Αρά Γκιουλέρ: «Το μάτι της Κωνσταντινούπολης»

Αρά Γκιουλέρ: «Το μάτι της Κωνσταντινούπολης» Facebook Twitter
© Αρά Γκιουλέρ
0

«Το μάτι της Κωνσταντινούπολης», αυτό είναι το παρατσούκλι του ζωντανού θρύλου της φωτογραφίας Αρά Γκιουλέρ. Αυτός είναι και ο τίτλος του ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τη σταδιοδρομία του που γύρισε ο Φατίχ Καϊμάκ το 2015 με αφορμή μια μεγάλη αναδρομική έκθεση του έργου του. Σε αυτήν κυριαρχούν οι διάσημες εικόνες του Τουρκο-αρμένιου φωτογράφου που αποτύπωσε με απαράμιλλο στυλ και μοναδικό λυρισμό την εργατιά και την καθημερινή ζωή της Πόλης των δεκαετιών του ’50 και του ’60. Η ταινία ανατέμνει την καλλιτεχνική διαδικασία και τα ερεθίσματα του μεγάλου μάστορα, ενώ μέσα από τις ιστορίες του αναδεικνύονται η περιέργεια, η επινοητικότητα τού όσον αφορά τις πηγές του και η τόλμη του.

Μια καριέρα που καλύπτει περισσότερα από 60 χρόνια και απαριθμεί τουλάχιστον ένα εκατομμύριο φωτογραφίες. Ως μαθητής και συνεργάτης του Henri Cartier-Bresson (το όνομα του οποίου συχνά υιοθετεί ο διεθνής Τύπος όταν θέλει να αναφερθεί σε αυτόν, αποκαλώντας τον «ο Bresson της Ανατολής») ο Γκιουλέρ εφαρμόζει την τακτική της «αποφασιστικής στιγμής». «Κάποτε, περίμενα μιάμιση ώρα για χάρη μιας "αναθεματισμένης" γάτας» λέει στο ντοκιμαντέρ

 

Αρά Γκιουλέρ: «Το μάτι της Κωνσταντινούπολης» Facebook Twitter
© Αρά Γκιουλέρ

Στα 87 του ο Γκιουλέρ παραμένει αινιγματικός, ιδιόρρυθμος, αιχμηρός, ασεβής, περιπαικτικός και θυμόσοφος. Παρόλο που οφείλει τη φήμη του στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες του, διαθέτει παράλληλα και μια διεθνή, λαμπερή καριέρα, έχοντας απαθανατίσει δεκάδες καλλιτέχνες, διανοούμενους, πολιτικούς, διασημότητες κάθε είδους για τα μεγαλύτερα περιοδικά της εποχής του αλλά και τις πιο απίθανες γωνιές του πλανήτη για το «National Geographic». Μια καριέρα που καλύπτει περισσότερα από 60 χρόνια και απαριθμεί τουλάχιστον ένα εκατομμύριο φωτογραφίες. Ως μαθητής και συνεργάτης του Henri Cartier-Bresson (το όνομα του οποίου συχνά υιοθετεί ο διεθνής Τύπος όταν θέλει να αναφερθεί σε αυτόν, αποκαλώντας τον «ο Bresson της Ανατολής») ο Γκιουλέρ εφαρμόζει την τακτική της «αποφασιστικής στιγμής». «Κάποτε, περίμενα μιάμιση ώρα για χάρη μιας “αναθεματισμένης” γάτας» λέει στο ντοκιμαντέρ.

Αρά Γκιουλέρ: «Το μάτι της Κωνσταντινούπολης» Facebook Twitter
Αρά Γκιουλέρ

Καθώς στήνει την έκθεσή του, ο σκηνοθέτης τον προκαλεί να θυμηθεί και οι εικόνες ανασύρουν ιστορίες. «Θυμάσαι όταν την τράβηξες;» τον ρωτάει για μια του φωτογραφία και εκείνος απαντάει: «Φυσικά! Για τόσο βλάκα με περνάς;». Από τη φτωχολογιά της Πόλης, τα χαμίνια, τους χαμάληδες και τους βοσκούς της Ανατολής, μέχρι τον Πικάσο, τον Νταλί, τη Λόρεν, τον Χίτσκοκ, την Κάλλας και τον Ωνάση και τις συγκρούσεις μεταξύ Ισραηλινών και Παλαιστινίων, ο Αρά (όπως τον αποκαλούν όλοι με τρυφερότητα) έχει καταγράψει όλη την ιστορία του δεύτερου μισού του 20ού αι. «Για φαντάσου! Με αποκαλείτε φωτογράφο, αλλά δεν είμαι φωτογράφος, είμαι ιστορικός. Καταγράφω την Ιστορία» διατείνεται συχνά, όπως και σε αυτό το ντοκιμαντέρ, για μια ακόμα φορά. Και η Ιστορία, τα σημαντικά γεγονότα που έχει καταγράψει με την κάμερά του, είναι καλά κρυμμένη σε κουτιά στο εργαστήριό του. Ένα μοναδικό αρχείο-εθνική κληρονομιά, με το οποίο, δυστυχώς, δεν έχει ασχοληθεί ακόμα η ακαδημαϊκή κοινότητα.  

Στο ντοκιμαντέρ, ωστόσο, δεσπόζουσα θέση έχει και η Κωνσταντινούπολη, της οποίας την ψυχή μόνο αυτός έχει απαθανατίσει με τέτοια ένταση και βαθύτητα. Και η πόλη τού το ανταποδίδει με κάθε τιμή και δόξα. Από την ταινία του παρελαύνουν καλλιτέχνες και προσωπικότητες κάθε είδους, μιλώντας γι’ αυτόν. Όμως, μεγαλύτερη μαρτυρία παραμένει το ίδιο του το έργο. «Πού να πάω από δω και πέρα;» αναρωτιέται. «Μόνο στην Κόλαση δεν έχω πάει» συμπληρώνει ο μεγάλος καλλιτέχνης των εικόνων.

Ιnfo:

The Eye of İstanbul, The Life & Photographs of Ara Güler

Πέμπτη 12/5

Ώρα: 19:30–23:30

Μουσείο Μπενάκη

Πειραιώς 138

www.benaki.gr

  

Αρά Γκιουλέρ: «Το μάτι της Κωνσταντινούπολης» Facebook Twitter
© Αρά Γκιουλέρ

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ