5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
Tο Supersonic (2016) του Matt Whitecross εξετάζει το φαινόμενο Oasis μέσα από την ταραγμένη και δημιουργική σχέση των ταλαντούχων αδερφών Gallagher, καθώς και την απρόσμενη πορεία τους προς την κορυφή.
0

To In-Edit Festival είναι ένα από τα μεγαλύτερα φεστιβάλ μουσικού ντοκιμαντέρ στον κόσμο. Ξεκίνησε από τη Βαρκελώνη το 2003 και από τότε, κάθε χρόνο, ταξιδεύει σε πολλές πόλεις στην υφήλιο. Στην Ελλάδα ήρθε πρώτη φορά το 2014, στη Θεσσαλονίκη. Φέτος επιστρέφει στη χώρα μας για τρίτη συνεχή χρονιά και κάνει στάση στην Αθήνα. Για τρεις ημέρες, από τις 20 έως τις 23 Οκτωβρίου, οι λάτρεις της μουσικής και του κινηματογράφου θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν στη Στέγη μουσικά φιλμ για όλα τα γούστα: βιογραφίες με πρωταγωνιστές θρύλους όπως οι Bob Dylan, Leonard Cohen, Nina Simone και Janis Joplin, την αιώνια κόντρα των Oasis και των Blur να ξεδιπλώνεται με δύο ξεχωριστά φιλμ, ντοκιμαντέρ για νεότερους δημιουργούς, όπως οι National, και παραγνωρισμένα γκρουπ, όπως οι Sparklehorse, φιγούρες των παρασκηνίων σαν τον Danny Fields αλλά και ζωντανές εμφανίσεις από τη Sister Fa και τον Edwyn Collins. Διαλέξαμε τα 5 πράγματα που δεν πρέπει κάποιος να χάσει φέτος.

Don't Look Back (1967)

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
Don't Look Back

Ένα από τα κορυφαία μουσικά ντοκιμαντέρ όλων των εποχών σε σκηνοθεσία του D.A. Pennebaker, που καταγράφει μια πολύ σημαντική στιγμή στην ιστορία της σύγχρονης μουσικής. Ο Bob Dylan βρίσκεται στην Αγγλία το 1965 για μια περιοδεία που θα αλλάξει τη ζωή του. Αντίθετα με την απόμακρη εικόνα που θα χτίσει τα κατοπινά χρόνια, ο νεαρός φολκ τραγουδοποιός εμφανίζεται μπροστά στην κάμερα αρκετά οξυδερκής, γοητευτικός και χαρισματικός. Τα πρώτα σημάδια του χωρισμού του με την Joan Baez είναι έκδηλα. Υπάρχουν σκηνές ανθολογίας, όπως η σεκάνς που αργότερα θα χρησιμοποιηθεί ως βιντεοκλίπ του «Subterranean Homesick Blues», με τον ποιητή Allen Ginsberg στο βάθος. Εκτός από την Joan Baez, στο φιλμ επίσης εμφανίζονται οι Alan Price (που μόλις έχει εγκαταλείψει τους Animals), Albert Grossman (μάνατζερ του Dylan), Bob Neuwirth, Marianne Faithfull, John Mayall και Ginger Baker μεταξύ άλλων.

22 Οκτωβρίου, 16:00 (Κεντρική Σκηνή) / 23 Οκτωβρίου, 22:00 (Μικρή Σκηνή)

The possibilities are endless (2014)

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
The possibilities are endless

Ο Edwyn Collins ξεκίνησε τη μουσική του καριέρα στη Σκωτία με το συγκρότημά του, Orange Juice, το 1979. Ποτέ δεν γνώρισαν ιδιαίτερη επιτυχία και το γκρουπ διαλύθηκε το 1985. Εκείνη την περίοδο ο Collins αποφάσισε να ακολουθήσει σόλο καριέρα και προσέλαβε για μάναντζέρ του την Grace Maxwell, που αργότερα θα γινόταν γυναίκα και μούσα του. Το 1994 θα γνωρίσει απρόσμενη επιτυχία με το κομμάτι «A girl like you». Η τραγωδία όμως θα χτυπήσει 11 χρόνια μετά, το 2005, όταν κατά τη διάρκεια μιας ραδιοφωνικής εκπομπής θα υποστεί ένα βαρύ εγκεφαλικό επεισόδιο, εξαιτίας του οποίου δεν μπορεί παρά να ψελλίσει τις λέξεις «ναι», «όχι», «Grace Maxwell» και «οι δυνατότητες είναι απεριόριστες». Το ντοκιμαντέρ μιλάει για τη δύναμη της αγάπης και τη δύσκολη, συγκινητική διαδρομή του προς την ανάρρωση. Ο Edwyn Collins μπορεί πλέον να ξανατραγουδάει και θα εμφανιστεί για ένα live session στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης μετά τη λήξη του ντοκιμαντέρ.

23 Οκτωβρίου, 19:45 (Κεντρική Σκηνή)

Bird on A Wire (2010)

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
Bird on A Wire

Ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης Tony Palmer κινηματογραφεί μια ευρωπαϊκή περιοδεία του Leonard Cohen το 1972 και μας αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές του πιο μελαγχολικού δανδή που υπήρξε ποτέ στη μουσική. Η κάμερα ακολουθεί τον Cohen που προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με τη φήμη του και τις δεκάδες, πανέμορφες θαυμάστριές του που δεν τον αφήνουν λεπτό σε ησυχία, στις πιο επίμονες από τις οποίες δεν μπορεί παρά να υποκύψει. Ο γνωστός μουσικός παραμένει μέχρι το τέλος αινιγματικός χαρακτήρας. Σε μια σκηνή κάνει acid πριν από την τελευταία στάση της περιοδείας του στην Ιερουσαλήμ, με καταστροφικά αποτελέσματα. Κι όμως,πραγματοποιεί συγκλονιστικές εμφανίσεις όπου κι αν βρεθεί. Το ντοκιμαντέρ δεν θα είχε γίνει γνωστό ποτέ, αν δεν είχε επέμβει ο γιος του μάνατζέρ του, Stephen Machat. Ένα χαμένο ντοκουμέντο μιας εποχής με σπάνιο υλικό, τραβηγμένο με κάμερα 16 mm που αποκαταστάθηκε πρόσφατα.

22 Οκτωβρίου, 18:30 (Μικρή Σκηνή)

Fonko (2014)

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
Fonko

Το Fonko είναι ένα ενδιαφέρον οδοιπορικό των Σουηδών Lars Loven, Göran Olsson και Lamin Daniel Jadama που ερευνά τη μουσική επανάσταση που συντελείται σήμερα στην Αφρική. Fonko σημαίνει στις διάφορες αφρικανικές διαλέκτους «το πράγμα», ενώ στα Wolof σημαίνει «το να φροντίζουμε ο ένας τον άλλον». Οι αστικοί ήχοι των κλαμπ συναντούν την παράδοση μέσα από τις νέες τεχνολογίες. Μια ολόκληρη κουλτούρα ξεδιπλώνεται και νέα ταλέντα κάνουν την εμφάνισή τους, με τις ιδέες τους και την τέχνη τους να ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο. Το φιλμ συναντά τους πιο δημιουργικούς και τολμηρούς μουσικούς της γενιάς τους, από το Ντακάρ μέχρι το Λάγκος και το Γιοχάνεσμπουργκ, ενώ το φάντασμα του Fela Kuti, ενός από τους μεγαλύτερους μουσικούς και πολιτικούς ακτιβιστές της ηπείρου, πλανάται στην ατμόσφαιρά του, με ηχητικό υλικό από τις πρώτες του συνεντεύξεις. Μετά το τέλος της προβολής θα ακολουθήσει συναυλία από τη Sister Fa, μίας από τις σημαντικότερες εκπροσώπους της σύγχρονης αφρικανικής μουσικής από τη Σενεγάλη, η οποία μιλάει στο φιλμ.

21 Οκτωβρίου, 22:00 (Κεντρική Σκηνή)

Blur vs Oasis

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
Blur: New World Towers

Δύο ξεχωριστά φιλμ μιλούν με διαφορετικό τρόπο για δύο από τα μεγαλύτερα συγκροτήματα που έβγαλε η βρετανική ποπ σκηνή τη δεκαετία του '90. Είναι γνωστή η τεράστια κόντρα που είχαν μεταξύ τους εκείνη την εποχή, ο απόηχος της οποίας δεν φαίνεται να έχει σταματήσει να τους συνοδεύει μέχρι και σήμερα. Στο Blur: New World Towers (2015) ο Sam Wrench συναντά τους Blur στη σημερινή εποχή κατά τη διάρκεια των σύντομων ηχογραφήσεων του τελευταίου τους άλμπουμ, «Magic Bus». Μια μπάντα με κουρασμένα μέλη και αβέβαιο μέλλον, που όμως συνεχίζει να έχει ακόρεστη ενέργεια που δεν φαίνεται να τους εγκαταλείπει. Στον αντίποδα, το Supersonic (2016) του Matt Whitecross εξετάζει το φαινόμενο Oasis μέσα από την ταραγμένη και δημιουργική σχέση των ταλαντούχων αδερφών Gallagher, καθώς και την απρόσμενη πορεία τους προς την κορυφή. Μέσα σε τρία χρόνια έγιναν οι απόλυτοι άρχοντες της brit pop. O Noel και ο Liam εμφανίζονται όπως δεν τους έχουμε ξαναδεί ποτέ.

Blur: New World Towers, 22 Οκτωβρίου, 20:15 (Κεντρική Σκηνή) / 23 Οκτωβρίου, 20:00 (Μικρή Σκηνή) Oasis: Supersonic, 20 Οκτωβρίου, 21:00 / 22

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ