Αποστολή στις Κάννες: Ο Τοντ Χέινς κόλλησε, ο Αντρέι Σβιάγκιντσεφ απογειώθηκε

Αποστολή στις Κάννες: Ο Τοντ Χέινς κόλλησε, ο Αντρέι Σβιάγκιντσεφ απογειώθηκε Facebook Twitter
H Τζούλιαν Μουρ στο Wonderstruck
1

Με το Wonderstruck, ο Τοντ Χέινς επιστρέφει στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Καννών δύο χρόνια μετά το Κάρολ, έναν θρίαμβο εικαστικής διαύγειας και απέριττου περιεχομένου, με ένα παράξενο γι’ αυτόν project, που μου θύμισε, ως ένα βαθμό, την συγκινητική αφέλεια του Κικουτζίρο του Τακέσι Κιτάνο- που είχαμε δει επίσης εδώ. Διασκευάζοντας το παιδικό μυθιστόρημα του Μπράιαν Σέλζνικ, γνωστού από τις περιπέτειες του Hugo Cabret, δεν φτάνει στο όλον του Σκορσέζε, τη συνδυασμένη μαγεία του ταξιδιού στο χρόνο, την τεχνολογική τελειότητα και την ενδιαφέρουσα υπόθεση εκείνου. Μοιράζοντας δύο ιστορίες στο 1927 και το 1977, ανάμεσα σε ένα κωφό κορίτσι κι ένα αγόρι που χάνει από το χτύπημα ενός κεραυνού την ακοή του, τυλίγει όσο πιο σφιχτά μπορεί τις δύο διαδρομές των δυο μικρών φυγάδων στην αναζήτηση της γονικής αγάπης, δείχνοντας βιρτουόζικα δύο τελείως διαφορετικές όψεις της Νέας Υόρκης, την παλιά σε ασπρόμαυρο χωρίς ήχο αλλά με την πλούσια μουσική του Κάρτερ Μπεργουέλ, και την νεότερη, με ένα κιτρινωπό, σαρκικό φίλτρο ελευθεριότητας (κοντά στο ιδρωμένο Καλοκαίρι του Σαμ, του Σπάικ Λι), χάρη στην ακόμη μια φορά θεϊκή δουλειά του Εντ Λάκμαν στη φωτογραφία. Κι ενώ τεχνικά, το Wonderstruck φαίνεται ευλογημένο από το ταλέντο και τις ειδικές γνώσεις, όπως για παράδειγμα την χρήση puppets και χαρτοκοπτικής από τον Τοντ Χέινς, παραπέμποντας στο πρωτόλειο αριστούργημα του, Superstar, the Karen Carpenter Story, το στόρι φαντάζει φτωχό και προφανές. Ευγενές μεν, αξιοπρόσεχτο στις λεπτομέρειες της εποχής και τα σημάδια που βάζουν τα τραγούδια της περιόδου, από τον Ντέιβιντ Μπόουι μέχρι τον Εουμίρ Ντεοντάτο, αλλά ελλιπές στην διεύθυνση των ηθοποιών και μελιστάλαχτο στις στροφές της πλοκής, με ένα φινάλε που επεξηγεί παρά “σκηνοθετεί”, μια εύκολη λύση που σίγουρα δεν ταιριάζει στο δημιουργό του I am not There και του Safe

 

Αντίθετα, ο Αντρέι Σβιάγκιντσεφ φορτσάρει με την ολύμπια υπομονή του στην ανέλιξη της ιστορίας ενός ζευγαριού που βρίσκεται στα χωρίσματα, ώσπου το μοναχοπαίδι τους χάνεται μυστηριωδώς. Ο Ρώσος σκηνοθέτης μιλάει πάντα για τη χώρα του, βαθιά και κριτικά, χωρίς να αγορεύει, έχοντας εμπιστοσύνη στους ρυθμούς και τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγηθεί, Τολμώ να πω πως η προηγούμενη ταινία του, το διακεκριμένο Λεβιάθαν, μου είχε φανεί βαρύ στο συμβολισμό του, ενώ το Loveless ξετινάζει τα πάντα, από το χριστιανισμό και το νεοπλουτισμό, ως τον άρρητο καπιταλισμό και τη σκιά του κομμουνισμού για να φτάσει σε ένα συμπέρασμα που όλοι υποψιαζόμαστε: πως στη σύγχρονη Ρωσία τίποτε δεν έχει τελεσίδικα ανακηρυχθεί απαγορευμένο ή τελειωμένο, νεκρό ώστε να το θρηνήσουν όσοι το έζησαν, αλλά η ψυχή έχει εξαφανιστεί, χωρίς επίσημη ταφή, άρα και κανονική παραδοχή του τέλους, και αιωρείται σαν φάντασμα σε πολίτες σαστισμένους σε συστήματα καθόλου αφομοιωμένα. Κυρίως, ο Σβιάγκιντσεφ κάνει τρομερή δουλειά με τους χώρους: το Loveless δεν είναι μόνο για ένα παιδί που δεν βρήκε ανταπόκριση και πάει άκλαυτο, από εγκληματική ανευθυνότητα, αλλά για τη διάκριση ανάμεσα στο σπίτι και το σπιτικό, σε μια σκηνογραφική βεντάλια που κυμαίνεται από το διαμέρισμα που στέγασε ένα λάθος ταίριασμα, και το παράπηγμα της μάνας, της παλιάς, θεοφοβούμενης και σκοταδιστικής Ρωσίας, στη μέση του πουθενά, μέχρι τα στιλιζαρισμένα, δυτικοπρεπή αλλά μετά από ζορισμένη μίμηση, σπίτια των νυν συντρόφων του ανδρόγυνου.

 

Αποστολή στις Κάννες: Ο Τοντ Χέινς κόλλησε, ο Αντρέι Σβιάγκιντσεφ απογειώθηκε Facebook Twitter
Loveless

 

Στο Jupiter’s Moon του Ούγγρου Κορνέλ Μουντρουκσό (στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα είχαμε δει πρόπερσι το αξιοσημείωτο White God), όχι μια ιδέα, ένα αλληγορικό σχήμα ή η εθνική καρδιά όπως στο προαναφερθέν Loveless, αλλά ένας άγγελος/πρόσφυγας είναι αυτός που αιωρείται πάνω από μια χώρα αμετάκλητα λαβωμένη. Μπορεί ο νέος Σύριος που έψαχνε, όπως τόσοι, μια καλύτερη τύχη στην Ευρώπη, να πυροβολήθηκε τρεις φορές, αλλά αναστήθηκε και άρχισε να ίπταται, προκαλώντας, εκτός από το δέος όσων γίνονται μάρτυρες στο ένθεο φαινόμενο, το έμπρακτο ενδιαφέρον ενός κυνικού γιατρού, ο οποίος στοιχειώνεται από τις τύψεις για τον θάνατο ενός παιδιού, από δικό του κακό ιατρικό υπολογισμό. Ο Άριαν (όχι τυχαίο το όνομα του, αραβικό μεν αλλά και τόσο…άρειο, ηχητικά) έχει χάσει τον πατέρα του, συνοδοιπόρο του στην απόδραση, και ο γιατρός επιτέλους βρήκε, ή έτσι νομίζει, μια καθαρή ψυχή, για να “κάνει την Ουγγαρία και πάλι μεγάλη”, όπως είπε με περισσή ειρωνεία, σε δύο πλασιέ της Βίβλου που τόλμησαν να του πουλήσουν ελπίδα. Η ματιά του Μουντρουσκό στην κατάσταση που επικρατεί (ας μην ξεχνάμε την απάνθρωπη στάση της Ουγγαρίας στο θέμα των μεταναστών) είναι πεσιμιστική, εκτός από μια και μοναδική αναλαμπή, κρίσιμη μέσα στο ζόφο μιας κοινωνίας χαφιέδων και κυνηγών κεφαλών. Ωστόσο δεν κάθεται με σταυρωμένα χέρια, σκηνοθετικά μιλώντας: η κάμερα του δαιμονίζεται σε πολλά σημεία, με ιλλιγγιώδεις καταδιώξεις αυτοκινήτων, και τις πολλές εναέριες λήψεις του σαστισμένου Άριαν, που συμπαρασύρουν στο πέρασμα τους όποιον άπιστο αμφισβητεί την πιθανότητα ενός θαύματος στον 21ο αιώνα. Η Σελήνη του Ερμή, όπως είναι ο τίτλος του φιλμ, δεν είναι άλλη από την Ευρώπη, και ο Μουντρουκσό είχε ένα παράξενο όραμα για το μέλλον της. Κρίμα που περιπλέκει τα στοιχεία του προσφυγικού νουάρ του με ένα μείγμα διαφημιστικού μπαρόκ…

 

Αποστολή στις Κάννες: Ο Τοντ Χέινς κόλλησε, ο Αντρέι Σβιάγκιντσεφ απογειώθηκε Facebook Twitter
Jupiter’s Moon

 

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αποστολή στις Κάννες: Το κάστρο του παγκόσμιου σινεμά κλείνει το μάτι στην τηλεόραση

Οθόνες / Αποστολή στις Κάννες: Το κάστρο του παγκόσμιου σινεμά κλείνει το μάτι στην τηλεόραση

Όσα συμβαίνουν αυτή τη στιγμή στο πιο ενδιαφέρον σημείο της Νότιας Γαλλίας: καινοτομίες, αντιπάθειες και παραλειπόμενα από το Φεστιβάλ που φέτος επαναπροσδιορίζει τη σχέση του με το Χόλιγουντ
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ