Άννα Μέι Γουόνγκ: Η πρώτη Ασιάτισσα σταρ του σινεμά και το κόστος της αστραφτερής φήμης

Άννα Μέι Γουόνγκ: Η πρώτη Ασιάτισσα σταρ του σινεμά και το κόστος της αστραφτερής φήμης Facebook Twitter
0


ΗΤΑΝ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ τον επιφανή ιστορικό του κινηματογράφου Kevin Brownlow, «μία από τις πιο ρατσιστικές ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ στην Αμερική». Στο «Old San Francisco» (1927) ένας λευκός ηθοποιός υποδυόταν έναν Κινέζο κακοποιό που περνιέται για λευκός, ο οποίος σχεδιάζει να πουλήσει ένα αθώο λευκό κορίτσι στο σκλαβοπάζαρο, ώσπου βολικά τον συντρίβει ένας σεισμός. Πριν από το φρικτό τέλος του, τον βοηθάει στο άθλιο σχέδιό του ένας ασιατικός χαρακτήρας που προσδιορίζεται μόνο ως «ένα λουλούδι της Ανατολής», τον οποίο υποδύεται μια νεαρή κοπέλα με το όνομα Άννα Μέι Γουόνγκ.

Όπως σημειώνει ο συγγραφέας Yunte Huang στο βιβλίο «Daughter of the Dragon», μια νέα καταγραφή της ζωής και της εποχής της Γουόνγκ –  ο τίτλος προέρχεται από έναν από τους πιο εμβληματικούς (και καρτουνίστικους) ρόλους της, ως σκληρή και εκδικητική κόρη του κακού Δρ. Φου Μάντσου στην ομώνυμη ταινία του 1931 –  το Χόλιγουντ είχε εμμονή με τον εξωτισμό της Τσάιναταουν, ωστόσο οι ρόλοι για τους Ασιάτες ηθοποιούς ήταν εξαιρετικά λίγοι. Είναι συνεπώς ακόμη πιο αξιοσημείωτο το γεγονός ότι η Γουόνγκ, η οποία γεννήθηκε στο καθαριστήριο του πατέρα της στο Λος Άντζελες το 1905, υπήρξε τόσο παραγωγική και διάσημη.

Η καριέρα της περιλαμβάνει βωβές ταινίες, ομιλούσες ταινίες, ακόμα και τηλεόραση. Έπαιξε σε βαριετέ στο θέατρο. Έζησε στην Ευρώπη για ένα σύντομο διάστημα στα τέλη της δεκαετίας του 1920, όπου γνώρισε τον φιλόσοφο Βάλτερ Μπένγιαμιν.

Η καριέρα της περιλαμβάνει βωβές ταινίες, ομιλούσες ταινίες, ακόμα και τηλεόραση. Έπαιξε σε βαριετέ στο θέατρο. Έζησε στην Ευρώπη για ένα σύντομο διάστημα στα τέλη της δεκαετίας του 1920, όπου γνώρισε τον φιλόσοφο Βάλτερ Μπένγιαμιν (ο οποίος την αποκαλούσε παιχνιδιάρικα «μια Κινεζούλα από την Άγρια Δύση») και φωτογραφήθηκε με τη Λένι Ρίφενσταλ και τη Μάρλεν Ντίτριχ (η οποία αργότερα θα εμφανιζόταν μαζί της στο "Shanghai Express"). Η Γουόνγκ εμφανίστηκε ακόμη και στο West End του Λονδίνου, εντυπωσιάζοντας τους κριτικούς με το χορό της, ενώ ο συμπρωταγωνιστής της - ένας νεαρός και άγνωστος Λόρενς Ολίβιε – κατακρεουργήθηκε για την κακή του υποκριτική.

Η Γουόνγκ ήταν αναγκασμένη να ερμηνεύει αγρίως στερεοτυπικούς ρόλους και κάποτε επιχείρησε να υπερασπιστεί αυτές τις επιλογές ανάγκης. «Όταν ένα άτομο προσπαθεί να καθιερωθεί σε ένα επάγγελμα, δεν μπορεί να επιλέγει ρόλους», είχε πει. «Πρέπει να παίρνει ό,τι της προσφέρεται». Ειδικά σε μια εποχή που οι ασιατικοί ρόλοι πήγαιναν συχνά σε λευκούς ηθοποιούς με αυτοκόλλητη ταινία για να τραβάει τα μάτια και κιτρινισμένο πρόσωπο.

Η Άννα Μέι Γουόνγκ συχνά υποβιβαζόταν στο ρόλο είτε μιας ύπουλης «δράκαινας» είτε μιας τραγικής Μαντάμ Μπατερφλάι. Ακόμη και όταν έγινε διάσημη στο Χόλιγουντ, η Γουόνγκ ήταν «μια ομορφιά που κανείς δεν επιτρεπόταν να φιλήσει». Κανείς στην οθόνη, δηλαδή. Η Γουόνγκ είχε αρκετές ερωτικές σχέσεις με λευκούς άνδρες και ίσως και με γυναίκες. Ο Huang θέτει το ερώτημα αν βίωσε «σαπφικό έρωτα» –  «η Ντίτριχ δεν ήταν η μόνη που υπολόγιζε την Άννα Μέι ως λεσβία ερωμένη της» – αλλά δεν δίνει οριστικές απαντήσεις. Η Γουόνγκ δεν παντρεύτηκε ποτέ.

Άννα Μέι Γουόνγκ: Η πρώτη Ασιάτισσα σταρ του σινεμά και το κόστος της αστραφτερής φήμης Facebook Twitter
Η Άννα Μέι προσπάθησε να προσαρμοστεί στην εποχή της τηλεόρασης, όμως ο ρατσισμός και ο σεξισμός που αντιμετώπιζε επί μακρόν, επιδεινωνόνταν τώρα από μια άλλη προκατάληψη: τον ηλικιακό ρατσισμό.
Άννα Μέι Γουόνγκ: Η πρώτη Ασιάτισσα σταρ του σινεμά και το κόστος της αστραφτερής φήμης Facebook Twitter
Mε τον Μάρλεν Ντίτριχ και την Λένι Ρίφενσταλ

Το 1940, η μικρότερη αδελφή της Μαίρη, μια νεαρή ηθοποιός, αυτοκτόνησε. Η Άννα Μέι προσπάθησε να προσαρμοστεί στην εποχή της τηλεόρασης, όμως ο ρατσισμός και ο σεξισμός που αντιμετώπιζε επί μακρόν, επιδεινωνόνταν τώρα από μια άλλη προκατάληψη: τον ηλικιακό ρατσισμό. Στα 47 της χρόνια, έφτασε στην εμμηνόπαυση, η οποία εξασθένησε την αυτοπεποίθησή της και επιδείνωσε την κατάθλιψή της. Άρχισε να πίνει τόσο πολύ που εμφάνισε κίρρωση του ήπατος, η οποία μπορεί να προκάλεσε την καρδιακή προσβολή που έδωσε τέλος στην ζωή της το 1961, την ώρα του μεσημεριανού ύπνου. Μόλις είχε κλείσει τα 56 της χρόνια.

Η μητέρα της ανησυχούσε πάντα ότι με το να φωτογραφίζεται τόσο πολύ, η Άννα Μέι θα έχανε την ψυχή της. Αλλά η νεαρή ενζενί ήξερε ότι δεν μπορούσε να ακολουθήσει το δρόμο που ακολούθησε η μητέρα της. «Μπορεί να μην ήταν μια πιο ευτυχισμένη ζωή», έλεγε, «αλλά αυτό θα το έδειχνε ο χρόνος».

Με στοιχεία από The New York Times

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ