41 χρόνια μετά η «Προφητεία» εξακολουθεί να προκαλεί τρόμο

41 χρόνια μετά η «Προφητεία» εξακολουθεί να προκαλεί τρόμο Facebook Twitter
0

Η Προφητεία (TheOmen) είχε κάνει την επίσημη πρεμιέρα της στην Βρετανία στις 06.06.1976, μια πονηρή επιλογή του τμήματος μάρκετινγκ, καθώς, πέρα από τα τρία εξάρια που εντοπίζονται στην ημερομηνία, ήταν και Κυριακή, μέρα δηλαδή που σύμφωνα με την χριστιανική παράδοση είναι αφιερωμένη  στον Κύριο. Ωστόσο η ταινία κυκλοφόρησε στις αμερικανικές αίθουσες σαν σήμερα, 25 Ιουνίου του 1976. Και σαράντα ένα χρόνια μετά παραμένει εξίσου ανατριχιαστική.

Γεννημένη από την επιθυμία του στούντιο της Fox να παράγει ένα φιλμ θρησκευτικού τρόμου σαν τον Εξορκιστή, η Προφητεία όχι μόνο δεν μένει στην σκιά του προκατόχου της, αλλά βρίσκεται σε ευθεία συζήτηση μαζί του.

Γεννημένη από την επιθυμία του στούντιο της Fox να παράγει ένα φιλμ θρησκευτικού τρόμου σαν τον Εξορκιστή, η Προφητεία όχι μόνο δεν μένει στην σκιά του προκατόχου της, αλλά βρίσκεται σε ευθεία συζήτηση μαζί του. Και οι δύο ταινίες ξεκινούν από την παραδοχή πως το Κακό, στην αγνή, πανίσχυρη, χριστιανικά προσδιορισμένη μορφή του, έχει σκαρφαλώσει από τον κάτω όροφο και κυκλοφορεί ανάμεσα μας, φέρει παιδική μορφή και γεννά ανησυχία για το τί θα γίνει (και τί θα συμβεί) όταν μεγαλώσει. Στην σκηνή του πάρτι γενεθλίων, όπου η γκουβερνάντα του μικρού Ντέμιαν απαγχονίζεται σε κοινή θέα, δεν θα δεις τόσο φρίκη στις αντιδράσεις των παρευρισκόμενων παιδιών, όσο περιέργεια, καθώς και μια ανησυχητική απάθεια που μαρτυρά, ίσως, μια ακόμα πιο ανησυχητική εξοικείωση με την φύση του θεάματος.

41 χρόνια μετά η «Προφητεία» εξακολουθεί να προκαλεί τρόμο Facebook Twitter

Kαι οι δύο ταινίες συμφωνούν πως το Κακό πρέπει να κατονομαστεί προτού παταχθεί, αλλά η διαδρομή που ακολουθούν προς αυτή την κατεύθυνση τις διαφοροποιεί. Αν στον Εξορκιστή ο δρόμος είναι της Πίστης, στην Προφητεία είναι εκείνος της Έρευνας. Ο αμερικανός πρέσβης του Γκρέγκορι Πεκ θα ενεργήσει ως ντετέκτιβ, ώστε να βρει αποδείξεις για την παρουσία του Κακού, φέρνοντας την ταινία πιο κοντά στον σκεπτικιστή θεατή και καλύπτοντας και το σκέλος του «ερεύνα», που συνιστά τον έτερο άξονα προσέγγισης του μεταφυσικού. Η κατάληξη βέβαια είναι παρεμφερής και στις δύο ταινίες. Στον Εξορκιστή ο Φρίντκιν επιφυλάσσει πύρρειο νίκη για τον πρωταγωνιστή του, στην Προφητεία ο ήρωας ηττάται κατά κράτος και, εντελώς συμβολικά, από το χέρι των Αρχών. Το Κακό έχει διεισδύσει στην Διοίκηση, μια περίεργη δολοφονία προέδρου, ένα Βιετνάμ κι ένα Γουώτεργκεϊτ μετά δεν αφήνουν καμία αμφιβολία, όπως καμία αμφιβολία δεν αφήνει και το τελικό πλάνο του φιλμ. Στην ταινία γίνεται και μια νύξη στην φρέσκια τότε Κοινή Ευρωπαϊκή Αγορά προς επίρρωση των Γραφών για τον ερχομό του Αντίχριστου. Οι ευρωσκεπτικιστές θα τρίψουν τα χέρια τους με ευχαρίστηση, οι ευρωπαϊστές θα το δουν ως έκφραση αμερικανικής ανησυχίας μπρος στον ενδεχόμενο σχηματισμό ενός εξίσου ισχυρού πόλου.

Την σκηνοθεσία υπογράφει ο Ρίτσαρντ Ντόνερ, υπεύθυνος για πολυαγαπημένες στιγμές ψυχαγωγικού σινεμά, όπως ο πρώτος Σούπερμαν, τα Φονικά Όπλα, το Μάβερικκαι τα Γκούνις. Ο Ντόνερ αναγνωρίζει την λειτουργία και την σημασία του set-piece σ’αυτό το είδος σινεμά και διανθίζει το φιλμ με ουκ ολίγα αξιομνημόνευτα από αυτά – ο σχεδιασμός Βλέπω τον Θάνατό σου-, στήνει κάδρα μεγαλοπρεπή, σα να σου λέει πως συμβαίνει κάτι που υπερβαίνει τα εγκόσμια εδώ, βγάζει μέσα από το μοντάζ «σατανική» ερμηνεία από ένα παιδί ηθοποιό που ελάχιστη σχέση έχει με την ιδιότητα του ηθοποιού και στηρίζει το έργο πάνω σε έναν περίεργα αποστασιοποιημένο Γκρέγκορι Πεκ. Η αποστασιοποίησή του είτε είναι επιλογή ηθοποιού και σκηνοθέτη για να τονιστεί ο αυταρχισμός του χαρακτήρα που, σε συνδυασμό με τις επιλογές του σε καίρια σημεία της πλοκής, αρχής γενομένης από την εισαγωγή, άνετα δίνει βήμα (και) για μια φεμινιστική ανάγνωση του φιλμ, είτε προκύπτει από μια ενδεχόμενη υπεροπτική στάση του ηθοποιού απέναντι στο camp υλικό. Διαλέγεις και παίρνεις.

Για το τέλος άφησα τον Τζέρι Γκολντσμιθ που έγραψε το βραβευμένο με Όσκαρ μουσικό score, το οποίο έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο φιλμ, είναι πανταχού παρόν, τονίζει διαρκώς το μέγεθος των στοιχημάτων και την παρουσία του Κακού, αντικαθιστά και τον ήχο ενίοτε. Σε μια αξέχαστη σκηνή το λαχάνιασμα ενός σκύλου ακούγεται σαν ψαλμωδία βγαλμένη από τα έγκατα της γης που καλεί τους «κολασμένους» να προσέλθουν εκεί, όπου ανήκουν. Αν οι εφιάλτες σου δεν έχουν εικονογραφία δανεική από την Προφητεία, σίγουρα θα μπορούσαν να έχουν την μουσική της επένδυση.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ