Άννα Μέι Γουόνγκ: Η πρώτη Ασιάτισσα σταρ του σινεμά και το κόστος της αστραφτερής φήμης

Άννα Μέι Γουόνγκ: Η πρώτη Ασιάτισσα σταρ του σινεμά και το κόστος της αστραφτερής φήμης Facebook Twitter
0


ΗΤΑΝ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ τον επιφανή ιστορικό του κινηματογράφου Kevin Brownlow, «μία από τις πιο ρατσιστικές ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ στην Αμερική». Στο «Old San Francisco» (1927) ένας λευκός ηθοποιός υποδυόταν έναν Κινέζο κακοποιό που περνιέται για λευκός, ο οποίος σχεδιάζει να πουλήσει ένα αθώο λευκό κορίτσι στο σκλαβοπάζαρο, ώσπου βολικά τον συντρίβει ένας σεισμός. Πριν από το φρικτό τέλος του, τον βοηθάει στο άθλιο σχέδιό του ένας ασιατικός χαρακτήρας που προσδιορίζεται μόνο ως «ένα λουλούδι της Ανατολής», τον οποίο υποδύεται μια νεαρή κοπέλα με το όνομα Άννα Μέι Γουόνγκ.

Όπως σημειώνει ο συγγραφέας Yunte Huang στο βιβλίο «Daughter of the Dragon», μια νέα καταγραφή της ζωής και της εποχής της Γουόνγκ –  ο τίτλος προέρχεται από έναν από τους πιο εμβληματικούς (και καρτουνίστικους) ρόλους της, ως σκληρή και εκδικητική κόρη του κακού Δρ. Φου Μάντσου στην ομώνυμη ταινία του 1931 –  το Χόλιγουντ είχε εμμονή με τον εξωτισμό της Τσάιναταουν, ωστόσο οι ρόλοι για τους Ασιάτες ηθοποιούς ήταν εξαιρετικά λίγοι. Είναι συνεπώς ακόμη πιο αξιοσημείωτο το γεγονός ότι η Γουόνγκ, η οποία γεννήθηκε στο καθαριστήριο του πατέρα της στο Λος Άντζελες το 1905, υπήρξε τόσο παραγωγική και διάσημη.

Η καριέρα της περιλαμβάνει βωβές ταινίες, ομιλούσες ταινίες, ακόμα και τηλεόραση. Έπαιξε σε βαριετέ στο θέατρο. Έζησε στην Ευρώπη για ένα σύντομο διάστημα στα τέλη της δεκαετίας του 1920, όπου γνώρισε τον φιλόσοφο Βάλτερ Μπένγιαμιν.

Η καριέρα της περιλαμβάνει βωβές ταινίες, ομιλούσες ταινίες, ακόμα και τηλεόραση. Έπαιξε σε βαριετέ στο θέατρο. Έζησε στην Ευρώπη για ένα σύντομο διάστημα στα τέλη της δεκαετίας του 1920, όπου γνώρισε τον φιλόσοφο Βάλτερ Μπένγιαμιν (ο οποίος την αποκαλούσε παιχνιδιάρικα «μια Κινεζούλα από την Άγρια Δύση») και φωτογραφήθηκε με τη Λένι Ρίφενσταλ και τη Μάρλεν Ντίτριχ (η οποία αργότερα θα εμφανιζόταν μαζί της στο "Shanghai Express"). Η Γουόνγκ εμφανίστηκε ακόμη και στο West End του Λονδίνου, εντυπωσιάζοντας τους κριτικούς με το χορό της, ενώ ο συμπρωταγωνιστής της - ένας νεαρός και άγνωστος Λόρενς Ολίβιε – κατακρεουργήθηκε για την κακή του υποκριτική.

Η Γουόνγκ ήταν αναγκασμένη να ερμηνεύει αγρίως στερεοτυπικούς ρόλους και κάποτε επιχείρησε να υπερασπιστεί αυτές τις επιλογές ανάγκης. «Όταν ένα άτομο προσπαθεί να καθιερωθεί σε ένα επάγγελμα, δεν μπορεί να επιλέγει ρόλους», είχε πει. «Πρέπει να παίρνει ό,τι της προσφέρεται». Ειδικά σε μια εποχή που οι ασιατικοί ρόλοι πήγαιναν συχνά σε λευκούς ηθοποιούς με αυτοκόλλητη ταινία για να τραβάει τα μάτια και κιτρινισμένο πρόσωπο.

Η Άννα Μέι Γουόνγκ συχνά υποβιβαζόταν στο ρόλο είτε μιας ύπουλης «δράκαινας» είτε μιας τραγικής Μαντάμ Μπατερφλάι. Ακόμη και όταν έγινε διάσημη στο Χόλιγουντ, η Γουόνγκ ήταν «μια ομορφιά που κανείς δεν επιτρεπόταν να φιλήσει». Κανείς στην οθόνη, δηλαδή. Η Γουόνγκ είχε αρκετές ερωτικές σχέσεις με λευκούς άνδρες και ίσως και με γυναίκες. Ο Huang θέτει το ερώτημα αν βίωσε «σαπφικό έρωτα» –  «η Ντίτριχ δεν ήταν η μόνη που υπολόγιζε την Άννα Μέι ως λεσβία ερωμένη της» – αλλά δεν δίνει οριστικές απαντήσεις. Η Γουόνγκ δεν παντρεύτηκε ποτέ.

Άννα Μέι Γουόνγκ: Η πρώτη Ασιάτισσα σταρ του σινεμά και το κόστος της αστραφτερής φήμης Facebook Twitter
Η Άννα Μέι προσπάθησε να προσαρμοστεί στην εποχή της τηλεόρασης, όμως ο ρατσισμός και ο σεξισμός που αντιμετώπιζε επί μακρόν, επιδεινωνόνταν τώρα από μια άλλη προκατάληψη: τον ηλικιακό ρατσισμό.
Άννα Μέι Γουόνγκ: Η πρώτη Ασιάτισσα σταρ του σινεμά και το κόστος της αστραφτερής φήμης Facebook Twitter
Mε τον Μάρλεν Ντίτριχ και την Λένι Ρίφενσταλ

Το 1940, η μικρότερη αδελφή της Μαίρη, μια νεαρή ηθοποιός, αυτοκτόνησε. Η Άννα Μέι προσπάθησε να προσαρμοστεί στην εποχή της τηλεόρασης, όμως ο ρατσισμός και ο σεξισμός που αντιμετώπιζε επί μακρόν, επιδεινωνόνταν τώρα από μια άλλη προκατάληψη: τον ηλικιακό ρατσισμό. Στα 47 της χρόνια, έφτασε στην εμμηνόπαυση, η οποία εξασθένησε την αυτοπεποίθησή της και επιδείνωσε την κατάθλιψή της. Άρχισε να πίνει τόσο πολύ που εμφάνισε κίρρωση του ήπατος, η οποία μπορεί να προκάλεσε την καρδιακή προσβολή που έδωσε τέλος στην ζωή της το 1961, την ώρα του μεσημεριανού ύπνου. Μόλις είχε κλείσει τα 56 της χρόνια.

Η μητέρα της ανησυχούσε πάντα ότι με το να φωτογραφίζεται τόσο πολύ, η Άννα Μέι θα έχανε την ψυχή της. Αλλά η νεαρή ενζενί ήξερε ότι δεν μπορούσε να ακολουθήσει το δρόμο που ακολούθησε η μητέρα της. «Μπορεί να μην ήταν μια πιο ευτυχισμένη ζωή», έλεγε, «αλλά αυτό θα το έδειχνε ο χρόνος».

Με στοιχεία από The New York Times

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ