5 ταινίες για την τρανς ορατότητα στο 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Colors of Tobi Facebook Twitter
Colors of Tobi
0

Το 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ξεκινά σήμερα τις προβολές του, έχοντας συγκεντρώσει για άλλη μια φορά τον αφρό της παγκόσμιας κινηματογραφικής παραγωγής στον τομέα της τεκμηρίωσης. 

151 ντοκιμαντέρ από όλο τον κόσμο θα προβληθούν από τις 24/6 έως τις 4/7 στην πρώτη υβριδική διοργάνωση του θεσμού που λειτουργεί ως το απαραίτητο θερινό συμπλήρωμα στην αποκλειστικά ψηφιακή πρώτη γεύση που είχε πάρει το κοινό τον Μάρτιο.

Αυτό σημαίνει ότι οι ειδικά διαμορφωμένοι υπαίθριοι χώροι στην Προβλήτα Α' του Λιμανιού Θεσσαλονίκης, αλλά και μερικά αγαπημένα θερινά σινεμά της πόλης (Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Άλεξ, Απόλλων, Ελληνίς, Ναταλί, Σινέ Άλσος του Δήμου Νεάπολης-Συκεών, Σινέ Τζένη Καρέζη του Δήμου Παύλου Μελά) θα υποδεχθούν το κοινό με φυσική παρουσία και όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας (92 ταινίες θα προβληθούν με αυτό τον τρόπο), ενώ ταυτόχρονα θα λειτουργεί και η «δοκιμασμένη» ψηφιακή πλατφόρμα online.filmfestival.gr του φεστιβάλ (142 ταινίες θα είναι διαθέσιμες διαδικτυακά). Αξίζει να σημειωθεί ότι τα εισιτήρια και για τους δύο τρόπους θέασης πωλούνται αποκλειστικά ψηφιακά.

Το ΦΝΘ βέβαια διαθέτει και φέτος μια πολύ δυνατή συλλογή queer ταινιών, διάσπαρτων σε διάφορα τμήματα, από τις οποίες θα προκύψει και το φετινό Mermaid Award.

Το ΦΝΘ βέβαια διαθέτει και φέτος μια πολύ δυνατή συλλογή queer ταινιών, διάσπαρτων σε διάφορα τμήματα, από τις οποίες θα προκύψει και το φετινό Mermaid Award. Τέσσερις από αυτές εστιάζουν στην τρανς κοινότητα και μία στους πρωτεργάτες της drag σκηνής της Νέας Υόρκης, ανοίγοντας συζήτηση γύρω από την πιο πολύπαθη κοινωνική ομάδα των ΛΟΑΤΚΙ+, σε μια χρονική συγκυρία όπου ο αγώνας για την τρανς ορατότητα εντείνεται και η ανάγκη για κατάκτηση ίσων δικαιωμάτων και ελεύθερης έκφρασης των trans και non binary ατόμων είναι πιο επιτακτική από ποτέ.

Ιζήματα / Sediments

Του Αντριάν Σιλβέστρε

Ισπανία, 2021, 89΄, Διεθνές Διαγωνιστικό «Newcomers» (Διεθνής Πρεμιέρα)

Έξι τρανς γυναίκες κάνουν ένα ταξίδι σε μια μικρή πόλη στην επαρχία Λεόν της Ισπανίας, κατά το οποίο θα εξερευνήσουν όχι μόνο ορισμένα ασυνήθιστα τοπία, αλλά και τα βασικά συστατικά της προσωπικότητάς τους. Αν και το ομαδικό τους πνεύμα δοκιμάζεται, θα μάθουν μαζί πώς να διαχειρίζονται τις διαφορές τους, διαφυλάσσοντας το δικαίωμά τους στη μοναδικότητα. Μια συναρπαστική και διασκεδαστική ιστορία για την ενσυναίσθηση, την ατομικότητα και την ανάγκη του ανήκειν: η ακτινογραφία μιας κολεκτίβας που στρέφεται στον κόσμο του συναισθήματος για να ενισχύσει τις πολιτικές της ταυτότητας στο παρόν και το μέλλον.

(28/6, 21:30, Απόλλων και από τις 29/6 online)

Οι πικροδάφνες / The Oleanders

Της Πάολας Ρεβενιώτη

Ελλάδα, 2020, 65΄, Διεθνές Διαγωνιστικό >>Film Forward (Παγκόσμια Πρεμιέρα)

Mια βόλτα στη νυχτερινή Αθήνα μέσα από τα μάτια και τις συζητήσεις τριών εμβληματικών τρανς γυναικών της Ελλάδας: Της Μπέτυς Βακαλίδου, της Εύας Κουμαριανού και της Πάολας Ρεβενιώτη.

(3/7, 21:30, Stavros Tornes Open Air και από τις 3/7 online)

Τα χρώματα του Τόμπι / Colors of Tobi

Της Αλέξα Μπακόνι

Ουγγαρία, 2021, 81΄, Ανοιχτοί Ορίζοντες

Η Εύα και η οικογένειά της μένουν σ' ένα χωριουδάκι της Ουγγαρίας. Το δεκαεξάχρονο παιδί της πρόσφατα δήλωσε τη διεμφυλική του ταυτότητα και πλέον ακούει στο όνομα Τόμπι – το όνομα που επέλεξε. Μετά το αρχικό σοκ, ολόκληρη η οικογένεια ενώνεται για να τον υποστηρίξει. Ωστόσο, η Εύα ασφυκτιά με την ιδέα της φυλομετάβασης του παιδιού της. Ο Τόμπι είναι αποφασισμένος, ενώ συγχρόνως παλεύει με την εφηβεία. Η Εύα καταβάλλει προσπάθειες να είναι η μητέρα που χρειάζεται ο γιος της, ενώ ο Τόμπι αρχίζει να αμφισβητεί τα όρια που έθεσε ο ίδιος στον εαυτό του. Μια συγκινητική ιστορία για την απελευθέρωση και την αποδοχή.    

(28/6, 21:30, Stavros Tornes Open Air και από τις 24/6 online) 

Ένας ασυνήθιστος άνδρας / No Ordinary Man

Των Άσλινγκ Τσιν-Γι, Τσέις Τζόιντ

Καναδάς, 2020, 84΄, Ανοιχτοί Ορίζοντες

Μια διεισδυτική ματιά στη ζωή του μουσικού και ειδώλου της τρανς κουλτούρας Μπίλι Τίπτον. Η ζωή του αναπλάθεται και αναβιώνεται από τρανς καλλιτέχνες που φιλοτεχνούν συλλογικά το πορτρέτο ενός απροσδόκητου ήρωα. Σύνθετη, αισθητικά επιμελημένη και με ασυναγώνιστη ιστορική αξία, η πρωτοποριακή αυτή ταινία δείχνει τι μπορεί να γίνει όταν μια κοινότητα συνεργάζεται για να τιμήσει την κληρονομιά ενός ασυνήθιστου ήρωα.

(25/6, 21:15, Σινέ Άλσος Δήμου Νεάπολης - Συκεών, 27/6, 21:30, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και από τις 24/6 online)

Υ.Γ. Παρακαλώ, κάψτε αυτό το γράμμα / P.S. Burn This Letter Please

Των Τζένιφερ Τεσέρα, Μάικλ Σέλιγκμαν

ΗΠΑ, 2020, 100΄, Ανοιχτοί Ορίζοντες

Ένα κουτί με επιστολές, κρυμμένο για περίπου 60 χρόνια, πυροδοτεί μια πενταετή αναδρομή σ' ένα μέρος της ΛΟΑΤΚΙ ιστορίας την οποία δεν αφηγήθηκε ποτέ κανένας. Οι επιστολές, γραμμένες τη δεκαετία του 1950 από μια ομάδα drag queens στη Νέα Υόρκη, μας ξεναγούν σ' έναν λησμονημένο κόσμο, όπου το να είσαι ο εαυτός σου ταυτιζόταν με την παρανομία και όπου οι κυρώσεις για όσους άντρες «μεταμφιέζονταν» σε γυναίκες ήταν άμεσες και αυστηρές. Ένα τολμηρό εγχείρημα που ανασυνθέτει την εποχή πριν από τη θρυλική εξέγερση του Stonewall, καθώς οι Λένι, Ρόμπι, Τζορτζ, Μάικλ, Τζιμ, Χένρι, Κλοντ, Τις και Τέρι –πρώην drag queens και πλέον στα 80 και 90 τους χρόνια– αποκαλύπτουν πώς επιβίωσαν (αλλά και πώς άνθισαν) σε μια περίοδο στην οποία οι drag queens ήταν ταυτόχρονα αγαπητές και μισητές, ακόμα και εντός της γκέι κοινότητας. Η κυβέρνηση επιχειρούσε να τις αφανίσει, η Iστορία προσπάθησε να τις διαγράψει – τώρα, όμως, μπορούν να διηγηθούν την ιστορία τους για πρώτη φορά.

(26/6 & 1/7, 21:30, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και από 24/6 online)

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η κρυφή κόρη του Λούις Άρμστρονγκ στη Θεσσαλονίκη

Daily / Η κρυφή κόρη του Λούις Άρμστρονγκ στη Θεσσαλονίκη

Μισός αιώνας συμπληρώνεται σε λίγες μέρες από τον θάνατο του μεγάλου μουσικού και μια ταινία που θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, έχει ως κεντρική φιγούρα την κόρη που μόνο ιδιωτικά είχε αναγνωρίσει εκείνος όσο ζούσε, η οποία θα παρευρεθεί και στην επίσημη προβολή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τα ελληνικά ντοκιμαντέρ του 23ου ΦΝΘ - Αναλυτικά οι 72 ταινίες

Οδηγός Σινεμά / Τα ελληνικά ντοκιμαντέρ του 23ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Ανθρώπινες ιστορίες, γνωστοί καλλιτέχνες, η ζωή μας την εποχή της πανδημίας, η προσφυγική κρίση, τα ζητήματα που απασχολούν την LGBTQI+ κοινότητα είναι μερικά από τα θέματα που απασχολούν τους Έλληνες ντοκιμαντερίστες.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

DUNE: ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ ****

Οθόνες / «Dune: Μέρος Δεύτερο»: Ούτε μια στιγμή δεν προδίδει το είδος της υπερπεριπέτειας

Ο Ντενί Βιλνέβ παραδίδει όσα προφήτεψε στο πρώτο «Dune», ένα βιβλικό Star Wars, σοβαρό και μυστικιστικό, πολλαπλασιάζοντας και βαθαίνοντας την κινηματογραφική εμπειρία στην έρημο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κότζι Γιακούσο: «Οι επιφυλάξεις μου για τον Βέντερς διαλύθηκαν την πρώτη μέρα»

Αποκλειστική συνέντευξη / Κότζι Γιακούσο: «Οι επιφυλάξεις μου για τον Βέντερς διαλύθηκαν την πρώτη μέρα»

Ένας ζωντανός μύθος της υποκριτικής, ο «Τοσίρο Μιφούνε της γενιάς του», όπως έχει χαρακτηριστεί, μιλά αποκλειστικά στη LiFO για τη συνεργασία του με τον κορυφαίο Γερμανό δημιουργό στο υποψήφιο για Όσκαρ «Perfect Days», που του χάρισε και το βραβείο ερμηνείας στις Κάννες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πολύτιμη παραμυθία του Μάρτιν Σκορσέζε

Ανταπόκριση από το Βερολίνο / Ο Μάρτιν Σκορσέζε μάς δίνει κουράγιο για το μέλλον του σινεμά

Ενθουσιώδης, ενεργητικός, πάντα επίκαιρος, ο Μάρτιν Σκορσέζε ενώνει την ιστορία της τέχνης που λατρεύει άνευ όρων με το πάθος του για το storytelling. Όποτε αναγγέλλει καινούργια ταινία ή μιλά για ό,τι αυτός θέλει, νιώθουμε σαν καλεσμένοι σε οικογενειακή γιορτή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«All of us Strangers»: Γιατί βγαίνουν όλοι από την αίθουσα κλαίγοντας;

The Review / «All of us Strangers»: Γιατί βγαίνουν όλοι από την αίθουσα κλαίγοντας;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Χρήστος Πολίτης (aka O Χρήστος δεν μένει πια εδώ) συζητούν για το ελεγειακό δράμα με τους Άντριου Σκοτ και Πολ Μέσκαλ που εδώ και μερικές μέρες συγκινεί (και) τους Έλληνες σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Στάθης Συνοδινός: Ψάχνω ακόμη και ταινίες που τις έλιωναν στην Κατοχή για να φτιάξουν τσατσάρες

Οθόνες / Στάθης Συνοδινός: Ψάχνω ακόμη και ταινίες που τις έλιωναν στην Κατοχή για να φτιάξουν τσατσάρες

Αναζητά ταινίες που θεωρούνται χαμένες ή φθαρμένες σε σημείο που είναι αδύνατον να αποκατασταθούν, συχνά ξεχασμένες από όλους, καθώς κανένας από τους συντελεστές τους δεν είναι στη ζωή και η μηδαμινή τους καλλιτεχνική αξία δεν ήταν αρκετή ώστε να καταγραφούν στην επίσημη ιστορία του κινηματογράφου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Couple to throuple»: Πώς η πολυσυντροφικότητα εξελίσσεται στη νέα κανονικότητα

Οθόνες / «Couple to throuple»: Πώς η πολυσυντροφικότητα εξελίσσεται στη νέα κανονικότητα

Μια νέα τηλεοπτική σειρά στην οποία ζευγάρια προσκαλούν ένα τρίτο πρόσωπο στο κρεβάτι τους και η κυκλοφορία ενός νέου βιβλίου με τίτλο «More: A Memoir of Open Marriage» αντανακλούν την αυξανόμενη αμφισβήτηση της μονογαμίας.
THE LIFO TEAM
Άγνωστοι μεταξύ μας

Οθόνες / All of Us Strangers: Η πιο συγκινητική ιστορία coming out που έχουμε δει

Μια νύχτα σε έναν σχεδόν άδειο ουρανοξύστη στο σύγχρονο Λονδίνο ο Άνταμ συναντά τυχαία έναν μυστηριώδη γείτονα, τον Χάρι, και η καθημερινότητά του αλλάζει. Καθώς η σχέση μεταξύ τους εξελίσσεται, ο Άνταμ κατακλύζεται από μνήμες του παρελθόντος και επιστρέφει στην επαρχιακή πόλη όπου μεγάλωσε και στο σπίτι της παιδικής του ηλικίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι: «Το σινεμά δεν αφορά τη γλώσσα, αλλά την κίνηση και τη δράση»

Αποκλειστική συνέντευξη / Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι: «Δεν προτιμώ τα κραυγαλέα twists, είμαι υπέρ πιο λεπτών αλλαγών στην πλοκή»

Ο σπουδαίος Ιάπωνας σκηνοθέτης του «Drive my Car» μιλά αποκλειστικά στη LiFO για το περίπλοκο, ποιητικό σινεμά του, με αφορμή τη νέα ταινία του «Ο διάβολος δεν υπάρχει».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εμμονή, σκατά και αίμα: Ο μακάβριος μηχανισμός του αυταρχισμού

Αφιέρωμα Σαλό / Εμμονή, σκατά και αίμα: Ο μακάβριος μηχανισμός του αυταρχισμού

Σε ένα απαράμιλλο μπαράζ πορνικού τρόμου, ο Πιερ Πάολο Παζολίνι καταγγέλλει τον θηριώδη φασισμό και την απάνθρωπη βία σε τρεις θεματικούς κύκλους, προλαβαίνοντας τους εκτελεστές του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ