12 ελληνικές ταινίες που ο Γιάννης Οικονομίδης έχει στην καρδιά του

12 ελληνικές ταινίες που ο Γιάννης Οικονομίδης έχει στην καρδιά του Facebook Twitter
Πρόκειται για ταινίες που είδα και με καθόρισαν σε σχέση με τη δική μας πραγματικότητα, προτού αρχίσω να κάνω τις δικές μου. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν /LIFO
0

Ποιες θα έλεγες ότι είναι οι ελληνικές ταινίες που σε διαμόρφωσαν, που επηρέασαν τόσο εσένα όσο και το προσωπικό σου κινηματογραφικό στυλ; Θα μπορούσαμε να κάνουμε μια λίστα με κάποιες από αυτές;

Λοιπόν, υπάρχουν δώδεκα ελληνικές ταινίες οι οποίες με έχουν όντως εμβολίσει σε συγκινησιακό και νοητικό επίπεδο και σε σχέση με τα ψαξίματά μου στον ελληνικό κινηματογράφο και στην ελληνική δραματουργία. Ταινίες που με ταρακούνησαν στην ανίχνευσή μου σε ό,τι αφορά αυτό που λέγεται Έλληνας και Ελλάδα, δραματικές καταστάσεις, παίξιμο, ερμηνείες, τραγωδία, κωμωδία.


— Είναι ταινίες που είδες πριν ξεκινήσεις να γυρίζεις τις δικές σου;

Πρόκειται για ταινίες που είδα και με καθόρισαν σε σχέση με τη δική μας πραγματικότητα, προτού αρχίσω να κάνω τις δικές μου. Όταν τις έβλεπα, τις μισές στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος στην οδό Κανάρη και τις άλλες σε εμπορική διανομή, ήταν σαν να μου αποκαλυπτόταν ένας ολόκληρος κόσμος, με τον οποίο ταυτιζόμουν. Βλέποντάς τες ένιωσα ρίγος, συγγένεια, την αίσθηση ότι εκεί θέλω να πάω κι εγώ. Σαφώς αναγνωρίζω το μεγαλείο του Αγγελόπουλου, του Κακογιάννη, του Κούνδουρου, είναι δημιουργοί που έχουν κάνει σημαντικές ταινίες, ενδεχομένως κάποιες από αυτές να είναι αριστουργήματα, αλλά δεν μιλάμε γι' αυτό. Μιλάμε για κάτι ιδιαίτερο, για το ερωτικό δέσιμο, το σκίρτημα που εγώ νιώθω γι' αυτές τις συγκεκριμένες ταινίες, που ούτως ή άλλως είναι αδιαμφισβήτητα πολύ σημαντικές και ‒γιατί όχι;‒ κάποιες από αυτές αριστουργήματα.

Η «Ευδοκία» είναι κατά κάποιον τρόπο και η ιστορία της Ελλάδας. Ο φαντάρος και η πόρνη που πάνε να στήσουν ένα τσαρδί στο πουθενά και δεν τους αφήνουν ήσυχους. Όλοι γύρω τους αντιδρούν, οι νταβατζήδες, το περιβάλλον, οι Αμερικανοί στρατιώτες που τους κυνηγάνε στην παραλία ‒ καταλήγει σε τραγωδία. Γιατί η Ευδοκία δεν μπορεί ποτέ να είναι ελεύθερη. Ευδοκία ίσον Ελλάδα.


— Είναι ταινίες στις οποίες επανέρχεσαι, τις έχεις ξαναδεί από τότε;

Μα, αυτό είναι το θέμα, πρόκειται για 12 ταινίες που και όταν τις είδα πρώτη φορά αλλά και τώρα, που τις βλέπω ξανά και ξανά, λέω ότι εκεί μέσα είμαι κι εγώ, ότι εκεί μέσα γεννήθηκα, από κει ξεκίνησα. Είναι όλες ταινίες με ακραία δραματουργική προσέγγιση, που ξεφεύγουν από την καθιερωμένη απόδοση των ανθρωπίνων σχέσεων και καταστάσεων, που μπαίνουν πιο βαθιά και έντονα στα πράγματα. Το μόνο μου παράπονο είναι ότι θα ήθελα να παίζονται συχνότερα στην τηλεόραση ώστε να τις μάθει το μεγάλο κοινό και να αντιληφθεί ότι υπάρχει και αυτός ο ελληνικός κινηματογράφος.

12 ελληνικές ταινίες που ο Γιάννης Οικονομίδης έχει στην καρδιά του Facebook Twitter
Πιθανόν δεν θα υπήρχε το «Σπιρτόκουτο» αν δεν υπήρχε η «Άκρη της πόλης».


— Πρόκειται για κλασικές παλαιότερων δεκαετιών ή και για πρόσφατες;

Η πιο πρόσφατη από αυτές είναι το «Από την άκρη της πόλης» του Γιάνναρη, που έπαθα πλάκα όταν την πρωτοείδα. Έσκασε σαν βόμβα τότε αυτή η ταινία. Μου έκανε τέτοια εντύπωση, που την είδα 10 φορές, τη μελέτησα σε βάθος, μου ξεκλείδωσε πόρτες σε πολλά επίπεδα. Η τόλμη της, ο τρόπος με τον οποίον μιλάνε οι ηθοποιοί, το πώς μπαίνει σε θέματα και καταστάσεις, το νεύρο της, που έχει σε σχέση με το πώς προσεγγίζει τα πρόσωπα... Είναι χαρακτηριστικό του Γιάνναρη το πώς φιλμάρει τα πρόσωπα, τα κοντινά του πλάνα, τα οποία, ακόμα κι αν είναι ακατέργαστα, έχουν μια δύναμη, μια αγριάδα, μια βούληση να πάει εκεί και να τα καταγράψει. Αυτά ήταν πρωτόγνωρα πράγματα τότε, σε μια εποχή όπου ο λόγος στον ελληνικό κινηματογράφο ήταν τελείως ξύλινος. Πιθανόν δεν θα υπήρχε το «Σπιρτόκουτο» αν δεν υπήρχε η «Άκρη της πόλης».


— Ενδιαφέρον αυτό που λες, δεν τις είχα συνδέσει μεταξύ τους αυτές τις δύο ταινίες. Ποιες άλλες είχαν ανάλογη επίδραση στο «Σπιρτόκουτο»;

Το «Προσοχή, κίνδυνος» του Σταμπουλόπουλου είναι επίσης μια πολύ τολμηρή ταινία για την εποχή της. Βλέπεις σ' αυτήν μιαν άλλη Ελλάδα, έχει σκηνές που είναι υποδειγματικές. Και είναι καταπληκτικός ο Τίτος Βανδής στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Επίσης, στο «Θανάση, πάρε τ' όπλο σου» του Κατσουρίδη υπάρχει ένα συγκλονιστικό μονοπλάνο, εντελώς αυτοσχεδιαστικό, ανάμεσα στον Βέγγο και τον γαμπρό του, που είναι υπόδειγμα δραματουργίας. Και αυτό είναι σαν ένα πρώιμο «Σπιρτόκουτο».

 

Προσοχή Κίνδυνος


— Ο Σταμπουλόπουλος είναι ένας παραγνωρισμένος δημιουργός. Ποιο άλλο παραγνωρισμένο «αριστούργημα» τοποθετείς στη λίστα σου;

Οι «Βοσκοί» του Παπατάκη, πέρα από το ιδεολογικο-πολιτικό κομμάτι, που είναι ξεκάθαρο, έχουν τη χαρακτηριστική σκηνή στην πλατεία τη βραδιά της Ανάστασης, όπου εμφανίζεται ολόκληρο το μετεμφυλιακό κατεστημένο, ο κλήρος, η αστυνομία, ο στρατός. Ως ταινία κουβαλάει όλη τη δεκαετία του '60 και το ευρωπαϊκό πνεύμα, που λίγο μετά θα οδηγούσε στον Μάη του '68. Είναι μια ταινία που φέρει έναν αέρα φρεσκάδας με αρκετές δόσεις σουρεαλισμού, ο οποίος είναι τόσο απελευθερωτικός, που η τελευταία σεκάνς θυμίζει τον «Τρελό Πιερό». Μόνο να φανταστούμε σε ποια Ελλάδα γυρίστηκε!


— Ήταν μια ταινία εντελώς ξένη προς την ελληνική καλλιτεχνική πραγματικότητα. Η «Ευδοκία» είναι στη λίστα σου;

Βέβαια! Είναι τόσο σπουδαίο αυτό που κατάφερε ο Αλέξης Δαμιανός, που τι να πει κανείς! Ξεκινώντας από αυτό το φοβερό δίδυμο ερασιτεχνών ηθοποιών που ανακάλυψε, γιατί αυτή είναι η μαγκιά της ταινίας, ότι είναι βαθιά ανθρώπινη, ερωτική και ότι συγκινεί. Μια ιστορία με πραγματικούς ήρωες που δεν είναι σύμβολα, που έχει συμβεί εκεί έξω πολλές φορές. Αυτή είναι η μεγάλη της αρετή, ότι είναι αληθινή, έχει σάρκα, μυρίζει.

Στο «Ρόμα» του Κουαρόν υπάρχει μια μακρόσυρτη σκηνή με άντρες να κάνουν ομαδικές γυμναστικές ασκήσεις σε μια αλάνα, αντίστοιχη με εκείνη την επίσης μεγάλης διάρκειας σκηνή στην «Ευδοκία» με φαντάρους που εκτελούν ασκήσεις με όπλα και παραγγέλματα που δίνει ο λοχίας. Νομίζω ότι του Δαμιανού είναι πολλή ανώτερη, με φοβερό μοντάζ, υπέροχη πλανοθεσία και γεωμετρία. Όλη αυτή η πειθαρχία, η αντρίλα, ο ιδρώτας και η στρατόκαυλα υπερτερούν. Η «Ευδοκία» είναι κατά κάποιον τρόπο και η ιστορία της Ελλάδας. Ο φαντάρος και η πόρνη που πάνε να στήσουν ένα τσαρδί στο πουθενά και δεν τους αφήνουν ήσυχους. Όλοι γύρω τους αντιδρούν, οι νταβατζήδες, το περιβάλλον, οι Αμερικανοί στρατιώτες που τους κυνηγάνε στην παραλία ‒ καταλήγει σε τραγωδία. Γιατί η Ευδοκία δεν μπορεί ποτέ να είναι ελεύθερη. Ευδοκία ίσον Ελλάδα. Αλλά έχει σημασία ότι είναι μια ιστορία αληθινών ανθρώπων με τον νταλκά τους, την τρέλα τους και την καύλα τους. Αλλιώς δεν θα με ενδιέφερε καν ως ταινία, την ιστορία της Ελλάδας έτσι κι αλλιώς την έχουν πει κι άλλοι, χωρίς ποτέ να φτάσουν σε κάτι τόσο δυνατό.

12 ελληνικές ταινίες που ο Γιάννης Οικονομίδης έχει στην καρδιά του Facebook Twitter
H μεγάλης διάρκειας σκηνή στην «Ευδοκία» με φαντάρους που εκτελούν ασκήσεις με όπλα και παραγγέλματα που δίνει ο λοχίας.


— Υπάρχουν ταινίες ταινίες γνωστών σκηνοθετών του εμπορικού κινηματογράφου του '60 που συμπεριλαμβάνεις στην προσωπική σου αυτή λίστα;

Το «Με τη λάμψη στα μάτια», η «Έβδομη ημέρα της δημιουργίας» και ο «Φόβος» είναι για μένα τρία πολύ σπουδαία δείγματα στιβαρής κινηματογραφίας, όσο κι αν αυτό ακούγεται μεγαλόστομο. Μπροστά στον κινηματογραφικό τους λυρισμό υποκλίνομαι και μένω άναυδος.


ΟΙ 12 ΤΑΙΝΙΕΣ

  • 1. «Η έβδομη μέρα της δημιουργίας» του Βασίλη Γεωργιάδη (1966)
  • 2. «Με τη λάμψη στα μάτια» του Πάνου Γλυκοφρύδη (1966)
  • 3. «Ο φόβος» του Κώστα Μανουσάκη (1967)
  • 4. «Οι βοσκοί» του Νίκου Παπατάκη (1967)
  • 5. «Ευδοκία» του Αλέξη Δαμιανού (1971)
  • 6. «Θανάση, πάρε τ' όπλο σου» του Ντίνου Κατσουρίδη (1972)
  • 7. «Ιωάννης ο βίαιος» της Τώνιας Μαρκετάκη (1973)
  • 8. «Οι απέναντι» του Γιώργου Πανουσόπουλου (1981)
  • 9. «Ρεμπέτικο» του Κώστα Φέρρη (1983)
  • 10. «Προσοχή, κίνδυνος» του Γιώργου Σταμπουλόπουλου (1983)
  • 11. «Έρωτας στην χουρμαδιά» του Σταύρου Τσιώλη (1990)
  • 12. «Από την άκρη της πόλης» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη (1998)
12 ελληνικές ταινίες που ο Γιάννης Οικονομίδης έχει στην καρδιά του Facebook Twitter
Η χαρακτηριστική σκηνή στην πλατεία τη βραδιά της Ανάστασης στην ταινία οι «Βοσκοί» του Παπατάκη.
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Οικονομίδης: «Έχει σπάσει ο τσαμπουκάς του Έλληνα, είναι φοβισμένος, έχει διαψευστεί 100 φορές»

Συνέντευξη / Γιάννης Οικονομίδης: «Έχει σπάσει ο τσαμπουκάς του Έλληνα, είναι φοβισμένος, έχει διαψευστεί 100 φορές»

Ο Γιάννης Οικονομίδης στη χοάνη της αβάσταχτης ελληνικής επαρχίας των κωλόμπαρων και των συμπλεγμάτων. Μια συζήτηση με τον ιδιοφυή σκηνοθέτη με αφορμή την πρεμιέρα της νέας του ταινίας, «Η Μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς».
ΙΩΑΝΝΑ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ
Ο λοχίας της "Ευδοκίας" Γιώργος Κουτούζης αφηγείται πώς γυρίστηκε η θρυλική ταινία του Δαμιανού

Οθόνες / Ο λοχίας της «Ευδοκίας» Γιώργος Κουτούζης αφηγείται πώς γυρίστηκε η θρυλική ταινία του Δαμιανού

Ο εμβληματικός πρωταγωνιστής της «Ευδοκίας» του Αλέξη Δαμιανού, που προβάλλεται απόψε ψηφιοποιημένη στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του αφιερώματος του Φεστιβάλ Αθηνών «Χώρα, σε Βλέπω», είχε μιλήσει στη LiFO δίνοντας άγνωστα στοιχεία για μια από τις σημαντικότερες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ