6 ξεχωριστές στιγμές του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

6 ξεχωριστές στιγμές του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
0
6 ξεχωριστές στιγμές του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Η Αριάν Λαμπέντ πρωταγωνιστεί στο «Παρά τη νύχτα»

«Malgré la nuit» («Παρά τη νύχτα»)

Ο Φιλίπ Γκραντριέ μού ήταν άγνωστος πριν από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης − δεν είχα δει μια ταινία του πριν από πολλά χρόνια στις Νύχτες Πρεμιέρας, δεν είχα πέσει ποτέ πάνω σε αφιέρωμα στο έργο του σε διεθνή φεστιβάλ. Το «Malgré la Nuit» με την Αριάν Λαμπέντ είναι η πιο πρόσφατη προσθήκη σε μια φιλμογραφία που δεν ταυτίζεται ούτε καν με το ανεξάρτητο, καλλιτεχνικό ρεύμα της γαλλικής κινηματογραφικής σκηνής. Φτιάχνει σινεμά των αισθήσεων, εμπνέεται «από μέσα», παραβλέπει τα εξωτερικά κίνητρα, το κλασικό στόρι, το παραμύθι όπως το ξέρουμε και το βλέπουμε κατά κόρον. Εξαιρετικά ενδιαφέρων, κρίμα που δεν είδαμε και τον ίδιο. Μαζί με τον Τούρκο σκηνοθέτη Ζεκί Ντεμίρκουμπουζ άξιζε την προσοχή μας μέσα από τις ρετροσπεκτίβες του φεστιβάλ.


«Το Νήμα»

6 ξεχωριστές στιγμές του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Ο The Boy συναντά την ωριμότητα, χωρίς να αποποιείται την πειραματική του ψυχοσύνθεση.

Η καλύτερη ταινία του Αλέξανδρου Βούλγαρη, που θα έπρεπε να έχει τοποθετηθεί στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα. Ένα ψυχαναλυτικό θρίλερ με στοιχεία πολιτικής φαντασίας και ηρωίδα μια αντιστασιακή που, περνώντας από το Παρίσι (εκπληκτική η αφαιρετική αναπαράσταση του γαλλικού ντεκόρ με τα τρία χρώματα που στραφταλίζουν, συνδέοντάς τα με τη θάλασσα-μήτρα της αρχής), προσγειώνεται στην τσακισμένη Μεταπολίτευση, αλλάζοντας φύλο και ηλικία, μια Ελληνίδα Ορλάντο, ερμηνευμένη μοναδικά από τη Σοφία Κόκκαλη. Ο The Boy συναντά την ωριμότητα, χωρίς να αποποιείται την πειραματική του ψυχοσύνθεση. Για δυνατούς λύτες.


«Πλατεία Αμερικής»

6 ξεχωριστές στιγμές του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Ο Γιάννης Στάνκογλου μοιάζει να έχει γεννηθεί για τον ζόρικο κι ευαίσθητο tattoo artist που υποδύεται στην "Πλατεία Αμερικής".

Μετά το ντεμπούτο του με το «Wild Duck», ο Γιάννης Σακαρίδης βελτιώνεται σημαντικά και η «Πλατεία Αμερικής» είναι ένα ψηφιδωτό με δυνατούς αρμούς, ενώνοντας επιτυχημένα τρεις ιστορίες κάτω από την ομπρέλα του εμβληματικού, συμβολικού και σπαρταριστού ομφαλού της σύγχρονης Αθήνας. Η συμβολή του Βασίλη Μουρίκη στο σενάριο είναι καθοριστική για τον διάλογο, τον ρεαλισμό και τον ήχο της γλώσσας, ο Γιάννης Στάνκογλου μοιάζει να έχει γεννηθεί για τον ζόρικο κι ευαίσθητο tattoo artist που υποδύεται, ενώ ο Μάκης Παπαδημητρίου επεκτείνει νοερά τον χαρακτήρα του στην «Έκρηξη» του Σύλλα Τζουμέρκα.


«Άφτερλωβ»

6 ξεχωριστές στιγμές του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Η Ηρώ Μπέζου και ο Χάρης Φραγκούλης πρωταγωνιστούν στο «Άφτερλωβ».

Ο Στέργιος Πάσχος φέρνει την αισθητική του κουρασμένου πλέον είδους του mumblecore (του σινεμά με τον αυτοσχεδιαστικό νατουραλισμό στον πυρήνα της εξερεύνησης των σχέσεων) στην ελληνική πραγματικότητα, ως προέκταση μιας δικής του μικρού μήκους ταινίας, μετατρέποντάς την σε μια meta εμπειρία, καθώς οι πρωταγωνιστές κλείνονται σε ένα δανεικό εξοχικό και αναρωτιούνται αν αγαπιούνται ακόμη και μετά τον χωρισμό τους. Κάποιες φορές τα αστεία λειτουργούν, κυρίως μέσω του ολοζώντανου, χαρισματικού Χάρη Φραγκούλη, και της χημείας του με την «καθαρή» Ηρώ Μπέζου, η οποία συμμετείχε και στην έτερη, και διαφορετικού ύφους, κομεντί «Όντως Φιλιούνται» του Γιάννη Κορρέ, που, όπως το «Polaroid» του Άγγελου Φραντζή στο μιλένιουμ και, τολμώ να πω, η «Ερόικα» του Μιχάλη Κακογιάννη στα '60s, ποστάρει τον παλμό της ελληνικής νεότητας ως χρονικό τεκμήριο, με άνισα, ενδιαφέροντα αποτελέσματα.


«90 χρόνια ΠΑΟΚ, νοσταλγώντας το μέλλον»

6 ξεχωριστές στιγμές του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Το ντοκιμαντέρ του Νίκου Τριανταφυλλίδη

Παλαίμαχοι και ενεργοί παίκτες, στελέχη και παράγοντες του ΠΑΟΚ, με αρχηγό τον πρόεδρο Ιβάν Σαββίδη, που μίλησε στα ρωσικά και καταχειροκροτήθηκε εντός έδρας, κατέκλυσαν την πλατεία του Ολύμπιον για την προβολή του κύκνειου άσματος του Νίκου Τριανταφυλλίδη, μια ωδή με σπουδή για την βασανισμένη, αγαπημένη του ομάδα. Τη θλίψη της απώλειας έσπασε ο Νότης Τσίντογλου, ο θρυλικός μέσος της ηρωικής περιόδου 1947-1960, με τις ατάκες και την αξιοπρέπειά του στο ντοκιμαντέρ, ένας πραγματικός σταρ μπροστά στην κάμερα που ένωσε τις προσπάθειες του παρελθόντος με την ελπίδα για ένα καρποφόρο μέλλον.


«Agonie» («Αγωνία»)

6 ξεχωριστές στιγμές του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Τα φαινόμενα απατούν σε ένα δράμα που δεν χάνει beat.

Γυρισμένο από τον νεότατο Παραγουανό σκηνοθέτη Ντέιβιντ Κλέι Ντίαζ, αυτή η γερμανο-αυστριακή παραγωγή που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βερολίνου ταίριαζε απόλυτα στο τμήμα «Αντι/Κατοπτρισμοί», καθώς παρακολουθούσε παράλληλα την ανάσα δύο νέων που βασανίζονται διαφορετικά στη μετάβασή τους από τον χαλαρό οικογενειακό κλοιό στον πραγματικό κόσμο, χωρίς να γνωρίζει, ούτε να μπορεί εύκολα να μαντέψει ο θεατής ποιος από τους δύο θα οδηγηθεί σε ένα αποτρόπαιο έγκλημα, από αυτά που λαχταράει το ελεύθερο τηλεοπτικό ρεπορτάζ. Τα φαινόμενα απατούν σε ένα δράμα που δεν χάνει beat.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ