25 χρόνια μετά την εκρηκτική πρεμιέρα του, «Το Μίσος» επιστρέφει πιο καίριο από ποτέ

25 χρόνια μετά την εκρηκτική πρεμιέρα του, «Το Μίσος» επιστρέφει πιο καίριο από ποτέ Facebook Twitter
La Haine: Βενσάν Κασέλ , Ουμπέρ Κουντέ και Σαΐντ Ταγκμαουί
0



ΕΙΚΟΣΙ ΠΕΝΤΕ ΧΡΟΝΙΑ συμπληρώνονται αυτόν τον μήνα από την πρώτη κυκλοφορία του εκρηκτικού σκηνοθετικού ντεμπούτου του 27χρονου τότε Ματιέ Κασοβίτς με θέμα την περιπλάνηση σ' ένα ασπρόμαυρο, εχθρικό και βίαιο Παρίσι, τριών νεαρών διαφορετικής φυλετικής «προέλευσης», κοινής όμως μοίρας ως αποπαίδια του συστήματος που ζουν στα υποβαθμισμένα προάστια, μερικούς δρόμους μόνο πίσω από την λαμπερή όψη της Πόλης του Φωτός. Ισορροπώντας ιδανικά ανάμεσα στον σκληρό ρεαλισμό και την άγρια σάτιρα, η ταινία είχε προκαλέσει χαλασμό στην εποχή της (ο Πρόεδρος Σιράκ είχε ζητήσει επειγόντως ιδιωτική προβολή για να την παρακολουθήσει μαζί με τα υψηλόβαθμα στελέχη της κυβέρνησης), ενώ οι εξεγέρσεις που συγκλονίζουν τον τελευταίο καιρό τον πλανήτη την καθιστούν απολύτως καίρια. 

Δεν υπάρχει μουσική στο «Μίσος», για μένα όμως είναι μια hip-hop ταινία. To hip-hop και η κουλτούρα του δρόμου είναι αναπόσπαστο κομμάτι της.

Με γνώμονα αυτό το στοιχείο και την αφορμή της 25ης επετείου από την πρεμιέρα της, η ταινία επιστρέφει πανηγυρικά προσεχώς στις οθόνες σε μια νέα 4Κ κόπια. Η πιο τρανή ίσως απόδειξη της διαχρονικότητας του "La Haine" είναι η εμφανέστατη επιρροή της στην ταινία που κατέκτησε το μεγάλο φετινό βραβείο Σεζάρ (οι «Άθλιοι» του Λατζ Λι), όπως παρατηρεί και ο Κασοβίτς σε συνέντευξη που έδωσε πριν μερικές μέρες, λέγοντας τα εξής:

«Όταν ξεκινάς να κάνεις μια πολιτική ταινία, θέλεις να είναι καίρια και να ανταποκρίνεται στις συνθήκες. Δεν έχει νόημα να θες απλά να ευχαριστήσεις τον κόσμο. Υπάρχουν ήδη πολλές τέτοιες ταινίες. Οι ταινίες των Monty Python ή της Disney περνάνε από γενιά σε γενιά, αλλά το να καταφέρεις να κάνεις μια πολιτική ταινία η οποία παραμένει επίκαιρη 25 χρόνια αργότερα, είναι συγχρόνως εκπληκτικό και τρομακτικό, επειδή σημαίνει επίσης ότι τα προβλήματα είναι ακόμα εδώ. Και μάλιστα είναι πολύ χειρότερα, καθώς συνδυάζονται και με άλλα προβλήματα που δεν είχαμε πριν από 35 χρόνια».

25 χρόνια μετά την εκρηκτική πρεμιέρα του, «Το Μίσος» επιστρέφει πιο καίριο από ποτέ Facebook Twitter
«H ταινία προσέφερε στα παιδιά από τα προάστια μια νέα δύναμη. Προσέφερε επίσης στους μπάτσους μια διαφορετική αντίληψη αυτών των παιδιών».

«Εκείνη η ταινία άλλαξε την ζωή πολλών ανθρώπων. Έχω συναντήσει ανθρώπους που έγιναν αστυνομικοί ή δικηγόροι εξαιτίας της ταινίας φιλοδοξώντας να γίνουν υπεύθυνοι αστυνομικοί και υπεύθυνοι δικηγόροι. Γι' αυτό και αποφασίσαμε να την επαναφέρουμε φέτος».

«Οι αναμνήσεις μου προέρχονται περισσότερο από το κοινό παρά από την ίδια την ταινία, από τον τρόπο που την υποδέχθηκαν οι άνθρωποι τότε και από τον τρόπο που την βλέπουν σήμερα. Μεγάλο μέρος από το αρχικό κοινό της ταινίας ήταν παιδιά των υποβαθμισμένων προαστίων και η ταινία τους άλλαξε την αντίληψη σχετικά με το πώς πρέπει να αντιμετωπίζεται ένα πρόβλημα. Η τέχνη μπορεί να βοηθήσει σ' αυτό. Σε πολιτικό επίπεδο, η ταινία προσέφερε στα παιδιά από τα προάστια μια νέα δύναμη. Προσέφερε επίσης στους μπάτσους μια διαφορετική αντίληψη αυτών των παιδιών. Προσέφερε, τέλος, σε πολλούς ανθρώπους την έμπνευση για μια νέα δημιουργικότητα».

25 χρόνια μετά την εκρηκτική πρεμιέρα του, «Το Μίσος» επιστρέφει πιο καίριο από ποτέ Facebook Twitter
«Οι Άθλιοι» (Les Miserables, 2019) του Λατζ Λι: Η πιο τρανή ίσως απόδειξη της διαχρονικότητας του "La Haine" είναι η εμφανέστατη επιρροή της στην ταινία που κατέκτησε το μεγάλο φετινό βραβείο Σεζάρ

«Ακόμα κι η ταινία που κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας στα φετινά César, είναι σαφώς εμπνευσμένη θεματικά από «Το Μίσος». Το τέλος είναι σχεδόν το ίδιο. Ο σκηνοθέτης της ήταν 13 χρονών όταν είδε την ταινία μου, που θα μπορούσε να πει κανείς ότι βοήθησε στην δημιουργία μιας νέας γενιάς κινηματογραφιστών και εικαστικών. Είναι σαν μια περιπέτεια που μοιραστήκαμε όλοι μαζί. Μόνο γι' αυτό αξίζει να γυρίζει κανείς τέτοιες ταινίες, και νοιώθω πολύ περήφανος γι' αυτήν».

«Δεν υπάρχει μουσική στο «Μίσος», για μένα όμως είναι μια hip-hop ταινία. To hip-hop και η κουλτούρα του δρόμου είναι αναπόσπαστο κομμάτι της. Όπως και το hip-hop, η ταινία είναι συγχρόνως εκπαιδευτική και ψυχαγωγική – ο καλύτερος, δηλαδή, τρόπος για να μάθει κανείς πράγματα. Είναι επίσης, σε μεγάλο βαθμό, κωμωδία. Εκτός από τα τελευταία 20 δευτερόλεπτα, φυσικά».

Με στοιχεία από το AnOther

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

50 χρόνια μετά, το «Σέρπικο» είναι ίσως ακόμα πιο επίκαιρο ως καταγγελία της αστυνομικής διαφθοράς

Οθόνες / 50 χρόνια μετά, το «Σέρπικο» είναι ίσως ακόμα πιο επίκαιρο ως καταγγελία της αστυνομικής διαφθοράς

Η ταινία του Σίντνεϊ Λιούμετ με πρωταγωνιστή τον Αλ Πατσίνο έπεισε το κοινό να επανεξετάσει την αντίληψή του για την αστυνομικό λειτούργημα και να εκτιμήσει το θάρρος που απαιτείται για να υπερασπιστείς τις πεποιθήσεις σου.
THE LIFO TEAM
Ποιος Κάρι Γκραντ; Κάπου γκώσαμε με τα biopics

Daily / Ποιος Κάρι Γκραντ; Κάπου γκώσαμε με τα biopics

Η σειρά «Archie» που επιχειρεί να απεικονίσει σε τέσσερα επεισόδια την αινιγματική προσωπικότητα του διάσημου ηθοποιού είναι ακόμα ένα δείγμα των περιορισμών του είδους της μυθοπλαστικής βιογραφίας που έχει κατακλύσει τη μικρή και τη μεγάλη οθόνη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Δεν έχουμε βιώσει τέτοιες αντιδράσεις σε καμία άλλη χώρα»: Ο σκηνοθέτης του «Αγόρια στο ντους» μιλά στη LiFO

Οθόνες / «Δεν έχουμε βιώσει τέτοιες αντιδράσεις σε καμία άλλη χώρα»: Ο σκηνοθέτης του «Αγόρια στο ντους» μιλά στη LiFO

Καλεσμένος του 26ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, ο Σουηδός κινηματογραφιστής Κρίστιαν Ζέτερμπεργκ εστιάζει στο δικαίωμα των παιδιών στον αυτοπροσδιορισμό, μακριά από τα στερεότυπα των ενηλίκων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα συναρπαστικό, συγκινητικό ντοκιμαντέρ για την Κάλλας στην Αθήνα

Εκατό χρόνια από τη γέννησή της / Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Ένα συναρπαστικό ντοκιμαντέρ για την Κάλλας στην Αθήνα

Ο Βασίλης Λούρας φωτίζει την άγνωστη ζωή της μεγάλης ντίβας στα χρόνια της Αθήνας και τη σχέση της με την Ελλάδα, με πραγματικά σπάνιο υλικό και ντοκουμέντα που δεν έχουμε ξαναδεί.
M. HULOT
Μιλώντας με τον Φίλιππο Κουτσαφτή για τους «Ελευσίνιους»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Μιλώντας με τον Φίλιππο Κουτσαφτή για τους «Ελευσίνιους»

Έπειτα από δύο και πλέον δεκαετίες από την «Αγέλαστο Πέτρα», ο Φίλιππος Κουτσαφτής μιλά στην Αργυρώ Μποζώνη για το νέο του ντοκιμαντέρ, τους «Ελευσίνιους», που θα σηματοδοτήσουν τις τελετές λήξης της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Προς τα πού πάει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά;

Pulp Fiction / Πού βαδίζει το σύγχρονο ελληνικό σινεμά;

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με την κριτικό κινηματογράφου Λήδα Γαλανού για το ελληνικό σινεμά. Ποια είναι η θέση του στην καρδιά του ελληνικού κοινού; Ποια είναι η πορεία του, ο σκοπός του και το μέλλον του;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η ταινία «Underground» του Εμίρ Κουστουρίτσα

Οθόνες / «Underground»: Πώς η ταινία του Κουστουρίτσα επηρέασε τα Βαλκάνια και την Ελλάδα

Αναδρομή σε μια καθοριστική στιγμή για το παγκόσμιο σινεμά των '90s, με αφορμή την ομώνυμη θεατρική παράσταση και τη ρετροσπεκτίβα του Εμίρ Κουστουρίτσα στο 36ο Πανόραμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Έρημη Χώρα

Οθόνες / «Έρημη Χώρα»: Ένα σύγχρονο ελληνικό νεο-γουέστερν στην πλατφόρμα του Ertflix

Η πρώτη μίνι σειρά που θα προβληθεί αποκλειστικά στην ψηφιακή πλατφόρμα της ΕΡΤ διαδραματίζεται στην αγροτική Βόρειο Ελλάδα και δανείζεται τον τίτλο της από το ομώνυμο ποίημα του Τ.Σ. Έλιοτ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ