5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
Tο Supersonic (2016) του Matt Whitecross εξετάζει το φαινόμενο Oasis μέσα από την ταραγμένη και δημιουργική σχέση των ταλαντούχων αδερφών Gallagher, καθώς και την απρόσμενη πορεία τους προς την κορυφή.
0

To In-Edit Festival είναι ένα από τα μεγαλύτερα φεστιβάλ μουσικού ντοκιμαντέρ στον κόσμο. Ξεκίνησε από τη Βαρκελώνη το 2003 και από τότε, κάθε χρόνο, ταξιδεύει σε πολλές πόλεις στην υφήλιο. Στην Ελλάδα ήρθε πρώτη φορά το 2014, στη Θεσσαλονίκη. Φέτος επιστρέφει στη χώρα μας για τρίτη συνεχή χρονιά και κάνει στάση στην Αθήνα. Για τρεις ημέρες, από τις 20 έως τις 23 Οκτωβρίου, οι λάτρεις της μουσικής και του κινηματογράφου θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν στη Στέγη μουσικά φιλμ για όλα τα γούστα: βιογραφίες με πρωταγωνιστές θρύλους όπως οι Bob Dylan, Leonard Cohen, Nina Simone και Janis Joplin, την αιώνια κόντρα των Oasis και των Blur να ξεδιπλώνεται με δύο ξεχωριστά φιλμ, ντοκιμαντέρ για νεότερους δημιουργούς, όπως οι National, και παραγνωρισμένα γκρουπ, όπως οι Sparklehorse, φιγούρες των παρασκηνίων σαν τον Danny Fields αλλά και ζωντανές εμφανίσεις από τη Sister Fa και τον Edwyn Collins. Διαλέξαμε τα 5 πράγματα που δεν πρέπει κάποιος να χάσει φέτος.

Don't Look Back (1967)

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
Don't Look Back

Ένα από τα κορυφαία μουσικά ντοκιμαντέρ όλων των εποχών σε σκηνοθεσία του D.A. Pennebaker, που καταγράφει μια πολύ σημαντική στιγμή στην ιστορία της σύγχρονης μουσικής. Ο Bob Dylan βρίσκεται στην Αγγλία το 1965 για μια περιοδεία που θα αλλάξει τη ζωή του. Αντίθετα με την απόμακρη εικόνα που θα χτίσει τα κατοπινά χρόνια, ο νεαρός φολκ τραγουδοποιός εμφανίζεται μπροστά στην κάμερα αρκετά οξυδερκής, γοητευτικός και χαρισματικός. Τα πρώτα σημάδια του χωρισμού του με την Joan Baez είναι έκδηλα. Υπάρχουν σκηνές ανθολογίας, όπως η σεκάνς που αργότερα θα χρησιμοποιηθεί ως βιντεοκλίπ του «Subterranean Homesick Blues», με τον ποιητή Allen Ginsberg στο βάθος. Εκτός από την Joan Baez, στο φιλμ επίσης εμφανίζονται οι Alan Price (που μόλις έχει εγκαταλείψει τους Animals), Albert Grossman (μάνατζερ του Dylan), Bob Neuwirth, Marianne Faithfull, John Mayall και Ginger Baker μεταξύ άλλων.

22 Οκτωβρίου, 16:00 (Κεντρική Σκηνή) / 23 Οκτωβρίου, 22:00 (Μικρή Σκηνή)

The possibilities are endless (2014)

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
The possibilities are endless

Ο Edwyn Collins ξεκίνησε τη μουσική του καριέρα στη Σκωτία με το συγκρότημά του, Orange Juice, το 1979. Ποτέ δεν γνώρισαν ιδιαίτερη επιτυχία και το γκρουπ διαλύθηκε το 1985. Εκείνη την περίοδο ο Collins αποφάσισε να ακολουθήσει σόλο καριέρα και προσέλαβε για μάναντζέρ του την Grace Maxwell, που αργότερα θα γινόταν γυναίκα και μούσα του. Το 1994 θα γνωρίσει απρόσμενη επιτυχία με το κομμάτι «A girl like you». Η τραγωδία όμως θα χτυπήσει 11 χρόνια μετά, το 2005, όταν κατά τη διάρκεια μιας ραδιοφωνικής εκπομπής θα υποστεί ένα βαρύ εγκεφαλικό επεισόδιο, εξαιτίας του οποίου δεν μπορεί παρά να ψελλίσει τις λέξεις «ναι», «όχι», «Grace Maxwell» και «οι δυνατότητες είναι απεριόριστες». Το ντοκιμαντέρ μιλάει για τη δύναμη της αγάπης και τη δύσκολη, συγκινητική διαδρομή του προς την ανάρρωση. Ο Edwyn Collins μπορεί πλέον να ξανατραγουδάει και θα εμφανιστεί για ένα live session στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης μετά τη λήξη του ντοκιμαντέρ.

23 Οκτωβρίου, 19:45 (Κεντρική Σκηνή)

Bird on A Wire (2010)

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
Bird on A Wire

Ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης Tony Palmer κινηματογραφεί μια ευρωπαϊκή περιοδεία του Leonard Cohen το 1972 και μας αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές του πιο μελαγχολικού δανδή που υπήρξε ποτέ στη μουσική. Η κάμερα ακολουθεί τον Cohen που προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με τη φήμη του και τις δεκάδες, πανέμορφες θαυμάστριές του που δεν τον αφήνουν λεπτό σε ησυχία, στις πιο επίμονες από τις οποίες δεν μπορεί παρά να υποκύψει. Ο γνωστός μουσικός παραμένει μέχρι το τέλος αινιγματικός χαρακτήρας. Σε μια σκηνή κάνει acid πριν από την τελευταία στάση της περιοδείας του στην Ιερουσαλήμ, με καταστροφικά αποτελέσματα. Κι όμως,πραγματοποιεί συγκλονιστικές εμφανίσεις όπου κι αν βρεθεί. Το ντοκιμαντέρ δεν θα είχε γίνει γνωστό ποτέ, αν δεν είχε επέμβει ο γιος του μάνατζέρ του, Stephen Machat. Ένα χαμένο ντοκουμέντο μιας εποχής με σπάνιο υλικό, τραβηγμένο με κάμερα 16 mm που αποκαταστάθηκε πρόσφατα.

22 Οκτωβρίου, 18:30 (Μικρή Σκηνή)

Fonko (2014)

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
Fonko

Το Fonko είναι ένα ενδιαφέρον οδοιπορικό των Σουηδών Lars Loven, Göran Olsson και Lamin Daniel Jadama που ερευνά τη μουσική επανάσταση που συντελείται σήμερα στην Αφρική. Fonko σημαίνει στις διάφορες αφρικανικές διαλέκτους «το πράγμα», ενώ στα Wolof σημαίνει «το να φροντίζουμε ο ένας τον άλλον». Οι αστικοί ήχοι των κλαμπ συναντούν την παράδοση μέσα από τις νέες τεχνολογίες. Μια ολόκληρη κουλτούρα ξεδιπλώνεται και νέα ταλέντα κάνουν την εμφάνισή τους, με τις ιδέες τους και την τέχνη τους να ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο. Το φιλμ συναντά τους πιο δημιουργικούς και τολμηρούς μουσικούς της γενιάς τους, από το Ντακάρ μέχρι το Λάγκος και το Γιοχάνεσμπουργκ, ενώ το φάντασμα του Fela Kuti, ενός από τους μεγαλύτερους μουσικούς και πολιτικούς ακτιβιστές της ηπείρου, πλανάται στην ατμόσφαιρά του, με ηχητικό υλικό από τις πρώτες του συνεντεύξεις. Μετά το τέλος της προβολής θα ακολουθήσει συναυλία από τη Sister Fa, μίας από τις σημαντικότερες εκπροσώπους της σύγχρονης αφρικανικής μουσικής από τη Σενεγάλη, η οποία μιλάει στο φιλμ.

21 Οκτωβρίου, 22:00 (Κεντρική Σκηνή)

Blur vs Oasis

5 λόγοι για να μη χάσετε το In-Edit Festival Facebook Twitter
Blur: New World Towers

Δύο ξεχωριστά φιλμ μιλούν με διαφορετικό τρόπο για δύο από τα μεγαλύτερα συγκροτήματα που έβγαλε η βρετανική ποπ σκηνή τη δεκαετία του '90. Είναι γνωστή η τεράστια κόντρα που είχαν μεταξύ τους εκείνη την εποχή, ο απόηχος της οποίας δεν φαίνεται να έχει σταματήσει να τους συνοδεύει μέχρι και σήμερα. Στο Blur: New World Towers (2015) ο Sam Wrench συναντά τους Blur στη σημερινή εποχή κατά τη διάρκεια των σύντομων ηχογραφήσεων του τελευταίου τους άλμπουμ, «Magic Bus». Μια μπάντα με κουρασμένα μέλη και αβέβαιο μέλλον, που όμως συνεχίζει να έχει ακόρεστη ενέργεια που δεν φαίνεται να τους εγκαταλείπει. Στον αντίποδα, το Supersonic (2016) του Matt Whitecross εξετάζει το φαινόμενο Oasis μέσα από την ταραγμένη και δημιουργική σχέση των ταλαντούχων αδερφών Gallagher, καθώς και την απρόσμενη πορεία τους προς την κορυφή. Μέσα σε τρία χρόνια έγιναν οι απόλυτοι άρχοντες της brit pop. O Noel και ο Liam εμφανίζονται όπως δεν τους έχουμε ξαναδεί ποτέ.

Blur: New World Towers, 22 Οκτωβρίου, 20:15 (Κεντρική Σκηνή) / 23 Οκτωβρίου, 20:00 (Μικρή Σκηνή) Oasis: Supersonic, 20 Οκτωβρίου, 21:00 / 22

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ