12 ελληνικές ταινίες που ο Γιάννης Οικονομίδης έχει στην καρδιά του

12 ελληνικές ταινίες που ο Γιάννης Οικονομίδης έχει στην καρδιά του Facebook Twitter
Πρόκειται για ταινίες που είδα και με καθόρισαν σε σχέση με τη δική μας πραγματικότητα, προτού αρχίσω να κάνω τις δικές μου. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν /LIFO
0

Ποιες θα έλεγες ότι είναι οι ελληνικές ταινίες που σε διαμόρφωσαν, που επηρέασαν τόσο εσένα όσο και το προσωπικό σου κινηματογραφικό στυλ; Θα μπορούσαμε να κάνουμε μια λίστα με κάποιες από αυτές;

Λοιπόν, υπάρχουν δώδεκα ελληνικές ταινίες οι οποίες με έχουν όντως εμβολίσει σε συγκινησιακό και νοητικό επίπεδο και σε σχέση με τα ψαξίματά μου στον ελληνικό κινηματογράφο και στην ελληνική δραματουργία. Ταινίες που με ταρακούνησαν στην ανίχνευσή μου σε ό,τι αφορά αυτό που λέγεται Έλληνας και Ελλάδα, δραματικές καταστάσεις, παίξιμο, ερμηνείες, τραγωδία, κωμωδία.


— Είναι ταινίες που είδες πριν ξεκινήσεις να γυρίζεις τις δικές σου;

Πρόκειται για ταινίες που είδα και με καθόρισαν σε σχέση με τη δική μας πραγματικότητα, προτού αρχίσω να κάνω τις δικές μου. Όταν τις έβλεπα, τις μισές στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος στην οδό Κανάρη και τις άλλες σε εμπορική διανομή, ήταν σαν να μου αποκαλυπτόταν ένας ολόκληρος κόσμος, με τον οποίο ταυτιζόμουν. Βλέποντάς τες ένιωσα ρίγος, συγγένεια, την αίσθηση ότι εκεί θέλω να πάω κι εγώ. Σαφώς αναγνωρίζω το μεγαλείο του Αγγελόπουλου, του Κακογιάννη, του Κούνδουρου, είναι δημιουργοί που έχουν κάνει σημαντικές ταινίες, ενδεχομένως κάποιες από αυτές να είναι αριστουργήματα, αλλά δεν μιλάμε γι' αυτό. Μιλάμε για κάτι ιδιαίτερο, για το ερωτικό δέσιμο, το σκίρτημα που εγώ νιώθω γι' αυτές τις συγκεκριμένες ταινίες, που ούτως ή άλλως είναι αδιαμφισβήτητα πολύ σημαντικές και ‒γιατί όχι;‒ κάποιες από αυτές αριστουργήματα.

Η «Ευδοκία» είναι κατά κάποιον τρόπο και η ιστορία της Ελλάδας. Ο φαντάρος και η πόρνη που πάνε να στήσουν ένα τσαρδί στο πουθενά και δεν τους αφήνουν ήσυχους. Όλοι γύρω τους αντιδρούν, οι νταβατζήδες, το περιβάλλον, οι Αμερικανοί στρατιώτες που τους κυνηγάνε στην παραλία ‒ καταλήγει σε τραγωδία. Γιατί η Ευδοκία δεν μπορεί ποτέ να είναι ελεύθερη. Ευδοκία ίσον Ελλάδα.


— Είναι ταινίες στις οποίες επανέρχεσαι, τις έχεις ξαναδεί από τότε;

Μα, αυτό είναι το θέμα, πρόκειται για 12 ταινίες που και όταν τις είδα πρώτη φορά αλλά και τώρα, που τις βλέπω ξανά και ξανά, λέω ότι εκεί μέσα είμαι κι εγώ, ότι εκεί μέσα γεννήθηκα, από κει ξεκίνησα. Είναι όλες ταινίες με ακραία δραματουργική προσέγγιση, που ξεφεύγουν από την καθιερωμένη απόδοση των ανθρωπίνων σχέσεων και καταστάσεων, που μπαίνουν πιο βαθιά και έντονα στα πράγματα. Το μόνο μου παράπονο είναι ότι θα ήθελα να παίζονται συχνότερα στην τηλεόραση ώστε να τις μάθει το μεγάλο κοινό και να αντιληφθεί ότι υπάρχει και αυτός ο ελληνικός κινηματογράφος.

12 ελληνικές ταινίες που ο Γιάννης Οικονομίδης έχει στην καρδιά του Facebook Twitter
Πιθανόν δεν θα υπήρχε το «Σπιρτόκουτο» αν δεν υπήρχε η «Άκρη της πόλης».


— Πρόκειται για κλασικές παλαιότερων δεκαετιών ή και για πρόσφατες;

Η πιο πρόσφατη από αυτές είναι το «Από την άκρη της πόλης» του Γιάνναρη, που έπαθα πλάκα όταν την πρωτοείδα. Έσκασε σαν βόμβα τότε αυτή η ταινία. Μου έκανε τέτοια εντύπωση, που την είδα 10 φορές, τη μελέτησα σε βάθος, μου ξεκλείδωσε πόρτες σε πολλά επίπεδα. Η τόλμη της, ο τρόπος με τον οποίον μιλάνε οι ηθοποιοί, το πώς μπαίνει σε θέματα και καταστάσεις, το νεύρο της, που έχει σε σχέση με το πώς προσεγγίζει τα πρόσωπα... Είναι χαρακτηριστικό του Γιάνναρη το πώς φιλμάρει τα πρόσωπα, τα κοντινά του πλάνα, τα οποία, ακόμα κι αν είναι ακατέργαστα, έχουν μια δύναμη, μια αγριάδα, μια βούληση να πάει εκεί και να τα καταγράψει. Αυτά ήταν πρωτόγνωρα πράγματα τότε, σε μια εποχή όπου ο λόγος στον ελληνικό κινηματογράφο ήταν τελείως ξύλινος. Πιθανόν δεν θα υπήρχε το «Σπιρτόκουτο» αν δεν υπήρχε η «Άκρη της πόλης».


— Ενδιαφέρον αυτό που λες, δεν τις είχα συνδέσει μεταξύ τους αυτές τις δύο ταινίες. Ποιες άλλες είχαν ανάλογη επίδραση στο «Σπιρτόκουτο»;

Το «Προσοχή, κίνδυνος» του Σταμπουλόπουλου είναι επίσης μια πολύ τολμηρή ταινία για την εποχή της. Βλέπεις σ' αυτήν μιαν άλλη Ελλάδα, έχει σκηνές που είναι υποδειγματικές. Και είναι καταπληκτικός ο Τίτος Βανδής στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Επίσης, στο «Θανάση, πάρε τ' όπλο σου» του Κατσουρίδη υπάρχει ένα συγκλονιστικό μονοπλάνο, εντελώς αυτοσχεδιαστικό, ανάμεσα στον Βέγγο και τον γαμπρό του, που είναι υπόδειγμα δραματουργίας. Και αυτό είναι σαν ένα πρώιμο «Σπιρτόκουτο».

 

Προσοχή Κίνδυνος


— Ο Σταμπουλόπουλος είναι ένας παραγνωρισμένος δημιουργός. Ποιο άλλο παραγνωρισμένο «αριστούργημα» τοποθετείς στη λίστα σου;

Οι «Βοσκοί» του Παπατάκη, πέρα από το ιδεολογικο-πολιτικό κομμάτι, που είναι ξεκάθαρο, έχουν τη χαρακτηριστική σκηνή στην πλατεία τη βραδιά της Ανάστασης, όπου εμφανίζεται ολόκληρο το μετεμφυλιακό κατεστημένο, ο κλήρος, η αστυνομία, ο στρατός. Ως ταινία κουβαλάει όλη τη δεκαετία του '60 και το ευρωπαϊκό πνεύμα, που λίγο μετά θα οδηγούσε στον Μάη του '68. Είναι μια ταινία που φέρει έναν αέρα φρεσκάδας με αρκετές δόσεις σουρεαλισμού, ο οποίος είναι τόσο απελευθερωτικός, που η τελευταία σεκάνς θυμίζει τον «Τρελό Πιερό». Μόνο να φανταστούμε σε ποια Ελλάδα γυρίστηκε!


— Ήταν μια ταινία εντελώς ξένη προς την ελληνική καλλιτεχνική πραγματικότητα. Η «Ευδοκία» είναι στη λίστα σου;

Βέβαια! Είναι τόσο σπουδαίο αυτό που κατάφερε ο Αλέξης Δαμιανός, που τι να πει κανείς! Ξεκινώντας από αυτό το φοβερό δίδυμο ερασιτεχνών ηθοποιών που ανακάλυψε, γιατί αυτή είναι η μαγκιά της ταινίας, ότι είναι βαθιά ανθρώπινη, ερωτική και ότι συγκινεί. Μια ιστορία με πραγματικούς ήρωες που δεν είναι σύμβολα, που έχει συμβεί εκεί έξω πολλές φορές. Αυτή είναι η μεγάλη της αρετή, ότι είναι αληθινή, έχει σάρκα, μυρίζει.

Στο «Ρόμα» του Κουαρόν υπάρχει μια μακρόσυρτη σκηνή με άντρες να κάνουν ομαδικές γυμναστικές ασκήσεις σε μια αλάνα, αντίστοιχη με εκείνη την επίσης μεγάλης διάρκειας σκηνή στην «Ευδοκία» με φαντάρους που εκτελούν ασκήσεις με όπλα και παραγγέλματα που δίνει ο λοχίας. Νομίζω ότι του Δαμιανού είναι πολλή ανώτερη, με φοβερό μοντάζ, υπέροχη πλανοθεσία και γεωμετρία. Όλη αυτή η πειθαρχία, η αντρίλα, ο ιδρώτας και η στρατόκαυλα υπερτερούν. Η «Ευδοκία» είναι κατά κάποιον τρόπο και η ιστορία της Ελλάδας. Ο φαντάρος και η πόρνη που πάνε να στήσουν ένα τσαρδί στο πουθενά και δεν τους αφήνουν ήσυχους. Όλοι γύρω τους αντιδρούν, οι νταβατζήδες, το περιβάλλον, οι Αμερικανοί στρατιώτες που τους κυνηγάνε στην παραλία ‒ καταλήγει σε τραγωδία. Γιατί η Ευδοκία δεν μπορεί ποτέ να είναι ελεύθερη. Ευδοκία ίσον Ελλάδα. Αλλά έχει σημασία ότι είναι μια ιστορία αληθινών ανθρώπων με τον νταλκά τους, την τρέλα τους και την καύλα τους. Αλλιώς δεν θα με ενδιέφερε καν ως ταινία, την ιστορία της Ελλάδας έτσι κι αλλιώς την έχουν πει κι άλλοι, χωρίς ποτέ να φτάσουν σε κάτι τόσο δυνατό.

12 ελληνικές ταινίες που ο Γιάννης Οικονομίδης έχει στην καρδιά του Facebook Twitter
H μεγάλης διάρκειας σκηνή στην «Ευδοκία» με φαντάρους που εκτελούν ασκήσεις με όπλα και παραγγέλματα που δίνει ο λοχίας.


— Υπάρχουν ταινίες ταινίες γνωστών σκηνοθετών του εμπορικού κινηματογράφου του '60 που συμπεριλαμβάνεις στην προσωπική σου αυτή λίστα;

Το «Με τη λάμψη στα μάτια», η «Έβδομη ημέρα της δημιουργίας» και ο «Φόβος» είναι για μένα τρία πολύ σπουδαία δείγματα στιβαρής κινηματογραφίας, όσο κι αν αυτό ακούγεται μεγαλόστομο. Μπροστά στον κινηματογραφικό τους λυρισμό υποκλίνομαι και μένω άναυδος.


ΟΙ 12 ΤΑΙΝΙΕΣ

  • 1. «Η έβδομη μέρα της δημιουργίας» του Βασίλη Γεωργιάδη (1966)
  • 2. «Με τη λάμψη στα μάτια» του Πάνου Γλυκοφρύδη (1966)
  • 3. «Ο φόβος» του Κώστα Μανουσάκη (1967)
  • 4. «Οι βοσκοί» του Νίκου Παπατάκη (1967)
  • 5. «Ευδοκία» του Αλέξη Δαμιανού (1971)
  • 6. «Θανάση, πάρε τ' όπλο σου» του Ντίνου Κατσουρίδη (1972)
  • 7. «Ιωάννης ο βίαιος» της Τώνιας Μαρκετάκη (1973)
  • 8. «Οι απέναντι» του Γιώργου Πανουσόπουλου (1981)
  • 9. «Ρεμπέτικο» του Κώστα Φέρρη (1983)
  • 10. «Προσοχή, κίνδυνος» του Γιώργου Σταμπουλόπουλου (1983)
  • 11. «Έρωτας στην χουρμαδιά» του Σταύρου Τσιώλη (1990)
  • 12. «Από την άκρη της πόλης» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη (1998)
12 ελληνικές ταινίες που ο Γιάννης Οικονομίδης έχει στην καρδιά του Facebook Twitter
Η χαρακτηριστική σκηνή στην πλατεία τη βραδιά της Ανάστασης στην ταινία οι «Βοσκοί» του Παπατάκη.
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Οικονομίδης: «Έχει σπάσει ο τσαμπουκάς του Έλληνα, είναι φοβισμένος, έχει διαψευστεί 100 φορές»

Συνέντευξη / Γιάννης Οικονομίδης: «Έχει σπάσει ο τσαμπουκάς του Έλληνα, είναι φοβισμένος, έχει διαψευστεί 100 φορές»

Ο Γιάννης Οικονομίδης στη χοάνη της αβάσταχτης ελληνικής επαρχίας των κωλόμπαρων και των συμπλεγμάτων. Μια συζήτηση με τον ιδιοφυή σκηνοθέτη με αφορμή την πρεμιέρα της νέας του ταινίας, «Η Μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς».
ΙΩΑΝΝΑ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ
Ο λοχίας της "Ευδοκίας" Γιώργος Κουτούζης αφηγείται πώς γυρίστηκε η θρυλική ταινία του Δαμιανού

Οθόνες / Ο λοχίας της «Ευδοκίας» Γιώργος Κουτούζης αφηγείται πώς γυρίστηκε η θρυλική ταινία του Δαμιανού

Ο εμβληματικός πρωταγωνιστής της «Ευδοκίας» του Αλέξη Δαμιανού, που προβάλλεται απόψε ψηφιοποιημένη στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του αφιερώματος του Φεστιβάλ Αθηνών «Χώρα, σε Βλέπω», είχε μιλήσει στη LiFO δίνοντας άγνωστα στοιχεία για μια από τις σημαντικότερες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ