41 χρόνια μετά η «Προφητεία» εξακολουθεί να προκαλεί τρόμο

41 χρόνια μετά η «Προφητεία» εξακολουθεί να προκαλεί τρόμο Facebook Twitter
0

Η Προφητεία (TheOmen) είχε κάνει την επίσημη πρεμιέρα της στην Βρετανία στις 06.06.1976, μια πονηρή επιλογή του τμήματος μάρκετινγκ, καθώς, πέρα από τα τρία εξάρια που εντοπίζονται στην ημερομηνία, ήταν και Κυριακή, μέρα δηλαδή που σύμφωνα με την χριστιανική παράδοση είναι αφιερωμένη  στον Κύριο. Ωστόσο η ταινία κυκλοφόρησε στις αμερικανικές αίθουσες σαν σήμερα, 25 Ιουνίου του 1976. Και σαράντα ένα χρόνια μετά παραμένει εξίσου ανατριχιαστική.

Γεννημένη από την επιθυμία του στούντιο της Fox να παράγει ένα φιλμ θρησκευτικού τρόμου σαν τον Εξορκιστή, η Προφητεία όχι μόνο δεν μένει στην σκιά του προκατόχου της, αλλά βρίσκεται σε ευθεία συζήτηση μαζί του.

Γεννημένη από την επιθυμία του στούντιο της Fox να παράγει ένα φιλμ θρησκευτικού τρόμου σαν τον Εξορκιστή, η Προφητεία όχι μόνο δεν μένει στην σκιά του προκατόχου της, αλλά βρίσκεται σε ευθεία συζήτηση μαζί του. Και οι δύο ταινίες ξεκινούν από την παραδοχή πως το Κακό, στην αγνή, πανίσχυρη, χριστιανικά προσδιορισμένη μορφή του, έχει σκαρφαλώσει από τον κάτω όροφο και κυκλοφορεί ανάμεσα μας, φέρει παιδική μορφή και γεννά ανησυχία για το τί θα γίνει (και τί θα συμβεί) όταν μεγαλώσει. Στην σκηνή του πάρτι γενεθλίων, όπου η γκουβερνάντα του μικρού Ντέμιαν απαγχονίζεται σε κοινή θέα, δεν θα δεις τόσο φρίκη στις αντιδράσεις των παρευρισκόμενων παιδιών, όσο περιέργεια, καθώς και μια ανησυχητική απάθεια που μαρτυρά, ίσως, μια ακόμα πιο ανησυχητική εξοικείωση με την φύση του θεάματος.

41 χρόνια μετά η «Προφητεία» εξακολουθεί να προκαλεί τρόμο Facebook Twitter

Kαι οι δύο ταινίες συμφωνούν πως το Κακό πρέπει να κατονομαστεί προτού παταχθεί, αλλά η διαδρομή που ακολουθούν προς αυτή την κατεύθυνση τις διαφοροποιεί. Αν στον Εξορκιστή ο δρόμος είναι της Πίστης, στην Προφητεία είναι εκείνος της Έρευνας. Ο αμερικανός πρέσβης του Γκρέγκορι Πεκ θα ενεργήσει ως ντετέκτιβ, ώστε να βρει αποδείξεις για την παρουσία του Κακού, φέρνοντας την ταινία πιο κοντά στον σκεπτικιστή θεατή και καλύπτοντας και το σκέλος του «ερεύνα», που συνιστά τον έτερο άξονα προσέγγισης του μεταφυσικού. Η κατάληξη βέβαια είναι παρεμφερής και στις δύο ταινίες. Στον Εξορκιστή ο Φρίντκιν επιφυλάσσει πύρρειο νίκη για τον πρωταγωνιστή του, στην Προφητεία ο ήρωας ηττάται κατά κράτος και, εντελώς συμβολικά, από το χέρι των Αρχών. Το Κακό έχει διεισδύσει στην Διοίκηση, μια περίεργη δολοφονία προέδρου, ένα Βιετνάμ κι ένα Γουώτεργκεϊτ μετά δεν αφήνουν καμία αμφιβολία, όπως καμία αμφιβολία δεν αφήνει και το τελικό πλάνο του φιλμ. Στην ταινία γίνεται και μια νύξη στην φρέσκια τότε Κοινή Ευρωπαϊκή Αγορά προς επίρρωση των Γραφών για τον ερχομό του Αντίχριστου. Οι ευρωσκεπτικιστές θα τρίψουν τα χέρια τους με ευχαρίστηση, οι ευρωπαϊστές θα το δουν ως έκφραση αμερικανικής ανησυχίας μπρος στον ενδεχόμενο σχηματισμό ενός εξίσου ισχυρού πόλου.

Την σκηνοθεσία υπογράφει ο Ρίτσαρντ Ντόνερ, υπεύθυνος για πολυαγαπημένες στιγμές ψυχαγωγικού σινεμά, όπως ο πρώτος Σούπερμαν, τα Φονικά Όπλα, το Μάβερικκαι τα Γκούνις. Ο Ντόνερ αναγνωρίζει την λειτουργία και την σημασία του set-piece σ’αυτό το είδος σινεμά και διανθίζει το φιλμ με ουκ ολίγα αξιομνημόνευτα από αυτά – ο σχεδιασμός Βλέπω τον Θάνατό σου-, στήνει κάδρα μεγαλοπρεπή, σα να σου λέει πως συμβαίνει κάτι που υπερβαίνει τα εγκόσμια εδώ, βγάζει μέσα από το μοντάζ «σατανική» ερμηνεία από ένα παιδί ηθοποιό που ελάχιστη σχέση έχει με την ιδιότητα του ηθοποιού και στηρίζει το έργο πάνω σε έναν περίεργα αποστασιοποιημένο Γκρέγκορι Πεκ. Η αποστασιοποίησή του είτε είναι επιλογή ηθοποιού και σκηνοθέτη για να τονιστεί ο αυταρχισμός του χαρακτήρα που, σε συνδυασμό με τις επιλογές του σε καίρια σημεία της πλοκής, αρχής γενομένης από την εισαγωγή, άνετα δίνει βήμα (και) για μια φεμινιστική ανάγνωση του φιλμ, είτε προκύπτει από μια ενδεχόμενη υπεροπτική στάση του ηθοποιού απέναντι στο camp υλικό. Διαλέγεις και παίρνεις.

Για το τέλος άφησα τον Τζέρι Γκολντσμιθ που έγραψε το βραβευμένο με Όσκαρ μουσικό score, το οποίο έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο φιλμ, είναι πανταχού παρόν, τονίζει διαρκώς το μέγεθος των στοιχημάτων και την παρουσία του Κακού, αντικαθιστά και τον ήχο ενίοτε. Σε μια αξέχαστη σκηνή το λαχάνιασμα ενός σκύλου ακούγεται σαν ψαλμωδία βγαλμένη από τα έγκατα της γης που καλεί τους «κολασμένους» να προσέλθουν εκεί, όπου ανήκουν. Αν οι εφιάλτες σου δεν έχουν εικονογραφία δανεική από την Προφητεία, σίγουρα θα μπορούσαν να έχουν την μουσική της επένδυση.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ