77ο Φεστιβάλ Καννών: Μια γυναικεία υπόθεση

77ο Φεστιβάλ Καννών: Μια γυναικεία υπόθεση Facebook Twitter
Η πρόεδρος του Φεστιβάλ Γκρέτα Γκέργουιγκ. Φωτ.: Rocco Spaziani/Archivio Spaziani/Mondadori Portfolio via Getty Images/Ideal Images
0

Μπορεί να μην είχαν την ευκταία εκπροσώπηση στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα, αλλά τα βραβεία του κυρίου τμήματος του 77ου Φεστιβάλ Καννών, ένα μεγάλο «ναι» στις εκδοχές της φεμινιστικής διεκδίκησης, αντανακλούν την πολυπρισματική ματιά στη σύγχρονη γυναίκα από τη διεθνή κινηματογραφική κοινότητα, αλλά και το άγχος ενός μεγάλου φεστιβάλ να βρει έναν τρόπο να προλάβει γκρίνιες για τα ποσοστά και τις ισορροπίες.

Αναμενόμενο: με την Γκρέτα Γκέργουιγκ πρόεδρο, τις Λίλι Γκλάντστοουν και Έβα Γκριν συμβατές στην ευαισθησία της, και τα υπόλοιπα μέλη χωρίς τη φήμη του πιεστικού παρτιζάνου ενός είδους σινεμά έναντι άλλου, η κριτική επιτροπή θα ευνοούσε τον ουμανισμό έναντι του φορμαλισμού. Στη λογική ότι στις Κάννες πάνε μόνο auteurs, από τον Ζιλ Λελούς μέχρι τον Μιγκέλ Γκομέζ, το θέμα είναι τι ταιριάζει περισσότερο στον καθένα, και το Anora του Σον Μπέικερ δείχνει τελικά πως το γούστο της Γκέργουιγκ επικράτησε άνετα, ή πως η ταινία άρεσε σε όλους.

Σε μια χρονιά που μετά βίας θυμόμασταν τους άνδρες ηθοποιούς του Φεστιβάλ (οι δυο πρωταγωνιστές του «Apprentice», ο Μπεν Γουίσο στο «Λιμόνοφ») το βραβείο ερμηνείας στον Τζέσι Πλέμονς δείχνει, εκτός από το ότι όντως καταπλήσσει με τη χαμαιλεόντεια παρουσία του στις τρεις ιστορίες, πως τα τελευταία 15 χρόνια κάθε ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, από τον «Κυνόδοντα» μέχρι τις «Ιστορίες Καλοσύνης», αποσπά κι από ένα μεγάλο βραβείο.

• Δημιουργός που έχει κάνει αισθητή την παρουσία του την τελευταία δεκαετία, ο Μπέικερ δίνει τις μάχες του με ένα απροσποίητο, απολαυστικών χαρακτήρων, σινιέ ιδίωμα και ο Χρυσός Φοίνικας, ο πρώτος για τις ΗΠΑ μετά το «Δέντρο της ζωής» το 2011, σε μια δραματική κομεντί με ηρωίδα την Άνι που βγάζει το ψωμί της με το σώμα της, ζει για λίγο το παραμύθι και η πραγματικότητα τη δένει χειροπόδαρα σε μια «ανεύθυνη» έπαυλη, για να την προσγειώσει μαγικά στη θέση του οδηγού, δεν είναι μόνο η επιβράβευση μιας υπέροχης ταινίας, αλλά και μια γενναία ενθάρρυνση του ανεξάρτητου κινηματογράφου, ειδικά του αμερικανικού indie, που τρώει πολύ ξύλο εδώ και αρκετό καιρό στη διανομή, ασθμαίνει και ταπεινώνεται από επενδυτές και παραγωγούς, αναπνέει μόνο στα φεστιβάλ και ελπίζει για ένα αξιοπρεπές comeback στις αίθουσες, εκεί όπου ανήκει, όπως είπε ο ευγνώμων Μπέικερ από το βήμα του νικητή στο Palais de Festival. Σε παιγνιώδη αλλά όχι αβάσιμο παραλληλισμό, ο Μπέικερ είναι η σεξεργάτρια της ταινίας του, μια Ανόρα που ίσως μπει στον πειρασμό από τα λεφτά και τις υποσχέσεις, ώσπου η μάνα του studio του τραβήξει το αυτί, τον στείλει από εκεί που ήρθε, και συνειδητοποιήσει σε ποια αγκαλιά θα βρει την αγάπη. 

77ο Φεστιβάλ Καννών: Μια γυναικεία υπόθεση Facebook Twitter
Δημιουργός που έχει κάνει αισθητή την παρουσία του την τελευταία δεκαετία, ο Μπέικερ δίνει τις μάχες του με ένα απροσποίητο, απολαυστικών χαρακτήρων, σινιέ ιδίωμα. Φωτ.: Pascal Le Segretain/Getty Images/Ideal Images

• Τότε, τι δουλειά είχε ο σκηνοθέτης του Tangerine, πάλι με ηρωίδα σεξεργάτρια, του «Starlet», του «Red Rocket» και του «Florida Project» να υποκλιθεί βαθιά στον νικητή του τιμητικού Χρυσού Φοίνικα, Τζορτζ Λούκας; Τι σχέση έχει με τον πάμπλουτο δημιουργό του «Πολέμου των Άστρων»; Μην μπερδεύεστε, ο Λούκας δεν είναι στέλεχος, ούτε αφεντικό κινηματογραφιστών – μάλιστα η δεύτερη τριλογία του «Star Wars» χρηματοδοτήθηκε από τον ίδιο και μετά διαβιβάστηκε με το αζημίωτο στη Fox. Τον Flash Gordon ήθελε να κάνει, και επειδή κανείς δεν του χάριζε την εμπιστοσύνη του, πόσο μάλλον να τον αξιώσει με μπάτζετ, έγραψε ένα ποτ πουρί από ό,τι μυθολογία είχε στο μυαλό του και έγραψε Ιστορία. Ταινίες ήθελε να κάνει, Καλές Τέχνες σπούδασε, κι αν δεν τα είχε καταφέρει, θα κατέφευγε σε πατέντες και ευρεσιτεχνίες, αν δεν γινόταν κομίστας ή animator. Η στιγμή της βραδιάς ήταν ο αδελφικός εναγκαλισμός του με τον μεγάλο αδελφό, όπως τον αποκαλεί χαϊδευτικά, και μέντορα, τον Φράνσις Φορντ Κόπολα, που του παρέδωσε το έπαθλο. Το μεγαλύτερο σκορ στο χειροκροτόμετρο, που φέτος γινόταν καθημερινά πρώτο θέμα στα sites, λες και διαγωνίζονταν οι θεατές στη βραδινή προβολή του Palais, ανήκει στον Μοχάμαντ Ρασούλοφ

77ο Φεστιβάλ Καννών: Μια γυναικεία υπόθεση Facebook Twitter
O Μοχάμαντ Ρασούλοφ γύρισε μυστικά την ταινία του και έδωσε το «παρών» στο Φεστιβάλ, υψώνοντας τις φωτογραφίες των δυο εκ των τεσσάρων πρωταγωνιστών του, που τέθηκαν υπό περιορισμό στην Τεχεράνη. Φωτ.: Stephane Cardinale - Corbis/Corbis via Getty Images/Ideal Images

• Η ταινία του μάλλον δίχασε ή μούδιασε την επιτροπή, έτσι ερμηνεύω το ειδικό βραβείο, που ουσιαστικά «παραδέχεται» πως δεν ήταν κακή η ταινία, αλλά υστερεί μπροστά στο επίτευγμα του σκηνοθέτη να τη γυρίσει μυστικά, αν και άρτια, από το καθεστώς του Ιράν, να φυγαδευτεί περπατώντας 28 ημέρες μέχρι να φτάσει στις Κάννες μέσω Γερμανίας και να δώσει το «παρών» στο Φεστιβάλ, υψώνοντας τις φωτογραφίες των δυο εκ των τεσσάρων πρωταγωνιστών του που τέθηκαν υπό περιορισμό στην Τεχεράνη. Ο «Σπόρος της ιερής συκιάς», το φιλμ με την υψηλότερη βαθμολογία των κριτικών του «Screen International», είναι οικογενειακό δράμα, θρίλερ και καταγραφή της προπέρσινης εξέγερσης, ένα ράπισμα εναντίον της πατριαρχικής θεοκρατίας και ωδή στη δύναμη των γυναικών, που την ύστατη στιγμή αντιλαμβάνονται τη σπάθη του ακλόνητου, αμφίσημου ανδρικού προτύπου.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Μια γυναικεία υπόθεση Facebook Twitter
Η Κάρλα Σοφία Γκασκόν με τον Ζακ Οντιάρ. Φωτ.: JB Lacroix/FilmMagic/Ideal Images

• Η Εμίλια Πέρεζ έγινε η μοναδική ταινία με δυο βραβεία στο Φεστιβάλ, αυτό της επιτροπής και για την ερμηνεία και των τριών πρωταγωνιστριών, ασχέτως αν μόνο η Κάρλα Σοφία Γκασκόν ήταν στις Κάννες και έκλεψε την παράσταση με τα ακατανόητα εσπεράντο αγγλικά που μίλησε με καπνισμένη φωνή. Αξιότερη ήταν η παράσταση της Ντέμι Μουρ στο «The Substance», που περιορίστηκε στο βραβείο σεναρίου για την Καρολίν Φαρζά. 

• Από τους δημιουργούς μιας τολμηρότερης, πειραματικότερης, πιο απαιτητικής αφήγησης, ο Μιγκέλ Γκομέζ προτιμήθηκε για τη σκηνοθεσία του αδιαπέραστου, στιλιζαρισμένου, «αναχρονιστικού» «Grand Tour», κάτι που σημαίνει πως το «Caught by the Tides» του Τζία Ζανγκέ έμεινε ως η καλύτερη αβράβευτη ταινία του Φεστιβάλ.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Μια γυναικεία υπόθεση Facebook Twitter
Το «Caught by the Tides» του Τζία Ζανγκέ έμεινε ως η καλύτερη αβράβευτη ταινία του Φεστιβάλ.

• Κι αν υποθέσουμε πως ο Χρυσός Φοίνικας σπάνια δίνεται σε άγνωστο σκηνοθέτη, σε πρώτη ή δεύτερη ταινία, κάτι που υπαγορεύει κάποιος κανόνας, κι έχει συμβεί λίγες φορές, το δεύτερο σε σπουδαιότητα έπαθλο, το Grand Prix της επιτροπής, απονεμήθηκε στην πραγματική ανακάλυψη του Φεστιβάλ, την Παγιάλ Καπάντια, για το έξοχο, μυριάδων εικαστικών και δραματικών αποχρώσεων «All we Imagine as Light», την ανακουφιστική απόδραση τριών γυναικών από το πολύβουο Μουμπάι προς την αχτίδα φωτός ενός παραθαλάσσιου χωριού. Τριάντα χρόνια είχε να συμμετάσχει η Ινδία στο διαγωνιστικό, το προσπαθούσε πολύ, και το κατάφερε στο πρόσωπο μιας σκηνοθέτιδος που έχει ένα ντοκιμαντέρ στο ενεργητικό της, και εδώ ξακρίζει ποιητικά και ανθρώπινα τους χαρακτήρες από τον ασφυκτικό αστικό ιστό. Οι Κάννες ξεχώρισαν και ανέδειξαν μια νέα φωνή – αυτός άλλωστε είναι ο ρόλος τους. 

77ο Φεστιβάλ Καννών: Μια γυναικεία υπόθεση Facebook Twitter
Το βραβείο ερμηνείας στον Τζέσι Πλέμονς δείχνει, εκτός από το ότι όντως καταπλήσσει με τη χαμαιλεόντεια παρουσία του στις τρεις ιστορίες, πως κάθε ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, από τον «Κυνόδοντα» μέχρι τις «Ιστορίες Καλοσύνης», αποσπά κι από ένα μεγάλο βραβείο, κάθε φορά διαφορετικό.

• Σε μια χρονιά που μετά βίας θυμόμασταν τους άνδρες ηθοποιούς του Φεστιβάλ (οι δυο πρωταγωνιστές του «Apprentice», ο Μπεν Γουίσο στο «Λιμόνοφ») το βραβείο ερμηνείας στον Τζέσι Πλέμονς δείχνει, εκτός από το ότι όντως καταπλήσσει με τη χαμαιλεόντεια παρουσία του στις τρεις ιστορίες, πως τα τελευταία 15 χρόνια κάθε ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, από τον «Κυνόδοντα» μέχρι τις «Ιστορίες Καλοσύνης», αποσπά κι από ένα μεγάλο βραβείο, κάθε φορά διαφορετικό, σε ένα από τα δυο κορυφαία φεστιβάλ –των Καννών ή της Βενετίας– στα οποία συμμετέχει.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

EMILIA PEREZ

Ανταπόκριση / Emilia Perez: Ένα εξωφρενικό μιούζικαλ για μια Μεξικανή τρανς γκάνγκστερ που βρίσκει λόγο ύπαρξης

Το σκληρό παραμύθι του Ζακ Οντιάρ στοιβάζει σε μια πλοκή εφάμιλλη τελενοβέλας έναν τόνο στοιχεία και καταφέρνει να κρατά συνεχώς το ενδιαφέρον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ