγγελίας».

 

Borat 2 trailer

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KINDS OF KINDNESS

Ανταπόκριση / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του

Τρεις ιστορίες που στάζουν καλοσυνάτο φαρμάκι η μία στην άλλη και παρακολουθούν στενά, δαιμονικά και κοενικά την ανθρώπινη ανάγκη για τυραννικό έλεγχο και επώδυνη αλληλεξάρτηση. Pure Lanthimos, wicked fun.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Megalopolis

Ανταπόκριση / Megalopolis: Ο Κόπολα μετέτρεψε τη Νέα Υόρκη του 21ου αιώνα σε αρχαία Ρώμη

Η ελληνορωμαϊκή προειδοποίηση του Φράνσις Φορντ Κόπολα για τη σύγχρονη διαφθορά των αξιών εξάπτει το ενδιαφέρον, αλλά συντρίβεται από το ντελιριακό και ειλικρινές άγχος του να χωρέσει τα πάντα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Pulp Fiction / Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Στις υπεραστυνομευόμενες Κάννες ένα τσουνάμι αποκαλύψεων σκιάζει το κλίμα που ο διευθυντής, Τιερί Φρεμό, επιθυμεί διακαώς να διαφυλάξει σε κινηματογραφικό πλαίσιο, ενώ στην τελετή έναρξης πρυτάνευσε η οσκαρική λογική. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
‘Spacey Unmasked’: Δεν έχει τέλος το κατηγορητήριο εναντίον του Κέβιν Σπέισι

Οθόνες / Spacey Unmasked: Δεν έχει τέλος το κατηγορητήριο εναντίον του Κέβιν Σπέισι

Νέες καταγγελίες για σεξουαλικές επιθέσεις στο αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ για τον Κέβιν Σπέισι, με τον αδελφό του ηθοποιού να δηλώνει ότι ο πατέρας τους ήταν ένας αρνητής του Ολοκαυτώματος που διοργάνωνε ναζιστικές συναντήσεις στο σπίτι τους.
THE LIFO TEAM
Ρότζερ Κόρμαν (1926-2024)

Απώλειες / Ρότζερ Κόρμαν (1926-2024): Ο βασιλιάς των b-movies και του απενοχοποιημένου exploitation

Κόπολα, Σκορσέζε, Νίκολσον, Μπογκντάνοβιτς, Χάουαρντ, Κάμερον αλλά και όλο το ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά έχουν λόγο ύπάρξης χάρη στον Αμερικανό σκηνοθέτη που πέθανε πριν από λίγες μέρες στα 98 του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ινδία, Νεπάλ, Μπουτάν: Καταγράφοντας τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, την τεχνητή νοημοσύνη και όσα πρεσβεύει η «γκουρού» Βαντάνα Σίβα

Οθόνες / Δύο Έλληνες κινηματογραφιστές ψάχνουν στην Ινδία μια απάντηση για το μέλλον του πλανήτη

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και η Μαρία Γιαννούλη ξεκίνησαν μια έρευνα σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη και την «έξυπνη γεωργία», ταξίδεψαν σε Ινδία, Νεπάλ και Μπουτάν και συζήτησαν με τη διάσημη περιβαλλοντική ακτιβίστρια, Βαντάνα Σίβα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιτέλους, ξανά Cine Paris

Οθόνες / Επιτέλους, ξανά Cine Paris

Η ωραιότερη θερινή κινηματογραφική αίθουσα-ταράτσα της Πλάκας είναι έτοιμη να υποδεχθεί το κοινό έπειτα από τέσσερα χρόνια απουσίας υπό τη νέα διαχείριση του Cinobo με ένα προσεκτικά σχεδιασμένο πρόγραμμα προβολών για όλο το καλοκαίρι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Οθόνες / Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Όταν μια μέρα συναντήθηκαν τυχαία στον δρόμο, ο Παπατάκης ήταν νηστικός δύο ημέρες. Ο Ζενέ έβγαλε από το πορτοφόλι του και του έδειξε, με περιφρόνηση, μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων. Ο Παπατάκης θέλησε να του ρίξει μια γροθιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ