10 παγωμένες ταινίες, ιδανικές για χειμερινό σινεμαραθώνιο

10 παγωμένες ταινίες για να υποδεχτούμε τον χειμώνα Facebook Twitter
Ο Λεονάρντο ντι Κάπριο στο «Τhe Revenant» του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου. © 2015 Twentieth Century-Fox Film Corporation
0

Μετά από μια χρονιά που μοιάζει να διήρκεσε πέντε φτάσαμε στον χειμώνα. Η θερμοκρασία σιγά-σιγά θα υποχωρήσει, τα δέντρα θα αποχαιρετήσουν τα φύλλα τους και η νύχτα θα μεγαλώσει. Με τη δοκιμασία της πανδημίας, την αβεβαιότητα των μηνών που ακολουθούν, την αναβολή πολλών που λαχταρούμε και τη στέρηση αρκετών που λογαριάζαμε για δεδομένα, θα ήταν ευφημισμός να γράψουμε ότι ο φετινός χειμώνας προμηνύεται δύσκολος.

Από την άλλη, η αλλαγή της εποχής σηματοδοτεί και μια συνέχεια, μια επίφαση κανονικότητας –πόσο έχει κακοποιηθεί αυτή η λέξη εσχάτως;–, ένα καθησυχαστικό χτύπημα στην πλάτη που βεβαιώνει ότι κάποια σημεία αναφοράς θα μείνουν ανέγγιχτα, που υπενθυμίζει πως η ζωή συνεχίζεται.

Για να υποδεχτούμε τον χειμώνα, ετοιμάσαμε μια κινηματογραφική λίστα με μερικές από τις πιο κρύες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ. Ταινίες εναρμονισμένες με τις καιρικές συνθήκες που αναμένουμε το προσεχές διάστημα, ταινίες ιδανικές για χειμερινό σινεμαραθώνιο εντός των ζεστών οικιακών τειχών.

Doctor Zhivago (1966)

του Ντέιβιντ Λιν

10 παγωμένες ταινίες για να υποδεχτούμε τον χειμώνα Facebook Twitter
Ένα από τα χαρακτηριστικότερα σκηνικά είναι το σπίτι από πάγο.

Αν και το λιγότερο συμπαγές αφηγηματικά από τα έπη του Ντέιβιντ Λιν, ο οποίος συνέδεε το ειδικό με το γενικό όπως κανείς άλλος, το φιλμ έχει εικόνες που σου πέφτει το σαγόνι, πρωταγωνιστικό ζεύγος από τα πιο μαγνητικά που είδαμε στο πανί και ένα κλασικό μουσικό θεματάκι από τον Μορίς Ζαρ.

Έχει επίσης πάρα πολύ κρύο. Ένα από τα χαρακτηριστικότερα σκηνικά είναι το σπίτι από πάγο, όπου ο Ομάρ Σαρίφ συναντά την ερωμένη του στο φιλμ, Τζούλι Κρίστι – ένα μέρος που θα χρειαζόταν κάτι πολύ περισσότερο από την αγάπη τους για να ζεσταθεί.

The Dead Zone (1983)

του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ

10 παγωμένες ταινίες για να υποδεχτούμε τον χειμώνα Facebook Twitter
Περισσότερο παγωμένο και από την ατμόσφαιρα της ταινίας είναι το βλέμμα του Κρίστοφερ Γουόκεν. ©Paramount Pictures/ Rick Porter

Έξοχη μεταφορά του Στίβεν Κινγκ, όπου οι μεταφυσικές ανησυχίες του συγγραφέα παντρεύονται με την κρονενμπεργκική «μεταμόρφωση», η οποία θα έρθει μέσω εξωτερικού ερεθίσματος μεν, αφυπνίζοντας ένα εσωτερικό, ήδη υφιστάμενο στοιχείο δε. Περισσότερο παγωμένο και από την ατμόσφαιρα της ταινίας είναι το βλέμμα του Κρίστοφερ Γουόκεν, καθώς το χάρισμα (ή η κατάρα) που κληρονόμησε τον απομακρύνει από τους ανθρώπους γύρω του.


Εδώ θα βρεις και την καλύτερη απάντηση στο διαχρονικό ερώτημα εάν θα σκότωνες τον Χίτλερ, σε περίπτωση που μπορούσες να γυρίσεις πίσω στον χρόνο.

The Edge (1997)

του Λι Ταμαχόρι

 

Όταν το αεροπλάνο που τους μεταφέρει προσγειώνεται ανώμαλα σε βουνοκορφή, δυο άνδρες καλούνται να αντιμετωπίσουν τις εχθρικές καιρικές συνθήκες, τις αρσενικές τους ανασφάλειες και... μια αρκούδα.

Το τυπικά δηκτικό σενάριο του Ντέιβιντ Μάμετ μεταφέρει τα συνήθη στο έργο του παιχνίδια εξουσίας και εξαπάτησης από τα αστικά διαμερίσματα και τις κλειστές λέσχες στην άγρια φύση, με την αρκούδα να συμμετέχει σ' αυτά(!), ο Λι Ταμαχόρι κινηματογραφεί τη δράση με επαγγελματισμό και οι Άντονι Χόπκινς και Άλεκ Μπόλντουιν επιδίδονται σε μια συναρπαστική ερμηνευτική μονομαχία.

Α simple plan (1998)

του Σαμ Ρέιμι

10 παγωμένες ταινίες για να υποδεχτούμε τον χειμώνα Facebook Twitter
Μπιλ Πάξτον και Μπίλι Μπομπ Θόρτον στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

Σπάνια αναφέρεται κανείς στο A simple plan δίχως να μνημονεύσει το συγγενές Fargo (1995), το οποίο είναι σαφώς ανώτερη ταινία. Επειδή όμως η ταινία του Ρέιμι έχει ξεχαστεί εντελώς και άδικα, θα προκριθεί για τις ανάγκες της παρούσας λίστας.

Ο Ρέιμι μας μεταφέρει στη χιονισμένη αμερικανική ενδοχώρα για να αφηγηθεί μια ηθική ιστορία για τρεις όχι ιδιαίτερα οξυδερκείς εκπροσώπους της εργατικής τάξης, που βρίσκουν μια βαλίτσα με χρήματα και μαζί τον μπελά τους. Βασικά ατού είναι το λεπτοδουλεμένο σενάριο, που καθίζει το αμερικανικό όνειρο και την ανθρώπινη απληστία στο εδώλιο του κατηγορουμένου, και μια εξαιρετική ερμηνεία συνόλου.

The day after tomorrow (2004)

του Ρόλαντ Έμεριχ

 

Με προειδοποιητικό χαρακτήρα ανάλογο της επιστημονικής φαντασίας των '50s, o Ρόλαντ Έμεριχ, ο σκηνοθέτης που στον ελεύθερο χρόνο του σκαρφίζεται τρόπους για να καταστρέψει τη Γη, κατορθώνει το magnum opus καταστροφής του με το The day after tomorrow, όπου η αδιαφορία της ανθρωπότητας οδηγεί γρηγορότερα από το αναμενόμενο στην υπερθέρμανση του πλανήτη και από κει σε μια δεύτερη Εποχή των Παγετώνων. Τροφή για τα μάτια των φαν του είδους μετά αναπάντεχης ταξικής συνείδησης σε μια αξιοπρεπή υπερπαραγωγή των '00s.

The girl with the dragon tattoo (2011)

του Ντέιβιντ Φίντσερ

10 παγωμένες ταινίες για να υποδεχτούμε τον χειμώνα Facebook Twitter
Ρούνι Μάρα και Ντάνιελ Κρεγκ πρωταγωνιστούν στην ταινία του 2011. Φωτ.: Courtesy Columbia Pictures

Από τo industrial σουηδικό αστικό τοπίο σε επαρχιακές καλύβες που η παγωνιά χτύπησε αλύπητα, η κατά Ντέιβιντ Φίντσερ εκδοχή του βιβλίου του Στιγκ Λάρσον είναι μία από τις πιο κρύες ταινίες της πρόσφατης μνήμης, τόσο, ώστε κατά τη διάρκεια της προβολής να αναζητάς μια κουβερτούλα παραπάνω. Και είναι κρύα κυριολεκτικά αλλά και μεταφορικά, καθώς μας «καλωσορίζει» σε ένα σύμπαν ταξικής πάλης, ανθρωποφαγίας και αποξένωσης.

Στην απρόσμενη (για όσους έχουν δει το πρωτότυπο σουηδικό φιλμ) κατακλείδα η Λίσμπεθ δεν βρίσκει μια γωνιά για να φωλιάσει τα Χριστούγεννα κι ας παρασύρθηκε να πιστέψει το αντίθετο.

Prisoners (2013)

του Ντενί Βιλνέβ

 

Δεν είναι το νοτισμένο σκηνικό ούτε η σχεδόν αποχρωματισμένη φωτογραφία του Ρότζερ Ντίκινς που σε κάνουν να τουρτουρίζεις στο θρίλερ του Ντενί Βιλνέβ. Δεν είναι καν το δυσάρεστο, ενίοτε αδυσώπητο ψυχολογικά θέαμα. Είναι περισσότερο εκείνο το συγκλονιστικό φινάλε με μια σφυρίχτρα που ηχεί καλώντας σε βοήθεια, δίχως να αποκρίνεται κανείς (και Κανείς). Είναι που όταν πέφτουν οι τίτλοι τέλους νιώθεις τον κόσμο έξω να φαντάζει ακόμα πιο κρύος, επειδή ο Θεός τον εγκατέλειψε.

In order of disappearance (2014)

του Χανς Πέτερ Μόλαντ

10 παγωμένες ταινίες για να υποδεχτούμε τον χειμώνα Facebook Twitter
O Στέλαν Σκάρσγκαρντ πρωταγωνιστεί στην ταινία του Χανς Πέτερ Μόλαντ.

Με νορβηγικό τίτλο που αποδίδεται στα ελληνικά ως «Πανηλίθιοι», το σινεμά των αδερφών Κοέν είναι η προφανής αναφορά για ένα φιλμ που ξεκινά ως ιστορία εκδίκησης ενός πατέρα στο αφιλόξενο, παγωμένο νορβηγικό τοπίο και εξελίσσεται σε σαρδόνια μαύρη κωμωδία για την Ευρώπη του σήμερα, έναν τόπο όπου άνθρωποι διαφορετικών καταβολών καλούνται να συνυπάρξουν, όπου Βορράς και Νότος βρίσκονται σε διαρκή αντιπαράθεση και οι θεσμικές Αρχές αδυνατούν (ή αποφεύγουν) να εκτελέσουν χρέη διαιτητή. Το αμερικανικό remake κράτησε το μαύρο χιούμορ, αλλά, μοιραία, (ξ)έχασε την αλληγορία.

Everest (2015)

του Μπαλτάζαρ Κορμακούρ

10 παγωμένες ταινίες για να υποδεχτούμε τον χειμώνα Facebook Twitter
Το «Everest» εμπνέεται από την τραγική ιστορία μιας ομάδας αλπινιστών που επιχείρησε να ανέβει στην κορυφή του ομώνυμου βουνού.

Παραπέμποντας σε μια παροπλισμένη, πλην εξαιρετικά δημοφιλή στην εποχή της κινηματογραφική παράδοση, την ταινία καταστροφής με γαλαξία αστέρων, το Everest εμπνέεται από την τραγική ιστορία μιας ομάδας αλπινιστών που επιχείρησε να ανέβει στην κορυφή του ομώνυμου βουνού, αυξάνει μέσω του στοχευμένου του casting τον δραματικό του αντίκτυπο –π.χ. ο τότε ανερχόμενος action hero Σαμ Γουόρθινγκτον υποδύεται έναν χαρακτήρα που δεν τολμά να ακολουθήσει την αποστολή στον δρόμο προς την κορυφή– και φέρνει τη χιονοθύελλα σπίτι σου μέσω του καταπληκτικού ηχητικού σχεδιασμού του.

Τhe Revenant (2015)

του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου

 

Στο καλλιτεχνικό επίτευγμα του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου (και του Εμάνουελ Λουμπέζκι) πρωτοστατεί η Φύση, με την αισθητή και την αθέατη πλευρά της. Το παγωμένο τοπίο υπερτερεί των ανθρώπων, αδιαφορεί για τα έργα τους, σαν να γνωρίζει ότι στο τέλος όλα θα κυλήσουν σύμφωνα με το Σχέδιο. Η μοιρολατρία παραμένει στοιχείο της κοσμοθεωρίας του Ιναρίτου, ο οποίος όμως εδώ θα διαφοροποιηθεί από το προηγούμενο έργο του: όταν πέφτουν οι τίτλοι τέλους, η ανάσα του ήρωα –και του ανθρώπινου γένους;– ακούγεται ακόμα, δεν έχει παραιτηθεί από την (άνιση) μάχη.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Νεκρός Νικ - Απέθαντοι Μπελάδες»: ένα εντελώς αλλιώτικο παιδικό βιβλίο

Βιβλίο / «Νεκρός Νικ - Απέθαντοι Μπελάδες»: ένα εντελώς αλλιώτικο παιδικό βιβλίο

Ένα παιδικό βιβλίο αλλιώτικο από τα συνηθισμένα, «θρίλερ», αλληγορία και σάτιρα μαζί, δυο συγγραφείς από δυο κοντινά αιγαιοπελαγίτικα νησιά (Λέσβο και Λήμνο), μια «συμμαχία» ζωντανών και νεκρών υπέρ της ζωής, της ελευθερίας και της συμπερίληψης: ο Γιώργος Τυρίκος-Εργάς και ο Κώστας Ζαφειρίου, γνωστοί και άξιοι «παραμυθάδες», μιλούν για τη νέα τους δουλειά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM