Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Χαράκωμα στο Μακεδονικό Μέτωπο. © Αρχείο Βασιλείου Νικόλτσιου
0

Μια ενδιαφέρουσα και άγνωστη πτυχή του Α' Παγκοσμίου Πολέμου αναδεικνύει η έκθεση που πραγματοποιείται αυτές τις ημέρες στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Κιλκίς.

Κατά τη διάρκειά του οι συμμαχικές δυνάμεις ακολούθησαν την τακτική των χαρακωμάτων, η οποία εφαρμόστηκε κυρίως στο Δυτικό Μέτωπο, προκειμένου να μπορέσουν να αναχαιτίσουν τη μεγάλη ισχύ πυρός των αντιπάλων. Χαρακώματα δημιουργήθηκαν στο Πολύκαστρο, στην Αξιούπολη, στο Αξιοχώρι, στον Λιμνότοπο και στην Ποντοηράκλεια της ευρύτερης περιοχής του Κιλκίς.


Όταν έσκαβαν τα ορύγματα, λοιπόν, οι δυνάμεις των συμμάχων βρέθηκαν ενώπιον σπουδαίων αρχαιολογικών ευρημάτων που συμπεριλαμβάνουν οικιστικά ή ταφικά κατάλοιπα της Πρώιμης Εποχής του Σιδήρου (10ος-7ος αι. π.Χ.) αλλά και των αρχαϊκών χρόνων (6ος αι. π.Χ.).


Σε αυτές τις περιοχές ήρθαν στο φως χρυσά και χάλκινα περιδέραια, κοσμήματα, κτερίσματα γυναικείων τάφων ή όπλα, δόρατα και ξίφη ανδρών της ίδιας περιόδου, αγγεία και αντικείμενα καθημερινής χρήσης. Επίσης, ο στρατός δημιούργησε στρατόπεδα ακόμη και πάνω σε λοφίσκους που θα μπορούσαν να είναι απομεινάρια προϊστορικών τόπων ή να κρύβουν μακεδονικούς τάφους.

Όταν έσκαβαν τα ορύγματα, λοιπόν, οι δυνάμεις των συμμάχων βρέθηκαν ενώπιον σπουδαίων αρχαιολογικών ευρημάτων που συμπεριλαμβάνουν οικιστικά ή ταφικά κατάλοιπα της Πρώιμης Εποχής του Σιδήρου (10ος-7ος αι. π.Χ.) αλλά και των αρχαϊκών χρόνων (6ος αι. π.Χ.).


Αξίζει να σημειωθεί ότι ανάμεσα στους αξιωματικούς που συμμετείχαν στις ανασκαφές ήταν πρόσωπα με εξειδικευμένες σπουδές και ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ελλάδα από αρχαιολογικής απόψεως.

Ας μην ξεχνάμε ότι το Κιλκίς αποτέλεσε ένα από τα σπουδαιότερα πεδία των μαχών του μακεδονικού μετώπου. Μετά τη λήξη του πολέμου το 1918 και μέχρι το 1925, αρχαιολόγοι από τη Μεγάλη Βρετανία και τη Γαλλία που συμμετείχαν στα στρατιωτικά σώματα της Αντάντ στο μακεδονικό μέτωπο επέστρεψαν στη Βόρεια Ελλάδα για να συμμετάσχουν στις ανασκαφές που έμελλε να ταυτίσουν τον πόλεμο στις με την αρχαιολογική έρευνα.


Αυτό το γεγονός ώθησε την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κιλκίς να εγκαινιάσει μια νέα περίοδο διάδρασης με την τοπική κοινωνία και τη νεότερη Ιστορία της, τιμώντας την επέτειο των 100 χρόνων από τη λήξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου με τη διοργάνωση μιας θεματικής έκθεσης υπό τον τίτλο «Αρχαιολογία εν καιρώ πολέμου στο Κιλκίς. Από τα χαρακώματα των μαχών... στα σκάμματα των ανασκαφών».


«Το μεγαλύτερο μέρος των ευρημάτων έχει περιέλθει στην κατοχή του ελληνικού Δημοσίου και αποτελεί μέρος της συλλογής του Αρχαιολογικού Μουσείου Κιλκίς. Ωστόσο, να τονίσουμε ότι αντικείμενα βρίσκονται σήμερα στο Μουσείο του Λούβρου, στην Οξφόρδη και στο Εθνικό Μουσείο του Εδιμβούργου» επισημαίνει στη LiFO η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κιλκίς, κ. Γεωργία Στρατούλη.

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Στρατόπεδο στο Μακεδονικό Μέτωπο. © Αρχείο Βασιλείου Νικόλτσιου


«Βασικός στόχος είναι η έκθεση να παρουσιαστεί όχι μόνο στην Αθήνα αλλά και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας και του εξωτερικού».

Όσον αφορά τον σκοπό της έκθεσης, απαντά: «Πραγματοποιείται για να φωτίσει μια σχετικά άγνωστη διάσταση του πολέμου, ειδικότερα στην περιοχή του Κιλκίς, συγκεκριμένα την αυγή της αρχαιολογικής έρευνας σε τεχνητούς γηλόφους (τούμπες, τράπεζες ή τύμβοι) του τοπίου του Κιλκίς στη διάρκεια της εξέλιξης του μακεδονικού μετώπου, ενός από τα πέντε κύρια μέτωπα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.


Η δημιουργία του μετώπου αποσκοπούσε κυρίως στην αναχαίτιση της επικείμενης καθόδου του συνασπισμού των Κεντρικών Δυνάμεων ή της Τετραπλής Συμμαχίας (Γερμανία, Αυστροουγγαρία, Οθωμανική Αυτοκρατορία, Βουλγαρία) στο Αιγαίο».


«Είναι χαρακτηριστικό ότι διαπιστώσαμε πόσο ορατές είναι οι μνήμες του πολέμου στον συγκεκριμένο τόπο. Υπάρχουν μνημειώδη συμμαχικά κοιμητήρια στη Δοϊράνη (Συμμαχικό Βρετανικό Στρατιωτικό Νεκροταφείο και ελληνικά κοιμητήρια), στην Κρηστώνη (Σαριγκιόλ, βρετανικά κοιμητήρια), τρία μόλις χιλιόμετρα από την πόλη του Κιλκίς, και στο Πολύκαστρο» προσθέτει η κ. Στρατούλη.

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Εκσκαφές ή ανασκαφές (;) στο Μακεδονικό Μέτωπο. © Αρχείο Βασιλείου Νικόλτσιου


Στο πλαίσιο της διάνοιξης χαρακωμάτων, δηλαδή της καθοριστικής στρατιωτικής πρακτικής του Μεγάλου Πολέμου, αλλά και γενικότερα της υλοποίησης στρατιωτικών έργων υποδομής για την υποστήριξη του μακεδονικού μετώπου, οι συμμαχικές δυνάμεις εντόπισαν, σε συγκεκριμένα υψώματα της κοιλάδας του Αξιού, κατάλοιπα από οικισμούς και νεκροταφεία των προϊστορικών και πρώιμων ιστορικών κοινοτήτων της περιοχής.


Οι τυχαίες αυτές αποκαλύψεις αρχαιολογικών θέσεων προκάλεσαν τη διενέργεια ανασκαφών μικρής κλίμακας σε ορισμένες θέσεις, όπως η Τσαουσίτσα (Ποντοηράκλεια) και η Αξιούπολη, στις οποίες συμμετείχαν διάφοροι επιστήμονες, αρχαιολόγοι, φιλόλογοι, ακόμα και γιατροί που υπηρετούσαν στα συμμαχικά στρατεύματα.


Οι πρώτες εκείνες ιδιόμορφες ανασκαφές, μέσα στη δίνη των μαχών, κέντρισαν το ενδιαφέρον κυρίως των Άγγλων αρχαιολόγων και αποτέλεσαν το εφαλτήριο για τη μετέπειτα, πιο συστηματική και στοχευμένη αρχαιολογική και τοπογραφική έρευνα στην περιοχή του Κιλκίς.

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Πήλινο κανθαρόσχημο αγγείο με αμαυρόχρωμη διακόσμηση της Ύστερης Εποχή Χαλκού (ύστερη 2η χιλιετία π.Χ.), από τις μεταπολεμικές ανασκαφές της Αγγλικής Αρχαιολογικής Σχολής στην Καλίνδρια (Kililindir) Κιλκίς. Aρχείο Εφορείας Αρχαιοτήτων Κιλκίς. (Δεν εκτίθεται στην έκθεση)


«Τα αποτελέσματα αυτών των μεσοπολεμικών και μεταπολεμικών πρωτοπόρων ερευνών φώτισαν σημαντικά το άγνωστο μέχρι τότε παρελθόν της ευρύτερης περιοχής. Μέχρι και σήμερα εξακολουθούν να αποτελούν σημείο αναφοράς στις μεταγενέστερες μελέτες και έρευνες στον χώρο της Κεντρικής Μακεδονίας για την προϊστορική και ιδιαίτερα την πρωτο-ιστορική περίοδο» τονίζει η κ. Στρατούλη.

Τη θεματική της έκθεσης υποστηρίζουν τέσσερις κατηγορίες εποπτικού υλικού: οπτικό υλικό (καρτ ποστάλ), προερχόμενο από πολλές διαφορετικές πηγές (Βρετανική Σχολή Αθηνών, Imperial War Museum, Classical Art Research Centre - University of Oxford, Συλλογή Βασιλείου Νικόλτσιου, Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης, Γενικά Αρχεία του Κράτους - Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας, ΟΠΠΕ - Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Συλλογή Ιωάννη Μέγα - Βιβλιοθήκη Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα, University Studio Press κ.ά.).


Επίσης, επιλεγμένα αρχαιολογικά αντικείμενα, προερχόμενα από τις πρώτες εκείνες ανασκαφές, που ανήκουν πλέον στο εκθεσιακό απόθεμα του Αρχαιολογικού Μουσείου Κιλκίς, αλλά και αντικείμενα στρατιωτικά από τα χρόνια του μακεδονικού μετώπου (από τη Συλλογή Βασιλείου Νικόλτσιου). Ακόμα, διόραμα αναπαράστασης χαρακώματος (κατασκευή Βασίλειος Νικόλτσιος) και εκπαιδευτικό οπτικοακουστικό υλικό.


Είναι χαρακτηριστικό ότι η ημερομηνία των εγκαινίων της έκθεσης δεν επιλέχθηκε τυχαία, αφού στις 11.11.2018, στις 11:00 το πρωί, συμπληρώθηκαν ακριβώς εκατό χρόνια από την επίσημη ανακωχή του Α' Παγκοσμίου Πολέμου και την παύση του αιματοκυλίσματος στα πεδία των μαχών και του μακεδονικού μετώπου που πραγματοποιήθηκαν, κατά κύριο λόγο, στο βόρειο τμήμα της περιοχής του Κιλκίς.

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Ένα χάλκινο πυξιδόμορφο από τις ανασκαφές σε νεκροταφείο της Πρώιμης Εποχής Σιδήρου, δηλαδή κτερίσματα νεκρών, 8ος αι. π.Χ. Aρχείο Εφορείας Αρχαιοτήτων Κιλκίς.


Όσον αφορά την ιδέα της έκθεσης, η κ. Στρατούλη υποστηρίζει ότι «με αφορμή την ολοκλήρωση 100 χρόνων από τη λήξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου στις 11 Νοεμβρίου 2018 τιμούμε την ανεκτίμητη και αποφασιστικής σημασίας συμβολή του Κιλκίς στη λήξη του Μεγάλου Πολέμου, αναγνωρίζοντας τη δυναμική του ιστορικού τουρισμού ως σπουδαίου παράγοντα διάδρασης με τη μνήμη και τους πολλαπλούς αποδέκτες της. Έτσι, αποφασίσαμε να συμμετάσχουμε στις επετειακές εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια από τη λήξη του Α' Παγκοσμίου με μια πρωτοποριακού περιεχομένου περιοδική και φορητή έκθεση».


Όλη αυτή η προσπάθεια εντάσσεται σε μια γενικότερη ιδέα, η οποία θέλει το Κιλκίς να αναδεικνύεται σε τόπο προσκυνηματικού τουρισμού. Ουσιαστικά, πρόκειται για ενέργειες που αποσκοπούν σε «μια συνάντηση με την Ιστορία», αφού αυτές οι ανασκαφές τροφοδοτούν τη σύγχρονη έρευνα και συμβάλλουν στη δημιουργία μιας πύλης που ενώνει το παρελθόν με το παρόν και διατηρεί ζωντανές τις μνήμες σε μια περιοχή με έντονο το προσφυγικό στοιχείο.


«Σε μια εποχή που επικρατεί ένα κλίμα μισαλλοδοξίας, φανατισμού και αντιπαλότητας, εμείς, χωρίς καμία δόση εθνικιστικής λατρείας, στοχεύουμε στην καταγραφή της Ιστορίας, στην ενδυνάμωση της περιφέρειας καθώς και στην ανάδειξη της αρχαιολογικής πληροφορίας» λέει η κ. Στρατούλη.

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Πτηνόμορφο περίαπτο από τις ανασκαφές σε νεκροταφείο της Πρώιμης Εποχής Σιδήρου, δηλαδή κτερίσματα νεκρών, 8ος αι. π.Χ. Aρχείο Εφορείας Αρχαιοτήτων Κιλκίς.

Καταλήγει: «Εάν μία εικόνα ισούται με χίλιες λέξεις, τότε αυτή η έκθεση επιχειρεί να αφηγηθεί πολλές μικρές ιστορίες με κοινό σημείο αναφοράς τους την αμφισημία του τοπίου του Κιλκίς τα χρόνια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, όταν το μακεδονικό μέτωπο συναντά την αυγή των ανασκαφών. Όταν τα χαρακώματα της τραγικότητας των μαχών στους τεχνητούς γηλόφους του Κιλκίς γίνονται πεδίο μιας παράδοξης συνάντησης με την Ιστορία και μετατρέπονται σε αρχαιολογικές τομές μιας αιφνίδιας αποκάλυψης του παρελθόντος.


Αυτό το τυχαίο γεγονός θα αποτελέσει την αφορμή για τις απαρχές της αρχαιολογικής έρευνας, που θα αναζητήσει σε τούμπες και σε τράπεζες του Κιλκίς τα υλικά αποτυπώματα των οικιστικών επιλογών των προϊστορικών και πρωτοϊστορικών κοινοτήτων αλλά και των ταφικών τους πρακτικών».

Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Πτηνόμορφο περίαπτο από τις ανασκαφές σε νεκροταφείο της Πρώιμης Εποχής Σιδήρου, δηλαδή κτερίσματα νεκρών, 8ος αι. π.Χ. Aρχείο Εφορείας Αρχαιοτήτων Κιλκίς.
Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Χάλκινες χάντρες, από τις ανασκαφές σε νεκροταφείο της Πρώιμης Εποχής Σιδήρου, δηλαδή κτερίσματα νεκρών, 8ος αι. π.Χ. Aρχείο Εφορείας Αρχαιοτήτων Κιλκίς. (εκτίθενται στην έκθεση μαζί με άλλα χάλκινα αντικείμενα, όπως περόνες και πόρπες = εξοπλισμός ένδυσης, περίαπτα, και κοσμήματα = περιδέραια και βραχιόλια).
Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που βρέθηκαν στα χαρακώματα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου εκτίθενται στο Κιλκίς Facebook Twitter
Τηλεγράφημα, που αφορά στις ανασκαφές της Βρετανικης Αρχαιολογικής Σχολής στην Τσαουσίτσα. Ιστορικό Αρχείο ΑΜΘ - ΙΣΤ' ΕΠΚΑ

Info:

Έκθεση: «Αρχαιολογία εν καιρώ πολέμου στο Κιλκίς. Από τα χαρακώματα των μαχών... στα σκάμματα των ανασκαφών»

Αρχαιολογικό Μουσείο Κιλκίς, 11.11.2018 - 31.05.2019

Διοργάνωση έκθεσης: Εφορεία Αρχαιοτήτων Κιλκίς 2018

Επιστημονική εποπτεία - γενικός συντονισμός: Δρ. Γεωργία Στρατούλη, προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Κιλκίς

Μουσειολογική Μελέτη: Δρ. Γεωργία Στρατούλη, προϊσταμένη ΕΦΑ Κιλκίς / Δρ. Σταμάτης Χατζητουλούσης, αρχαιολόγος ΕΦΑ Κιλκίς

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ