8 σπαραχτικές ερωτικές ιστορίες του σινεμά για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου

8 σπαραχτικές ερωτικές ιστορίες του σινεμά για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου Facebook Twitter
Στο «In the mood for love» δυο παντρεμένοι, απατημένοι από τους συντρόφους τους και με όλα τα κοινά του κόσμου, κάνουν την ηθική επιλογή να κρατήσουν το αίσθημα που αναπτύχθηκε ανάμεσά τους σε πλατωνικό επίπεδο, ώστε να παραμείνει αμόλυντο.
0

Του Αγίου Βαλεντίνου σήμερα συμπίπτει με Κυριακή και με lockdown, οπότε το home cinema φαντάζει μονόδρομος. Η θεματολογία δεν μπορεί παρά να είναι ερωτική, αν και η ιδέα μιας εορταστικής προβολής Φούλτσι ή ενός σινεμαραθωνίου με τις αγαπητικές μπούφλες του Τέρενς Χιλ και του Μπαντ Σπένσερ διόλου απωθητική δεν ακούγεται σ' εκείνον που βγάζει φλύκταινες στο άκουσμα της επετείου.

Δεν απευθύνεται σε αυτόν τον αναγνώστη το κείμενο όμως. Αυτός θα απέφευγε να πατήσει στο link έτσι κι αλλιώς κι αν εσύ που διαβάζεις αυτές τις γραμμές είσαι η εξαίρεση, σε προειδοποιώ να σταματήσεις εδώ, διαφορετικά θα εκτεθείς σε μελό αφηγήσεις για έρωτες που έληξαν άδοξα ή δεν καρποφόρησαν ποτέ, για εραστές με «λάθος στ' αστέρια τους», για νύχτες δίχως όνομα, νύχτες χωρίς σκοπό.


Κακά τα ψέματα, αυτές οι ερωτικές ιστορίες εντυπώνονται εντονότερα στον ψυχισμό μας, οι θετικές καταστάσεις δεν αφήνουν στίγμα, συνήθως όταν τις βιώνουμε δεν έχουμε χρόνο να τις σκεφτούμε, χώρια που δεν παράγουν δράμα και πολλοί από εμάς το χρειαζόμαστε ‒ τέτοιοι είμαστε, γι' αυτό ό,τι μας βρίσκει στη συνέχεια μας αξίζει μέχρι τελευταίας ρανίδας και μετά βρεγμένης σανίδας.

Σκεφτείτε πως ακόμα και τα παραμύθια ξεμπερδεύουν με το σκέλος των ευτυχισμένων ημερών με τη φράση «έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα». Περαιτέρω λεπτομέρειες δεν μας δίνουν, ποιος θέλει να ακούσει γι' αυτές άλλωστε; Δώσε μας αίμα, δάκρυα κι ιδρώτα, ερωτική αγωνία, άγρυπνες νύχτες, φίλους και εχθρούς που φθονούν και επιβουλεύονται έρωτες που τους ξεπερνούν και πάρε μας την ψυχή.

Σκεφτείτε πως ακόμα και τα παραμύθια ξεμπερδεύουν με το σκέλος των ευτυχισμένων ημερών με τη φράση «έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα». Περαιτέρω λεπτομέρειες δεν μας δίνουν, ποιος θέλει να ακούσει γι' αυτές άλλωστε;


Η λίστα που ακολουθεί περιλαμβάνει μερικές από τις χαρακτηριστικότερες φιλμικές ιστορίες καταραμένου ή ανεκπλήρωτου έρωτα, κατάλληλες να δώσουν την απαραίτητη δόση σπαρακτικού ερωτικού δράματος στο φιλμικό μας διαιτολόγιο ένεκα της ημέρας. Δράματος που, για καλό δικό μας και των γύρω μας, κανονικά θα έπρεπε να επιλέγουμε ενσυνείδητα να βιώσουμε μόνο μέσω της μεγάλης οθόνης και στην πραγματική ζωή απλώς να ανεχόμαστε, αν δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς, και ιδανικά να μην επιδιώκουμε ποτέ.

Αλλά τι τα θες; Τα «πρέπει» ούτε στους έρωτες χωρούν ούτε και στα δράματα.

Καζαμπλάνκα

(Casablanca, 1942)

του Μάικλ Κερτίζ

8 σπαραχτικές ερωτικές ιστορίες του σινεμά για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου Facebook Twitter

Η θρυλική «Καζαμπλάνκα» του Μπόγκι και της Μπέργκμαν, του «As time goes by» και της «αρχής μιας υπέροχης φιλίας», του μπαρ που «απ' όλα τα μπαρ του κόσμου» έμελλε να επανενώσει πρόσκαιρα δυο ανθρώπους που χώρισε ο πόλεμος και ενός φινάλε που ξεκαθαρίζει τη (διόλου) λεπτή γραμμή που χωρίζει το fling από τον ατόφιο έρωτα αποτελεί διαχρονικό καταφύγιο για ερωτοχτυπημένους (και μη) σινεφίλ, λειτουργώντας παράλληλα και ως λυδία λίθος για την εξακρίβωση της καταλληλότητας του ερωτικού σου συντρόφου: δεν θέλεις να είσαι με κάποιον που δεν θέλει να δει μαζί σου την «Καζαμπλάνκα».

Σύντομη Συνάντηση

(Brief Encounter, 1945)

του Ντέιβιντ Λιν

8 σπαραχτικές ερωτικές ιστορίες του σινεμά για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου Facebook Twitter

Ο Βρετανός Ντέιβιντ Λιν συλλαμβάνει την αίσθηση των ματαιωμένων ονείρων μιας γενιάς που έγλειφε τις πληγές της από μια μακρόχρονη οικονομική κρίση κι έναν μεγάλο πόλεμο και τη μεταποιεί στη σπαρακτική ιστορία ενός έρωτα που, λόγω των συνθηκών, δεν πρόλαβε να ανθήσει. Το σεναριακό εύρημα του κύκλου και του παρείσακτου ξένου που δεν σέβεται την ιδιωτικότητα και τη δραματικότητα της στιγμής, το οποίο δανείζεται και η «Carol» (2015) του Τοντ Χέινς, εντείνει την τραγική ειρωνεία και προσυπογράφει τον διορισμό του «Brief Encounter» στη θέση εκείνου του καταραμένου κινηματογραφικού ρομάντζου με το όποιο θα συγκρίνονται όσα ακολούθησαν και θα ακολουθήσουν.

Τα χρόνια της αθωότητας

(Τhe age of innocence, 1993)

του Μάρτιν Σκορσέζε

8 σπαραχτικές ερωτικές ιστορίες του σινεμά για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου Facebook Twitter

Ίσως η υπερσκηνοθεσία και η ταχύτητα του μοντάζ ορισμένων σκηνών να αντιβαίνει στη φύση μιας ιστορίας μακροχρόνιου, ως επί το πλείστον βωβού πάθους και υπόγειας συναισθηματικής βίας – κάπως υπερβολικά, αλλά όχι άστοχα ο Σκορσέζε χαρακτήρισε το φιλμ ό,τι πιο βίαιο έχει γυρίσει και θα αρκούσε μόνο η σκηνή της εκβιαστικής παράκλησης της Γουινόνα Ράιντερ προς τον Ντάνιελ Ντέι Λιούις για να τον δικαιώσει. Είναι τέτοια όμως η δυναμική της ιστορίας, που δύσκολα θα άφηνε ασυγκίνητο και τον πιο σκληροτράχηλο θεατή. «Πες της ότι είμαι παλαιών αρχών» λέει ο Nιούλαντ Άρτσερ στο φινάλε και συνοψίζει σε μια φράση το ενδογενές και το εξωγενές αίτιο που ο έρωτάς του για την κόμησσα Ολένσκα παρέμεινε ανεκπλήρωτος.

Τιτανικός

(Titanic, 1997)

του Τζέιμς Κάμερον

8 σπαραχτικές ερωτικές ιστορίες του σινεμά για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου Facebook Twitter

To δημοφιλέστερο ρομάντζο των '90s –και όχι μόνο‒ προσπερνά τον σκόπελο της κοινής γνώσης της επικείμενης καταστροφής, γεννώντας σασπένς μέσα από την άγνοια (και την έγνοια) για την τελική τύχη των δύο ερωτευμένων νεαρών, του Τζακ και της Ρόουζ. Αναρίθμητα ζευγάρια μιμήθηκαν το ενσταντανέ του ζεύγους στην κουπαστή του πλοίου, το μέγεθος και η ψυχαναγκαστική επιμέλεια της κατασκευής σε αφήνουν με το στόμα ανοιχτό μέχρι σήμερα, αλλά τον λόγο της διαχρονικής γοητείας του «Τιτανικού» θα τον βρεις στην ακλόνητη πίστη του ότι οι μεγάλοι έρωτες, ακόμα κι αν έληξαν πρόωρα ή άδοξα, θα ζουν για πάντα στη μνήμη εκείνων που τους έζησαν και που έζησαν για να τους αφηγηθούν.

Ερωτική Επιθυμία

(In the mood for love, 2000)

του Γουόνγκ Καρ Βάι

 

Φαντάζει (και τυπικά είναι) πλεονασμός να γράψεις ότι η «Ερωτική Επιθυμία» του Γουόνγκ Καρ Βάι συνιστά την πλατωνική ιδέα του πλατωνικού κινηματογραφικού έρωτα, μα έλα που όσα υπερθετικά κι αν κομίσεις, δεν θα ακουστούν πλεονάζοντα γι' αυτή την ευτυχή συγκυρία, όπου η «καρβαϊκή» καλλιγραφία συναντά την ιστορία για την οποία πάντοτε προετοιμαζόταν. Στο Χονγκ-Κονγκ των '60s δυο παντρεμένοι, απατημένοι από τους συντρόφους τους και με όλα τα κοινά του κόσμου, κάνουν την ηθική επιλογή να κρατήσουν το αίσθημα που αναπτύχθηκε ανάμεσά τους σε πλατωνικό επίπεδο, ώστε να παραμείνει αμόλυντο. Τα έγχορδα του Σιγκέρου Ουμεμπαγιάσι δίνουν λόγια στον άφατο ερωτισμό και συντροφεύουν έκτοτε εκείνες τις ερωτικές μας ιστορίες που έμειναν στην πρώτη σελίδα, μα μέσα μας γέμισαν βιβλία.

Κινγκ Κονγκ

(King Kong, 2005)

του Πίτερ Τζάκσον

8 σπαραχτικές ερωτικές ιστορίες του σινεμά για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου Facebook Twitter

Το ριμέικ της αρχετυπικής κινηματογραφικής εκδοχής του (εκ των πραγμάτων) ανεκπλήρωτου έρωτα βρίσκει στο πρόσωπο του Πίτερ Τζάκσον τον ιδανικό σκηνοθέτη για να συγκεράσει τη μεγαλόπνοη περιπέτεια φαντασίας με την υπερχειλίζουσα ρομαντική διάθεση. Η ξανθιά στάρλετ, που εντοπίζει στον Κινγκ Κονγκ εκείνο που οι άλλοι δεν βλέπουν, αφυπνίζει στον υπερφυσικών διαστάσεων γορίλλα μια κοιμώμενη ιδιότητα, την έγνοια για τον άλλο, και τον εξημερώνει. «Ήταν η Ομορφιά που σκότωσε το Κτήνος», ακούμε στο φινάλε διά στόματος Τζακ Μπλακ, σε μία από τις ωραιότερες παραβολές της έβδομης τέχνης.

Το μυστικό του Brokeback Mountain

(Brokeback Mountain, 2005)

του Ανγκ Λι

8 σπαραχτικές ερωτικές ιστορίες του σινεμά για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου Facebook Twitter

Μοιάζει εξωφρενικό όταν σκέφτεσαι πως η συγκεκριμένη ταινία μπόρεσε να προκαλέσει αντιδράσεις στον εικοστό πρώτο αιώνα, μέρα που είναι, όμως, ας μην ασχοληθούμε με μικρότητες. Περισσότερο από ταινία-σταθμός για το queer cinema, περισσότερο και από φιλμική ωδή σε έναν έρωτα που καταράστηκε ο φασίζων όχλος, το κομψοτέχνημα του Ανγκ Λι θρηνεί το «Βrokeback Μountain» του καθενός μας, εκείνη την ετεροτοπία στην οποία μπορέσαμε να είμαστε ο εαυτός μας, μακριά από κοινωνικά στεγανά και προκαταλήψεις, ανέμελοι και ελεύθεροι. Ευχή προς όλους να το βρουν κάποτε, έστω και για λίγο, έστω κι αν στο τέλος τίποτε άλλο δεν απομένει από εκείνο, παρά ένα πουκάμισο αδειανό.

Mια φορά

(Once, 2007)

του Τζον Κάρνεϊ

8 σπαραχτικές ερωτικές ιστορίες του σινεμά για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου Facebook Twitter

Ένας μουσικός του δρόμου και μια πλανόδια ανθοπώλισσα θα ζήσουν για λίγες μέρες έναν πλατωνικό έρωτα, θα (επι)κοινωνήσουν τα συναισθήματά τους μέσα από τη μουσική και τα τραγούδια τους και θα μείνουν αξέχαστοι σε όσους περαστικούς σινεφίλ κοντοστάθηκαν για λίγο ώστε να ακούσουν το τραγούδι τους, μια μπαλάντα σαν εκείνες που βρυχάται ο Γκλεν Χάνζαρντ μέσα στο φιλμ, μια μπαλάντα η οποία, πάνω που σε καθήλωσε με το γεμάτο υπόσχεση «αχ» της, περνά βίαια στο «γιατί» και το «γαμώτο». Όχι επειδή «κάποτε» συνέβη, όπως θα ήθελες να προεξοφλεί ο τίτλος της, μα επειδή κάποτε θα μπορούσε να έχει συμβεί.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

9 αναπάντεχα κινηματογραφικά ζευγάρια που έγραψαν ιστορία

Οθόνες / 9 αναπάντεχα κινηματογραφικά ζευγάρια που έγραψαν ιστορία

Από τους Μπόνι και Κλάιντ ως τον Χάνιμπαλ Λέκτερ και την Κλαρίς Στάρλινγκ, αυτά τα αταίριαστα ντουέτα έγραψαν ιστορία, όπως τη δική του ιστορία γράφει και κάθε pairing του METAXA 12 Αστέρων με απροσδόκητες γεύσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι μελαγχολικοί άνδρες του Luke Edward Hall

Εικαστικά / Οι μελαγχολικοί άνδρες του Luke Edward Hall

Ντιζάινερ, ζωγράφος, αρθρογράφος των FT και λάτρης της ελληνικής μυθολογίας, ο πολυπράγμων Βρετανός καλλιτέχνης εκθέτει στην Breeder μια νέα σειρά από έργα, αμιγώς «ελληνικά», όπου πρότυπα αρρενωπότητας, όπως ο ναύτης, ο βοσκός και ο ψαράς, παρουσιάζονται με μια μελαγχολική, παιγνιώδη όσο και σεξουαλικά φορτισμένη διάθεση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ